REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi / Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy lepsze jest wrogiem dobrego? Okazuje się, że przyzwyczajenia i nawyki w zarządzaniu potrafią ograniczać rozwój firmy. – Nie chodzi o to, żeby być zajętym, lecz żeby wytwarzać wartość – podkreśla Aneta Lech, ekspert Staufen Polska.

Które przyzwyczajenia, typowe dla małych i średnich firm w Polsce, są nieefektywne?

Aneta Lech, ekspert Staufen Polska, firmy wdrażające lean management, czyli „szczupłe zarządzanie”: – Na przykład zarządzanie za pomocą kija i marchewki. System nagród i kar jest demotywujący. Ludzie pracują wydajniej wtedy, kiedy są zadowoleni i pozytywnie zmotywowani, a nie kontrolowani i zestresowani. W tym drugim przypadku często pracują na pokaz, byle być zajętym. Zamiast stosować zasadę „im więcej sprzedasz lub zrobisz, tym więcej zarobisz”, lepiej budować w pracownikach poczucie odpowiedzialności za jakość. Przecież za to płaci klient. Wiele przyzwyczajeń i nawyków prowadzi do marnotrawstwa zasobów firmy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Co i jak marnuje się w polskich firmach?

– Przede wszystkim czas. Na przykład na uzupełnianie danych i kontrolę dokumentów. Poszczególne działy czy komórki, nawet jeśli są jednoosobowe, bardzo często interesują się tylko sobą. Czas traci się także na poszukiwanie dokumentów, informacji, danych w komputerze itp. To skutek źle zorganizowanych procesów. Często zupełnie niepotrzebnie przetwarza się zbyt wiele informacji lub, przeciwnie, istotnych danych brakuje.

Jak rozwiązuje się takie problemy?

Każda firma ma swoją specyfikę, ale w ramach „szczupłego zarządzania” procesy usprawniamy przy pomocy dobrych standardów. Pozwalają oszczędzać czas i wysiłek ludzki. Dotyczy to różnych rzeczy – transportu wewnątrz firmy, współpracy z dostawcami czy procesu wytwarzania produktu. Przy czym o wszystkich takich elementach trzeba myśleć jak o jednym łańcuchu.

Zobacz również: Mikro, mały i średni przedsiębiorca - definicje

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak tego rodzaju usprawnienia wprowadzić w niewielkiej firmie?

– Podam przykład. Jeśli w firmie produkującej meble na zamówienie osoba przyjmująca zlecenie skompletuje wszystkie potrzebne informacje, według ustalonego standardu, to nie będzie trzeba weryfikować czy uzupełniać żadnych danych. Stolarze zajmą się wykonaniem zlecenia i nie będą tracić czasu na wyjaśnienia, na przykład jakiego koloru mają być uchwyty do szafek lub w jaki sposób ma zostać zmontowana rama do łóżka. Wydajne wykorzystanie ich czasu pracy to dla firmy wymierna korzyść. Tym bardziej, że przekłada się na szybkość wykonania zlecenia, co klienci doceniają.

Podobno nawet przestawienie kopiarki w firmie może dać wymierne korzyści?

Urządzenia używane przez wszystkich powinny stać w takich miejscach, żeby dostęp do nich był wygodny i szybki. Po co marnować czas na chodzenie do kopiarki? Optymalna organizacja przestrzeni, niezależnie od tego, czy to proces produkcyjny czy administracyjno-biurowy, to ważna część lean management. Jednak najważniejsze jest znalezienie źródeł marnotrawstwa. Może w ogóle zrezygnować z kopiowania części dokumentów?

Co jeszcze jest typowym źródłem marnotrawstwa?

– Przekonanie, że na wszystko trzeba mieć papier, że bez tego nie można wykonać żadnej czynności. Widać to często na szkoleniach, które prowadzimy dla menadżerów polskich firm, także tych średnich i małych.

Zobacz: Którzy przedsiębiorcy muszą korzystać z kas fiskalnych w 2015 r.?

Jak to wygląda?

– Uczestnicy warsztatów mają na przykład za zadanie wspólnie zoptymalizować symulowany proces. Niektórzy dostosowują zmiany do procedury obiegu dokumentów wewnątrz firmy, do której są przyzwyczajeni, a nie pod kątem wytwarzania wartości. Wykazują także dużą determinację w wytwarzaniu kopii każdego dokumentu. Uważają, że najważniejsze to mieć tzw. „podkładkę”.

Nie można przecież całkiem zrezygnować z dokumentów

– Zadajmy sobie proste pytanie: czy klienta naszej firmy interesuje, jak przepływają dokumenty wewnątrz firmy? Nie, on chce otrzymać produkt jak najwyższej jakości i jak najszybciej. W naszej działalności liczą się więc te dwa priorytety. Cały proces trzeba skonfigurować tak, by czas realizacji zlecenia był jak najkrótszy, a produkt jak najlepszy. Dokumentacja jest konieczna, ale nie przyczynia się do wytworzenia wartości. Warto ją minimalizować.

Kto w firmie powinien odpowiadać za wprowadzanie zmian?

– Wdrażania lean management polega na tym, by w poszukiwanie usprawnień zaangażować wszystkich pracowników. To nie jest jeden, centralnie sterowany i zarządzany zza biurka plan, lecz szereg działań oddolnych, opartych oczywiście o sprawdzone instrumenty, zasady
i metody.

Czy łatwo jest zaangażować pracowników niższego szczebla w proces tego rodzaju zmian?

– Każdy z nas intuicyjnie próbuje usprawnić swoją pracę, ponieważ wszystkim zależy na tym, by oszczędzać swój czas i wysiłek. Lean pozwala zrobić to w sposób systematyczny i efektywny.

Zobacz: Błędy początkujących przedsiębiorców w rozliczeniu VAT

Źródło: Staufen Polska sp. z o.o.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA