REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opłaty za odprowadzanie spalin

Subskrybuj nas na Youtube
Opłaty za odprowadzanie spalin
Opłaty za odprowadzanie spalin
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorca korzystający z samochodu dla celów prowadzonej działalności gospodarczej obowiązany jest do wnoszenia opłat za korzystanie ze środowiska przewidziane w prawie ochrony środowiska.

Do uiszczania tej opłaty zobowiązani są przedsiębiorcy w rozumieniu prawa działalności gospodarczej, osoby prowadzące uprawy rolne, chów lub hodowlę zwierząt, ogrodnictwo, warzywnictwo, zajmujące się leśnictwem i rybactwem śródlądowym, a także prowadzący prywatną praktykę w zawodach medycznych, jednostki organizacyjne nie będące przedsiębiorcami w rozumieniu prawa działalności gospodarczej, a także osoby fizyczne korzystające ze środowiska tak, że wymaga to pozwolenia.

REKLAMA

REKLAMA

Opłatę wnosi się za okresy kwartalne na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska. Przedsiębiorcy mają obowiązek samodzielnie ustalać wysokość poszczególnych opłat. Ciąży na nich także obowiązek aktualizowania ewidencji co pół roku oraz składania sprawozdania marszałkowi województwa, właściwemu według miejsca rejestracji pojazdu, oraz właściwemu wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

Porównaj: Odliczenie VAT od paliwa

Ewidencja ta powinna zawierać wykaz rodzaju i ilości zanieczyszczeń odprowadzanych do powietrza oraz dane, na podstawie których określono te ilości: ilość kilometrów z ewidencji przebiegu pojazdu, zestawienie ilości zakupionego paliwa, z rozbiciem na jego rodzaj i ewentualnie z przyporządkowaniem do danego samochodu (ze względu na różne stawki).

REKLAMA

Ewidencję przechowuje się 5 lat od zakończenia roku kalendarzowego, której dotyczy. Nie trzeba wnosić opłat wynikających z prawa ochrony środowiska, jeżeli ich kwartalna wysokość nie przekracza 400 zł, chyba że sejmik województwa ustali wyższą kwotę zwolnienia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Stawka zależy od rodzaju zużywanego paliwa oraz od wieku samochodu oraz od tego, jaką normę EURO pojazd spełnia. Spełnianie norm EURO należy ustalić na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji.

Stawki odnoszą się do jednostki spalonego paliwa, jaką jest 1 Mg (1 Mg = megagram, inaczej tona). Aby przeliczyć ilość zużytego paliwa z litrów podanych na fakturach na megagramy można zastosować zamienniki wg Dziennika Urzędowego GUS nr 16 z 1994 r. str. 267.

Benzyna bezołowiowa: 1 Mg = 1.316 l
Olej napędowy: 1 Mg = 1.150 l
Firma posiada samochód osobowy zarejestrowany po raz pierwszy 21. 04. 2000 r. W pierwszym półroczu 2009 r. zużyto
1.500 litrów benzyny bezołowiowej.1.500 : 1.316 = 1.140
1,140 Mg × 16,14 zł = 18,40 zł

Polecamy serwis Leasing

Jeżeli firma nie posiada innych samochodów lub innych źródeł zanieczyszczeń do środowiska, to jest zwolniona z opłaty. Nie jest zwolniona ze składania sprawozdań. Opłaty za odprowadzanie spalin łączy się z opłatami za inne rodzaje gospodarczego korzystania ze środowiska. Mogą to być nie tylko opłaty typowo przemysłowe, ale również wyrzucenie na śmieci takich przedmiotów jak zużyte opony, zużyte lub nie nadające się do użytkowania pojazdy, filtry olejowe, okładziny hamulcowe, płyny hamulcowe, baterie i akumulatory ołowiowe.

Autor: Wanda Karasińska. Artykuł jest fragmentem książki Samochód w firmie 2010. Wydawnictwo Wszechnica Podatkowa

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA