REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odpowiedzieć na pytanie o idealnego szefa?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
rekrutacja pracownika
rekrutacja pracownika
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

”Jakie cechy powinien wg Pana/Pani posiadać idealny szef?” – na podstawie lektury dzisiejszego artykułu dowiecie się, jak poprawnie odpowiedzieć na jedno z chyba najbardziej podchwytliwych pytań rekrutacyjnych, jakie możecie usłyszeć podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Rekruterzy zazwyczaj zadają w/w pytanie z zamiarem poznania kandydatów w takich obszarach jak ich system wartości, preferowane cechy osobowe przełożonego i współpracowników oraz styl pracy. 

REKLAMA

Warto mieć na uwadze, że charakteryzując swojego wymarzonego szefa, między wierszami opowiadacie rekruterowi także o sobie. Dzięki temu łatwiej mu jest określić, czy Wasza osobowość pasuje do zespołu i stylu zarządzania, jaki panuje w firmie. Pamiętajcie, że w pracy liczą się nie tylko Wasze kwalifikacje, ale też charakter, postawy i wartości. W pracy nieustannie będziecie wchodzili w interakcje ze współpracownikami i przełożonym - a zatem to, jaki typ pracy i zarządzania preferujecie, jakimi ludźmi w ujęciu holistycznym jesteście, będzie miało nie mały wpływ na przebieg całego procesu rekrutacji.

I dobrze! 

Załóżmy, że chcielibyście mieć szefa, który nie wtrąca się w to, w jaki sposób realizujecie swoje obowiązki… Dla rekrutera oznaczać to może na przykład, że wykazujecie dużą samodzielność w działaniu i preferujecie autonomiczny sposób podejmowania decyzji, czyli lepiej sprawdzicie się na stanowiskach samodzielnych. A co za tym idzie może okazać się, że totalnie nie odnajdziecie się w środowisku, w którym dominuje tzw. mikrozarządzanie a szef nie daje podwładnym żadnej swobody, nawet w banalnych sytuacjach. Co w konsekwencji będzie miało wpływ nie tylko na Waszą wydajność w pracy, ale również Wasze samopoczucie (a raczej rosnące niezadowolenie i frustrację) oraz relacje z przełożonym. Może więc dojść do takiej sytuacji, że Wasze wzajemne relacje będą nasycone obustronnym negatywnym nastawieniem a jak wiadomo w szerszej pespektywie nie prowadzi to do niczego dobrego. 

Zobacz: Jak odpowiadać na pytanie o naszą motywację do pracy?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

A może wolicie szefa, który będzie dla Was partnerem i oparciem? To również cenna wskazówka dla rekrutera. Oznaczać to może, że lepiej sprawdzicie się w wykonywaniu zadań posiadających z góry opracowany scenariusz ich realizacji. Że wolicie, alby odpowiedzialność za pewne decyzje spadała na innych (np. na przełożonego), podczas gdy Wy spokojnie zajmować się będziecie wykonywaniem swoich obowiązków zgodnie z narzuconym schematem. Ten typ pracownika (w przeciwieństwie do poprzednio omawianego) może świetnie dopasować się do zespołu zarządzanego twardą kontrolującą, ale też udzielającą wsparcia ręką.

Tak czy inaczej, pamiętajcie, aby odpowiadając na to pytanie, mówić o swoich prawdziwych preferencjach, dzięki temu zyskacie więcej punktów a Wasze szanse na zdobycie pracy, w której będziecie czuli się dobrze, również wzrosną.  

Uwaga:

Nie raz zdarzyło mi się usłyszeć od kandydatów, że chcieliby, aby nowy szef, nie był taki jak ich były czy obecny przełożony. Poproszeni o rozwinięcie tematu, często sami zupełnie bezmyślnie strzelali sobie w kolano, mówiąc o negatywnych cechach swoich kierowników. Radzę unikać takich wpadek. Niestety osobie rekrutującej ciężko później pozbyć się wrażenia, że dany kandydat za jakiś czas będzie tak samo źle wypowiadał się na temat kierownictwa firmy, w której właśnie ubiega się o pracę.

Zobacz: Wiek kandydata a powodzenie w procesie rekrutacji


Ciekawostka:

REKLAMA

Czy wiecie, że wg amsterdamskich badań, jakie były publikowane w "Psychological Science" idealny szef powinien dopasować się do osobowości pracowników? Wychodzi na to, że niekoniecznie powinien on być życzliwy i ugodowy, część respondentów wolała lidera z charakterem, takiego z pazurem. 

Na czym polegało w/w badanie? Otóż, w ramach eksperymentu utworzono dwie czteroosobowe grupy. Grupa A – składała się z osób charakteryzujących się życzliwym i przyjaznym nastawieniem a grupa B – składała się z ludzi buntowniczych, o niskim stopniu ugodowości. Członkowie grupy A w sposób bardzo pozytywny reagowali na szefa życzliwego, czyli podobnego do nich samych. Grupa B przeciwnie, wolała gniewnego lidera. Wynik eksperymentu był pewnym zaskoczeniem dla naukowców, którzy przekonani byli, że idealnym przełożonym (szefem na wagę złota) jest dla pracowników osobowość przyjazna i ugodowa.

Cóż... Wychodzi na to, że idealny szef powinien być zarówno świetnym obserwatorem, psychologiem, jak i strategiem; ponadto powinien posiadać otwartą osobowość i umiejętność znalezienia płaszczyzny porozumienia nawet ze skrajnie odmiennymi charakterami (Źródło inf. nt. eksperymentu: naukawpolsce.pap.pl).

Zobacz: Referencje – dodatek czy podstawa?

Jakie zatem cechy powinien mieć idealny szef?

Ugodowy? Łagodny? Wyrozumiały? A może konkretny, stanowczy, wymagający? Zastanówcie się przez chwilę, z jakimi osobami najlepiej układa się Wam współpraca. Porównajcie to ze swoim dotychczasowym doświadczeniem i - voilà - już macie gotową odpowiedź na to pytanie.

Niżej kilka sugestii dotyczących tego, co można (co warto) uwzględnić w odpowiedzi na to pytanie:

  • Idealny szef powinien szanować wszystkich swoich podwładnych i pracowników firmy niezależnie od rangi stanowiska i funkcji, jaką pełnią w firmie. 
  • Dobry szef to taki, który umiejętnie wykorzystuje swoją pozycję i uprawnienia a władza nie służy mu jedynie do straszenia i narzucania swojego zdania.
  • Dobry szef zna się na swojej pracy i na pracy wykonywanej przez swoich podwładnych, dzięki czemu może dać im kredyt zaufania i niezbędną do realizacji zadań swobodę. A poza tym, mając pojęcie o tym, czym zajmują się jego podwładni, będzie potrafił dokonać rzetelnej oceny ich pracy.
  • Szef powinien być wzorem dla pracowników - punktualność, świetna organizacja pracy, sprawiedliwość, etc.
  • Dobry szef to taki, który potrafi dostrzec we mnie potencjał, i tak mną pokierować, by wykorzystać wszystkie moje mocne strony i jednocześnie udoskonalić słabe.
  • Dobry szef to taki, od którego potrafię się uczyć i przy którym mogę się rozwijać, niezależnie od tego, czy jest miły, troskliwy i pyta jak się dzisiaj czuję, ja i moja rodzina.

Mam nadzieję, że powyższe informacje pomogą Wam właściwie przygotować się do odpowiedzi na pytanie dotyczące Waszych oczekiwań względem idealnego szefa…

Powodzenia!

Zobacz: 30 sekund na zachętę - rekrutacja

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Raport Strong Women in IT: zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Ruszył nabór do raportu Strong Women in IT 2025. Jest to raport mający na celu przybliżenie osiągnięć kobiet w branży technologicznej oraz w działach IT-Tech innych branż. Zgłoszenia do 31 lipca 2025 r.

Gdy ogień nie jest przypadkiem. Pożary w punktach handlowo-usługowych

Od stycznia do początku maja 2025 roku straż pożarna odnotowała 306 pożarów w obiektach handlowo-usługowych, z czego aż 18 to celowe podpalenia. Potwierdzony przypadek sabotażu, który doprowadził do pożaru hali Marywilska 44, pokazuje, że bezpieczeństwo pożarowe staje się kluczowym wyzwaniem dla tej branży.

Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

REKLAMA

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

REKLAMA

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA