REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Subskrybuj nas na Youtube
Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Które przyzwyczajenia, typowe dla małych i średnich firm w Polsce, są nieefektywne?

Aneta Lech, ekspert Staufen Polska, firmy wdrażające lean management, czyli „szczupłe zarządzanie”: – Na przykład zarządzanie za pomocą kija i marchewki. System nagród i kar jest demotywujący. Ludzie pracują wydajniej wtedy, kiedy są zadowoleni i pozytywnie zmotywowani, a nie kontrolowani i zestresowani. W tym drugim przypadku często pracują na pokaz, byle być zajętym. Zamiast stosować zasadę „im więcej sprzedasz lub zrobisz, tym więcej zarobisz”, lepiej budować w pracownikach poczucie odpowiedzialności za jakość. Przecież za to płaci klient. Wiele przyzwyczajeń i nawyków prowadzi do marnotrawstwa zasobów firmy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co i jak marnuje się w polskich firmach?

– Przede wszystkim czas. Na przykład na uzupełnianie danych i kontrolę dokumentów. Poszczególne działy czy komórki, nawet jeśli są jednoosobowe, bardzo często interesują się tylko sobą. Czas traci się także na poszukiwanie dokumentów, informacji, danych w komputerze itp. To skutek źle zorganizowanych procesów. Często zupełnie niepotrzebnie przetwarza się zbyt wiele informacji lub, przeciwnie, istotnych danych brakuje.

Jak rozwiązuje się takie problemy?

Każda firma ma swoją specyfikę, ale w ramach „szczupłego zarządzania” procesy usprawniamy przy pomocy dobrych standardów. Pozwalają oszczędzać czas i wysiłek ludzki. Dotyczy to różnych rzeczy – transportu wewnątrz firmy, współpracy z dostawcami czy procesu wytwarzania produktu. Przy czym o wszystkich takich elementach trzeba myśleć jak o jednym łańcuchu.

Zobacz również: Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tego rodzaju usprawnienia wprowadzić w niewielkiej firmie?

– Podam przykład. Jeśli w firmie produkującej meble na zamówienie osoba przyjmująca zlecenie skompletuje wszystkie potrzebne informacje, według ustalonego standardu, to nie będzie trzeba weryfikować czy uzupełniać żadnych danych. Stolarze zajmą się wykonaniem zlecenia i nie będą tracić czasu na wyjaśnienia, na przykład jakiego koloru mają być uchwyty do szafek lub w jaki sposób ma zostać zmontowana rama do łóżka. Wydajne wykorzystanie ich czasu pracy to dla firmy wymierna korzyść. Tym bardziej, że przekłada się na szybkość wykonania zlecenia, co klienci doceniają.

Podobno nawet przestawienie kopiarki w firmie może dać wymierne korzyści?

Urządzenia używane przez wszystkich powinny stać w takich miejscach, żeby dostęp do nich był wygodny i szybki. Po co marnować czas na chodzenie do kopiarki? Optymalna organizacja przestrzeni, niezależnie od tego, czy to proces produkcyjny czy administracyjno-biurowy, to ważna część lean management. Jednak najważniejsze jest znalezienie źródeł marnotrawstwa. Może w ogóle zrezygnować z kopiowania części dokumentów?

Co jeszcze jest typowym źródłem marnotrawstwa?

– Przekonanie, że na wszystko trzeba mieć papier, że bez tego nie można wykonać żadnej czynności. Widać to często na szkoleniach, które prowadzimy dla menadżerów polskich firm, także tych średnich i małych.

Zobacz: Którzy przedsiębiorcy muszą korzystać z kas fiskalnych w 2015 r.?

Jak to wygląda?

– Uczestnicy warsztatów mają na przykład za zadanie wspólnie zoptymalizować symulowany proces. Niektórzy dostosowują zmiany do procedury obiegu dokumentów wewnątrz firmy, do której są przyzwyczajeni, a nie pod kątem wytwarzania wartości. Wykazują także dużą determinację w wytwarzaniu kopii każdego dokumentu. Uważają, że najważniejsze to mieć tzw. „podkładkę”.

Nie można przecież całkiem zrezygnować z dokumentów

– Zadajmy sobie proste pytanie: czy klienta naszej firmy interesuje, jak przepływają dokumenty wewnątrz firmy? Nie, on chce otrzymać produkt jak najwyższej jakości i jak najszybciej. W naszej działalności liczą się więc te dwa priorytety. Cały proces trzeba skonfigurować tak, by czas realizacji zlecenia był jak najkrótszy, a produkt jak najlepszy. Dokumentacja jest konieczna, ale nie przyczynia się do wytworzenia wartości. Warto ją minimalizować.

Kto w firmie powinien odpowiadać za wprowadzanie zmian?

– Wdrażania lean management polega na tym, by w poszukiwanie usprawnień zaangażować wszystkich pracowników. To nie jest jeden, centralnie sterowany i zarządzany zza biurka plan, lecz szereg działań oddolnych, opartych oczywiście o sprawdzone instrumenty, zasady
i metody.

Czy łatwo jest zaangażować pracowników niższego szczebla w proces tego rodzaju zmian?

– Każdy z nas intuicyjnie próbuje usprawnić swoją pracę, ponieważ wszystkim zależy na tym, by oszczędzać swój czas i wysiłek. Lean pozwala zrobić to w sposób systematyczny i efektywny.

Zobacz: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Źródło: Staufen Polska sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA