REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: rękojmia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami i nie musi wykazywać, że wady zostały spowodowane nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną.
Zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami i nie musi wykazywać, że wady zostały spowodowane nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną.

REKLAMA

REKLAMA

Jeżeli prowadzisz lub dopiero zamierzasz otworzyć firmę remontowo-budowlaną niniejszy poradnik pomoże Ci przezwyciężyć trudności związane z gąszczem przepisów oraz wynikającymi z nich skomplikowanymi obowiązkami. W tej części ekspert podpowiada jak poradzić sobie z regulacjami dotyczącymi rękojmi.

Przepisy regulujące rękojmię mają szczególne znaczenie praktyczne, ponieważ realizacja uprawnień wynikających z tej instytucji rodzi szczególnie dużo konfliktów między firmami remontowo – budowlanymi a ich klientami. Dobra znajomość przepisów o rękojmi z pewnością może dodać pewności siebie w czasie trudnych rozmów z kontrahentami.

REKLAMA

REKLAMA

Rękojmie za wady reguluje art. 637. § 1 kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że jeżeli dzieło ma wady, zamawiający może żądać ich usunięcia, wyznaczając w tym celu przyjmującemu zamówienie odpowiedni termin z zagrożeniem, że po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu nie przyjmie naprawy. Przyjmujący może odmówić naprawy, gdyby wymagała nadmiernych kosztów.

Z przepisu tego wynika, że zamawiający może odmówić przyjęcia dzieła dotkniętego wadami, przy czym nie musi wykazywać, że wady te spowodowane zostały nienależytym wykonywaniem umowy przez firmę remontowo – budowlaną. Może się zdarzyć sytuacja, gdy od początku wiadomo, że wad nie można usunąć, albo że dziełobiorca nie zdoła ich usunąć w rozsądnym czasie. Przypadki takie uregulowane zostały w § 2 omawianego artykułu, przy czym przepis ten rozróżnia sytuacje, kiedy wady są istotne, jak również kiedy wady istotne nie są. W pierwszym przypadku (kiedy wady są istotne) inwestor może odstąpić od umowy, w drugim zaś może żądać obniżenia wynagrodzenia w odpowiednim stosunku. Tak samo inwestor (zamawiający) może postąpić, gdy ekipa remontowo – budowlana nie usunęła wad w terminie wyznaczonym przez zamawiającego.

W orzecznictwie i nauce prawa przyjęło się że wady są istotne, jeżeli czynią dzieło niezdatnym do zwykłego użytku, albo które sprzeciwiają się wyraźnej umowie. Powstaje również pytanie, co znaczy obniżenie wynagrodzenia w odpowiednim stosunku.

REKLAMA

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Trzeba przyjąć, że jest to obniżenie wynagrodzenia o koszt usunięcia wad. W praktyce może się zdążyć, że wady dzieła ujawnią się po pewnym czasie od jego odbioru, lub też że inwestor dopiero po pewnym czasie od odbioru może w pełni zapoznać się z jego właściwościami. W związku z tym Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 19 listopada 2002 r.IV CKN 1474/2000 LexPolonica nr 379456 stwierdził, że przyjęcie dzieła, mimo nieosiągnięcia jednego z umówionych parametrów, nie pozbawia zamawiającego prawa późniejszego żądania obniżenia wynagrodzenia za dzieło (art. 637 § 2 kc), niezależnie od tego, czy w chwili odbioru żądanie takie zgłosił, czy nie. A co wtedy, jeżeli wadliwością dotknięta jest jedynie część dzieła?

W wyroku z dnia 15 lipca 1974 r. I CR 358/74 LexPolonica nr 320082 Sąd Najwyższy stwierdził, że jeżeli część świadczenia okaże się wadliwa, należy tak postąpić, jak w przypadku wadliwości całego świadczenia (art. 637 kc). Dotyczy to szczególnie przypadku jednoczesnego skutecznego odstąpienia od reszty umowy. Wtedy bowiem część świadczona jest całym dziełem w sensie art. 637 kc. W przepisie tym odróżniono wady istotne od nieistotnych oraz usuwalne od nieusuwalnych; od rodzaju wad uzależniono postępowanie stron, ale nie przewidziano, aby zamawiający musiał przyjąć wadliwe dzieło.

Art. 638 stanowi, że jeżeli z artykułów poprzedzających nie wynika nic innego, do rękojmi za wady dzieła stosuje się odpowiednio przepisy o rękojmi przy sprzedaży. Moim zdanie odpowiednie stosowanie przepisów o rękojmi przy sprzedaży do umów o dzieło zawieranych przez firmy remontowo – budowlane, oznacza stosowanie w bardzo ograniczonym zakresie. Chodzi mianowicie o modyfikację zasad odpowiedzialności z tytułu rękojmi oraz o zastosowanie przepisów o terminach zawitych do dochodzenia uprawnień z tytułu rękojmi. Na podstawie przepisów o rękojmi przy sprzedaży istnieje możliwość zmodyfikowania odpowiedzialności firmy remontowo - budowlanej w sposób przewidziany w art. 558 kodeksu cywilnego. Przepis ten stanowi, że strony mogą odpowiedzialność z tytułu rękojmi rozszerzyć, ograniczyć lub wyłączyć. Jednakże w umowach z udziałem konsumentów ograniczenie lub wyłączenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest dopuszczalne tylko w wypadkach określonych w przepisach szczególnych. Z kolei § 2 omawianego przepisu stanowi, że wyłączenie lub ograniczenie odpowiedzialności z tytułu rękojmi jest bezskuteczne, jeżeli sprzedawca (w tym przypadku firma budowlana) zataił podstępnie wadę przed kupującym.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: ustalenie sposobu wynagrodzenia

Zastosowanie znajdą również przewidziane dla umowy sprzedaży przepisy dotyczące terminów zawitych dochodzenia roszczeń z tytułu rękojmi, a mianowicie art. 563. § 1, który stanowi, że kupujący traci uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca od jej wykrycia, a w wypadku gdy zbadanie rzeczy jest w danych stosunkach przyjęte, jeżeli nie zawiadomi sprzedawcy o wadzie w ciągu miesiąca po upływie czasu, w którym przy zachowaniu należytej staranności mógł ją wykryć. Z kolejnych paragrafów omawianego artykułu wynika , że przy sprzedaży między osobami prowadzącymi działalność gospodarczą utrata uprawnień z tytułu rękojmi następuje, jeżeli kupujący nie zbadał rzeczy w czasie i w sposób przyjęty przy rzeczach tego rodzaju i nie zawiadomił niezwłocznie sprzedawcy o dostrzeżonej wadzie, a w wypadku gdy wada wyszła na jaw dopiero później - jeżeli nie zawiadomił sprzedawcy niezwłocznie po jej wykryciu.

Do zachowania terminów zawiadomienia o wadach rzeczy sprzedanej wystarczy wysłanie przed upływem tych terminów listu poleconego.

Należy zwrócić także uwagę na przepis art. 568 kodeksu cywilnego. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne wygasają po upływie roku, a gdy chodzi o wady budynku - po upływie lat trzech, licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.

Jednak upływ ww. terminów nie wyłącza wykonania uprawnień z tytułu rękojmi, jeżeli sprzedawca wadę podstępnie zataił. Zarzut z tytułu rękojmi może być podniesiony także po upływie tych terminów, jeżeli przed ich upływem kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Cesja umowy leasingu samochodu osobowego – ujęcie podatkowe po stronie "przejmującego" leasing

W praktyce gospodarczej często zdarza się, że leasingobiorca korzystający z samochodu osobowego na podstawie umowy leasingu operacyjnego decyduje się przenieść swoje prawa i obowiązki na inny podmiot. Taka transakcja nazywana jest cesją umowy leasingu.

Startupy, AI i biznes: Polska coraz mocniej w grze o rynek USA [Gość Infor.pl]

Współpraca polsko-amerykańska to temat, który od lat przyciąga uwagę — nie tylko polityków, ale też przedsiębiorców, naukowców i ludzi kultury. Fundacja Kościuszkowska, działająca już od stu lat, jest jednym z filarów tej relacji. W rozmowie z Szymonem Glonkiem w programie Gość Infor.pl, Wojciech Voytek Jackowski — powiernik Fundacji i prawnik pracujący w Nowym Jorku — opowiedział o tym, jak dziś wyglądają kontakty gospodarcze między Polską a Stanami Zjednoczonymi, jak rozwijają się polskie startupy za oceanem i jakie szanse przynosi era sztucznej inteligencji.

Coraz większe kłopoty polskich firm z terminowym płaceniem faktur. Niewypłacalnych firm przybywa w zastraszającym tempie

Kolejny rekord niewypłacalności i coraz większa świadomość polskich firm. Od stycznia do końca września 2025 roku aż 5215 polskich firm ogłosiło niewypłacalność. To o 17% więcej niż w tym samym okresie w 2024 roku i o 39% więcej niż po pierwszym półroczu 2025 roku.

Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

REKLAMA

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

REKLAMA

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

REKLAMA