REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć laboratorium drogowe? - minireportaż

PARP KSU
Środki na założenie laboratorium drogowego.
Środki na założenie laboratorium drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku nowosądecka firma Labortest Sp. z o.o. świętować będzie drugie urodziny. Pomimo krótkiego stażu już „rozpycha się łokciami” na krajowym rynku usług budowlanych.

Pomogły pieniądze z UE oraz współpraca z krakowskim ośrodkiem Krajowego Systemu Usług działającym w Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska. W tym roku rozpoczną starania o uzyskanie certyfikatu Polskiego Centrum Akredytacji na poszczególne badania laboratoryjne.

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. Andrzej Osysko ze wspólnikami podjął decyzję o utworzeniu spółki w Strzyżowie na Podkarpaciu. Prezes zarządu po ukończonych studiach na krakowskiej AGH przez lata zdobywał doświadczenie pracując jako laborant w dużej firmie drogowej na terenie południowej Polski. Miał wiedzę, doświadczenie, zapał, ale - jak to w biznesie – wszystko rozbijało się o pieniądze. Świeżo założona firma miała zajmować się badaniem jakości materiałów wykorzystywanych do budowy dróg: podbudowy gruntowej, nawierzchni, podsypek oraz mas bitumicznych. Bez profesjonalnego, drogiego sprzętu było to jednak niemożliwe.

- Mało kto wie, że bez przeprowadzenia specjalistycznych badań gruntów, kruszyw czy mieszanek mineralno-asfaltowych, żadna droga w Polsce nie ma prawa być wybudowana. Trzeba ocenić bardzo wiele parametrów już na etapie projektowania mieszanek, jak też na etapie sprawdzania receptur, podczas procesu produkcji i łączenia materiałów. W końcu nikt nie chce, aby nawierzchnia po roku się załamała czy popękała – wyjaśnia Tomasz Wójcik, Dyrektor Administracyjny Labortest Sp. z o.o.

– Fundusze unijne rozwinęły inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej. Wyposażenie w aparaturę badawczą jest jednak bardzo kosztowne. Aby konkurować na rynku i świadczyć pełny zakres specjalistycznych badań laboratoryjnych, zmuszeni jesteśmy do ciągłego doposażania naszego laboratorium w nowoczesny sprzęt, a na ten cel potrzebujemy ponad milion złotych. To dla nowej firmy jest ogromny wydatek – dodaje Dyrektor Wójcik.

Polecamy: serwis Fundusze unijne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze są, ale gdzie i jakie?

REKLAMA

Jednym z dostępnych rozwiązań rozważanych przez firmę były środki finansowe z Unii Europejskiej. Bogata oferta programów dla przedsiębiorstw zachęca do korzystania z takiego wsparcia, zwłaszcza tych, które planują realizację projektów innowacyjnych. Jednak każdy program rządzi się innymi prawami, a liczne różnice (formalne, proceduralne) przyprawiają laika o zawrót głowy.

- Zastanawialiśmy się, kto nam może pomóc w pozyskaniu wsparcia z funduszy europejskich. Nie chcieliśmy korzystać z usług firm komercyjnych, bo działają zbyt schematycznie i nie przykładają wagi do indywidualnych potrzeb klienta. Pocztą „pantoflową” dowiedzieliśmy się o krakowskim ośrodku KSU w Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej – wspomina Tomasz Wójcik.

Krajowy System Usług, to sieć ośrodków doradczo-informacyjnych rozlokowanych na terenie całej Polski. Prowadzą je instytucje wsparcia biznesu (agencje, fundacje czy izby branżowe) oraz placówki naukowe, w szczególności o charakterze proinnowacyjnym. Całość koordynowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Część ośrodków wyspecjalizowanych w świadczeniu usług proinnowacyjnych skupiona jest równocześnie w Krajowej Sieci Innowacji. Takim ośrodkiem jest Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

- Latem 2009 r. w Punkcie Konsultacyjnym KSU pojawili się Prezes Andrzej Osysko oraz Dyrektor Tomasz Wójcik. Podczas bezpłatnych konsultacji zdiagnozowaliśmy potrzeby inwestycyjne Labortestu, zweryfikowaliśmy także dostępne źródła finansowania adekwatne do potrzeb tej firmy. Staraliśmy się całościowo spojrzeć na jej potrzeby, aby wykorzystać potencjał innowacyjny Labortestu, umożliwić współpracę z jednostkami naukowymi i sektorem B+R, a co najważniejsze - stworzyć pracownikom możliwości dalszego rozwoju. W zasadzie mogę powiedzieć, iż projekt rodził się „na moich oczach – mówi Zofia Gródek-Szostak z ośrodka KSU Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

Spośród dostępnych programów operacyjnych inwestycja Labortestu najlepiej wpisywała się w założenia Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie 2.2 "Wsparcie komercjalizacji badań naukowych", Schemat B "Projekty inwestycyjne przedsiębiorstw z zakresu B+R". W ramach tego działania mikro i małe firmy mogą uzyskać 70% (a średnie 60%) zwrotu kosztów kwalifikowanych. - Aplikowaniu o wsparcie towarzyszyła niepewność i powątpiewania w to, czy mikroprzedsiębiorstwo działające 1 rok może uzyskać dofinansowanie?. Powiedziałam im jednak, że do odważnych świat należy, a żeby odnieść sukces trzeba próbować - wspomina Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Strzał w dziesiątkę – a to dopiero początek

Podczas spotkań w Punkcie Konsultacyjnym przedstawiciele firmy podjęli decyzję o podziale projektu inwestycyjnego w infrastrukturę B+R na trzy samodzielne i niezależne części. Było to spowodowane zapisami Programu : „Maksymalna wartość całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych projektu musi być niższa niż 400 000 PLN”. Do każdej z inwestycji składany był oddzielny wniosek, co zwiększało szansę otrzymania pieniędzy. Labortest Sp. z o.o. podpisał już umowę na realizację jednego projektu, dwa pozostałe podlegają właśnie ocenie formalnej i merytorycznej.

- Pierwszy wniosek opracowany z panią Zofią na zakup aparatury laboratoryjnej do prowadzenia zaawansowanych prac B+R aplikował o kwotę 390 tys. zł. Wniosek ten zdobył 87,5% punktów. Drugi wniosek na doposażenie laboratorium złożono na podobną kwotę i „przeszedł on” już pozytywną ocenę formalną. Obecnie oczekujemy na informację o efektach oceny merytorycznej i o ilości uzyskanych punktów. Wraz z zespołem Punktu Konsultacyjnego jesteśmy pełni optymizmu co do oceny wniosku – komentuje Dyrektor Wójcik. 

Na szerokie wody

Labortest Sp. z o.o. – oprócz Klęczan (tam właśnie przeniosła się firma) – ma już 5 innych laboratoriów stałych (Rudna Mała, Strzyżów, Stalowa Wola, Siewierz i Sochaczew) oraz 3 laboratoria polowe zlokalizowane przy realizowanych inwestycjach. Są to: Białobrzegi (budowa drogi ekspresowej S7 od Grójca do Białobrzegów), Ropczyce (obwodnica miasta na krajowej „czwórce”) oraz Żyrardów. Niebawem rozpocznie się praca przy budowie obwodnicy w Rzeszowie.

- Dzięki profesjonalnemu sprzętowi badawczemu możemy obsługiwać coraz poważniejsze inwestycje infrastrukturalne oraz poszerzać zakres wykonywanych przez nas badań. Naszymi klientami są zarówno generalni wykonawcy, jak i inwestorzy, tacy jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nie zapominamy także o mniejszych zleceniach. Obsługujemy np. śląski Zarząd Dróg Wojewódzkich – mówi Tomasz Wójcik.

Nie ukrywa, że taki skok rozwojowy nie byłby możliwy bez środków unijnych. A te z kolei znalazły się w firmie dzięki wsparciu Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług przy CTT PK. – Pani Zofia ujęła nas swoją wiedzą i zaangażowaniem. Włożyła w nasz projekt całe serce – chwali konsultantkę KSU Dyrektor Wójcik.

- My też na tym zyskaliśmy, to kolejny zadowolony klient, będący wizytówką naszego Punktu Konsultacyjnego. Nie mówiąc już o tym, że Labortest stał się dla mnie inspiracją do przygotowania publikacji naukowych, które są już po pozytywnej recenzji. Przetarte szlaki trzeba rozwijać, a przykład Labortestu to dowód na to, że każda firma, która ma ciekawy pomysł i odważy się na jego realizację, ma szanse na odniesienie sukcesu. Dotyczy to przede wszystkim mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Zgłasza się do nas coraz więcej firm, którym zawsze chętnie i - co ważne - nieodpłatnie pomagamy – podsumowuje Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA