REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Zasady składania wniosku o wpis do CEIDG - porada

Łukasz Mizera
Radca prawny
lex-pol.pl
Jakie są zasady składania wniosku o wpis do CEIDG?
Jakie są zasady składania wniosku o wpis do CEIDG?

REKLAMA

REKLAMA

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, jest centralnym ogólnopolskim rejestrem, który ma zacząć działać od 1 lipca 2011 r. Zastąpi on Ewidencję Działalności Gospodarczej prowadzoną przez każdą z gmin. Ekspert radzi według jaki zasad składany będzie wniosek o wpis do CEIDG.

Zadaniem CEIDG zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. 2010, Nr 220, poz. 1447 z późn. zm.) jest m.in. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi oraz udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie. Wniosek o wpis do CEIDG będzie możliwy za pośrednictwem formularzy elektronicznych zamieszczonych na stronie internetowej CEIDG, w BIP Ministerstwa Gospodarki oraz na elektronicznej platformie usług administracji publicznej (http://epuap.gov.pl/wps/portal).

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: CEIDG -1 - formularz

Osoba fizyczna będzie mogła złożyć wniosek o wpis do CEIDG za pośrednictwem formularza elektronicznego dostępnego na stronie CEIDG oraz w BIP Ministerstwa Gospodarki, a system CEIDG prześle wnioskodawcy na podany przez niego adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia wniosku.

O tym, co będzie podlegało wpisowi do CEIDG określa art. 25 ust. 1 ustawy o sdg. Wpisowi będą podlegać m.in. firma przedsiębiorcy, jego NIP, REGON, miejsce zamieszkania przedsiębiorcy, przedmiot wykonywanej działalności, informacja o zawieszeniu działalności gospodarczej. Wpis będzie dokonywany z chwilą zamieszczenia danych w CEIDG, nie później niż następnego dnia roboczego po dniu wpływu wniosku do CEIDG. Wpis będzie dokonywany jedynie na wniosek, chyba że przewidziany będzie wpis z urzędu.

REKLAMA

Należy pamiętać o tym, że wniosek o wpis do CEIDG będzie jednocześnie wnioskiem o nadanie numeru REGON, NIP i zgłoszenie jako płatnika w ZUS zgodnie z zasadą tzw. jednego okienka. Jednakże wniosek o rejestrację jako czynnego podatnika podatku od towarów i usług należy złożyć w urzędzie skarbowym osobno. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Czym jest Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej?

Wniosek nie musi być złożony jedynie w formie elektronicznej, można złożyć go w formie papierowej na powyższym formularzu w wybranym przez przedsiębiorcę urzędzie gminy bądź może być do tejże gminy przesłany listem poleconym. Po złożeniu przez przedsiębiorcę wniosku w formie papierowej to gmina przekształci wniosek w formę elektroniczną i prześle go do CEIDG. Złożenie wniosku o wpis do CEIDG jest zwolnione z opłat, tak jak teraz wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej.

W przypadku gdyby wniosek był niepoprawnie złożony (np. nie zawierał wszystkich wymaganych danych, był niepodpisany), to system CEIDG prześle składającemu w formie elektronicznej informację o przyczynach niepoprawności wniosku – w przypadku gdy wnioskodawca dokonuje tego drogą elektroniczną. Natomiast jeśli przedsiębiorca składa wniosek w formie papierowej (czyli osobiście bądź listem poleconym), to w przypadku niepoprawności wniosku wójt, burmistrz bądź prezydent miasta wzywa do poprawienia wniosku w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Warto dodać, że wpisem w rozumieniu ustawy jest także zmiana oraz wykreślenie wpisu i w związku z tym przedsiębiorca ma obowiązek złożyć wniosek w terminie 7 dni o zmianę od dnia jej zaistnienia (także w przypadku zawieszenia albo wznowienia wykonywania działalności gospodarczej) bądź wniosek o wykreślenie wpisu w tym samym terminie od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Polecamy: Co stanie się z danymi zarejestrowanych przedsiębiorców?

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

REKLAMA

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA