REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pytania rekrutacyjne: „Proszę powiedzieć nam coś o sobie”

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

To jedno z najczęściej padających pytań w trakcie rekrutacji ma na celu sprawdzenie, jak i co kandydat myśli na swój temat. Wielu z nas gładko przebrnie przez ten etap rozmowy, reszta będzie miała trudności w znalezieniu sensownej odpowiedzi. Przeczytajcie artykuł, by dowiedzieć się, jak można poradzić sobie z tym wbrew pozorom trudnym pytaniem.

Wielu rekruterów zazwyczaj zadaje to pytanie na początku rozmowy – ot tak, na rozluźnienie atmosfery i niestety często dzięki temu osiągają efekt odwrotny od zamierzonego:

REKLAMA

  1. Kandydat, usłyszawszy tak sformułowane pytanie, nie jest w stanie przewidzieć, jaką odpowiedź pragnie usłyszeć osoba rekrutująca, zaczyna panikować i traci pewność siebie lub, pomimo doskonałej wszak znajomości tematu, ma pustkę w głowie
  2. Niedoprecyzowane pytanie, wytrąca kandydata z rytmu i sprawia, że zaczyna się on denerwować, w konsekwencji, zamiast konkretów i dobrego „sprzedania się”, zaczyna snuć długie, zbędne wywody - często zbaczając na tematy, które na rozmowie nie powinny być poruszane.

REKLAMA

Warto gruntownie przygotować się do odpowiedzi na to pytanie - nie mówię tu oczywiście o uczeniu się formułki na pamięć. Pamiętaj, że w zależności od firmy i stanowiska, o jakie się ubiegasz, modyfikuje się informacje na swój temat pod kątem oczekiwań pracodawcy.

Rozmowa kwalifikacyjna to nie kawiarniane pogaduszki – jest sprawdzianem czy to właśnie Ty nadajesz się na to stanowisko. Swoją odpowiedzią masz pomóc osobie rekrutującej podjąć decyzję o przyjęciu Cię do pracy. Musisz przytoczyć takie fakty z Twojego życia, które mogą być przydatne w wykonywaniu obowiązków na stanowisku, o które się starasz. Rekruterzy, zadając to pytanie, chcą sprawdzić, jak postrzegasz sam siebie, co myślisz na temat swoich osiągnięć, umiejętności, co jest dla Ciebie ważne, etc. I choć „ja” to temat rzeka, pamiętaj, aby nie rozgadywać się przesadnie, gdyż może to świadczyć o braku umiejętności selekcjonowania informacji.

Najważniejsze, aby skoncentrować się na pozytywnych cechach i sprytnie łączyć je z profilem firmy czy stanowiska. Jeśli będziesz potrafił dokonać takich powiązań w trakcie udzielania odpowiedzi na to pytanie, z pewnością zostanie to zapamiętane przez rekrutera i podwyższy Twoje akcje. 

Polecamy: Jak mam się zachować podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Przygotowania

REKLAMA

Przygotuj sobie listę swoich mocnych stron, osiągnięć zawodowych i pozazawodowych, z których jesteś szczególnie dumny, a które poświadczać będą Twoje dodatkowe umiejętności. Następnie zestaw je z oczekiwaniami pracodawcy względem kandydatów (zazwyczaj najważniejsze z nich umieszczane są w treści ogłoszeń o pracę, jeśli zaś tego będzie za mało, zawsze możesz poszperać w Sieci w poszukiwaniu opisu stanowiska, albo zapoznać się ze stroną pracodawcy – tam też możesz znaleźć wiele ciekawych informacji, które mogą Ci pomóc w przygotowaniu się do tego pytania i rozmowy kwalifikacyjnej w ogóle).

Możesz na przykład wspomnieć o zainteresowaniach związanych z ochroną środowiska i swojej aktywności ekologicznej (jak segregacja śmieci, oszczędność wody, prądu, etc.). Wiele firm w ostatnim czasie poważnie zaangażowało się w działalność ekologiczną, dzięki takiej wypowiedzi pokażesz, że jesteś proekologiczny i Twoje zainteresowania pokrywają się z zainteresowaniami firmy. Możesz również wspomnieć o tym, że etyka (zawodowa i ta na gruncie prywatnym) ma dla Ciebie duże znaczenie – pracodawcy poszukują lojalnych i uczciwych pracowników. Dobrze, jeśli przytoczysz też kilka przykładów ze swojej kariery zawodowej potwierdzających Twoją charakterystykę (np.: jeśli powiesz, że jesteś osobą konsekwentną, dodaj, że konsekwentnie realizujesz zaplanowane działania i nie zniechęcasz się trudnościami, a następnie zobrazuj to jakimś przykładem – będziesz bardziej wiarygodny).

Jeśli nie masz jeszcze żadnego doświadczenia zawodowego, skup się na edukacji – profilu, ocenach, wiedzy, jaką zdobyłeś, osiągnięciach, praktykach czy stażach lub wolontariacie – postaraj się przytoczyć takie przykłady, które będą świadczyły o tym, jak bardzo edukacja przygotowała Cię do pracy w danym zawodzie. Nie zapomnij wspomnieć o umiejętności szybkiego uczenia się nowych rzeczy (jest to niezwykle cenna i pożądana cecha).

Polecamy: Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Instrukcja obsługi

Pamiętaj, to czas dla Ciebie – i najlepszy moment by się dobrze zaprezentować. Powiedz rekruterowi, dlaczego uważasz, że to właśnie Ty jesteś najlepszym kandydatem do pracy na danym stanowisku. Mów płynnie, nie jąkaj się, nie stosuj przerywników typu „yyy”, „eee” – to znacznie zaniża poziom wypowiedzi i dekoncentruje słuchacza, który na koniec i tak zapamięta tylko Twoje „ykanie” a nie konkrety. Postaraj się, aby Twoja odpowiedź nie trwała dłużej niż 3 minuty – jeśli jednak po zakończeniu wypowiedzi okaże się, że Twój rozmówca milczy, zapytaj go, czy chce dowiedzieć się jeszcze czegoś więcej. Bądź pewny siebie – przecież nikt nie wie lepiej niż Ty, co potrafisz i jakie możliwości w Tobie drzemią. Wykorzystaj ten czas!

Jeśli wciąż masz wątpliwości dotyczące odpowiedzi na to pytanie, spróbuj dostosować się do poniższego schematu:

  1. Cechy osobowości i kompetencje – wybierz 3-4 kompetencje i/lub cechy Twojej osobowości, które uznajesz za najważniejsze i najbardziej przydatne do pracy na danym stanowisku i postaraj się skrótowo je opisać, podaj kilka przykładów
  2. Wykształcenie – możesz umotywować, dlaczego akurat taką ścieżkę edukacyjną wybrałeś, co ona Ci dała
  3. Zainteresowania – nie myl z hobby, chodzi o zainteresowania związane z pracą w danej branży albo na danym stanowisku (tu możesz śmiało, ale krótko opowiedzieć o tym, jak budowała się ścieżka Twojej kariery zawodowej).
  4. Konkret vs przesadna gadatliwość – pamiętaj, że im więcej mówisz, tym większe szanse, że zaczniesz wdawać się w zbędne dygresje, które mogą Cię zgubić (wyjątkiem mogą być jedynie takie sytuacje, w których rekruter ożywi się i zacznie zadawać szczegółowe pytania dotyczące omawianej sytuacji, czy zainteresowania – może się tak zdarzyć, gdy ma tę samą pasję, co Ty)
  5. Przytocz opinie innych na swój temat (np. „Ludzie, którzy znają mnie, mogą powiedzieć, że jestem..” - taka odpowiedz przybliży rekrutera do tego, jak sam kandydat traktuje siebie, jakie ma zdanie o sobie samym i jakim jest człowiekiem dla najbliższego otoczenia. Zawsze, bez względu na stanowisko, na które aplikujesz, podkreślaj swoją wartość)
  6. Stop informacjom na temat Twojego stanu cywilnego i/lub posiadania dzieci – nie jest on, bowiem, istotny w procesie rekrutacji. Ba! Istnieje zakaz zadawania pytania o ten stan w procesie rekrutacji – mało tego, takie wyznanie może Ci tylko przysporzyć więcej problemów niż korzyści.
  7. „Oczywista oczywistość” – nie trać czasu i cierpliwości rekrutera na opowieści o tym, że jesteś mężczyzną/ kobietą w pewnym wieku i szukasz pracy - jedno rzuca się w oczy, drugie wynika z celu, z którego powodu się spotkaliście, prawda?  Daruj sobie też informowanie rekrutera o tym, że jesteś pogodny, miły, sympatyczny i w dodatku masz poczucie humoru (jasne, to są ważne cechy, ale wcale nie trzeba o nich mówić, wszak o tym, czy jesteś sympatyczny rekruter może przekonać się już w trakcie kilku pierwszych minut spotkania).
  8. Nie strzelaj sobie samobója informacją o bezrobociu – to nie jest dobry moment na wspominanie o tym. Pamiętaj, że masz przedstawić siebie w jak najlepszym świetle, po co zatem zaczynać od takich informacji? Oczywiście, jasne jest dla mnie to, że nie da się tego tematu uniknąć w trakcie analizy Twojej ścieżki zawodowej i nic w tym złego, ale nie zaczynaj od tego prezentacji swojej osoby. Musisz wiedzieć, że niestety - mimo dużego bezrobocia – wciąż wśród wielu osób panuje przekonanie, że z kandydatem, który pracy nie ma coś jest „nie tak”.

Podsumowanie

W odpowiedzi na pytanie: „Proszę powiedzieć nam coś o sobie” uwzględnij kluczowe informacje definiujące, kim jesteś, jakie posiadasz wykształcenie, umiejętności, jakie cechy Twojego charakteru predestynują Cię do objęcia tego stanowiska. Wskaż swoje krotko- i długoterminowe cele zawodowe oraz kiedy i w jaki sposób zamierzasz je osiągnąć. Możesz na koniec dodać, dlaczego chcesz podjąć pracę w tej konkretnej firmie. Postaraj się, aby Twoja wypowiedź była interesująca, płynna i wiarygodna. Ujmij za serce rekrutera – w końcu dał Ci tę niesamowitą sposobność pokazania się w jak najlepszym świetle, skorzystaj z tej możliwości i przygotuj reklamę, jakiej nie powstydziłby się najlepszy PR-owiec - dobre przygotowanie się do tego pytania naprawdę popłaca.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA