REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć laboratorium drogowe? - minireportaż

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PARP KSU
Środki na założenie laboratorium drogowego.
Środki na założenie laboratorium drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku nowosądecka firma Labortest Sp. z o.o. świętować będzie drugie urodziny. Pomimo krótkiego stażu już „rozpycha się łokciami” na krajowym rynku usług budowlanych.

Pomogły pieniądze z UE oraz współpraca z krakowskim ośrodkiem Krajowego Systemu Usług działającym w Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska. W tym roku rozpoczną starania o uzyskanie certyfikatu Polskiego Centrum Akredytacji na poszczególne badania laboratoryjne.

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. Andrzej Osysko ze wspólnikami podjął decyzję o utworzeniu spółki w Strzyżowie na Podkarpaciu. Prezes zarządu po ukończonych studiach na krakowskiej AGH przez lata zdobywał doświadczenie pracując jako laborant w dużej firmie drogowej na terenie południowej Polski. Miał wiedzę, doświadczenie, zapał, ale - jak to w biznesie – wszystko rozbijało się o pieniądze. Świeżo założona firma miała zajmować się badaniem jakości materiałów wykorzystywanych do budowy dróg: podbudowy gruntowej, nawierzchni, podsypek oraz mas bitumicznych. Bez profesjonalnego, drogiego sprzętu było to jednak niemożliwe.

- Mało kto wie, że bez przeprowadzenia specjalistycznych badań gruntów, kruszyw czy mieszanek mineralno-asfaltowych, żadna droga w Polsce nie ma prawa być wybudowana. Trzeba ocenić bardzo wiele parametrów już na etapie projektowania mieszanek, jak też na etapie sprawdzania receptur, podczas procesu produkcji i łączenia materiałów. W końcu nikt nie chce, aby nawierzchnia po roku się załamała czy popękała – wyjaśnia Tomasz Wójcik, Dyrektor Administracyjny Labortest Sp. z o.o.

– Fundusze unijne rozwinęły inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej. Wyposażenie w aparaturę badawczą jest jednak bardzo kosztowne. Aby konkurować na rynku i świadczyć pełny zakres specjalistycznych badań laboratoryjnych, zmuszeni jesteśmy do ciągłego doposażania naszego laboratorium w nowoczesny sprzęt, a na ten cel potrzebujemy ponad milion złotych. To dla nowej firmy jest ogromny wydatek – dodaje Dyrektor Wójcik.

Polecamy: serwis Fundusze unijne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze są, ale gdzie i jakie?

REKLAMA

Jednym z dostępnych rozwiązań rozważanych przez firmę były środki finansowe z Unii Europejskiej. Bogata oferta programów dla przedsiębiorstw zachęca do korzystania z takiego wsparcia, zwłaszcza tych, które planują realizację projektów innowacyjnych. Jednak każdy program rządzi się innymi prawami, a liczne różnice (formalne, proceduralne) przyprawiają laika o zawrót głowy.

- Zastanawialiśmy się, kto nam może pomóc w pozyskaniu wsparcia z funduszy europejskich. Nie chcieliśmy korzystać z usług firm komercyjnych, bo działają zbyt schematycznie i nie przykładają wagi do indywidualnych potrzeb klienta. Pocztą „pantoflową” dowiedzieliśmy się o krakowskim ośrodku KSU w Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej – wspomina Tomasz Wójcik.

Krajowy System Usług, to sieć ośrodków doradczo-informacyjnych rozlokowanych na terenie całej Polski. Prowadzą je instytucje wsparcia biznesu (agencje, fundacje czy izby branżowe) oraz placówki naukowe, w szczególności o charakterze proinnowacyjnym. Całość koordynowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Część ośrodków wyspecjalizowanych w świadczeniu usług proinnowacyjnych skupiona jest równocześnie w Krajowej Sieci Innowacji. Takim ośrodkiem jest Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

- Latem 2009 r. w Punkcie Konsultacyjnym KSU pojawili się Prezes Andrzej Osysko oraz Dyrektor Tomasz Wójcik. Podczas bezpłatnych konsultacji zdiagnozowaliśmy potrzeby inwestycyjne Labortestu, zweryfikowaliśmy także dostępne źródła finansowania adekwatne do potrzeb tej firmy. Staraliśmy się całościowo spojrzeć na jej potrzeby, aby wykorzystać potencjał innowacyjny Labortestu, umożliwić współpracę z jednostkami naukowymi i sektorem B+R, a co najważniejsze - stworzyć pracownikom możliwości dalszego rozwoju. W zasadzie mogę powiedzieć, iż projekt rodził się „na moich oczach – mówi Zofia Gródek-Szostak z ośrodka KSU Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

Spośród dostępnych programów operacyjnych inwestycja Labortestu najlepiej wpisywała się w założenia Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie 2.2 "Wsparcie komercjalizacji badań naukowych", Schemat B "Projekty inwestycyjne przedsiębiorstw z zakresu B+R". W ramach tego działania mikro i małe firmy mogą uzyskać 70% (a średnie 60%) zwrotu kosztów kwalifikowanych. - Aplikowaniu o wsparcie towarzyszyła niepewność i powątpiewania w to, czy mikroprzedsiębiorstwo działające 1 rok może uzyskać dofinansowanie?. Powiedziałam im jednak, że do odważnych świat należy, a żeby odnieść sukces trzeba próbować - wspomina Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Strzał w dziesiątkę – a to dopiero początek

Podczas spotkań w Punkcie Konsultacyjnym przedstawiciele firmy podjęli decyzję o podziale projektu inwestycyjnego w infrastrukturę B+R na trzy samodzielne i niezależne części. Było to spowodowane zapisami Programu : „Maksymalna wartość całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych projektu musi być niższa niż 400 000 PLN”. Do każdej z inwestycji składany był oddzielny wniosek, co zwiększało szansę otrzymania pieniędzy. Labortest Sp. z o.o. podpisał już umowę na realizację jednego projektu, dwa pozostałe podlegają właśnie ocenie formalnej i merytorycznej.

- Pierwszy wniosek opracowany z panią Zofią na zakup aparatury laboratoryjnej do prowadzenia zaawansowanych prac B+R aplikował o kwotę 390 tys. zł. Wniosek ten zdobył 87,5% punktów. Drugi wniosek na doposażenie laboratorium złożono na podobną kwotę i „przeszedł on” już pozytywną ocenę formalną. Obecnie oczekujemy na informację o efektach oceny merytorycznej i o ilości uzyskanych punktów. Wraz z zespołem Punktu Konsultacyjnego jesteśmy pełni optymizmu co do oceny wniosku – komentuje Dyrektor Wójcik. 

Na szerokie wody

Labortest Sp. z o.o. – oprócz Klęczan (tam właśnie przeniosła się firma) – ma już 5 innych laboratoriów stałych (Rudna Mała, Strzyżów, Stalowa Wola, Siewierz i Sochaczew) oraz 3 laboratoria polowe zlokalizowane przy realizowanych inwestycjach. Są to: Białobrzegi (budowa drogi ekspresowej S7 od Grójca do Białobrzegów), Ropczyce (obwodnica miasta na krajowej „czwórce”) oraz Żyrardów. Niebawem rozpocznie się praca przy budowie obwodnicy w Rzeszowie.

- Dzięki profesjonalnemu sprzętowi badawczemu możemy obsługiwać coraz poważniejsze inwestycje infrastrukturalne oraz poszerzać zakres wykonywanych przez nas badań. Naszymi klientami są zarówno generalni wykonawcy, jak i inwestorzy, tacy jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nie zapominamy także o mniejszych zleceniach. Obsługujemy np. śląski Zarząd Dróg Wojewódzkich – mówi Tomasz Wójcik.

Nie ukrywa, że taki skok rozwojowy nie byłby możliwy bez środków unijnych. A te z kolei znalazły się w firmie dzięki wsparciu Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług przy CTT PK. – Pani Zofia ujęła nas swoją wiedzą i zaangażowaniem. Włożyła w nasz projekt całe serce – chwali konsultantkę KSU Dyrektor Wójcik.

- My też na tym zyskaliśmy, to kolejny zadowolony klient, będący wizytówką naszego Punktu Konsultacyjnego. Nie mówiąc już o tym, że Labortest stał się dla mnie inspiracją do przygotowania publikacji naukowych, które są już po pozytywnej recenzji. Przetarte szlaki trzeba rozwijać, a przykład Labortestu to dowód na to, że każda firma, która ma ciekawy pomysł i odważy się na jego realizację, ma szanse na odniesienie sukcesu. Dotyczy to przede wszystkim mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Zgłasza się do nas coraz więcej firm, którym zawsze chętnie i - co ważne - nieodpłatnie pomagamy – podsumowuje Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA