REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Monitoring w miejscu pracy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Konstancja Gierba
Konstancja Gierba
Departament Prawa Pracy - kancelaria RK LEGAL
Kamera, monitoring wizyjny, wizerunek/ Fot. Fotolia
Kamera, monitoring wizyjny, wizerunek/ Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Choć przepisy prawa nie regulują wprost kwestii nagrywania pracowników w miejscu pracy, to sędziowie i eksperci są zgodni, że pracodawca może sięgać po takie środki jedynie po wcześniejszym poinformowaniu o tym pracowników, jeśli nie chce narazić się na zarzuty z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Żadna z form monitoringu nie została do tej pory uregulowana w przepisach prawa pracy, a można wymienić tu przynajmniej dwie: video-monitoring lub monitoring telefonów służbowych. Mimo, że Kodeks pracy stanowi, iż pracownik jest podległy pracodawcy w zakresie sposobu, miejsca i czasu wykonywania pracy, trudno interpretować tę zależność jako możliwość kontrolowania i utrwalania zachowania pracownika na nośnikach danych bez jego zgody.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Korzystanie z Internetu jako podstawa zwolnienia pracownika

Jak rejestrować pracowników?

W celu uniknięcia późniejszych nieporozumień, informacja o wprowadzeniu monitoringu powinna być przedstawiona na piśmie. Najpraktyczniejszym rozwiązaniem jest umieszczenie jej w regulaminie albo układzie zbiorowym pracy, z którym zapoznanie się należy do obowiązków pracownika, i który jest powszechnie dostępny dla zainteresowanych osób. W aktach tych pracodawca informuje o sposobie monitoringu, jak również o okresie przechowywania rejestrów. Po upływie wyznaczonego terminu pracodawca musi usunąć zgromadzone dane.

REKLAMA

Rejestracja rozmów telefonicznych może dotyczyć tylko telefonu służbowego. Nielegalnym jest z kolei, według Sądu Najwyższego, nagrywanie osobistych rozmów pracownika, gdyż godzi to w jego prawo do prywatności. Z drugiej jednak strony, istnieje pogląd, że zajmowanie się sprawami towarzyskimi w trakcie czasu pracy, jeśli może narazić pracodawcę na straty, należy do ciężkiego naruszenia obowiązków przez pracownika, co może ostatecznie prowadzić do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia lub nałożenia kary dyscyplinarnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podobnie należy rozpatrywać sytuację dotyczącą monitoringu korespondencji e-mailowej. Pracodawca może żądać dostępu wyłącznie do poczty służbowej, jednak nie wolno mu gromadzić haseł ani innych danych dostępu używanych przez pracownika.

Bezprawne użycie wizerunku – kiedy stanowi naruszenie dóbr osobistych?

Nielegalne nagrania

Pracodawca, który będzie chciał się posłużyć nagraniami utworzonymi bez wiedzy i zgody pracowników, może spotkać się z oporem sądu wobec wykorzystania ich jako dowodu w sprawie pracowniczej. Teoretycznie nie ma przepisu, który zabraniałby użycia nielegalnie zdobytego dowodu w postępowaniu sądowym, ale ze środowiska sędziowskiego słychać dużo głosów, które takiej praktyce się sprzeciwiają. W procedurze polskiej co do uznania i dopuszczenia dowodu wiążące jest zdanie sędziego przewodniczącego.

Oprócz tego, że bezprawne nagrania mogą okazać się bezwartościowe dla pracodawcy, to dodatkowo może on się narazić na pozwy ze strony pracowników o naruszenie dóbr osobistych, takich jak prawo do prywatności czy nieposzanowanie wizerunku. Konsekwencją pozwu może być nie tylko roszczenie o odszkodowanie, ale także rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia z winy pracodawcy.

Złoty środek

Czy monitoring w szpitalu łamie prawa pacjenta?

W oczekiwaniu na ukonstytuowanie jednolitego stanowiska zarówno środowiska prawniczego, jak i przełożenie tego na przepisy prawa, warto jako pracodawca zachować dużą dozę ostrożności w nagrywaniu pracowników. Najlepszym rozwiązaniem jest zamieszczenie odpowiednich powiadomień w regulaminie, układach zbiorowych czy umowach pracowniczych, a także ograniczenie monitoringu jedynie do korespondencji i rozmów pochodzących ze sprzętu służbowego.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA

Debata: Motywacja i pozytywne myślenie

Po co nam kolejna debata na temat motywacji i pozytywnego myślenia? Żeby teorię zastąpić wreszcie procedurą! Debatę poprowadzi Paweł Dudziak.

Firmy płacą ukryty abonament za cyberataki. Raport: większość ofiar wciąż wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń

Nowe badanie Enterprise Strategy Group ujawnia niepokojącą rozbieżność: choć 62 proc. firm padło w ostatnim roku ofiarą cyberataków, aż 93 proc. z nich nadal wierzy w skuteczność swoich zabezpieczeń. Eksperci ostrzegają – brak proaktywnego podejścia do bezpieczeństwa może kosztować organizacje miliony i zrujnować ich reputację.

Powrót do przyszłości: wskazówki dla nowego pokolenia programistów

Dla programistów u progu swojej kariery zawodowej istnieją obecnie dwie całkowicie odmienne drogi wejścia do branży.

ZUS udostępnił nowy formularz wniosku o wakacje składkowe

Zmiana upraszcza zasady wykazywania otrzymanej pomocy de minims. Płatnicy nie muszą już podawać danych organów udzielających pomocy wraz z kwotą i datą jej udzielenia.

REKLAMA

Test zaspokojenia – nowy mechanizm ochrony wierzycieli

Test zaspokojenia wierzycieli jest nową instytucją w Prawie restrukturyzacyjnym. Jej podstawowym celem pozostaje udzielenie odpowiedzi na pytanie, czy postępowanie restrukturyzacyjne rzeczywiście pozostaje najlepszą metodą wyjścia z zadłużenia przez przedsiębiorcę.

Odsetki w postępowaniu restrukturyzacyjnym

Odsetki stanowią jeden z podstawowych mechanizmów motywowania dłużnika do regulowania należności na rzecz wierzyciela. Założenie jest tu bardzo proste: im dłuższe opóźnienie, tym większe odsetki trzeba zapłacić. Otwarcie postępowania restrukturyzacyjnego właściwie niewiele tutaj zmienia, aczkolwiek w inny sposób się ich dochodzi, a niekiedy również kalkuluje.

REKLAMA