REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady składania wniosku o wpis do CEIDG - porada

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Jakie są zasady składania wniosku o wpis do CEIDG?
Jakie są zasady składania wniosku o wpis do CEIDG?

REKLAMA

REKLAMA

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, który ma zacząć działać od 1 lipca 2011 r. Zastąpi on Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez każdą z gmin. Ekspert radzi według jaki zasad składany będzie wniosek o wpis do CEIDG.

Zadaniem CEIDG zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) jest m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi oraz udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie. Wniosek o wpis do CEIDG będzie możliwy za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w BIP Ministerstwa Gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (http://epuap.gov.pl/wps/portal).

REKLAMA

Polecamy: CEIDG -1 - formularz

REKLAMA

Osoba fizyczna będzie mogła złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie CEIDG oraz w BIP Ministerstwa Gospodarki, a system CEIDG prześle wnioskodawcy na podany przez niego adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.

O tym, co będzie podlegało wpisowi do CEIDG określa art. 25 ust. 1 ustawy o sdg. Wpisowi będą podlegać m.in. firma przedsiębiorcy, jego NIP, REGON, miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, przedmiot wykonywanej działalności, informacja o zawieszeniu działalności gospodarczej. Wpis będzie dokonywany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG. Wpis będzie dokonywany jedynie na wniosek, chyba że przewidziany będzie wpis z urzędu.

Należy pamiętać o tym, że wniosek o wpis do CEIDG będzie jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, NIP i zgłoszenie jako płatnika w ZUS zgodnie z zasadą tzw. jednego okienka. Jednakże wniosek o rejestrację jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług należy złożyć w urzędzie skarbowym osobno. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej?

REKLAMA

Wniosek nie musi być złożony jedynie w formie elektronicznej, można złożyć go w formie papierowej na powyższym formularzu w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy bądź może być do tejże gminy przesłany listem poleconym. Po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku w formie papierowej to gmina przekształci wniosek w formę elektroniczną i prześle go do CEIDG. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest zwolnione z opłat, tak jak teraz wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

W przypadku gdyby wniosek był niepoprawnie złożony (np. nie zawierał wszystkich wymaganych danych, był niepodpisany), to system CEIDG prześle składającemu w formie elektronicznej informację o przyczynach niepoprawności wniosku – w przypadku gdy wnioskodawca dokonuje tego drogą elektroniczną. Natomiast jeśli przedsiębiorca składa wniosek w formie papierowej (czyli osobiście bądź listem poleconym), to w przypadku niepoprawności wniosku wójt, burmistrz bądź prezydent miasta wzywa do poprawienia wniosku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Warto dodać, że wpisem w rozumieniu ustawy jest także zmiana oraz wykreślenie wpisu i w związku z tym przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek w terminie 7 dni o zmianę od dnia jej zaistnienia (także w przypadku zawieszenia albo wznowienia wykonywania działalności gospodarczej) bądź wniosek o wykreślenie wpisu w tym samym terminie od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Polecamy: Co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

REKLAMA

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

REKLAMA