REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności.
Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności.

REKLAMA

REKLAMA

Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.

Konieczne jest bowiem zidentyfikowanie w przedsiębiorstwie najistotniejszych obszarów wpływu na wysokość zobowiązania podatkowego ze szczególnym uwzględnieniem różnic między kosztami w ujęciu rachunkowym a kosztami podatkowymi. Zarządzanie kosztami podatkowymi polega na planowanym ponoszeniu kosztów podatkowych w celu zmniejszenia zobowiązania podatkowego i należy je rozumieć jako element planowania podatkowego, którego skutki będą realizowane i osiągane w dłuższym horyzoncie czasowym.

REKLAMA

REKLAMA

Zakres działań optymalizacyjnych z wykorzystaniem zarządzania kosztami podatkowymi będzie zależał od rozmiarów prowadzonej działalności. Przedsiębiorstwa podejmujące się realizacji tej strategii będą wybierać taką strukturę kosztów podatkowych, która pozwoli na minimalizację zobowiązania podatkowego. Podmioty te będą maksymalizować koszty podatkowe związane z prowadzoną działalnością, z wyłączeniem kosztów uznawanych na gruncie prawa podatkowego za koszty niestanowiące kosztów uzyskania przychodu. Warunkiem dodatkowym realizacji omawianej strategii jest analiza poziomu przychodów podatkowych uzyskiwanych przez dane przedsiębiorstwo.

Przeczytaj również: Czy można skanować i przechowywać kopie faktur w formacie PDF?

Oto przykład strategia zarządzania kosztami podatkowymi w przedsiębiorstwie świadczącym usługi finansowe.

REKLAMA

Przedsiębiorstwo świadczące usługi finansowe o charakterze doradztwa finansowego charakteryzuje się wysokimi przychodami bieżących okresów. Nie ma ono pracowników, a jedynie podwykonawców działających w formie samozatrudnienia. Przedsiębiorstwo zamierza rozpocząć inwestycję w postaci budowy biurowca. Alternatywą jest leasing pomieszczeń biurowych przez inne przedsiębiorstwo. Leasing ma charakter operacyjny. Przedsiębiorstwo, podejmując decyzję o budowie środka trwałego, nie mogłoby zwiększyć kosztów bieżącej działalności. Koszty związane z realizacją inwestycji stanowiłyby koszt podatkowy dopiero po jej zakończeniu i przekazaniu do użytkowania. Wówczas za koszt podatkowy zostałaby uznana kwota amortyzacji określona według klasyfikacji środków trwałych. W przypadku podjęcia działań związanych z budowaniem pomieszczeń biurowych, koszty bieżącego okresu pozostają na niezmiennym poziomie. Jeżeli przedsiębiorstwo zawrze umowę leasingu operacyjnego na pomieszczenia biurowe, wówczas kwota raty leasingowej bieżącego okresu będzie stanowić w sposób bezpośredni koszt uzyskania przychodu bieżącego okresu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis Leasing

A oto przykład strategii zarządzania kosztami podatkowymi w przedsiębiorstwie świadczącym usługi transportowe.

Przedsiębiorstwo zorganizowane w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością świadczy usługi w zakresie transportu kołowego. W związku z planowaniem rozszerzenia działalności musi poszerzyć posiadany dotychczas park maszynowy. Wydłużone terminy płatności oraz stabilność rynkowa przedsiębiorstwa powoduje, że może ono z dużym prawdopodobieństwem przewidywać poziom uzyskiwanych przychodów. Przedsiębiorstwo kreuje więc koszty podatkowe na podstawie planu zarządzania podatkowego opracowanego indywidualnie na jego potrzeby. Biorąc pod uwagę zarządzanie kosztami podatkowymi, przedsiębiorstwo nabywa park maszynowy za gotówkę, ponieważ w takiej sytuacji znaczenie ma stałość kosztów podatkowych. Pozostałe koszty podatkowe zostały obliczone według prawa podatkowego i zaakceptowane do realizacji przez zarząd spółki. Przedsiębiorstwo ma określony arbitralnie plan kosztów podatkowych, którego realizacja pozwala na minimalizację zobowiązania podatkowego. Elementami niniejszego planu kosztów mogą być m.in. koszty związane z zakupem maszyn, środków biurowych, wysokości tworzonych rezerw na podstawie odrębnych ustaw, koszty związane z podwykonawstwem.

Fragment pochodzi z książki „Strategie podatkowe osób prawnych w Unii Europejskiej” Waldemara Szymańskiego (Wydawnictwo C.H. Beck, 2009). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA