Jak oskładkować dwie umowy zlecenia wykonywane przez zleceniobiorcę u jednego płatnika?
REKLAMA
REKLAMA
W przypadku gdy płatnik składek podpisuje z tym samym zleceniobiorcą drugą umowę zlecenia, to aby stwierdzić brak obowiązku ubezpieczeń społecznych z drugiej umowy, ich przedmiot musi być różny, praca na ich podstawie musi być faktycznie wykonywana, a z pierwszej umowy musi być w każdym miesiącu uzyskiwana podstawa wymiaru składek nie niższa niż minimalne wynagrodzenie. Szczegóły – w uzasadnieniu.
REKLAMA
Zleceniobiorca spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów, m.in. z tytułu wykonywania kilku umów zlecenia lub o świadczenie usług, jest objęty obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może on jednak dobrowolnie, na swój wniosek:
● być objęty ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów, lub
● zmienić tytuł obowiązkowych ubezpieczeń (art. 9 ust. 2 ustawy systemowej).
Zobacz serwis: Prawo dla firm
Do zasady tej od początku tego roku wprowadzono jednak istotne zastrzeżenie. Zgodnie z nim zleceniobiorca, którego podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym miesiącu jest niższa od minimalnego wynagrodzenia, spełniający warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z innych tytułów – np. innej umowy zlecenia – podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym ze wszystkich tytułów (art. 9 ust. 2c ustawy systemowej).
Przeczytaj w INFORLEX.PL Biznes cały artykuł: Jak oskładkować dwie umowy zlecenia wykonywane przez zleceniobiorcę u jednego płatnika
W artykule przedstawiono również przykłady omawiające problematykę składek od umów zlecenia.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.