REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Okorska
Licencjonowana księgowa
Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu
Czy polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu

REKLAMA

REKLAMA

Niemal każdy przedsiębiorca wykorzystuje do celów prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej samochód – czy to będący środkiem trwałym stanowiącym majątek firmy, czy też na podstawie różnych umów dzierżawy lub najmu – oraz opłaca przynajmniej polisę odpowiedzialności cywilnej. Czy wobec tego polisa OC jest kosztem uzyskania przychodu?

Aby wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, musi spełniać - zgodnie z art. 22 ust 1 ustawy o pdof ( Dz. U. z 2010 r. , Nr 51, poz.307) – łącznie poniższe warunki:

REKLAMA

  • wydatek musi pozostawać w związku przyczynowym z przychodem lub ze źródłem przychodu oraz musi być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • wydatek nie może znajdować się na liście wydatków nieuznanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust 1 ustawy o pdof
  • być właściwie udokumentowany.

Wobec przytoczonych wyżej warunków, polisa OC jest kosztem uzyskania przychodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powstaje jednak pytanie, czy polisa OC jest dokumentem, który właściwie udokumentuje wydatek?

Otóż w księdze podatkowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm) podstawą zapisów w księdze są:
a) faktury VAT (...),
b) inne dowody (...) stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej:

  • wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy,
  • datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, z tym że jeżeli data dokonania operacji gospodarczej odpowiada dacie wystawienia dowodu, wystarcza podanie jednej daty,
  • przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot operacji jest wymierny w jednostkach naturalnych, 
  • podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych.

Zgodnie zatem z powyższymi warunkami, prawidłowo wystawiona polisa OC spełnia wszelkie przesłanki właściwego udokumentowania operacji gospodarczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz także: Opłaty za odprowadzanie spalin

Moment ujęcia w kosztach polisy opłacanej w dwóch ratach. Należy pamiętać jednak o tym, że jeżeli opłacamy w polisę OC w dwóch ratach, to do kosztów uzyskania przychodów wysokość składki należy zaliczyć również w dwóch ratach:

  1. pierwszą ratę ujmujemy w dacie wystawienia polisy,
  2. drugą ratę – w dacie wystawienia przez ubezpieczyciela blankietu wpłaty kolejnej składki; a w razie braku blankietu wpłaty – w dacie wymagalności opłaty składki.

Stanowisko takie zostało zajęte przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach – interpretacja indywidualna wydana dnia 25.06.2010. 

Polecamy serwis: Fundusze unijne

Przedsiębiorca zawarł z ubezpieczycielem polisę OC na samochód, który wykorzystuje do działalności gospodarczej. Samochód ten stanowi środek trwały, a przedsiębiorca prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Polisę zawarto 05.08.2010, okres ubezpieczenia od 05.08.2010 do 04.08.2011, składka wynosi 850,00 zł, płatna jest w dwóch ratach: pierwsza rata w wysokości 450,00 płatna w dniu zawarcia umowy , druga rata w wysokości 400,00 płatna do dnia 28.02.2011
Zatem w kpir przedsiębiorca ujmuje jako koszt uzyskania przychodu:
a) w miesiącu sierpniu z datą 05.08.2010 kwotę 450,00 zł
b) w miesiącu lutym z datą 28.02.2010 kwotę 400,00 zł

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ten głos zaboli polityków. "Do 2030 roku zabraknie nam prądu, firmy uciekną za granicę"
Ponad 80 proc. specjalistów pozytywnie ocenia szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie

Szybki rozwój technologii oraz zwiększone ryzyko cyberataków przyczyniają się do rosnącego zainteresowania bezpieczeństwem IT. Zdaniem szkolonych menadżerów, szkolenia z cyberbezpieczeństwa przeprowadzane w firmie: są nie tylko potrzebne, ale i skuteczne.

Dłużnicy wykorzystują brak znajomości prawa u wierzycieli i specjalnie zwlekają z zapłatą za faktury, traktując zwłokę jako formę bezpłatnego kredytu. Powinni i mogą jednak słono za to zapłacić

Słaba znajomość podstawowych przepisów prawa finansowego u przedsiębiorców sprawia, że dłużnicy celowo przeciągają płatności, zyskując w ten sposób darmowy, nieoprocentowany kredyt. Dzieje się to w czasie, gdy zatory płatnicze w polskich przedsiębiorstwach cały czas rosną, a utrata płynności finansowej jest realnym zagrożeniem dla małych i średnich firm.

Czy wspólnik mniejszościowy zawsze jest na straconej pozycji?

Wspólnik posiadający mniejszościowy pakiet udziałów w spółce z o.o. nie musi już na starcie znajdować się na przegranej pozycji w potencjalnym sporze ze wspólnikiem większościowym. Kluczowe jest, aby taki udziałowiec znał swoje prawa w spółce oraz aktywnie i umiejętnie z nich korzystał, co w ostatecznym rozrachunku może przyczynić się do skutecznej obrony interesu wspólnika mniejszościowego i zachowania przez niego wpływu na spółkę.

REKLAMA

Polski Akt o Dostępności – jakie zmiany czekają przedsiębiorców?

Od 28 czerwca 2025 r. produkty i usługi wprowadzane na rynek będą musiały spełniać określone wymogi i być dostosowane również do osób z niepełnosprawnościami. To oznacza wiele zmian również dla małych i średnich przedsiębiorstw.

Polski Akt o Dostępności – jak się przygotować?

Już pod koniec czerwca wchodzi w życie Polski Akt o Dostępności. Nowe przepisy oznaczają dla przedsiębiorców nie tylko obowiązki, ale i nowe możliwości. Kogo dotyczą te zmiany? Co czeka konsumentów, a co przedsiębiorców? Skąd można wziąć pieniądze na ich wprowadzenie?

Zaprojektuj z nami swoją pierwszą innowację – poznaj bezpłatną usługę Innovation Coach i weź udział w wydarzeniu w Łodzi

W dobie dynamicznych zmian technologicznych i rosnącej konkurencji, przedsiębiorcy coraz częściej poszukują sposobów na wdrażanie innowacji w swoich firmach. Nie każdy jednak wie, od czego zacząć, jak zdobyć fundusze na rozwój, czy jak skutecznie przejść przez proces planowania i realizacji innowacyjnego projektu.

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek?

Odroczenie terminu płatności składek ZUS. Kto i na jakich zasadach może skorzystać z odroczenia terminu płatności składek? W ubiegłym roku z odroczenia terminu płatności składek najczęściej korzystali mali płatnicy.

REKLAMA

Przewodnik po spółce w Delaware – wszystko, co musisz wiedzieć zanim założysz firmę w USA

Założenie spółki w Stanach Zjednoczonych, a w szczególności w stanie Delaware, to marzenie wielu przedsiębiorców – zarówno z Polski, jak i z całego świata. Delaware od dekad uważany jest za światowe centrum dla biznesu dzięki swojej wyjątkowej legislacji, przyjaznemu klimatowi dla przedsiębiorców oraz elastycznym strukturze prawnej. Ale czy spółka w Delaware to dobry wybór dla każdego? I co warto wiedzieć zanim złożysz wniosek o rejestrację?

Europejski Akt Dostępności zacznie obowiązywać od 28 czerwca 2025 roku. Za niespełnienie wymagań dyrektywy wysokie kary

Zbliża się termin, od którego wszystkie firmy świadczące określone usługi lub sprzedające wybrane produkty będą musiały zapewnić ich dostępność dla osób z niepełnosprawnościami. Od 28 czerwca 2025 r. niespełnienie wymagań może wiązać się z wysokimi grzywnami oraz utratą reputacji.

REKLAMA