REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytania rekrutacyjne: „Proszę powiedzieć nam coś o sobie”

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To jedno z najczęściej padających pytań w trakcie rekrutacji ma na celu sprawdzenie, jak i co kandydat myśli na swój temat. Wielu z nas gładko przebrnie przez ten etap rozmowy, reszta będzie miała trudności w znalezieniu sensownej odpowiedzi. Przeczytajcie artykuł, by dowiedzieć się, jak można poradzić sobie z tym wbrew pozorom trudnym pytaniem.

Wielu rekruterów zazwyczaj zadaje to pytanie na początku rozmowy – ot tak, na rozluźnienie atmosfery i niestety często dzięki temu osiągają efekt odwrotny od zamierzonego:

REKLAMA

  1. Kandydat, usłyszawszy tak sformułowane pytanie, nie jest w stanie przewidzieć, jaką odpowiedź pragnie usłyszeć osoba rekrutująca, zaczyna panikować i traci pewność siebie lub, pomimo doskonałej wszak znajomości tematu, ma pustkę w głowie
  2. Niedoprecyzowane pytanie, wytrąca kandydata z rytmu i sprawia, że zaczyna się on denerwować, w konsekwencji, zamiast konkretów i dobrego „sprzedania się”, zaczyna snuć długie, zbędne wywody - często zbaczając na tematy, które na rozmowie nie powinny być poruszane.

REKLAMA

Warto gruntownie przygotować się do odpowiedzi na to pytanie - nie mówię tu oczywiście o uczeniu się formułki na pamięć. Pamiętaj, że w zależności od firmy i stanowiska, o jakie się ubiegasz, modyfikuje się informacje na swój temat pod kątem oczekiwań pracodawcy.

Rozmowa kwalifikacyjna to nie kawiarniane pogaduszki – jest sprawdzianem czy to właśnie Ty nadajesz się na to stanowisko. Swoją odpowiedzią masz pomóc osobie rekrutującej podjąć decyzję o przyjęciu Cię do pracy. Musisz przytoczyć takie fakty z Twojego życia, które mogą być przydatne w wykonywaniu obowiązków na stanowisku, o które się starasz. Rekruterzy, zadając to pytanie, chcą sprawdzić, jak postrzegasz sam siebie, co myślisz na temat swoich osiągnięć, umiejętności, co jest dla Ciebie ważne, etc. I choć „ja” to temat rzeka, pamiętaj, aby nie rozgadywać się przesadnie, gdyż może to świadczyć o braku umiejętności selekcjonowania informacji.

Najważniejsze, aby skoncentrować się na pozytywnych cechach i sprytnie łączyć je z profilem firmy czy stanowiska. Jeśli będziesz potrafił dokonać takich powiązań w trakcie udzielania odpowiedzi na to pytanie, z pewnością zostanie to zapamiętane przez rekrutera i podwyższy Twoje akcje. 

Polecamy: Jak mam się zachować podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowania

REKLAMA

Przygotuj sobie listę swoich mocnych stron, osiągnięć zawodowych i pozazawodowych, z których jesteś szczególnie dumny, a które poświadczać będą Twoje dodatkowe umiejętności. Następnie zestaw je z oczekiwaniami pracodawcy względem kandydatów (zazwyczaj najważniejsze z nich umieszczane są w treści ogłoszeń o pracę, jeśli zaś tego będzie za mało, zawsze możesz poszperać w Sieci w poszukiwaniu opisu stanowiska, albo zapoznać się ze stroną pracodawcy – tam też możesz znaleźć wiele ciekawych informacji, które mogą Ci pomóc w przygotowaniu się do tego pytania i rozmowy kwalifikacyjnej w ogóle).

Możesz na przykład wspomnieć o zainteresowaniach związanych z ochroną środowiska i swojej aktywności ekologicznej (jak segregacja śmieci, oszczędność wody, prądu, etc.). Wiele firm w ostatnim czasie poważnie zaangażowało się w działalność ekologiczną, dzięki takiej wypowiedzi pokażesz, że jesteś proekologiczny i Twoje zainteresowania pokrywają się z zainteresowaniami firmy. Możesz również wspomnieć o tym, że etyka (zawodowa i ta na gruncie prywatnym) ma dla Ciebie duże znaczenie – pracodawcy poszukują lojalnych i uczciwych pracowników. Dobrze, jeśli przytoczysz też kilka przykładów ze swojej kariery zawodowej potwierdzających Twoją charakterystykę (np.: jeśli powiesz, że jesteś osobą konsekwentną, dodaj, że konsekwentnie realizujesz zaplanowane działania i nie zniechęcasz się trudnościami, a następnie zobrazuj to jakimś przykładem – będziesz bardziej wiarygodny).

Jeśli nie masz jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, skup się na edukacji – profilu, ocenach, wiedzy, jaką zdobyłeś, osiągnięciach, praktykach czy stażach lub wolontariacie – postaraj się przytoczyć takie przykłady, które będą świadczyły o tym, jak bardzo edukacja przygotowała Cię do pracy w danym zawodzie. Nie zapomnij wspomnieć o umiejętności szybkiego uczenia się nowych rzeczy (jest to niezwykle cenna i pożądana cecha).

Polecamy: Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Instrukcja obsługi

Pamiętaj, to czas dla Ciebie – i najlepszy moment by się dobrze zaprezentować. Powiedz rekruterowi, dlaczego uważasz, że to właśnie Ty jesteś najlepszym kandydatem do pracy na danym stanowisku. Mów płynnie, nie jąkaj się, nie stosuj przerywników typu „yyy”, „eee” – to znacznie zaniża poziom wypowiedzi i dekoncentruje słuchacza, który na koniec i tak zapamięta tylko Twoje „ykanie” a nie konkrety. Postaraj się, aby Twoja odpowiedź nie trwała dłużej niż 3 minuty – jeśli jednak po zakończeniu wypowiedzi okaże się, że Twój rozmówca milczy, zapytaj go, czy chce dowiedzieć się jeszcze czegoś więcej. Bądź pewny siebie – przecież nikt nie wie lepiej niż Ty, co potrafisz i jakie możliwości w Tobie drzemią. Wykorzystaj ten czas!

Jeśli wciąż masz wątpliwości dotyczące odpowiedzi na to pytanie, spróbuj dostosować się do poniższego schematu:

  1. Cechy osobowości i kompetencje – wybierz 3-4 kompetencje i/lub cechy Twojej osobowości, które uznajesz za najważniejsze i najbardziej przydatne do pracy na danym stanowisku i postaraj się skrótowo je opisać, podaj kilka przykładów
  2. Wykształcenie – możesz umotywować, dlaczego akurat taką ścieżkę edukacyjną wybrałeś, co ona Ci dała
  3. Zainteresowania – nie myl z hobby, chodzi o zainteresowania związane z pracą w danej branży albo na danym stanowisku (tu możesz śmiało, ale krótko opowiedzieć o tym, jak budowała się ścieżka Twojej kariery zawodowej).
  4. Konkret vs przesadna gadatliwość – pamiętaj, że im więcej mówisz, tym większe szanse, że zaczniesz wdawać się w zbędne dygresje, które mogą Cię zgubić (wyjątkiem mogą być jedynie takie sytuacje, w których rekruter ożywi się i zacznie zadawać szczegółowe pytania dotyczące omawianej sytuacji, czy zainteresowania – może się tak zdarzyć, gdy ma tę samą pasję, co Ty)
  5. Przytocz opinie innych na swój temat (np. „Ludzie, którzy znają mnie, mogą powiedzieć, że jestem..” - taka odpowiedz przybliży rekrutera do tego, jak sam kandydat traktuje siebie, jakie ma zdanie o sobie samym i jakim jest człowiekiem dla najbliższego otoczenia. Zawsze, bez względu na stanowisko, na które aplikujesz, podkreślaj swoją wartość)
  6. Stop informacjom na temat Twojego stanu cywilnego i/lub posiadania dzieci – nie jest on, bowiem, istotny w procesie rekrutacji. Ba! Istnieje zakaz zadawania pytania o ten stan w procesie rekrutacji – mało tego, takie wyznanie może Ci tylko przysporzyć więcej problemów niż korzyści.
  7. „Oczywista oczywistość” – nie trać czasu i cierpliwości rekrutera na opowieści o tym, że jesteś mężczyzną/ kobietą w pewnym wieku i szukasz pracy - jedno rzuca się w oczy, drugie wynika z celu, z którego powodu się spotkaliście, prawda?  Daruj sobie też informowanie rekrutera o tym, że jesteś pogodny, miły, sympatyczny i w dodatku masz poczucie humoru (jasne, to są ważne cechy, ale wcale nie trzeba o nich mówić, wszak o tym, czy jesteś sympatyczny rekruter może przekonać się już w trakcie kilku pierwszych minut spotkania).
  8. Nie strzelaj sobie samobója informacją o bezrobociu – to nie jest dobry moment na wspominanie o tym. Pamiętaj, że masz przedstawić siebie w jak najlepszym świetle, po co zatem zaczynać od takich informacji? Oczywiście, jasne jest dla mnie to, że nie da się tego tematu uniknąć w trakcie analizy Twojej ścieżki zawodowej i nic w tym złego, ale nie zaczynaj od tego prezentacji swojej osoby. Musisz wiedzieć, że niestety - mimo dużego bezrobocia – wciąż wśród wielu osób panuje przekonanie, że z kandydatem, który pracy nie ma coś jest „nie tak”.

Podsumowanie

W odpowiedzi na pytanie: „Proszę powiedzieć nam coś o sobie” uwzględnij kluczowe informacje definiujące, kim jesteś, jakie posiadasz wykształcenie, umiejętności, jakie cechy Twojego charakteru predestynują Cię do objęcia tego stanowiska. Wskaż swoje krotko- i długoterminowe cele zawodowe oraz kiedy i w jaki sposób zamierzasz je osiągnąć. Możesz na koniec dodać, dlaczego chcesz podjąć pracę w tej konkretnej firmie. Postaraj się, aby Twoja wypowiedź była interesująca, płynna i wiarygodna. Ujmij za serce rekrutera – w końcu dał Ci tę niesamowitą sposobność pokazania się w jak najlepszym świetle, skorzystaj z tej możliwości i przygotuj reklamę, jakiej nie powstydziłby się najlepszy PR-owiec - dobre przygotowanie się do tego pytania naprawdę popłaca.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd podwyższy w 2026 r. płacę minimalną tylko o wskaźnik inflacji - przedsiębiorcy chwalą takie rozwiązanie, dlaczego

Płaca minimalna w 2026 roku wzrośnie o 140 złotych brutto do kwoty 4806 złotych. To mniejszy wzrost niż w minionych latach, ale przedsiębiorcy przyznają, że jest to kompromis pomiędzy możliwościami przedsiębiorców, a oczekiwaniami pracowników.

Szczęście i spełnienie może iść w parze

Rozmowa z dr Mary E. Anderson, autorką książki „Radość osiągania” – o tym, jak być szczęśliwym wysoko efektywnym człowiekiem.

Ludzie wciąż listy piszą, ale polecone wysyłają głównie urzędy. Rynek pocztowy w Polsce ma się dobrze

Jednak główną siłą napędową pozostają wciąż usługi kurierskie, które odpowiadają za 73,3 proc. wartości rynku i 56,5 proc. jego wolumenu. Mimo dominacji tego segmentu, istotną rolę wciąż odgrywają przesyłki listowe.

Miód podrożeje, bo prawo wymaga zmiany etykiet na słoikach a to kosztuje

Równo za rok na sklepowych półkach pojawią się nowe etykiety miodu, wynikające z przyjętej unijnej dyrektywy. Wprowadzają one niepozorną, ale mogącą narobić sporo zamieszania zmianę. Jednocześnie nielegalny handel miodem rozwija się niemal bez nadzoru.

REKLAMA

Rolnicy radzą sobie dużo lepiej z długami niż firmy przetwarzające plony ich pracy

Polska żywność ma się dobrze, ale kondycja finansowa branży już mniej. Sektor rolno-spożywczy musi oddać wierzycielom 760,6 mln zł, a wiarygodność płatnicza przetwórców i dostawców staje się coraz większym problemem. Nie dotyczy to rolników, którzy na ogół są wiarygodni finansowo.

Małe firmy z dużymi obawami przed kolejnym wysokim wzrostem płacy minimalnej

Duże wzrosty płacy minimalnej w ostatnich latach hamują wzrost małych i średnich firm. Poza bezpośrednim obciążeniem kosztami pracowniczymi oznaczają dla przedsiębiorców skokowy wzrost koszt w postaci coraz wyższych składek ZUS.

Umowa z influencerem krok po kroku

Szybki rozwój marketingu internetowego otworzył przed markami i twórcami zupełnie nowe perspektywy współpracy. W dobie cyfrowej rewolucji, influencerzy stali się kluczowymi partnerami w promocji produktów i usług, oferując unikatowy sposób docierania do odbiorców (potencjalnych klientów marek). Współpraca z twórcami, choć niezwykle efektywna, wiąże się jednak z szeregiem wyzwań prawnych, które wymagają szczególnej uwagi. Odpowiednie uregulowanie wzajemnych praw i obowiązków jest fundamentem sukcesu i bezpieczeństwa obu stron, minimalizując ryzyko sporów i nieporozumień.

Deregulacja: rząd naprawia prawo, ale przedsiębiorcy nie są zadowoleni z zakresu i tempa zmian w przepisach

Przedsiębiorcy przekonują, że Polska musi być krajem ze sprawną strukturą przepisów. Mimo postępów nadal wiele zagadnień z prawa budowlanego, pozwoleń na zatrudnienie czy przepisów związanych z regulacją handlu i usług zdają się być niepotrzebnym mnożeniem administracji.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA