REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?

Joanna Niemyjska - Zielona Linia 19524
rozmowa kwalifikacyjna
rozmowa kwalifikacyjna

REKLAMA

REKLAMA

Rozmowa kwalifikacyjna jest najważniejszym etapem w procesie rekrutacji i to od jej przebiegu zależy, czy zdobędziemy wymarzoną pracę. W związku ze zmieniającą się koniunkturą rynku pracy, rośnie konkurencja na poszczególne stanowiska. W jaki sposób przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, aby sprawić dobre wrażenie?

Na osiągnięcie zamierzonego celu składa się zazwyczaj wiele czynników – dopiero więc odpowiednie przygotowanie na wielu płaszczyznach może być uznane za gwarant sukcesu. W sytuacji, gdy pominiemy jeden z niezbędnych elementów przygotowania, może się okazać, że nawet jedna, drobna rzecz może zadecydować o odrzuceniu naszej kandydatury, a w rezultacie utracie szansy na zdobycie pracy.

REKLAMA

REKLAMA

Wiedza o firmie

W sytuacji, gdy zostajemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, możemy się domyślać, że pracodawca (rekruter) zapoznał się z naszym wykształceniem oraz doświadczeniem, które go zainteresowało. W trakcie rozmowy będzie więc chciał dowiedzieć się więcej na temat tego, co przeczytał w dokumentach aplikacyjnych. O ile jednak łatwo nam jest mówić o tym, co robiliśmy, nawet bez przygotowania, w momencie, gdy zostaniemy zapytani o to, jak nasza wiedza przyda się w firmie, do której aplikujemy, sytuacja się komplikuje. Dzieje się tak zwłaszcza w sytuacji, gdy kandydat nie jest przygotowany do rozmowy.
Zasadniczym elementem takiego przygotowania jest bowiem przyswojenie sobie podstawowej wiedzy z zakresu tego, czym zajmuje się firma, w której chcemy pracować. Poza działalnością firmy, warto znać np. nazwisko kluczowej postaci, prezesa, właściciela, twórcy  czy… datę powstania organizacji. Warto zajrzeć na stronę internetową firmy – informacje, które dla naszego pracodawcy są ważne, z pewnością będą tam wyróżnione. Elementarna wiedza na temat firmy, w której chcemy pracować jest nie tylko bardzo mile widziana na rozmowie kwalifikacyjnej, ale wręcza niezbędna.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Chcesz otrzymywać więcej aktualnych informacji? Zapisz się na nasz newsletter!

REKLAMA

Zachowanie kandydata

Magdalena, ubiegająca się o stanowisko asystentki w jednej z firm prawniczych, w dużym mieście, miała zarówno odpowiednie doświadczenie (8 lat pracy na podobnym stanowisku), wykształcenie (ukończyła specjalistyczne kursy) oraz referencje ostatniego pracodawcy. Choć wydawała się idealną kandydatką, pracy nie otrzymała.  Zdziwiona tym faktem, ponownie zgłosiła się do firmy, na ofertę której odpowiedziała, aby poznać przyczyny. Okazało się, że „nie wypadła pomyślnie na rozmowie kwalifikacyjnej”, a  konkretnie rekruter miał wrażenie, że Magdalena nie jest osobą kulturalną i w lekceważący sposób odpowiada na pytania. Ta sytuacja doskonale obrazuje to, o czym zapomina wielu kandydatów – nawet, jeśli jesteśmy pewni swojej pozycji czy faktu, że nasi kontr kandydaci mają słabsze doświadczenie i wiedzę, nie powinniśmy tego w jakikolwiek sposób ujawniać w trakcie rozmowy z potencjalnym pracodawcą. Przejawy zbytniej pewności siebie są bardzo źle odbierane przez innych i mogą świadczyć o niekorzystnych cechach kandydata, np. trudności w podporządkowaniu się przełożonemu, a w konsekwencji  - problemach w zarządzaniu taką osobą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jak przebiega wideorekrutacja?

Jak cię widzą…

…tak zwykle też oceniają. Schludny i elegancki wygląd podczas rozmowy kwalifikacyjnej to już standard. Nawet najlepiej przygotowany merytorycznie kandydat może skutecznie zaprzepaścić swoją szansę na zdobycie pracy niechlujnym strojem, pogniecioną koszulą czy przesadnie długimi i bogato zdobionymi paznokciami . Od tej reguły istnieją jednak pewne wyjątki.  Dotyczą one zazwyczaj branż artystycznych lub kreatywnych, gdzie osoby ubiegające się o pracę, poprzez swój strój najczęściej odzwierciedlają także swój temperament.

Dlaczego pracodawcy zwracają uwagę na nasz wygląd? Poza oczywistym aspektem potrzeby estetyki i ewentualnej relacji z klientem w przypadku branży usługowej, wygląd może świadczyć o naszym charakterze i temperamencie. Nieuprasowane ubranie to np. wyraz niechlujności, lenistwa, czy nieroztropności kandydata. Jaskrawe, źle dobrane kolory to dowód na brak poczucia estetyki i gustu, co w przypadku niektórych branż i zawodów ma olbrzymie znaczenie. Natłok jaskrawych barw może też świadczyć o potrzebie wyróżnienia się, która nie w każdej pracy jest mile widziana. Warto o tym pamiętać, jak bardzo nasz strój wpływa na subiektywną ocenę rekrutera, a w efekcie też na jego ostateczną decyzję.

O czym jeszcze warto pamiętać przed rozmową kwalifikacyjną? O naszym nastawieniu!  Tylko jeśli będziemy rozluźnieni i optymistycznie nastawieni do naszego partnera w rozmowie – w tym wypadku rekrutera – mamy szansę osiągnąć sukces. Pozytywne nastawienia do świata uwypukla w każdym człowieku jego atuty, a to one właśnie decydują o wygranej w wyścigu rekrutacyjnym.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Źródło: Zielona Linia

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA