REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak założyć laboratorium drogowe? - minireportaż

PARP KSU
Środki na założenie laboratorium drogowego.
Środki na założenie laboratorium drogowego.

REKLAMA

REKLAMA

W tym roku nowosądecka firma Labortest Sp. z o.o. świętować będzie drugie urodziny. Pomimo krótkiego stażu już „rozpycha się łokciami” na krajowym rynku usług budowlanych.

Pomogły pieniądze z UE oraz współpraca z krakowskim ośrodkiem Krajowego Systemu Usług działającym w Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska. W tym roku rozpoczną starania o uzyskanie certyfikatu Polskiego Centrum Akredytacji na poszczególne badania laboratoryjne.

REKLAMA

REKLAMA

W 2008 r. Andrzej Osysko ze wspólnikami podjął decyzję o utworzeniu spółki w Strzyżowie na Podkarpaciu. Prezes zarządu po ukończonych studiach na krakowskiej AGH przez lata zdobywał doświadczenie pracując jako laborant w dużej firmie drogowej na terenie południowej Polski. Miał wiedzę, doświadczenie, zapał, ale - jak to w biznesie – wszystko rozbijało się o pieniądze. Świeżo założona firma miała zajmować się badaniem jakości materiałów wykorzystywanych do budowy dróg: podbudowy gruntowej, nawierzchni, podsypek oraz mas bitumicznych. Bez profesjonalnego, drogiego sprzętu było to jednak niemożliwe.

- Mało kto wie, że bez przeprowadzenia specjalistycznych badań gruntów, kruszyw czy mieszanek mineralno-asfaltowych, żadna droga w Polsce nie ma prawa być wybudowana. Trzeba ocenić bardzo wiele parametrów już na etapie projektowania mieszanek, jak też na etapie sprawdzania receptur, podczas procesu produkcji i łączenia materiałów. W końcu nikt nie chce, aby nawierzchnia po roku się załamała czy popękała – wyjaśnia Tomasz Wójcik, Dyrektor Administracyjny Labortest Sp. z o.o.

– Fundusze unijne rozwinęły inwestycje w zakresie infrastruktury drogowej. Wyposażenie w aparaturę badawczą jest jednak bardzo kosztowne. Aby konkurować na rynku i świadczyć pełny zakres specjalistycznych badań laboratoryjnych, zmuszeni jesteśmy do ciągłego doposażania naszego laboratorium w nowoczesny sprzęt, a na ten cel potrzebujemy ponad milion złotych. To dla nowej firmy jest ogromny wydatek – dodaje Dyrektor Wójcik.

REKLAMA

Polecamy: serwis Fundusze unijne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pieniądze są, ale gdzie i jakie?

Jednym z dostępnych rozwiązań rozważanych przez firmę były środki finansowe z Unii Europejskiej. Bogata oferta programów dla przedsiębiorstw zachęca do korzystania z takiego wsparcia, zwłaszcza tych, które planują realizację projektów innowacyjnych. Jednak każdy program rządzi się innymi prawami, a liczne różnice (formalne, proceduralne) przyprawiają laika o zawrót głowy.

- Zastanawialiśmy się, kto nam może pomóc w pozyskaniu wsparcia z funduszy europejskich. Nie chcieliśmy korzystać z usług firm komercyjnych, bo działają zbyt schematycznie i nie przykładają wagi do indywidualnych potrzeb klienta. Pocztą „pantoflową” dowiedzieliśmy się o krakowskim ośrodku KSU w Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej – wspomina Tomasz Wójcik.

Krajowy System Usług, to sieć ośrodków doradczo-informacyjnych rozlokowanych na terenie całej Polski. Prowadzą je instytucje wsparcia biznesu (agencje, fundacje czy izby branżowe) oraz placówki naukowe, w szczególności o charakterze proinnowacyjnym. Całość koordynowana jest przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Część ośrodków wyspecjalizowanych w świadczeniu usług proinnowacyjnych skupiona jest równocześnie w Krajowej Sieci Innowacji. Takim ośrodkiem jest Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

- Latem 2009 r. w Punkcie Konsultacyjnym KSU pojawili się Prezes Andrzej Osysko oraz Dyrektor Tomasz Wójcik. Podczas bezpłatnych konsultacji zdiagnozowaliśmy potrzeby inwestycyjne Labortestu, zweryfikowaliśmy także dostępne źródła finansowania adekwatne do potrzeb tej firmy. Staraliśmy się całościowo spojrzeć na jej potrzeby, aby wykorzystać potencjał innowacyjny Labortestu, umożliwić współpracę z jednostkami naukowymi i sektorem B+R, a co najważniejsze - stworzyć pracownikom możliwości dalszego rozwoju. W zasadzie mogę powiedzieć, iż projekt rodził się „na moich oczach – mówi Zofia Gródek-Szostak z ośrodka KSU Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej.

Spośród dostępnych programów operacyjnych inwestycja Labortestu najlepiej wpisywała się w założenia Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego, działanie 2.2 "Wsparcie komercjalizacji badań naukowych", Schemat B "Projekty inwestycyjne przedsiębiorstw z zakresu B+R". W ramach tego działania mikro i małe firmy mogą uzyskać 70% (a średnie 60%) zwrotu kosztów kwalifikowanych. - Aplikowaniu o wsparcie towarzyszyła niepewność i powątpiewania w to, czy mikroprzedsiębiorstwo działające 1 rok może uzyskać dofinansowanie?. Powiedziałam im jednak, że do odważnych świat należy, a żeby odnieść sukces trzeba próbować - wspomina Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Strzał w dziesiątkę – a to dopiero początek

Podczas spotkań w Punkcie Konsultacyjnym przedstawiciele firmy podjęli decyzję o podziale projektu inwestycyjnego w infrastrukturę B+R na trzy samodzielne i niezależne części. Było to spowodowane zapisami Programu : „Maksymalna wartość całkowitej kwoty wydatków kwalifikowanych projektu musi być niższa niż 400 000 PLN”. Do każdej z inwestycji składany był oddzielny wniosek, co zwiększało szansę otrzymania pieniędzy. Labortest Sp. z o.o. podpisał już umowę na realizację jednego projektu, dwa pozostałe podlegają właśnie ocenie formalnej i merytorycznej.

- Pierwszy wniosek opracowany z panią Zofią na zakup aparatury laboratoryjnej do prowadzenia zaawansowanych prac B+R aplikował o kwotę 390 tys. zł. Wniosek ten zdobył 87,5% punktów. Drugi wniosek na doposażenie laboratorium złożono na podobną kwotę i „przeszedł on” już pozytywną ocenę formalną. Obecnie oczekujemy na informację o efektach oceny merytorycznej i o ilości uzyskanych punktów. Wraz z zespołem Punktu Konsultacyjnego jesteśmy pełni optymizmu co do oceny wniosku – komentuje Dyrektor Wójcik. 

Na szerokie wody

Labortest Sp. z o.o. – oprócz Klęczan (tam właśnie przeniosła się firma) – ma już 5 innych laboratoriów stałych (Rudna Mała, Strzyżów, Stalowa Wola, Siewierz i Sochaczew) oraz 3 laboratoria polowe zlokalizowane przy realizowanych inwestycjach. Są to: Białobrzegi (budowa drogi ekspresowej S7 od Grójca do Białobrzegów), Ropczyce (obwodnica miasta na krajowej „czwórce”) oraz Żyrardów. Niebawem rozpocznie się praca przy budowie obwodnicy w Rzeszowie.

- Dzięki profesjonalnemu sprzętowi badawczemu możemy obsługiwać coraz poważniejsze inwestycje infrastrukturalne oraz poszerzać zakres wykonywanych przez nas badań. Naszymi klientami są zarówno generalni wykonawcy, jak i inwestorzy, tacy jak Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Nie zapominamy także o mniejszych zleceniach. Obsługujemy np. śląski Zarząd Dróg Wojewódzkich – mówi Tomasz Wójcik.

Nie ukrywa, że taki skok rozwojowy nie byłby możliwy bez środków unijnych. A te z kolei znalazły się w firmie dzięki wsparciu Punktu Konsultacyjnego Krajowego Systemu Usług przy CTT PK. – Pani Zofia ujęła nas swoją wiedzą i zaangażowaniem. Włożyła w nasz projekt całe serce – chwali konsultantkę KSU Dyrektor Wójcik.

- My też na tym zyskaliśmy, to kolejny zadowolony klient, będący wizytówką naszego Punktu Konsultacyjnego. Nie mówiąc już o tym, że Labortest stał się dla mnie inspiracją do przygotowania publikacji naukowych, które są już po pozytywnej recenzji. Przetarte szlaki trzeba rozwijać, a przykład Labortestu to dowód na to, że każda firma, która ma ciekawy pomysł i odważy się na jego realizację, ma szanse na odniesienie sukcesu. Dotyczy to przede wszystkim mikro, małych i średnich przedsiębiorców. Zgłasza się do nas coraz więcej firm, którym zawsze chętnie i - co ważne - nieodpłatnie pomagamy – podsumowuje Zofia Gródek-Szostak.

Polecamy: Jak prowadzić działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem: 5 silnych argumentów

Przedsiębiorcy nie chcą zmiany ustawy o PIP. Mówią stanowczo jednym głosem. Przedstawiają 5 silnych argumentów przeciwko dalszemu procedowaniu projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy.

Bruksela wycofuje się z kontrowersyjnego przepisu. Ta zmiana dotknie miliony pracowników w całej Europie, w tym w Polsce

Obowiązkowe szkolenia z obsługi sztucznej inteligencji miały objąć praktycznie każdą firmę korzystającą z narzędzi AI. Tymczasem Komisja Europejska niespodziewanie zaproponowała rewolucyjną zmianę, która może całkowicie przewrócić dotychczasowe plany przedsiębiorców. Co to oznacza dla polskich firm i ich pracowników? Sprawdź, zanim będzie za późno.

Optymalizacja podatkowa. Praktyczne spojrzenie na finansową efektywność przedsiębiorstwa

Optymalizacja podatkowa. Pozwala legalnie obniżyć obciążenia, zwiększyć płynność finansową i budować przewagę konkurencyjną. Dzięki przemyślanej strategii przedsiębiorstwa mogą zachować więcej środków na rozwój, minimalizować ryzyko prawne i skuteczniej konkurować na rynku.

Zmiany w CEIDG od 2026 r. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Stopniowo zmiany wejdą w życie w 2026, 2027 i 2028 r.

Idą duże zmiany w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Będzie digitalizacja i prostsza obsługa dla przedsiębiorców. Rząd przyjął projekt nowelizacji. Zmiany będą wprowadzane stopniowo w 2026, 2027 i 2028 r. Czego dotyczą?

REKLAMA

Jeden podpis zmienił losy całej branży. Tysiące Polaków czeka przymusowa zmiana

Prezydent Karol Nawrocki podjął decyzję, która wywraca do góry nogami polski sektor futrzarski wart setki milionów złotych. Hodowcy norek i lisów mają czas do końca 2033 roku na zamknięcie działalności. Za nimi stoją tysiące pracowników, których czekają odprawy i poszukiwanie nowego zajęcia. Co oznacza ta historyczna zmiana dla przedsiębiorców, lokalnych społeczności i zwierząt?

3 tys. zł na jeden pojazd. Można już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów

Od 1 grudnia od godz. 10:00 firmy transportowe z przewozami do państw UE mogą już składać wnioski o dofinansowanie do wymiany tachografów. Na jeden pojazd należy się kwota do 3 tys. zł. Obowiązuje zasada kto pierwszy, ten lepszy.

Polskie banknoty w portfelach świata. Jak PWPW buduje swoją pozycję na globalnym rynku Gwatemala, Peru, Paragwaj [Gość Infor.pl]

Dla większości z nas to kraje widziane raczej na wakacyjnych zdjęciach niż w kontekście polskiego przemysłu. A jednak właśnie tam obywatele płacą banknotami wyprodukowanymi w > Polsce. I nie chodzi o druk, ale o pełną produkcję. O to, jak powstają > te banknoty i dlaczego świat tak chętnie zamawia je w Warszawie, > opowiadała Grażyna Rafalska, dyrektor Biura Sprzedaży Polskiej > Wytwórni Papierów Wartościowych.

Firma Dobrze Widziana 2025 i Medal Solidarności Społecznej – poznaliśmy tegorocznych laureatów

W czwartek, 27 listopada 2025 r. w Warsaw Presidential Hotel odbył się finał XVI edycji konkursu Firma Dobrze Widziana. Konkurs ten ma na celu promowanie firm członkowskich Business Centre Club, które realizują działania CSR oraz ESG. Wydarzenie odbyło się pod Honorowym Patronatem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej oraz Rektora Szkoły Głównej Handlowej.

REKLAMA

Główny Inspektorat Sanitarny: kontrola produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych [Podsumowanie]

Główny Inspektorat Sanitarny przeprowadził ogólnopolską kontrolę produktów biobójczych przeznaczonych wyłącznie dla użytkowników profesjonalnych stosowanych m.in. w konserwacji drewna oraz materiałów budowlanych. Oto podsumowanie akcji.

Dłuższy termin na oświadczenie o korzystaniu z zamrożonej ceny prądu. Firmy z sektora MŚP będą miały czas do 30 czerwca 2026 r.

Rząd przyjął w środę [red. 26 listopada 2025 r.] projekt ustawy o przedłużeniu firmom z sektora MŚP do 30 czerwca 2026 r. czasu na złożenie swoim sprzedawcom energii elektrycznej, oświadczeń o korzystaniu z zamrożonych cen prądu w II połowie 2024 r.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA