REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Które przyzwyczajenia, typowe dla małych i średnich firm w Polsce, są nieefektywne?

Aneta Lech, ekspert Staufen Polska, firmy wdrażające lean management, czyli „szczupłe zarządzanie”: – Na przykład zarządzanie za pomocą kija i marchewki. System nagród i kar jest demotywujący. Ludzie pracują wydajniej wtedy, kiedy są zadowoleni i pozytywnie zmotywowani, a nie kontrolowani i zestresowani. W tym drugim przypadku często pracują na pokaz, byle być zajętym. Zamiast stosować zasadę „im więcej sprzedasz lub zrobisz, tym więcej zarobisz”, lepiej budować w pracownikach poczucie odpowiedzialności za jakość. Przecież za to płaci klient. Wiele przyzwyczajeń i nawyków prowadzi do marnotrawstwa zasobów firmy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co i jak marnuje się w polskich firmach?

– Przede wszystkim czas. Na przykład na uzupełnianie danych i kontrolę dokumentów. Poszczególne działy czy komórki, nawet jeśli są jednoosobowe, bardzo często interesują się tylko sobą. Czas traci się także na poszukiwanie dokumentów, informacji, danych w komputerze itp. To skutek źle zorganizowanych procesów. Często zupełnie niepotrzebnie przetwarza się zbyt wiele informacji lub, przeciwnie, istotnych danych brakuje.

Jak rozwiązuje się takie problemy?

Każda firma ma swoją specyfikę, ale w ramach „szczupłego zarządzania” procesy usprawniamy przy pomocy dobrych standardów. Pozwalają oszczędzać czas i wysiłek ludzki. Dotyczy to różnych rzeczy – transportu wewnątrz firmy, współpracy z dostawcami czy procesu wytwarzania produktu. Przy czym o wszystkich takich elementach trzeba myśleć jak o jednym łańcuchu.

Zobacz również: Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tego rodzaju usprawnienia wprowadzić w niewielkiej firmie?

– Podam przykład. Jeśli w firmie produkującej meble na zamówienie osoba przyjmująca zlecenie skompletuje wszystkie potrzebne informacje, według ustalonego standardu, to nie będzie trzeba weryfikować czy uzupełniać żadnych danych. Stolarze zajmą się wykonaniem zlecenia i nie będą tracić czasu na wyjaśnienia, na przykład jakiego koloru mają być uchwyty do szafek lub w jaki sposób ma zostać zmontowana rama do łóżka. Wydajne wykorzystanie ich czasu pracy to dla firmy wymierna korzyść. Tym bardziej, że przekłada się na szybkość wykonania zlecenia, co klienci doceniają.

Podobno nawet przestawienie kopiarki w firmie może dać wymierne korzyści?

Urządzenia używane przez wszystkich powinny stać w takich miejscach, żeby dostęp do nich był wygodny i szybki. Po co marnować czas na chodzenie do kopiarki? Optymalna organizacja przestrzeni, niezależnie od tego, czy to proces produkcyjny czy administracyjno-biurowy, to ważna część lean management. Jednak najważniejsze jest znalezienie źródeł marnotrawstwa. Może w ogóle zrezygnować z kopiowania części dokumentów?

Co jeszcze jest typowym źródłem marnotrawstwa?

– Przekonanie, że na wszystko trzeba mieć papier, że bez tego nie można wykonać żadnej czynności. Widać to często na szkoleniach, które prowadzimy dla menadżerów polskich firm, także tych średnich i małych.

Zobacz: Którzy przedsiębiorcy muszą korzystać z kas fiskalnych w 2015 r.?

Jak to wygląda?

– Uczestnicy warsztatów mają na przykład za zadanie wspólnie zoptymalizować symulowany proces. Niektórzy dostosowują zmiany do procedury obiegu dokumentów wewnątrz firmy, do której są przyzwyczajeni, a nie pod kątem wytwarzania wartości. Wykazują także dużą determinację w wytwarzaniu kopii każdego dokumentu. Uważają, że najważniejsze to mieć tzw. „podkładkę”.

Nie można przecież całkiem zrezygnować z dokumentów

– Zadajmy sobie proste pytanie: czy klienta naszej firmy interesuje, jak przepływają dokumenty wewnątrz firmy? Nie, on chce otrzymać produkt jak najwyższej jakości i jak najszybciej. W naszej działalności liczą się więc te dwa priorytety. Cały proces trzeba skonfigurować tak, by czas realizacji zlecenia był jak najkrótszy, a produkt jak najlepszy. Dokumentacja jest konieczna, ale nie przyczynia się do wytworzenia wartości. Warto ją minimalizować.

Kto w firmie powinien odpowiadać za wprowadzanie zmian?

– Wdrażania lean management polega na tym, by w poszukiwanie usprawnień zaangażować wszystkich pracowników. To nie jest jeden, centralnie sterowany i zarządzany zza biurka plan, lecz szereg działań oddolnych, opartych oczywiście o sprawdzone instrumenty, zasady
i metody.

Czy łatwo jest zaangażować pracowników niższego szczebla w proces tego rodzaju zmian?

– Każdy z nas intuicyjnie próbuje usprawnić swoją pracę, ponieważ wszystkim zależy na tym, by oszczędzać swój czas i wysiłek. Lean pozwala zrobić to w sposób systematyczny i efektywny.

Zobacz: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Źródło: Staufen Polska sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Które branże skontroluje UODO? Znamy plan na 2025 rok

W 2025 r. kontrolerzy Urzędu Ochrony Danych Osobowych skupią się m.in. na bezpieczeństwie danych medycznych i przetwarzaniu danych dzieci. Plan kontroli uwzględnia te sektory, w których coraz częściej pojawiają się zagrożenia oraz te, które społeczne zainteresowanie.

Handel, budownictwo, transport – kolejny rok rośnie liczba firm, które mają kłopoty z utrzymanie się na rynku i bankrutują lub wchodzą w restrukturyzację

Kolejny rok z rzędu rośnie liczba firm, które ogłosiły upadłość. Trend wzrostowy dotyczy także przedsiębiorstw, które próbują ratować swój byt w procesie restrukturyzacji. Na rynku jest równie źle jak w okresie pandemii Covid.

Jak w 2025 roku przejść na samozatrudnienie, założyć własną firmę i rozpocząć działalność gospodarczą

Na rynku nie brakuje ofert pracy – i etatowej, i na podstawie umów cywilnych. Jednak indywidualna działalność gospodarcza czy też uruchomienie własnej firmy w jakiejkolwiek innej formie wciąż jest ciekawą alternatywą. Zwłaszcza dla osób przedsiębiorczych, mających pomysł na produkt, którym można podbić rynek, nawet choćby w jakiejś małej niszy.

Nowe stawki opłaty rocznej i rejestrowej BDO w 2025 r.

Od 1 stycznia 2025 r. wzrosły stawki opłaty rejestrowej i opłaty rocznej. Ile obecnie wynoszą? Kto uiszcza opłaty BDO i w jakim terminie?

REKLAMA

Zostało kilka dni na rozliczenie z ZUS wakacji składkowych w grudniu 2024. Uwaga na nowe formularze

W styczniu przedsiębiorcy rozliczą pierwsze wakacje składkowe ZUS. Dla przypomnienia, przekazanie deklaracji i zapłata składek ZUS powinno nastąpić w przypadku mikroprzedsiębiorców do 20. dnia następnego miesiąca po miesiącu, którego dotyczy rozliczenie

Aż 25 proc. mężczyzn i jedynie 3 proc. kobiet chciałoby prowadzić firmę w branży IT

Aż 44 proc. polskich przedsiębiorczyń korzysta lub chce zacząć korzystać ze sztucznej inteligencji – AI w codziennej pracy. Generalnie jednak do prowadzenia firm w branży IT jest chętnych zdecydowanie mniej kobiet niż mężczyzn.

Zgodność z prawem i standardami. Przykłady dobrych praktyk w compliance

Compliance stało się nieodłącznym elementem zarządzania każdą odpowiedzialną organizacją. Choć pojęcie to bywa różnie używane, jego istota jest jasna: chodzi o zapewnienie, że firma działa zgodnie z przepisami prawa, regulacjami branżowymi oraz wewnętrznymi zasadami i procedurami. Compliance jest więc fundamentem odpowiedzialności prawnej i etycznej w biznesie, ale jego zastosowanie może się różnić w zależności od branży, regionu, a także charakteru działalności firmy.

Dwa ważne terminy dla przedsiębiorców. Z czym księgowi muszą zdążyć przed końcem stycznia

Najbliższe tygodnie nie dadzą księgowym wytchnienia - terminy. Maraton obowiązków rozliczeniowych za 2024 rok rozpoczyna wystawienie formularzy PIT-11. Są sporym wyzwaniem zarówno dla księgowych, jak i płatników – zawierają szereg danych dochodowych istotnych dla prawidłowego rozliczenia podatników, a jednocześnie czas na ich wystawienie jest bardzo krótki.

REKLAMA

Pozytywne oceny na Facebooku oraz opinie influencerów znacząco zwiększają sprzedaż

Social media odgrywają coraz większą rolę w skutecznym marketingu. Choć niemal trzy czwarte Polaków nie kupuje bezpośrednio na tych platformach, to polecenia znajomych, influencerów i testerów odgrywają coraz większą rolę przy decyzjach zakupowych.

Najmniejsze firmy coraz gorzej oceniają koniunkturę gospodarczą. Obawiają się spadku sprzedaży swoich produktów i redukują plany inwestycyjne

Jaka koniunktura? Dynamika polskiego wzrostu gospodarczego od dekad opiera się na najmniejszych firmach, które najłatwiej dostosowują się do zmieniającej się rzeczywistości.

REKLAMA