Czy można zawrzeć dwie umowy o pracę z jednym pracownikiem?
REKLAMA
REKLAMA
Najważniejszym powodem do zawarcia kolejnej umowy o pracę jest nałożenie na pracownika nowych obowiązków, które pozwalają wyodrębnić nowe stanowisko pracy. Pracodawca nie może podpisać osobnej umowy o pracę z pracownikiem, jeśli rodzaj pracy wymienionej w drugiej umowie będzie taki sam, jak pierwotnego zatrudnienia. Musi zatem istnieć poważna podstawa do utworzenia nowego zatrudnienia. Dopuszczalnym jest jednak także zawarcie jednej umowy o pracę, w ramach której utworzone zostaną dwa stanowiska.
REKLAMA
Umowa o pracę na stanowisku spedytor-dostawca
Czas pracy i urlopy
REKLAMA
Pracodawca w dalszym ciągu będzie związany przepisami o czasie pracy. Po podpisaniu nowej umowy o pracę, powinien ustalić w ramach nowego stosunku pracy osobny wymiar czasu pracy i rozliczać go niezależnie od pierwotnego zatrudnienia. Sąd Najwyższy uznał, że jeśli pracodawca zatrudnia pracownika poza normalnymi godzinami pracy, zobowiązany jest płacić mu wynagrodzenie jak za pracę nadliczbową, chyba że zatrudnia go wówczas w ramach osobnej umowy o pracę, obejmującej zupełnie inne czynności.
Dobrą wiadomością dla pracownika jest zwiększenie wymiaru urlopu wypoczynkowego przy zatrudnieniu na dwóch umowach o pracę, gdyż z każdego z tych stosunków nabywa prawo do urlopu oddzielnie. Jeśli w ramach drugiego stosunku pracy zatrudniony jest na część etatu, zgodnie z art. 154 Kodeksu pracy urlop wylicza się proporcjonalnie do części etatu, zaokrąglając niepełny dzień w górę do dnia pełnego. Podobna zasada dotyczy również urlopów macierzyńskich, rodzicielskich, wychowawczych, okolicznościowych. I w tym przypadku pracownikowi przysługuje osobno urlop z każdego stosunku pracy.
Zmiany w organizacji czasu pracy
Naturalnie pracownikowi przysługuje również prawo do osobnego wynagrodzenia wynikającego z dwóch umów o pracę. Wypłaca się osobno zarówno wynagrodzenie zasadnicze, jak i wszelkie dodatki funkcyjne, premie i nagrody.
Kwestie podatkowe
Ważną informacją dla pracodawcy są kwestie potrącania zaliczek na podatek dochodowy pracowników. Ministerstwo Finansów stoi na stanowisku, że ponieważ zawarte są dwie odrębne umowy o pracę, które dotyczą innych rodzajów pracy, a także z każdej wynikają osobne przywileje dla tego samego pracownika, również koszty powinny być potrącane z każdej umowy osobno. Jednocześnie Ministerstwo wskazało, że przy dokonywaniu podwójnego potrącenia pracodawca nie powinien zwracać uwagi na możliwość przekroczenia dopuszczalnego limitu kosztów uzyskania przychodów przewidzianego w ustawie. Także z dwóch umów przysługują pracownikowi świadczenia z zakresu ubezpieczeń społecznych.
Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!
Dokumentacja
Po zakończeniu zatrudnienia pracownik ma prawo domagać się od pracodawcy wydania świadectwa pracy osobno z każdego stosunku pracy, przy czym warto również wspomnieć, że dokumentacja dotycząca obu umów może być przechowywana w jednym miejscu, gdyż pracodawca ma obowiązek prowadzenia akt osobowych pracownika, stąd wszystkie jego dokumenty może katalogować kierując się nazwiskiem.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.