REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Kodeks pracy, Zarządzanie

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Raport specjalny „UJARZMIJ OPEN SPACE 2015”

Właśnie powstał raport specjalny „UJARZMIJ OPEN SPACE 2015”. Każdy może pobrać go bezpłatnie i dzięki niemu stworzyć wysoko produktywny zespół pracowników na open space lub samemu nauczyć się pracować w tego typu przestrzeniach tak, aby nie tracić czasu. Patronat medialny nad raportem objął portal Infor.pl

Nowe zasady zatrudniania pracowników na czas określony

Zmiany w Prawie pracy dotyczą w szczególności zatrudniania pracowników na czas określony. Pracodawca będzie mógł zawrzeć tylko trzy umowy na czas określony, przy czym łączny okres obowiązywania tych umów nie będzie mógł trwać dłużej niż 33 miesiące. Zmienią się także okresy wypowiedzenia.

Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy

5 sierpnia Prezydent podpisał nowelizację Kodeksu pracy. Głównym celem nowelizacji jest ograniczenie możliwości przedłużania umów terminowych. Łączny okres zatrudnienia na umowy terminowe między tymi samymi stronami nie może być dłuższy niż 33 miesiące.

Nowe zasady umów na czas określony

Nowelizacja Kodeksu pracy przewiduje, że łączny okres zatrudnienia na umowy terminowe nie może być dłuższy niż 33 miesiące. Niezależnie od okresu, liczba tych umów nie będzie mogla przekraczać trzech, czwarta z mocy prawa stanie się umową na czas nieokreślony. Nowe przepisy wprowadzają jednak wyjątki od tej zasady.

REKLAMA

Wprowadzenie procedur z zakresu prawa pracy w spółce z o.o.

Kto i w jakiej formie może wprowadzać dodatkowe wewnętrzne procedury z zakresu prawa pracy w spółce ograniczoną odpowiedzialnością?

Warsztaty „Prawo pracy w ujęciu syntetycznym. Typowy przebieg kariery zawodowej przeciętnego Kowalskiego”

Zapraszamy do udziału w warsztatach „Prawo pracy w ujęciu syntetycznym. Typowy przebieg kariery zawodowej przeciętnego Kowalskiego”, które odbędą się w Warszawie w dniu 4 sierpnia 2015 r. Patronat medialny nad warsztatami objął portal Infor.pl

Na drodze do implementacji Lean Management. Test siedmiu barier (T7B)

Niewiele jest pozytywnych przykładów udanego wdrożenia Lean Management wśród firm nie należących do grupy Toyoty, czy jej kooperantów. Często, jako przyczynę takiego stanu rzeczy, podaje się potrzebę zaangażowania się w proces implementacji najwyższego kierownictwa firmy, co spotyka się z oporem tego kierownictwa, a ten z kolei wynika z niezrozumienia intencji samej metody zarządzania.

W zdrowym ciele...efektywny pracownik

Na całym świecie zarówno duże korporacje, jak i mniejsze startupy inwestują w zdrowie swoich pracowników organizując im rozmawite formy aktywności ruchowej. Od zajęć medytacji, jogi w biurze po mecze piłki nożnej a nawet wyjazdy na obozy przetrwania, czy popularny także w Polsce paintball. Playstation, stoły do gry w piłkarzyki czy popularny draft pomału ustępują miejsca grupowym zajęciom sportowym, gwarantującym także psychiczny relaks.

REKLAMA

Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce

Najwyższe wskaźniki rynkowe i wzrostu w sektorze przedsiębiorstw szacuje się w województwie mazowieckim. Wyniki tego regionu od wielu lat utrzymują się na wysokim poziomie, tj. na pierwszym miejscu w skali kraju. Najważniejsze czynniki rozwoju dotyczą wysokiej dynamiki zmian liczby przedsiębiorstw, wielkości przedsiębiorstw oraz zakresu działania. Wskaźnik dla tego regionu jest około dwukrotnie wyższy od średniej krajowej.

Zwiększone wydatki w maju

Maj to jeden z tych miesięcy, w którym domowy budżet może ucierpieć bardziej niż zwykle. Powodem jest miedzy innymi majówka oraz inne wydarzenia, takie jak komunie, Dzień Matki oraz Dzień Dziecka. Ile wydamy w maju?

Jak wdrożyć system do zarządzania kapitałem ludzkim (HCM)

W dzisiejszym bardzo zmiennym otoczeniu rynkowym niezbędną częścią zmiany myślenia o zarządzaniu personelem w przedsiębiorstwach, czy organizacjach powinna być inwestycja w technologie informatyczne typu HCM (ang. Human Capital Management). Kończą się już czasy, gdy w organizacjach wykorzystywano technologie informatyczne do wspomagania zarządzania zasobami ludzkimi, przede wszystkim by ograniczyć ryzyko kar z urzędu skarbowego, czy ZUS z tytułu nieprawidłowego naliczenia podatku lub świadczeń chorobowych.

Sztuka nieprokrastynowania, czyli jak wygrać z lenistwem w biurze

Średniej wielkości biuro rachunkowe, godzina 10 rano. Szereg biurek, za nimi wykwalifikowana kadra, wszyscy już po porannej kawie i wymianie informacji. Powinni więc być sfokusowani na konkretnych zadaniach. Gdy jednak bliżej się przyjrzeć, na ekranie niektórych monitorów trwa sprawdzanie poczty, słychać odgłosy pogaduszek, a parę osób uparcie kreśli coś w swoich kalendarzach. Wygląda znajomo?

Lean Management, metoda zarządzania, która zdumiewa cz. II.

Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.

Nowe wzory skierowania na badania lekarskie

1 kwietnia br. wchodzi w życie nowe rozporządzenie ministra zdrowia, które określa nowe wzory skierowania na badania lekarskie oraz orzeczeń lekarskich wystawianych pracownikom.

Jak skutecznie zarządzać czasem pracy?

Istnieją odpowiednie techniki, które mogą nam pomóc w lepszej organizacji czasu pracy. Jednak nawet najdoskonalsze metody na niewiele się zdadzą, jeśli będziemy działali w zgodzie ze starymi, nieefektywnymi przekonaniami i przyzwyczajeniami.

Lean Management - metoda zarządzania, która zdumiewa cz. I

Będzie to próba zaprezentowania metody zarządzania, a może jak wolą inni, koncepcji zarządzania, której genezę odnajdziemy w firmie giganta motoryzacyjnego, w Toyocie Motor Corporation, gdzie określana jest mianem Systemu Produkcyjnego Toyoty (TPS). Razem z opracowaną przez koncern Motorola, metodą zarządzania jakością, znaną jako Six Sigma, metoda ta plasuje się w czołówce metod wyznaczających współczesne kierunki kierowania przedsiębiorstwem.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Dokumenty w firmie – pułapka dla wydajności?

Stare porzekadło mówi: „czas to pieniądz”, jednak w praktyce firmy o tym zapominają. Nawet w dobie XXI wieku, erze informacji i automatyzacji procesów czas w wielu przedsiębiorstwach jest zwyczajnie marnowany – z przyczyn często prozaicznych. Liczby mówią same za siebie: zarządzanie dokumentami w archaiczny sposób to „luksus” który kosztuje krocie. Stać na niego Twoją firmę? Zobacz jak zarządzać obiegiem dokumentów by szybko zobaczyć pozytywne efekty. Prezentujemy porady specjalistów.

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

5 Sposobów na zbudowanie marki osobistej na obecnym stanowisku pracy

Budowanie marki osobistej nie jest łatwe. Musisz w jakiś sposób przekonać ludzi, że to, co masz do powiedzenia jest wartościowe. Jeśli pragniesz mieć nieco wolnego czasu, budowanie pozytywnego wizerunku będzie trzeba ograniczyć do tradycyjnych godzin pracy.

Prowadzenie firmy w formie holdingu

Obecnie rynek pozwala na podejmowanie działalności w różnych formach, które są mniej lub bardziej korzystne. W Polsce wciąż stosunkowo nowe pozostaje pojęcie holdingu, które przez to budzi wiele wątpliwości i wzbudza nieufność wśród nowych przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, holding jest szansą na rozwój średnich firm. Co decyduje o jego przewadze?

Naruszenie przepisów o czasie pracy przez kadrę zarządzającą

Coraz częściej pracodawcy decydują się na zatrudnienie kadry zarządzającej, która będzie odpowiedzialna za przestrzeganie przepisów o czasie pracy. W przypadku popełnienia przestępstwa bądź wykroczenia przeciwko prawom pracownika, możliwe będzie pociągnięcie do odpowiedzialności przełożonego a nie samego pracodawcę.

Zmiany w umowach o pracę na czas określony

Trwają konsultacje projektu zmian w kodeksie pracy. Chodzi o wydłużenie maksymalnego czasu stosowania umowy na czas określony. Proponowany czas to 36 miesięcy, jednak związki zawodowe domagają się 18 miesięcy.

Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Prowadzenie działalności gospodarczej wiążę się nie tylko z wieloma uprawnieniami, ale także pewnymi obowiązkami. Każdy, kto zdecyduje się założyć własną firmę, musi być świadomy, że co miesiąc czeka go duża ilość zadań związanych z zarządzaniem majątkiem. Jest wiele przykładów formalności, z którymi musi zmierzyć się przedsiębiorca.

Toyota Way - dlaczego tu tak trudno o sukces?

System wypracowany przez koncern Toyoty, określany jako Toyota Way, jest szczególną kulturą zarządzania. Dlaczego "szczególną"? Przecież nie jest ani ukrywana w tajemnicy, ani nie jest skomplikowana, co do zasady. Jest możliwa do wykorzystywania w przedsiębiorstwach dużych i małych; produkcyjnych i usługowych. Można ją z powodzeniem stosować poza biznesem np. w strukturach militarnych; w służbie zdrowia; urzędach municypalnych i w innych, dowolnych organizacjach.

Czy wprowadzenie regulaminu wynagradzania jest obowiązkowe?

Przepisy kodeksu pracy nakładają na pracodawcę obowiązek wprowadzenia regulaminu wynagradzania, jeżeli zatrudnia on co najmniej 20 pracowników nie objętych zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy. Jaki jest tryb wprowadzania regulaminu wynagradzania?

Zmiany w kodeksie pracy – rozbieżności w Sejmie

Posłowie są przeciwni wprowadzeniu zmian w kodeksie pracy, które przedstawiło PO. Propozycja sześciodniowego tygodnia pracy spotkała się również z krytyką Sądu Najwyższego i Inspekcji Pracy. Zmiany mają jednak nie oznaczać odebrania wolnych sobót.

Indeksy dynamiki zjawisk w modelach następstw szeregowych

Najbardziej syntetycznym miernikiem oceny pracy przedsiębiorstwa jest jego zysk. Jednak myli się ten, kto sądzi, że taki miernik wystarczy do oceny pracy firmy, w tym oceny pracy zarządu firmy. Zysk może być mały lub duży (co to oznacza mały/duży?), może być osiągnięty kosztem ograniczenia nakładów na innowacje; albo znaczna część wypracowanego zysku może pochodzić z działalności innej niż podstawowa itd. Tak więc zysk jest ważny, ale nie mniej ważne jest obserwowanie efektywności gospodarowania majątkiem firmy.

Jakie należności może potrącić pracodawca z wynagrodzenia?

Na podstawie przepisów kodeksu pracy pracodawca ma prawo potrącić należności pracownika z jego wynagrodzenia. Do dokonania tej czynności nie jest wymagana zgoda pracownika. Jaki rodzaj należności i w jakiej wysokości można potrącić?

Wypowiedzenie zmieniające warunki pracy lub płacy

Wypowiedzenie zmieniające jest czynnością wykonywaną przez pracodawcę i zmierza do zmiany treści stosunku pracy, w tym dotychczasowych warunków pracy lub płacy. Skutki wypowiedzenia będą jednak zależeć od zgody wyrażonej przez pracownika na nowe warunki.

V Konwent Prawa Pracy już 2 października!

Już 2 października 2014 r. w Warszawie odbędzie się jedna z największych konferencji z zakresu prawa pracy - V Konwent Prawa Pracy - Prawo Pracy 2014/2015.

Monitoring w miejscu pracy

Choć przepisy prawa nie regulują wprost kwestii nagrywania pracowników w miejscu pracy, to sędziowie i eksperci są zgodni, że pracodawca może sięgać po takie środki jedynie po wcześniejszym poinformowaniu o tym pracowników, jeśli nie chce narazić się na zarzuty z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Popełnianie błędów a efektywność osobista

W poszukiwaniu rozwiązań podnoszących naszą życiową efektywność nie ma niestety dróg na skróty. Zgodnie z łacińską sentencją „Errare humanum est” (błądzić jest rzeczą ludzką), zanim dotrzemy do określonego celu, musimy liczyć się z drobnymi porażkami. Są one nieodłącznym elementem ewentualnego sukcesu – pod warunkiem jednak, że będziemy potrafili wyciągnąć z nich właściwe wnioski.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika

Do jednych z wielu obowiązków pracodawcy w relacji z pracownikiem należy ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Obowiązek ten można realizować na kilka sposobów, zarówno w ścisłej współpracy z pracownikiem, jak i zachowując bierną postawę wobec aktywności pracownika.

Kiedy kara porządkowa ulega zatarciu?

Karę porządkową nakłada pracodawca na pracownika za różnego rodzaju przewinienia związane z wykonywaniem pracy. Kara ta jednak nie stygmatyzuje pracownika do końca okresu jego aktywności zawodowej, pracownik może także próbować polemizować z pracodawcą.

Nazwa umowy nie zawsze świadczy o rodzaju pracy

Nazwa umowy nie musi ostatecznie przesądzać o jej rodzaju. Dokonując analizy poszczególnych cech stosunku pracy, umowa cywilnoprawna może zostać uznana przez sąd za umowę o pracę.

Jak walczyć z mobbingiem w pracy?

Mobbing w pracy jest coraz częściej spotykanym zjawiskiem w praktykach firmowych. Polega najczęściej na znęcaniu psychicznym wobec podwładnych bądź współpracowników. Niestety działania spełniające przesłanki mobbingu nie tak łatwo udowodnić. Kiedy możemy mówić o zaistnieniu mobbingu w pracy? I jak z nim walczyć?

Porządek, który poprawia życiową efektywność

Wakacje to dla większości z nas czas rozluźnienia. Słoneczne dni, wysokie temperatury czy zbliżający się wielkimi krokami początek urlopu sprawiają, że trudno nam się skupić na pracy. Zamiast jednak siedzieć bezczynnie i odliczać godziny do końca dnia warto wykorzystać ten moment do poprawy swojej codziennej efektywności. Pierwszym krokiem w tym wypadku będą porządki: na biurku, w kalendarzu i w… głowie.

Zatrudnienie członka zarządu sp. z o.o. w spółce

Członek zarządu, zgodnie z art. 201 par 4 k.s.h. jest powoływany i odwoływany uchwałą wspólników, chyba że umowa stanowi inaczej . Wynikiem powołania jest nawiązanie stosunku organizacyjnego, który nie musi być jedynym stosunkiem, jaki wiąże członka zarządu i spółkę.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem w procesie rekrutacji i to od jej przebiegu zależy, czy zdobędziemy wymarzoną pracę. W związku ze zmieniającą się koniunkturą rynku pracy, rośnie konkurencja na poszczególne stanowiska. W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, aby sprawić dobre wrażenie?

Przedłużenie przez pracodawcę umowy o pracę do dnia porodu

Pracodawca zobowiązany jest przedłużyć umowę o pracę na czas określony do dnia porodu pracownicy, która zaszła w ciążę. Wymóg przedłużenia obowiązuje w sytuacji, gdyby umowa rozwiązywała się z upływem terminu, na jaki została zawarta i po upływie 3 miesiąca ciąży.

Organizuj się na co dzień

Z czym najczęściej kojarzy się wiosna? Na to proste pytanie większość z nas ma stały zestaw odpowiedzi – ze słońcem, zielenią, ciepłą pogodą i…. porządkami. W taki oto sposób co wiosnę działkowicze zajmują się przekopywaniem grządek, domatorzy wietrzeniem szaf i regałów, a pracoholicy segregowaniem firmowej dokumentacji.

Obowiązek pracodawcy współdziałania z zakładową organizacją związkową

Zgodnie z art. 23(2) kp jeżeli przepisy prawa pracy przewidują współdziałanie pracodawcy z zakładową organizacją związkową w indywidualnych sprawach ze stosunku pracy, pracodawca ma obowiązek współdziałać w takich sprawach z zakładową organizacją związkową reprezentującą pracownika z tytułu jego członkostwa w związku zawodowym albo wyrażenia zgody na obronę praw pracownika nie zrzeszonego w związku – zgodnie z ustawą o związkach zawodowych.

Szkolenie "Zaawansowane kompendium prawa pracy 2014" 16-17 czerwca 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Zaawansowane kompendium prawa pracy 2014", które odbędzie się w dniach 16-17 czerwca 2014 r. w Warszawie.

Jak zarządzać finansami małej firmy

Osoby prowadzące własną firmę powinny odpowiednio zarządzać jej płynnością finansową. Mają do dyspozycji różne narzędzia, które poprawią efekty zarządzania firmą. Najczęściej stosuje się monitoring płatności. Jakie są jeszcze sposoby na skuteczne zarządzanie finansami małej firmy?

Czy dopuszczalne jest kilka wypowiedzeń zmieniających?

Pracodawca może zmienić warunki pracy i płacy pracowników na podstawie wypowiedzenia zmieniającego. Przepisy kodeksu pracy nie określają jednak wprost, ile wypowiedzeń może otrzymać pracownik. Jak często pracodawca może wręczyć pracownikowi wypowiedzenie zmieniające?

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Dobre CV i list motywacyjny to dwa najważniejsze dokumenty w pierwszym etapie rekrutacji kandydata do pracy. To od nich zależy, czy rozmowa kwalifikacyjna w ogóle się odbędzie. W jaki sposób napisać dobre CV i list motywacyjny? O czym należy pamiętać?

Dlaczego zwlekamy z realizacją niektórych planów?

Jak powszechnie wiadomo, dużo łatwiej jest planować, niż działać. Często zdarza nam się nasze postanowienia odwlekać i obiecywać, że zaczniemy od jutra, od poniedziałku czy nawet od nowego roku. Mało kto zdaje sobie sprawę, co jest prawdziwą przyczyną takiego stanu rzeczy i jak niewiele trzeba, by zamierzenia po prostu zacząć wcielać w życie.

Na czym polegają testy psychometryczne?

Podczas procesu rekrutacji pracodawca chce jak najlepiej poznać przyszłego pracownika. Obecnie podczas rekrutacji przestaje wystarczać samo CV kandydata do pracy i rozmowa kwalifikacyjna. Rekruterzy coraz częściej szukają nowych rozwiązań, jakimi są testy psychometryczne. Na czym polegają i jaki jest cel takich testów?

Szkolenie "Prawo Pracy w 2014 roku z uwzględnieniem ostatnich zmian" - 26 maja 2014 r.

Zapraszamy na szkolenie "Prawo Pracy w 2014 roku z uwzględnieniem ostatnich zmian", które odbędzie się 26 maja 2014 r. w Katowicach.

REKLAMA