REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Za używanie przez pracownika samochodu służbowego do celów prywatnych trzeba się rozliczyć

Smaga Jaroszyński Spółka Adwokacka Sp. j.
Używanie samochodu firmowego do prywatnych celów.
Używanie samochodu firmowego do prywatnych celów.

REKLAMA

REKLAMA

Występujące na szeroką skalę używanie przez pracowników samochodów służbowych, bardzo często jest związane z charakterem wykonywanej pracy. Problem pojawia się w sytuacji, gdy pracownik uzyskuje od pracodawcy zgodę na wykorzystywanie samochodu służbowego do celów prywatnych.

Brak jest zastrzeżeń z punktu widzenia uprawnień pracownika, któremu zawsze można dać więcej świadczeń bądź uprawnień niż „ustawowe minimum”. Warto jednak pamiętać, jakie konsekwencje dla obu stron stosunku pracy wiążą się z hojnością pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Chcąc ustalić zasady i granice w korzystaniu z samochodu służbowego poza godzinami pracy, pracodawca powinien zawrzeć z pracownikiem w tym przedmiocie umowę lub ustalić te zasady na przykład w regulaminie pracy. Ułatwi to rozliczenia pomiędzy stronami stosunku pracy, jak również odprowadzanie świadczeń publicznoprawnych.

Po drugie, wydatków związanych z udostępnieniem pracownikowi samochodu służbowego do wykorzystywania w sprawach prywatnych nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Wydatki te nie służą osiągnięciu przez pracodawcę przychodu ani zachowaniu czy zabezpieczeniu jego źródła. Nie spełniają zatem kryterium decydującego o kwalifikacji konkretnego świadczenia do kosztów uzyskania przychodu.

Zobacz: Jak dokonać jednorazowej amortyzacji samochodu ciężarowego?

Należy również pamiętać, że nieodpłatne udostępnienie pracownikowi samochodu na cele nie związane z realizacją jego pracowniczych obowiązków, wiąże się z powstaniem po stronie pracownika przychodu. W związku z czym, od wartości takiego świadczenia należy odprowadzić zarówno zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również składki na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przeciwnie niż w przypadku używania samochodu prywatnego do celów służbowych, brak jest regulacji wskazujących ile należy „policzyć” pracownikowi za przejechany służbowym samochodem, lecz w prywatnym celu, kilometr.

Z uwagi na pojawiające się wątpliwości, problem ten stał się przedmiotem interpretacji organów podatkowych. W jednej z nich uznano, iż wartość świadczenia w postaci nieodpłatnego udostępnienia pracownikowi samochodu służbowego w celach prywatnych należy ustalić uwzględniając ceny rynkowe stosowane przez firmy zajmujące się wynajmem samochodów tej samej marki (pismo Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu z dnia 28 lutego 2007 r., 1473/WP/415/801/49/07/JK/1).

Określenie wysokości powyższych cen w praktyce może jednak budzić wątpliwości.

Ponadto pracodawca powinien liczyć się z ryzykiem zakwestionowania przez organy podatkowe jego prawa do dokonywania odpisów amortyzacyjnych od wartości używanych przez pracowników samochodów służbowych do celów prywatnych – za miesiące, w których samochody te były oddane do nieodpłatnego używania.

Zobacz: Jak zaliczać do kosztów wydatki na firmowy samochód osobowy

Co więcej, takie nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników może zostać opodatkowane VAT.

Rozwiązaniem problemu może być ustalenie odpłatnego używania przez pracowników samochodów służbowych w celu nie związanym z wykonywaną pracą. Określając wartość świadczenia, najlepiej się kierować jego ceną rynkową.

Agnieszka Marczak, aplikant adwokacki w Kancelarii Smaga Jaroszyński sp.j.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Branża gastronomiczna chętnie korzysta z nowych technologii. Kody QR zamiast tradycyjnego menu będą już standardem?

    Nowe technologie napędzają branżę gastronomiczną. Usprawniają pracę, zmniejszają marnowanie produktów, ułatwiają kontakt z klientem. Rozwój będzie postępował i digitalizacja to jeden z najważniejszych kierunków w rozwoju tego biznesu.

    Firmy nie są zainteresowane ulgą B+R? A może nie wiedzą, że mogą skorzystać

    Ulga B+R. Dane dotyczące wybranych ulg z rozliczenia PIT za 2022 rok są zaskakujące. W porównaniu z rokiem wcześniejszym, skorzystano z ponad 36% mniej odliczeń zmniejszających podstawę opodatkowania z tytułu kosztów uzyskania przychodów, poniesionych na działalność badawczo-rozwojową. Jak komentują to eksperci?

    Wzrost płacy minimalnej: pracodawcy będą ciąć koszty a pracownicy stracą zapał do pracy?

    Wzrost płacy minimalnej w 2024 r. będzie wyzwaniem dla przedsiębiorców. Niektórzy eksperci prognozują, że paradoksalnie może wpłynąć negatywnie na nastroje pracowników i spowodować kolejne podwyżki. 

    Akcje, obligacje, giełda, rynek kapitałowy – komentarz rynkowy - listopad 2023 r. Jak rynek zareagował na wynik wyborów?

    W listopadowym komentarzu rynkowym eksperciVIG/C-QUADRAT TFI sprawdzają jak zachowują się obligacje korporacyjne oraz skarbowe w aktualnym otoczeniu makroekonomicznym; zastanawiają się, czy rynki akcji mogą kontynuować wzrosty z początku listopada. A także analizują jak wynik wyborów przełożył się na krajowy rynek akcji. 

    REKLAMA

    Złota jesień dla branży reklamowej. Politycy dali zarobić. Nowe trendy w bilboardach

    Politycy zapewnili polskiej branży reklamowej w 2023 roku owocne jesienne zbiory. W przypadku reklamy outdoor przychody wzrosły o 25% w porównaniu z anabolicznym okresem minionego roku. To dla tego segmentu rynku dobry znak, choćby dlatego, że niebawem czekają nas dwie kampanie wyborcze. Jednak najważniejsze dla branży reklamy jest to, że nie musi ona “wisieć” na pasku polityków. Nadal tę formę reklamy najczęściej wybierają firmy z sektora handlowego. To on stoi za najbardziej kreatywnymi rozwiązaniami i inwestycjami w cyfrową część reklamy zewnętrznej. 

    Gazetki promocyjne, kupony, spersonalizowane listy - Polacy wciąż lubią tę formę promocji

    Polacy potrafią szukać promocji i świadomie robić zakupy. Informacji szukamy w internecie, ale równie chętnie sięgamy po tradycyjne gazetki i listy z ofertami. 

    Włamania na konto e-mail możesz nie zauważyć! Jak działają cyberprzestępcy?

    Cyberprzestępcy wciąż szukają nowych sposobów na wyłudzanie danych. Na przykład przejmując konto e-mail przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je, tak aby ofiary nie widziały alertów bezpieczeństwa. 

    Technologia rozpoznawania obrazu szansą dla sklepów z monitoringiem półek

    Technologia rozpoznawania obrazu może poprawić efektywność zarządzania sprzedażą. Nie tylko skróci do minimum czas potrzebny na przeprowadzenie audytu, ale i zmniejszy koszty. Eksperci przewidują, że sektor wdrażania tej technologii w ciągu najbliższych 4 lat będzie się rozwijał średnio o 20,4 proc. rocznie.

    REKLAMA

    Chleb coraz gorszy i coraz droższy? Co nas czeka od nowego roku?

    Ceny pieczywa się stabilizują? Może chwilowo, bo według ekspertów od 2024 roku kilka czynników może mocno wpłynąć na finalne ceny detaliczne. Branża piekarnicza ma kilka pomysłów dla nowego rządu. 

    Branżę handlową w walce z kradzieżami wspiera technologia. A liczba kradzieży rośnie

    Polacy w tym roku mogą przebić liczbę zamówień internetowych i zakupów stacjonarnych w Black Friday względem ubiegłego roku. Na pewno natomiast już na ten moment odnotowano wzrost liczby kradzieży w sklepach. Jak właściciele radzą sobie z kradzieżami? Jak mogą monitorować ruch w sklepie? 

    REKLAMA