REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za używanie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych trzeba się rozliczyć

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka Sp. j.
Używanie samochodu firmowego do prywatnych celów.
Używanie samochodu firmowego do prywatnych celów.

REKLAMA

REKLAMA

Występujące na szeroką skalę używanie przez pracowników samochodów służbowych, bardzo często jest związane z charakterem wykonywanej pracy. Problem pojawia się w sytuacji, gdy pracownik uzyskuje od pracodawcy zgodę na wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych.

Brak jest zastrzeżeń z punktu widzenia uprawnień pracownika, któremu zawsze można dać więcej świadczeń bądź uprawnień niż „ustawowe minimum”. Warto jednak pamiętać, jakie konsekwencje dla obu stron stosunku pracy wiążą się z hojnością pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc ustalić zasady i granice w korzystaniu z samochodu służbowego poza godzinami pracy, pracodawca powinien zawrzeć z pracownikiem w tym przedmiocie umowę lub ustalić te zasady na przykład w regulaminie pracy. Ułatwi to rozliczenia pomiędzy stronami stosunku pracy, jak również odprowadzanie świadczeń publicznoprawnych.

Po drugie, wydatków związanych z udostępnieniem pracownikowi samochodu służbowego do wykorzystywania w sprawach prywatnych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki te nie służą osiągnięciu przez pracodawcę przychodu ani zachowaniu czy zabezpieczeniu jego źródła. Nie spełniają zatem kryterium decydującego o kwalifikacji konkretnego świadczenia do kosztów uzyskania przychodu.

Zobacz: Jak dokonać jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego?

Należy również pamiętać, że nieodpłatne udostępnienie pracownikowi samochodu na cele nie związane z realizacją jego pracowniczych obowiązków, wiąże się z powstaniem po stronie pracownika przychodu. W związku z czym, od wartości takiego świadczenia należy odprowadzić zarówno zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwnie niż w przypadku używania samochodu prywatnego do celów służbowych, brak jest regulacji wskazujących ile należy „policzyć” pracownikowi za przejechany służbowym samochodem, lecz w prywatnym celu, kilometr.

Z uwagi na pojawiające się wątpliwości, problem ten stał się przedmiotem interpretacji organów podatkowych. W jednej z nich uznano, iż wartość świadczenia w postaci nieodpłatnego udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego w celach prywatnych należy ustalić uwzględniając ceny rynkowe stosowane przez firmy zajmujące się wynajmem samochodów tej samej marki (pismo Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 28 lutego 2007 r., 1473/WP/415/801/49/07/JK/1).

Określenie wysokości powyższych cen w praktyce może jednak budzić wątpliwości.

Ponadto pracodawca powinien liczyć się z ryzykiem zakwestionowania przez organy podatkowe jego prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości używanych przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych – za miesiące, w których samochody te były oddane do nieodpłatnego używania.

Zobacz: Jak zaliczać do kosztów wydatki na firmowy samochód osobowy

Co więcej, takie nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników może zostać opodatkowane VAT.

Rozwiązaniem problemu może być ustalenie odpłatnego używania przez pracowników samochodów służbowych w celu nie związanym z wykonywaną pracą. Określając wartość świadczenia, najlepiej się kierować jego ceną rynkową.

Agnieszka Marczak, aplikant adwokacki w Kancelarii Smaga Jaroszyński sp.j.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA