REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy pracodawca opłaci wczasy pracownika?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska
Kiedy pracodawca opłaci wczasy pracownika? / fot. Fotolia
Kiedy pracodawca opłaci wczasy pracownika? / fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Pracodawca zobowiązany jest opłacić wczasy pracownika w przypadku, gdy zaistnieje wyjątkowa i niespodziewana sytuacja w firmie, która zobowiąże pracownika do przesunięcia urlopu pomimo ustaleń w harmonogramie. Jakie obowiązki spoczywają wówczas na pracodawcy?

Urlop wypoczynkowy powinien być udzielany zgodnie z harmonogramem urlopów lub też w ramach porozumienia pracodawcy z podwładnym. Warto w tym miejscu dodać, że, ustalając plan urlopów na dany rok, pracodawca powinien mieć na uwadze wnioski pracowników odnośnie preferowanego terminu odpoczynku. Z drugiej strony powinien on też uwzględnić konieczność zapewnienia normalnego toku pracy w firmie. Niekiedy zdarzają się sytuacje, w przypadku których, pracodawca może przesunąć urlop pracownika, jeżeli podwładny złożył wniosek, który umotywował ważnymi przyczynami lub też ze względu na szczególne potrzeby pracodawcy.

REKLAMA

Urlop a nieprzewidziane okoliczności w firmie

Czasami zdarza się tak, że pracownik ma zaplanowany 14-dniowy urlop, zaakceptowany zgodnie z harmonogramem urlopów, natomiast pracodawca, na kilka dni przed zaplanowanymi wczasami, wymaga od pracownika przesunięcia terminu urlopu. Czy ma do tego prawo? W tym miejscu należy zwrócić uwagę na kontekst prośby przełożonego. Jeżeli bowiem sytuacja, jaka zaistniała w firmie, ma charakter wyjątkowy, niespodziewany, nieprzewidywalny i to właśnie z tego względu pracodawca wymaga od podwładnego przesunięcia terminu urlopu, ma do tego prawo. W sytuacji jednak, gdy pracownik wcześniej zarezerwował bilety lub wykupił wycieczkę, wpłacając zaliczki, które nie podlegają zwrotowi, natomiast sytuacja, jaka zaistniała, była do przewidzenia, pracodawca nie powinien zmuszać podwładnego do przesunięcia terminu urlopu. Jeżeli bowiem w danym okresie można spodziewać się zwiększonych obrotów w firmie, wzmożonego nakładu pracy, a pracodawca godzi się na to w planie urlopów, pracownik, któremu zostaje odgórnie przesunięty urlop kilka dni przed jego rozpoczęciem, ma prawo domagać się od pracodawcy zwrotu poniesionych kosztów, jakich nie może już odzyskać.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Jak wyliczyć ekwiwalent za urlop wypoczynkowy?

REKLAMA

Należy przy tym podkreślić, że w przepisach kwestia konsekwencji przesunięcia terminu urlopu przez pracodawcę z powodu „szczególnych potrzeb pracodawcy” nie została ściśle uregulowana. Taka sytuacja może więc budzić wątpliwości, ponieważ w jej wyniku są nakładane na pracodawcę dodatkowe obowiązki, które nie zostały wcześniej przewidziane w przepisach prawa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji, gdy przesunięcie urlopu przez pracodawcę jest dokonywane w sposób zgodny z prawem i uzasadniony, pracownik nie ma możliwości, aby dochodzić od pracodawcy odszkodowania na podstawie Kodeksu cywilnego.

Planując swój przyszły urlop, warto więc mieć na względzie nie tylko własne dobro, ale także sytuację w firmie. Niekiedy pracodawca, zaabsorbowany innymi sprawami, nie zwróci uwagi na termin planowanego wypoczynku, akceptując plan urlopów. Dobrze jest więc, ustalając termin wczasów, wziąć pod uwagę także sytuację w miejscu pracy.

Prawo pracownika do urlopu wypoczynkowego

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 Kodeks cywilny
  • Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks prac

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Reputacja przedsiębiorcy to jedno z kluczowych aktywów firmy. Tak uważa coraz więcej właścicieli firm w Polsce

Firmy w Polsce coraz częściej traktują reputację jako kapitał, który warto chronić, nawet kosztem wyników finansowych. To po części efekt walki stereotypu przedsiębiorcy, który chce osiągać zyski za wszelką cenę. Jest on wciąż głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Sztuczna inteligencja. McKinsey: Tylko 1 proc. menedżerów określa wdrożenia AI w swoich organizacjach jako dojrzałe

Choć zastosowanie gen-AI w 2024 r. znacząco wzrosło, a 78 proc. respondentów deklarowało w ub.r. użycie co najmniej jednej funkcji biznesowej tego rozwiązania w porównaniu do 55 proc. rok wcześniej, to jedynie 1 proc. menedżerów określa wdrożenie AI w ich w organizacjach jako dojrzałe.

Obligacje korporacyjne: wciąż wysoki popyt u inwestorów

W pierwszym kwartale tego roku emitenci przeprowadzili cztery publiczne emisje obligacji korporacyjnych o wartości 286,5 mln zł. Popyt inwestorów ponownie przekroczył wartość emisji i wyniósł 747 mln zł, a średni poziom redukcji dla emisji sięgnął 44 proc.

Przedsiębiorcy na całym świecie już nie patrzą w przyszłość optymistycznie

Spada poziom optymizmu przedsiębiorców na świecie. Powodem niepewność i nieprzewidywalność w globalnym handlu i wysokie stopy procentowe, tak wynika z przeprowadzonego przez Dun & Bradstreet badania na próbie ponad 10 tys. przedsiębiorców.

REKLAMA

Wystawianie faktur przez freelancerów w 2025 r. Zasady, narzędzia, terminy, opłaty, najczęstsze błędy przy wystawianiu faktur

Praca freelancera daje dużą swobodę – pozwala samodzielnie zarządzać czasem, projektami i klientami. Z tą niezależnością wiąże się jednak także odpowiedzialność za kwestie formalne, takie jak wystawianie faktur. Kto może wystawiać faktury jako freelancer? Co powinno znaleźć się na fakturze? Jakie są najczęstsze błędy?

Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

REKLAMA

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

REKLAMA