Kiedy nadawany jest REGON?
REKLAMA
REKLAMA
Zgłaszanie spółki cywilnej
Wniosek o wpis do ewidencji składa każdy ze wspólników osobno, jako osoba fizyczna, w urzędzie gminy właściwym dla miejsca stałego zamieszkania danej osoby – wspólnika spółki cywilnej.
REKLAMA
Przedsiębiorcą jest bowiem każdy ze wspólników spółki cywilnej, a nie sama spółka. Wspólne zgłoszenie jako spółka obejmuje natomiast zgłoszenie do urzędu statystycznego w celu uzyskania numeru REGON, a także do urzędu skarbowego dla uzyskania numeru NIP dla spółki.
Należy pamiętać, że bez względu na to ile rodzajów działalności gospodarczej prowadzi przedsiębiorca i w ilu miejscach ją wykonuje to dokonuje tylko jednego wpisu do ewidencji w miejscu swojego zamieszkania.
Przy prowadzeniu działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej konieczne staje się wypełnienie wniosku EDG-1, ale także dokonanie 26 zgłoszenia identyfikacyjnego/aktualizacyjnego NIP-2 wraz z załącznikiem NIP-D dotyczącego spółki bezpośrednio do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.
Polecamy: Jak założyć laboratorium drogowe? - minireportaż
Nazwa jedno okienko, używana przez pomysłodawców nie pojawia się w żadnej regulacji ustawowej a tylko w uzasadnieniach do projektów ustaw oraz w wypowiedziach medialnych i sugeruje rzeczywistą możliwość załatwienia wszystkich procedur związanych z utworzeniem nowego podmiotu jednorazowo, bez konieczności wizyt w kolejnych urzędach, bądź instytucjach. Co w wielu przypadkach w praktyce jest niewykonalne.
Nadanie numeru REGON
REKLAMA
Podmiot rozpoczynający działalność gospodarczą zobowiązany jest również do zarejestrowania się w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej (REGON) prowadzonym przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego. Wpis do rejestru podmiotów następuje na podstawie wniosku składanego przez podmioty na formularzu EDG-1 „Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej”.
Podmiotom wpisanym do rejestru podmiotów jest nadawany niepowtarzalny numer identyfikacyjny REGON. Numer identyfikacyjny podmiotu skreślonego z rejestru podmiotów jest przechowywany w zbiorze historycznym i nie jest wykorzystywany do identyfikacji innego podmiotu. Numer ten pozostaje niezmieniony w czasie istnienia podmiotu i nie przechodzi na następcę prawnego. Zmiany cech podmiotu objętych wpisem do rejestru podmiotów nie powodują nadania nowego numeru identyfikacyjnego, z tym jednak wyjątkiem, że zmiana szczególnej formy prawnej podmiotu powoduje skreślenie go z rejestru podmiotów oraz ponowny wpis do rejestru podmiotów z nadaniem nowego numeru identyfikacyjnego REGON.
Polecamy: Jak założyć własną firmę?
Udokumentowaniem wpisu do rejestru podmiotów oraz wprowadzenia zmian cech objętych wpisem jest wydane przez urząd statystyczny zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON, według ustalonego wzoru. Zaświadczenie to jest przesyłane podmiotowi pocztą, niezwłocznie po dokonaniu wpisu w rejestrze podmiotów, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu do urzędu statystycznego wniosku albo wydawane bezpośrednio podmiotowi (osoba prowadząca indywidualne gospodarstwo rolne otrzymuje, na swoje pisemne zgłoszenie, zaświadczenie o nadanym numerze identyfikacyjnym REGON).
Artykuł jest fragmentem książki Zasady prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów 2010 autorstwa Jacka Czerneckiego i Ewy Piskorz-Liskiewicz. Wydawnictwo Wszechnicapodatkowa.pl
REKLAMA
REKLAMA