REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych - ustalenie sposobu wynagrodzenia

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jak ustalić sposób wynagrodzenia prowadząc firmę remontowo-budowlaną?
Jak ustalić sposób wynagrodzenia prowadząc firmę remontowo-budowlaną?

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prowadzące firmy remontowo-budowlane najczęściej zawierają umowy o dzieło. Jest to umowa na podstawie której przyjmujący zamówienie zobowiązuje się do wykonania oznaczonego dzieła, a zamawiający do zapłaty wynagrodzenia. W niniejszym cyklu nie będę jednak omawiał wszystkich przepisów dotyczących tejże umowy, ale skoncentruję się na tych, których stosowanie może okazać się najbardziej przydatne w momentach krytycznych, kiedy dochodzi do sporu z zamawiającym.

Doświadczenie życiowe uczy, że kwestią wywołującą najwięcej emocji jest obowiązek zapłaty wynagrodzenia. Wynagrodzenie może być określone na dwa sposoby.

REKLAMA

Ryczałt

REKLAMA

Jeden z nich, nazywany ryczałtowym, znajduje zastosowanie wówczas, kiedy strony mają pewność co do wartości świadczenia. W takim wypadku w cenę wkalkulowana jest wartość robocizny, materiałów, koszty wypożyczenia rusztowań itd. Rozwiązanie to jest korzystne przede wszystkim dla zamawiającego, który i tak zazwyczaj wybiera najbardziej korzystną na rynku ofertę. Jeśli decydujesz się na taki sposób rozliczeń, powinieneś określić na tyle dużą marżę, aby zrekompensowała ewentualne zmiany stawek, np. za wypożyczenie rusztowań, podnośnika itd. Jeśli pomylisz się w kalkulacjach, może się okazać że nie tylko nie zarobisz, ale wręcz poniesiesz stratę, ponieważ przy takim określeniu wynagrodzenia nie będziesz mógł negocjować z klientem zmiany stawki. Wynika to z art. 632. § 1, który stanowi, że jeżeli strony umówiły się na wynagrodzenie ryczałtowe, przyjmujący zamówienie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia, chociażby w czasie zawarcia umowy nie można było przewidzieć rozmiaru lub kosztów prac.

Teoretycznie przepisy pozostawiają furtkę. Mianowicie § 2 ww. przepisu stanowi, że jeżeli jednak wskutek zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć, wykonanie dzieła groziłoby przyjmującemu zamówienie rażącą stratą, sąd może podwyższyć ryczałt lub rozwiązać umowę.

Zmiana stawek ryczałtowych ma więc charakter wyjątkowy. Nie można żądać zmiany wynagrodzenia np. w przypadku zmiany kursu walut, cen paliw i materiałów, zmian stawek VAT, ponieważ w świetle zasad doświadczenia życiowego takie zmiany są czymś zwyczajnym w gospodarce rynkowej.

Ponadto, do podwyższenia ryczałtu konieczne jest poddanie sprawy pod rozstrzygnięcie sądu. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 9 marca 1990 r. IV CR 867/89 LexPolonica nr 1622828 stwierdził: W myśl art. 632 § 2 kc przyjmujący zamówienie w zasadzie nie może żądać podwyższenia wynagrodzenia ryczałtowego. Tylko bowiem w razie zmiany stosunków, której nie można było przewidzieć, gdy wykonanie dzieła naraziłoby przyjmującego zamówienie na rażącą stratę, może on wytoczyć powództwo o podwyższenie ryczałtu lub nawet o rozwiązanie umowy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powództwo z art. 632 § 2 kodeksu cywilnego występuje w dwóch postaciach:

  • powództwa o zmianę prawa - podwyższenie ryczałtu;
  • powództwo o zniesienie stosunku prawnego - rozwiązanie umowy o dzieło.

REKLAMA

W tym pierwszym wypadku wyrok ma jednocześnie charakter wyroku konstytutywnego i wyroku zasądzającego, gdyż dopiero sąd nakłada na zamawiającego obowiązek zapłacenia podwyższonego ryczałtu. W innym wyroku dotyczącym omawianego przepisu, z dnia 15 listopada 2006 r. V CSK 251/2006 LexPolonica nr 1034620 Sąd Najwyższy stwierdził, że wykonawca może domagać się podwyższenia wynagrodzenia ryczałtowego ustalonego w umowie z zamawiającym, jeśli wykonanie dzieła groziłoby mu rażącą stratą, przy czym nie musi to być koniecznie strata, która zachwiałaby jego kondycją finansową czy groziła mu upadłością.

Kodeks cywilny przewiduje także, że wysokość wynagrodzenia za wykonanie dzieła można określić przez wskazanie podstaw do jego ustalenia. W praktyce zdarza się, że fachowcy określają cenę np. usługi polegającej na ułożeniu glazury w nawiązaniu do ceny płytek, która może być wykazana na fakturze.

Teoretycznie może zaistnieć sytuacja, w której strony nie oznaczą wysokości wynagrodzenia. Twórcy kodeksu przewidzieli także taką sytuację. Jeżeli strony nie określiły wysokości wynagrodzenia ani nie wskazały podstaw do jego ustalenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że strony miały na myśli zwykłe wynagrodzenie za dzieło tego rodzaju. Powstaje więc pytanie, w jakie sposób określić takie "zwykłe" wynagrodzenie? Można przyjąć, że ceny zwykłe to takie, które strony już między sobą stosowały. Może to być także przeciętne wynagrodzenie płacone za określoną usługę w danej miejscowości. Należy jednak unikać sytuacji, w której wynagrodzenie nie jest precyzyjnie określone. Jeśli nasz kontrahent twierdzi, że "słowa są droższe od pieniędzy" to niezawodny znak, że powinniśmy zabezpieczyć swoje interesy precyzyjnie sformułowaną umową.

Polecamy: Jakie są prawa podwykonawcy przy umowie o roboty budowlane?

Wynagrodzenie kosztorysowe

Innym sposobem określenia wynagrodzenia jest wynagrodzenie kosztorysowe. Określa się je na podstawie zestawienia planowanych prac i przewidywanych kosztów. Z punktu widzenia dziełobiorcy ten sposób określenia wynagrodzenia jest bezpieczniejszy ze względu na większą elastyczność. Takie określenia ma jednak charakter prognozy. Jego ostateczna wysokość ustalana jest bowiem po zakończeniu prac. Często zdarza się, że w toku wykonywania zamówienia zaistnieje konieczność dokonania dodatkowych prac, nie przewidzianych w umowie między stronami. Na przykład w toku malowania pomieszczenia może okazać się, że konieczne jest skuwanie tynku i gipsowanie ściany, co znacznie zwiększa nakład pracy dziełobiorcy. W takim wypadku trzeba odróżnić sytuacje, w zależności od tego, czy zestawienie prac planowanych będących podstawą do sporządzenia kosztorysu sporządził zamawiający czy dziełobiorca.

W pierwszym przypadku dziełobiorca może żądać odpowiedniego podwyższenia umówionego wynagrodzenia. Jeżeli jednak takie zestawienie sporządził sam dziełobiorca, może on żądać podwyższenia umówionego wynagrodzenia tylko wtedy gdy mimo zachowania należytej staranności nie mógł przewidzieć konieczności prac dodatkowych.

W praktyce często zdarza się, że po przystąpieniu do wykonywania pracy ujawnia się potrzeba dokonania wielu dodatkowych robót, na co zamawiający nie jest finansowo przygotowany. Według kodeksu w sytuacji, gdyby zaszła konieczność znacznego podwyższenia wynagrodzenia kosztorysowego, zamawiający może od umowy odstąpić, powinien jednak uczynić to niezwłocznie i zapłacić przyjmującemu zamówienie odpowiednią część umówionego wynagrodzenia.

Na koniec warto przyjrzeć się regulacji z art. 642 kodeksu cywilnego. Według tego przepisu, w braku odmiennej umowy, przyjmującemu zamówienie należy się wynagrodzenie w chwili oddania dzieła. § 2 art. 642 stanowi, że jeżeli dzieło ma być oddawane częściami, a wynagrodzenie zostało obliczone za każdą część z osobna, wynagrodzenie należy się z chwilą spełnienia każdego ze świadczeń częściowych.

Polecamy: Co powinieneś wiedzieć o umowach prowadząc firmę remontowo-budowlaną?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

REKLAMA

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

REKLAMA

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

REKLAMA