REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska - Zielona Linia 19524
rozmowa kwalifikacyjna
rozmowa kwalifikacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem w procesie rekrutacji i to od jej przebiegu zależy, czy zdobędziemy wymarzoną pracę. W związku ze zmieniającą się koniunkturą rynku pracy, rośnie konkurencja na poszczególne stanowiska. W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, aby sprawić dobre wrażenie?

Na osiągnięcie zamierzonego celu składa się zazwyczaj wiele czynników – dopiero więc odpowiednie przygotowanie na wielu płaszczyznach może być uznane za gwarant sukcesu. W sytuacji, gdy pominiemy jeden z niezbędnych elementów przygotowania, może się okazać, że nawet jedna, drobna rzecz może zadecydować o odrzuceniu naszej kandydatury, a w rezultacie utracie szansy na zdobycie pracy.

REKLAMA

Wiedza o firmie

W sytuacji, gdy zostajemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, możemy się domyślać, że pracodawca (rekruter) zapoznał się z naszym wykształceniem oraz doświadczeniem, które go zainteresowało. W trakcie rozmowy będzie więc chciał dowiedzieć się więcej na temat tego, co przeczytał w dokumentach aplikacyjnych. O ile jednak łatwo nam jest mówić o tym, co robiliśmy, nawet bez przygotowania, w momencie, gdy zostaniemy zapytani o to, jak nasza wiedza przyda się w firmie, do której aplikujemy, sytuacja się komplikuje. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacji, gdy kandydat nie jest przygotowany do rozmowy.
Zasadniczym elementem takiego przygotowania jest bowiem przyswojenie sobie podstawowej wiedzy z zakresu tego, czym zajmuje się firma, w której chcemy pracować. Poza działalnością firmy, warto znać np. nazwisko kluczowej postaci, prezesa, właściciela, twórcy  czy… datę powstania organizacji. Warto zajrzeć na stronę internetową firmy – informacje, które dla naszego pracodawcy są ważne, z pewnością będą tam wyróżnione. Elementarna wiedza na temat firmy, w której chcemy pracować jest nie tylko bardzo mile widziana na rozmowie kwalifikacyjnej, ale wręcza niezbędna.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Zachowanie kandydata

Magdalena, ubiegająca się o stanowisko asystentki w jednej z firm prawniczych, w dużym mieście, miała zarówno odpowiednie doświadczenie (8 lat pracy na podobnym stanowisku), wykształcenie (ukończyła specjalistyczne kursy) oraz referencje ostatniego pracodawcy. Choć wydawała się idealną kandydatką, pracy nie otrzymała.  Zdziwiona tym faktem, ponownie zgłosiła się do firmy, na ofertę której odpowiedziała, aby poznać przyczyny. Okazało się, że „nie wypadła pomyślnie na rozmowie kwalifikacyjnej”, a  konkretnie rekruter miał wrażenie, że Magdalena nie jest osobą kulturalną i w lekceważący sposób odpowiada na pytania. Ta sytuacja doskonale obrazuje to, o czym zapomina wielu kandydatów – nawet, jeśli jesteśmy pewni swojej pozycji czy faktu, że nasi kontr kandydaci mają słabsze doświadczenie i wiedzę, nie powinniśmy tego w jakikolwiek sposób ujawniać w trakcie rozmowy z potencjalnym pracodawcą. Przejawy zbytniej pewności siebie są bardzo źle odbierane przez innych i mogą świadczyć o niekorzystnych cechach kandydata, np. trudności w podporządkowaniu się przełożonemu, a w konsekwencji  - problemach w zarządzaniu taką osobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiega wideorekrutacja?

Jak cię widzą…

REKLAMA

…tak zwykle też oceniają. Schludny i elegancki wygląd podczas rozmowy kwalifikacyjnej to już standard. Nawet najlepiej przygotowany merytorycznie kandydat może skutecznie zaprzepaścić swoją szansę na zdobycie pracy niechlujnym strojem, pogniecioną koszulą czy przesadnie długimi i bogato zdobionymi paznokciami . Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki.  Dotyczą one zazwyczaj branż artystycznych lub kreatywnych, gdzie osoby ubiegające się o pracę, poprzez swój strój najczęściej odzwierciedlają także swój temperament.

Dlaczego pracodawcy zwracają uwagę na nasz wygląd? Poza oczywistym aspektem potrzeby estetyki i ewentualnej relacji z klientem w przypadku branży usługowej, wygląd może świadczyć o naszym charakterze i temperamencie. Nieuprasowane ubranie to np. wyraz niechlujności, lenistwa, czy nieroztropności kandydata. Jaskrawe, źle dobrane kolory to dowód na brak poczucia estetyki i gustu, co w przypadku niektórych branż i zawodów ma olbrzymie znaczenie. Natłok jaskrawych barw może też świadczyć o potrzebie wyróżnienia się, która nie w każdej pracy jest mile widziana. Warto o tym pamiętać, jak bardzo nasz strój wpływa na subiektywną ocenę rekrutera, a w efekcie też na jego ostateczną decyzję.

O czym jeszcze warto pamiętać przed rozmową kwalifikacyjną? O naszym nastawieniu!  Tylko jeśli będziemy rozluźnieni i optymistycznie nastawieni do naszego partnera w rozmowie – w tym wypadku rekrutera – mamy szansę osiągnąć sukces. Pozytywne nastawienia do świata uwypukla w każdym człowieku jego atuty, a to one właśnie decydują o wygranej w wyścigu rekrutacyjnym.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sukcesja w firmach rodzinnych: kluczowe wyzwania i rosnąca rola fundacji rodzinnych

29 maja 2025 r. w warszawskim hotelu ARCHE odbyła się konferencja „SUKCESJA BIZNES NA POKOLENIA”, której idea narodziła się z współpracy Business Centre Club, Banku Pekao S.A. oraz kancelarii Domański Zakrzewski Palinka i Pru – Prudential Polska. Różnorodne doświadczenia i zakres wiedzy organizatorów umożliwiły kompleksowe i wielowymiarowe przedstawienie tematu sukcesji w firmach rodzinnych.

Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

REKLAMA

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

REKLAMA

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

REKLAMA