REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Joanna Niemyjska - Zielona Linia 19524
rozmowa kwalifikacyjna
rozmowa kwalifikacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem w procesie rekrutacji i to od jej przebiegu zależy, czy zdobędziemy wymarzoną pracę. W związku ze zmieniającą się koniunkturą rynku pracy, rośnie konkurencja na poszczególne stanowiska. W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, aby sprawić dobre wrażenie?

Na osiągnięcie zamierzonego celu składa się zazwyczaj wiele czynników – dopiero więc odpowiednie przygotowanie na wielu płaszczyznach może być uznane za gwarant sukcesu. W sytuacji, gdy pominiemy jeden z niezbędnych elementów przygotowania, może się okazać, że nawet jedna, drobna rzecz może zadecydować o odrzuceniu naszej kandydatury, a w rezultacie utracie szansy na zdobycie pracy.

REKLAMA

Wiedza o firmie

W sytuacji, gdy zostajemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, możemy się domyślać, że pracodawca (rekruter) zapoznał się z naszym wykształceniem oraz doświadczeniem, które go zainteresowało. W trakcie rozmowy będzie więc chciał dowiedzieć się więcej na temat tego, co przeczytał w dokumentach aplikacyjnych. O ile jednak łatwo nam jest mówić o tym, co robiliśmy, nawet bez przygotowania, w momencie, gdy zostaniemy zapytani o to, jak nasza wiedza przyda się w firmie, do której aplikujemy, sytuacja się komplikuje. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacji, gdy kandydat nie jest przygotowany do rozmowy.
Zasadniczym elementem takiego przygotowania jest bowiem przyswojenie sobie podstawowej wiedzy z zakresu tego, czym zajmuje się firma, w której chcemy pracować. Poza działalnością firmy, warto znać np. nazwisko kluczowej postaci, prezesa, właściciela, twórcy  czy… datę powstania organizacji. Warto zajrzeć na stronę internetową firmy – informacje, które dla naszego pracodawcy są ważne, z pewnością będą tam wyróżnione. Elementarna wiedza na temat firmy, w której chcemy pracować jest nie tylko bardzo mile widziana na rozmowie kwalifikacyjnej, ale wręcza niezbędna.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

Zachowanie kandydata

Magdalena, ubiegająca się o stanowisko asystentki w jednej z firm prawniczych, w dużym mieście, miała zarówno odpowiednie doświadczenie (8 lat pracy na podobnym stanowisku), wykształcenie (ukończyła specjalistyczne kursy) oraz referencje ostatniego pracodawcy. Choć wydawała się idealną kandydatką, pracy nie otrzymała.  Zdziwiona tym faktem, ponownie zgłosiła się do firmy, na ofertę której odpowiedziała, aby poznać przyczyny. Okazało się, że „nie wypadła pomyślnie na rozmowie kwalifikacyjnej”, a  konkretnie rekruter miał wrażenie, że Magdalena nie jest osobą kulturalną i w lekceważący sposób odpowiada na pytania. Ta sytuacja doskonale obrazuje to, o czym zapomina wielu kandydatów – nawet, jeśli jesteśmy pewni swojej pozycji czy faktu, że nasi kontr kandydaci mają słabsze doświadczenie i wiedzę, nie powinniśmy tego w jakikolwiek sposób ujawniać w trakcie rozmowy z potencjalnym pracodawcą. Przejawy zbytniej pewności siebie są bardzo źle odbierane przez innych i mogą świadczyć o niekorzystnych cechach kandydata, np. trudności w podporządkowaniu się przełożonemu, a w konsekwencji  - problemach w zarządzaniu taką osobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiega wideorekrutacja?

Jak cię widzą…

REKLAMA

…tak zwykle też oceniają. Schludny i elegancki wygląd podczas rozmowy kwalifikacyjnej to już standard. Nawet najlepiej przygotowany merytorycznie kandydat może skutecznie zaprzepaścić swoją szansę na zdobycie pracy niechlujnym strojem, pogniecioną koszulą czy przesadnie długimi i bogato zdobionymi paznokciami . Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki.  Dotyczą one zazwyczaj branż artystycznych lub kreatywnych, gdzie osoby ubiegające się o pracę, poprzez swój strój najczęściej odzwierciedlają także swój temperament.

Dlaczego pracodawcy zwracają uwagę na nasz wygląd? Poza oczywistym aspektem potrzeby estetyki i ewentualnej relacji z klientem w przypadku branży usługowej, wygląd może świadczyć o naszym charakterze i temperamencie. Nieuprasowane ubranie to np. wyraz niechlujności, lenistwa, czy nieroztropności kandydata. Jaskrawe, źle dobrane kolory to dowód na brak poczucia estetyki i gustu, co w przypadku niektórych branż i zawodów ma olbrzymie znaczenie. Natłok jaskrawych barw może też świadczyć o potrzebie wyróżnienia się, która nie w każdej pracy jest mile widziana. Warto o tym pamiętać, jak bardzo nasz strój wpływa na subiektywną ocenę rekrutera, a w efekcie też na jego ostateczną decyzję.

O czym jeszcze warto pamiętać przed rozmową kwalifikacyjną? O naszym nastawieniu!  Tylko jeśli będziemy rozluźnieni i optymistycznie nastawieni do naszego partnera w rozmowie – w tym wypadku rekrutera – mamy szansę osiągnąć sukces. Pozytywne nastawienia do świata uwypukla w każdym człowieku jego atuty, a to one właśnie decydują o wygranej w wyścigu rekrutacyjnym.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA