REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy można sprzedawać towary poniżej kosztów ich wytworzenia?

Martyna Wosion
Czy można sprzedawać towary poniżej kosztów ich wytworzenia?
Czy można sprzedawać towary poniżej kosztów ich wytworzenia?
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W systemie gospodarki wolnorynkowej, przedsiębiorcy rozpoczynający własną działalność często starają się przyciągnąć klientów przez obniżanie cen. Czasami stworzenie polityki cenowej korzystniejszej niż konkurencja niesie za sobą konieczność sprzedaży poniżej kosztów wytworzenia danego produktu lub świadczenia usługi. Czy takie działanie jest dopuszczalne?

Nie. Takie postępowanie jest naruszeniem uczciwej konkurencji. Celem każdej działalności gospodarczej jest generowanie przychodu, zatem to oczywiste, że przedsiębiorcy sprzedają towary i oferują usługi po wyższych cenach niż ich własne koszty. Ceny niższe z pewnością skusiłyby wielu konsumentów, ale jednocześnie prowadziłyby do dodatkowych wydatków ze strony przedsiębiorcy. Takie „podbieranie” klientów byłoby grą nie fair.

REKLAMA

REKLAMA

Ustawa mówi, że czynem nieuczciwej konkurencji jest sprzedaż towarów i usług poniżej kosztów ich wytworzenia lub świadczenia poniżej kosztów zakupu w celu eliminacji innych przedsiębiorców. Wynika z tego, że sama sprzedaż w rażąco niewspółmiernie niskiej cenie jest zabroniona dopiero wówczas, gdy ma na celu wykluczenie z rynku lub zmniejszenie w nim udziałów konkurencji.

Zatem sprzedaż poniżej kosztów jest dozwolona na przykład w sytuacji wyprzedaży towaru przed likwidacją sklepu, posezonowych obniżek cen, czy promocji w sytuacji bliskiego upływu terminu ważności produktów. Takie działania nie wykluczają konkurentów z rynku, a jedynie mają na celu uchronienie danego przedsiębiorcy przed nadmierną stratą – przetrzymywanie towaru w magazynach jest kosztowne, a nieświeżą partię towaru przedsiębiorca i tak musiałby wyrzucić.

Pojęcie „sprzedaż” należy w tym przypadku interpretować rozszerzająco. Skoro zakazana jest sprzedaż poniżej kosztów, to zakazem tym objęta będzie też odsprzedaż, a także zamiana.

Przeczytaj także: Działania wprowadzające w błąd – przykłady

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analizując koszty poniżej których rzecz / usługa nie może być sprzedana należy analizować koszty, jakie poniósł przedsiębiorca. Nie bierzemy tu pod uwagę kosztów „średnich”, czy „przeciętnych”. Jeśli tylko przedsiębiorca znajdzie tańsze źródło materiałów, zawrze korzystną umowę z dostawcą, czy opracuje system, który w jakikolwiek sposób zmniejsza jego wydatki, może z tego czerpać korzyści – również poprzez zmniejszenie cen.

Oczywiste jest, że wspomniane „oszczędności” nie mogą płynąć z działań sprzecznych z prawem – np. nie mogą być wynikiem uchylania się od płacenia podatku, czy też zawierania eliminujących umów tzw. karterów.

Polecamy serwis Samochód w firmie

Należy mieć na uwadze, że udowodnienie przedsiębiorcy, że dopuścił się omawianych działań jest niezwykle trudne. Firmy często dokonują drobnych przekłamań w kosztach, zwłaszcza jeśli prowadzą działalność na większą skalę.

Sprzedaż poniżej kosztów nazywana jest też „sprzedażą drapieżną” lub po „cenach drapieżnych”. W wielu państwach tego typu praktyki są bezwzględnie zakazane (np. we Francji. Szwajcarii, Belgii, Japonii, Wielkiej Brytanii). Ponadto jest to sankcjonowane także z punktu widzenia prawa europejskiego.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA