Zasady składania wniosku o wpis do CEIDG - porada
REKLAMA
REKLAMA
Zadaniem CEIDG zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) jest m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi oraz udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie. Wniosek o wpis do CEIDG będzie możliwy za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w BIP Ministerstwa Gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (http://epuap.gov.pl/wps/portal).
REKLAMA
Polecamy: CEIDG -1 - formularz
REKLAMA
Osoba fizyczna będzie mogła złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie CEIDG oraz w BIP Ministerstwa Gospodarki, a system CEIDG prześle wnioskodawcy na podany przez niego adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.
O tym, co będzie podlegało wpisowi do CEIDG określa art. 25 ust. 1 ustawy o sdg. Wpisowi będą podlegać m.in. firma przedsiębiorcy, jego NIP, REGON, miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, przedmiot wykonywanej działalności, informacja o zawieszeniu działalności gospodarczej. Wpis będzie dokonywany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG. Wpis będzie dokonywany jedynie na wniosek, chyba że przewidziany będzie wpis z urzędu.
Należy pamiętać o tym, że wniosek o wpis do CEIDG będzie jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, NIP i zgłoszenie jako płatnika w ZUS zgodnie z zasadą tzw. jednego okienka. Jednakże wniosek o rejestrację jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług należy złożyć w urzędzie skarbowym osobno.
Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej?
REKLAMA
Wniosek nie musi być złożony jedynie w formie elektronicznej, można złożyć go w formie papierowej na powyższym formularzu w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy bądź może być do tejże gminy przesłany listem poleconym. Po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku w formie papierowej to gmina przekształci wniosek w formę elektroniczną i prześle go do CEIDG. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest zwolnione z opłat, tak jak teraz wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.
W przypadku gdyby wniosek był niepoprawnie złożony (np. nie zawierał wszystkich wymaganych danych, był niepodpisany), to system CEIDG prześle składającemu w formie elektronicznej informację o przyczynach niepoprawności wniosku – w przypadku gdy wnioskodawca dokonuje tego drogą elektroniczną. Natomiast jeśli przedsiębiorca składa wniosek w formie papierowej (czyli osobiście bądź listem poleconym), to w przypadku niepoprawności wniosku wójt, burmistrz bądź prezydent miasta wzywa do poprawienia wniosku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.
Warto dodać, że wpisem w rozumieniu ustawy jest także zmiana oraz wykreślenie wpisu i w związku z tym przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek w terminie 7 dni o zmianę od dnia jej zaistnienia (także w przypadku zawieszenia albo wznowienia wykonywania działalności gospodarczej) bądź wniosek o wykreślenie wpisu w tym samym terminie od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.
Polecamy: Co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA