REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring w miejscu pracy

Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Kamera, monitoring wizyjny, wizerunek/ Fot. Fotolia
Kamera, monitoring wizyjny, wizerunek/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć przepisy prawa nie regulują wprost kwestii nagrywania pracowników w miejscu pracy, to sędziowie i eksperci są zgodni, że pracodawca może sięgać po takie środki jedynie po wcześniejszym poinformowaniu o tym pracowników, jeśli nie chce narazić się na zarzuty z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Żadna z form monitoringu nie została do tej pory uregulowana w przepisach prawa pracy, a można wymienić tu przynajmniej dwie: video-monitoring lub monitoring telefonów służbowych. Mimo, że Kodeks pracy stanowi, iż pracownik jest podległy pracodawcy w zakresie sposobu, miejsca i czasu wykonywania pracy, trudno interpretować tę zależność jako możliwość kontrolowania i utrwalania zachowania pracownika na nośnikach danych bez jego zgody.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Korzystanie z Internetu jako podstawa zwolnienia pracownika

Jak rejestrować pracowników?

REKLAMA

W celu uniknięcia późniejszych nieporozumień, informacja o wprowadzeniu monitoringu powinna być przedstawiona na piśmie. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie jej w regulaminie albo układzie zbiorowym pracy, z którym zapoznanie się należy do obowiązków pracownika, i który jest powszechnie dostępny dla zainteresowanych osób. W aktach tych pracodawca informuje o sposobie monitoringu, jak również o okresie przechowywania rejestrów. Po upływie wyznaczonego terminu pracodawca musi usunąć zgromadzone dane.

Rejestracja rozmów telefonicznych może dotyczyć tylko telefonu służbowego. Nielegalnym jest z kolei, według Sądu Najwyższego, nagrywanie osobistych rozmów pracownika, gdyż godzi to w jego prawo do prywatności. Z drugiej jednak strony, istnieje pogląd, że zajmowanie się sprawami towarzyskimi w trakcie czasu pracy, jeśli może narazić pracodawcę na straty, należy do ciężkiego naruszenia obowiązków przez pracownika, co może ostatecznie prowadzić do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia lub nałożenia kary dyscyplinarnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie należy rozpatrywać sytuację dotyczącą monitoringu korespondencji e-mailowej. Pracodawca może żądać dostępu wyłącznie do poczty służbowej, jednak nie wolno mu gromadzić haseł ani innych danych dostępu używanych przez pracownika.

Bezprawne użycie wizerunku – kiedy stanowi naruszenie dóbr osobistych?

Nielegalne nagrania

REKLAMA

Pracodawca, który będzie chciał się posłużyć nagraniami utworzonymi bez wiedzy i zgody pracowników, może spotkać się z oporem sądu wobec wykorzystania ich jako dowodu w sprawie pracowniczej. Teoretycznie nie ma przepisu, który zabraniałby użycia nielegalnie zdobytego dowodu w postępowaniu sądowym, ale ze środowiska sędziowskiego słychać dużo głosów, które takiej praktyce się sprzeciwiają. W procedurze polskiej co do uznania i dopuszczenia dowodu wiążące jest zdanie sędziego przewodniczącego.

Oprócz tego, że bezprawne nagrania mogą okazać się bezwartościowe dla pracodawcy, to dodatkowo może on się narazić na pozwy ze strony pracowników o naruszenie dóbr osobistych, takich jak prawo do prywatności czy nieposzanowanie wizerunku. Konsekwencją pozwu może być nie tylko roszczenie o odszkodowanie, ale także rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.

Złoty środek

Czy monitoring w szpitalu łamie prawa pacjenta?

W oczekiwaniu na ukonstytuowanie jednolitego stanowiska zarówno środowiska prawniczego, jak i przełożenie tego na przepisy prawa, warto jako pracodawca zachować dużą dozę ostrożności w nagrywaniu pracowników. Najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie odpowiednich powiadomień w regulaminie, układach zbiorowych czy umowach pracowniczych, a także ograniczenie monitoringu jedynie do korespondencji i rozmów pochodzących ze sprzętu służbowego.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik ma lepsze wyniki, gdy może wziąć psa do biura. Jak polityka prozwierzęca wpływa na firmę?

Wprowadzenie praktyk prozwierzęcych w miejscu pracy może zwiększyć produktywność pracowników i przyczynić się do poprawy wyników firmy. Taki wniosek płynie z tegorocznego badania przeprowadzonego przez portugalskich naukowców. Eksperci ze sklepu zoologicznego zooplus podkreślają, że to tylko jeden z wielu pozytywnych efektów tworzenia biur przyjaznych zwierzętom.

Kryzys wizerunkowy polskich firm 2024: skutki i działania naprawcze [PRZYKŁADY]

Wizerunek przedsiębiorstwa to kluczowy element jego sukcesu. W Polsce, w ciągu ostatnich lat, wiele firm doświadczyło kryzysów wizerunkowych, które wpłynęły na ich postrzeganie przez klientów, partnerów biznesowych i społeczeństwo. Kryzysy te mają różne przyczyny, od błędów zarządzania po problemy produktowe czy etyczne. W artykule analizujemy przykłady polskich przedsiębiorstw, które w 2024 roku zmagały się z kryzysami wizerunkowymi, oraz przedstawiamy działania, jakie należy podjąć, aby ocieplić wizerunek firmy po tego rodzaju zdarzeniach.

Ważne dla właścicieli małych sklepów internetowych i konsumentów: te trendy w e-commerce mocno zmienią styl e-zakupów w 2025 roku

Po skokowych wzrostach zakupów internetowych z czasu pandemii, mijający rok przyniósł wyraźnie spokojniejsze tempo rozwoju handlu online. Nowe przyspieszenie może jednak pojawić się za sprawą jeszcze wygodniejszych rozwiązań płatniczych, które zyskały na popularności w ostatnich miesiącach.

Kłopoty z finansami w firmie. Do tradycyjnych zagrożeń: zatory płatnicze, problem z uzyskaniem finansowania dołącza w 2025 roku potrzeba wali z hakerami

Największe zagrożenie dla polskiej przedsiębiorczości w 2025 roku eksperci widzą w narastających zatorach płatniczych, ograniczonym dostępie do finansowania i rosnącej liczbie ataków hakerskich. To ostatnie zwiększy zapotrzebowanie firm na inwestycje w cyberbezpieczeństwo.

REKLAMA

Nowe technologie całkowicie odmieniają sposób działania firm ochroniarskich. Poza dbałością o bezpieczeństwo ludzi i obiektów pozwalają monitorować pracę ochroniarzy

Wiele czynności, dziś wykonywanych przez pracowników ochrony, zostanie zastąpionych (lub już jest zastępowanych) nowoczesnymi technologiami. Nie znaczy to, że branża pracowników ochrony zniknie, jednak bez wątpienia zmaleje liczba etatów.

Podatek od nieruchomości 2025. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o stosowanie jak najniższych stawek

W wielu firmach podatek od nieruchomości to koszt rzędu kilkuset tysięcy złotych w skali roku. Najbardziej odczuwają go firmy działające w branży przemysłowej i w logistyce. Ze względu na duże powierzchnie nieruchomości podatek, który płacą liczony jest w setkach tysięcy złotych.

Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

REKLAMA

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA