REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: prawa i obowiązki stron umowy o dzieło

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kioskprawny.pl
Kancelaria prawnicza
Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on  żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła.
Jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła.
Shutterstock
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Ekspert wyjaśnia jak poradzić sobie z kwestiami dotyczącymi materiału, z którego dzieło ma zostać wykonane; skutkami nierozpoczęcia prac w umówionym terminie, a także uprawnieniami zamawiającego do żądania zmiany sposobu wykonania dzieła. Firmy remontowo-budowlane w praktyce często mają do czynienia z prawami i obowiązkami stron umowy o dzieło innymi niż określone w przepisach dotyczących rękojmi.

REKLAMA

Mimo że wybór materiałów wykończeniowych coraz częściej dokonywany jest z rekomendacji architekta wnętrz, nie zmienia to faktu, że obowiązek ich dostarczenia spoczywa bardzo często na zamawiającym. Art. 633 kodeksu cywilnego wiąże z takim stanem rzeczy określone obowiązki, obciążające ekipę remontowo budowlaną. Jeżeli materiałów na wykonanie dzieła dostarcza zamawiający, przyjmujący zamówienie powinien ich użyć w sposób odpowiedni oraz złożyć rachunek i zwrócić nie zużytą część.

REKLAMA

Wskazuje się, że użycie w sposób odpowiedni oznacza wykorzystanie materiałów w sposób zgodny z cechami i przeznaczeniem uzgodnionego przedmiotu dzieła, a także oszczędnie. Ważnym obowiązkiem dziełobiorcy jest ocena przydatności zamówionych materiałów. Należy tego dokonać jeszcze przed zawarciem umowy, ponieważ w umowie określa się, z czyich materiałów dzieło zostanie wykonane. Ponadto sprawdzenie jakości materiałów przed przystąpieniem do wykonywania zamówionych prac może okazać się korzystne dla dziełobiorcy z jeszcze innych przyczyn. Dzięki temu fachowiec może uniknąć nieprzyjemnych sugestii, jakoby niemożność wykonania dzieła nie wynikała z jakości materiałów, ale z braku umiejętności. Interesującą kwestią jest odpowiedzialność za utratę lub uszkodzenie materiału.

Łatwo wyobrazić sobie sytuację, w której np. farba, w wyniku przemrożenia, utraciła swoje właściwości kryjące, przez co stała się bezużyteczna. Powstaje więc pytanie, kto powinien takie materiały zabezpieczyć. Odpowiedź zawarta jest w art. 641 kodeksu cywilnego, według którego niebezpieczeństwo przypadkowej utraty lub uszkodzenia materiału na wykonanie dzieła obciąża tego, kto materiału dostarczył.

REKLAMA

Paragraf drugi omawianego przepisu stanowi o tym, że jeżeli dzieło uległo zniszczeniu lub uszkodzeniu wskutek wadliwości materiału dostarczonego przez zamawiającego albo wskutek wykonania dzieła według jego wskazówek, przyjmujący zamówienie może żądać za wykonaną pracę umówionego wynagrodzenia lub jego odpowiedniej części, jeżeli uprzedził zamawiającego o niebezpieczeństwie zniszczenia lub uszkodzenia dzieła. 

Art. 634 kodeksu cywilnego stanowi, że jeżeli materiał dostarczony przez zamawiającego nie nadaje się do prawidłowego wykonania dzieła albo jeżeli zajdą inne okoliczności, które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu, przyjmujący zamówienie powinien niezwłocznie zawiadomić o tym zamawiającego. Wspominałem o farbie, która może stać się bezużyteczna w wyniku przemrożenia, ale z całą pewnością życie dostarcza znacznie lepszych przykładów .

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Może się także zdarzyć, że nieprzydatność materiałów lub też wystąpienie innych okoliczności uniemożliwiających wykonanie dzieła ujawni się dopiero po rozpoczęciu prac. W takiej sytuacji fachowiec powinien wstrzymać się z wykonywaniem zamówienia i niezwłocznie zawiadomić zamawiającego. W przeciwnym wypadku naraża się nie tylko na odpowiedzialność z tytułu rękojmi za wady fizyczne tak wykonanego dzieła, ale także może być zobowiązany do naprawienia szkody z powodu niewłaściwego wykorzystania materiałów. Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 20 października 2005 r.II CK 134/2005 LexPolonica nr 390115 stwierdził, że stosownie do art. 634 kodeksu cywilnego wykonawca powinien zawiadomić zamawiającego, że materiał mu dostarczony nie nadaje się do właściwego wykonania dzieła. Jeśli tak zrobił, a zamówienie podtrzymano, nie ponosi odpowiedzialności za wady.

W praktyce często zdarza się, że ekipy remontowo - budowlane mają napięte terminy i niedokończenie jednego remontu w wyznaczonym czasie, może spowodować opóźnienie rozpoczęcia prac u innego klienta. Z drugiej jednak strony zamawiający często nie są zainteresowani remontem w innym terminie. Można wyobrazić sobie sytuację, kiedy to zamawiający, wiedząc, że generalny remont uniemożliwi normalne korzystanie z mieszkania, wysyła w tym czasie swoje dzieci na kolonie. W takiej sytuacji zamawiający może skorzystać z art. 635. Przepis ten stanowi, że jeżeli przyjmujący zamówienie opóźnia się z rozpoczęciem lub wykończeniem dzieła tak dalece, że nie jest prawdopodobne, żeby zdołał je ukończyć w czasie umówionym, zamawiający może bez wyznaczenia terminu dodatkowego od umowy odstąpić jeszcze przed upływem terminu do wykonania dzieła. Z punktu widzenia osób prowadzących firmy remontowo – budowlane interesująca jest także regulacja wynikająca z art. 636 kodeksu cywilnego, z której wynika ważne uprawnienie dla zamawiającego. Przepis ten stanowi, że jeżeli przyjmujący zamówienie wykonywa dzieło w sposób wadliwy albo sprzeczny z umową, zamawiający może wezwać go do zmiany sposobu wykonania i wyznaczyć mu w tym celu odpowiedni termin.

Po bezskutecznym upływie wyznaczonego terminu zamawiający może od umowy odstąpić albo powierzyć poprawienie lub dalsze wykonanie dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie. Celem tego przepisu jest wyeliminowanie wad dzieła na etapie jego realizacji, dlatego nie ma on zastosowania po odebraniu dzieła.

Polecamy: Co powinieneś wiedzieć o umowach prowadząc firmę remontowo-budowlaną?

Zamawiający może, dostrzegając nieprawidłowy sposób wykonania dzieła, próbować wpłynąć na dziełobiorcę. Jeżeli jednak zabiegi takie nie dadzą zamierzonego rezultatu, możliwe zachowanie zamawiającego zależy od tego, czy przy wykonaniu dzieła mają znaczenie osobiste przymioty dziełobiorcy. Jeżeli dziełobiorcą jest artysta, który podjął się ułożenia na ścianie skomplikowanej mozaiki, uzasadnione będzie odstąpienie od umowy. Jeżeli jednak przedmiotem zamówienia jest ułożenie zwyczajnej glazury, możliwe jest powierzenie poprawienia lub dalszego wykonania dzieła innej osobie na koszt i niebezpieczeństwo przyjmującego zamówienie.

Warto także zwrócić uwagę na paragraf 2 omawianego przepisu, który stanowi, że jeżeli zamawiający sam dostarczył materiału, może on w razie odstąpienia od umowy lub powierzenia wykonania dzieła innej osobie żądać zwrotu materiału i wydania rozpoczętego dzieła. 

Strony umowy o dzieło powinny pamiętać o krótszych w stosunku do przepisów ogólnych terminach przedawnienia. Roszczenia wynikające z umowy o dzieło przedawniają się z upływem lat dwóch od dnia oddania dzieła, a jeżeli dzieło nie zostało oddane - od dnia, w którym zgodnie z treścią umowy miało być oddane.

Polecamy: Poradnik dla firm remontowo-budowlanych: sposoby ustalenia wynagrodzenia

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA