REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak mam się zachować podczas rozmowy rekrutacyjnej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
praca, biuro, biznes
praca, biuro, biznes
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Rekrutacja dla wielu z nas jest jednym z bardziej stresujących momentów w życiu. Poznaj najważniejsze elementy, na które rekruterzy zwracają szczególną uwagę w trakcie spotkań.

Żyjemy w takich czasach, które wymuszają na nas ciągłe podnoszenie kwalifikacji a nieustanny rozwój nowoczesnych technologii nakazuje nam bycie na bieżąco - w przeciwnym razie grozi nam wypadnięcie z obiegu. Czego, oprócz kwalifikacji zawodowych, oczekuje od nas potencjalny pracodawca? Na przestrzeni lat wymagania pracodawców ewoluowały i dopasowywały się do panujących realiów i nieustannych zmian otoczenia. A zatem jedną z najbardziej pożądanych cech w chwili obecnej jest umiejętność odnajdywania się w różnorodnych sytuacjach życiowych i radzenia sobie z wieloma zagadnieniami jednocześnie. Idealny kandydat musi posiadać podzielną uwagę i zdolność koncentrowania się w równie wysokim stopniu na kilku problemach w tym samym czasie, co zwiększa jego efektywność. Tego wymaga od pracodawców rynek a oni oczekują tego samego od kandydatów – koło się zamyka. Multikompetencyjność, wielozadaniowość, wielokulturowość, co najmniej dwujęzyczność, elastyczność, lojalność, znajomość zasad biznesu – oto współczesne cechy idealnych kandydatów. 

REKLAMA

Jak w krótkim czasie rozmowy kwalifikacyjnej przekonać pracodawcę, że posiadasz pożądane kompetencje?

Dobrze się przygotuj

REKLAMA

Aby wypaść najlepiej na tle innych kandydatów powinieneś (o czym już wielokrotnie wspominałam) gruntownie przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej. Należy odrobić zadanie domowe i zapoznać się z działalnością, strukturą, produktami i/lub usługami oraz historią firmy, w której ubiegasz się o pracę (na pewno padnie pytanie: „Co Pan/Pani wie na temat naszej firmy?”). Poza tym koniecznie porównaj oczekiwania pracodawcy ze swoimi umiejętnościami, przygotuj listę tych, które utrafiają w profil. Poznaj swoje mocne strony. 

Pamiętaj, że w trakcie spotkania rekruter będzie chciał dokonać weryfikacji informacji, jakie zawarłeś w swoich dokumentach aplikacyjnych – jeśli nie będziesz pamiętał faktów ze swojego życiorysu, możesz pogrzebać swoje szanse na zdobycie upragnionej pracy. Dlatego, zanim wybierzesz się na spotkanie rekrutacyjne, przeczytaj swoje CV kilka razy dla utrwalenia. Przeanalizuj swoją ścieżkę zawodową i edukacyjną – dzięki temu będziesz lepiej przygotowany na pytania dotyczące Twojej zawodowej kariery. Pamiętając daty i kolejność zatrudnienia wraz z obowiązkami, jakie wykonywałeś w poszczególnych miejscach pracy, dasz wyraz temu, że jesteś osobą wiarygodną. Każda pomyłka może zniechęcić rekrutera do Ciebie albo, co jeszcze gorsze, wywołać w nim poczucie tego, że spotkał się z osobą, która mogła zafałszować informacje w swoim CV (a kłamstwo raczej nikomu nie będzie kojarzyło się pozytywnie).

Polecamy: Na czym polega drugi i trzeci etap rekrutacji?

Bądź autentyczny

REKLAMA

Nie udawaj kogoś, kim nie jesteś. Postaw na autentyczność i bądź sobą – to najlepsza linia „obrony”. Udawanie, prędzej czy później, zawsze zostanie zdemaskowane. Jeśli wyłapie to rekruter, pogrzebie to Twoje szanse na zdobycie pracy a jeśli zostanie to odkryte w trakcie zatrudnienia, możesz nawet stracić pracę. Zastanów się, czy warto tak ryzykować? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rekrutując nowego pracownika, pracodawca zazwyczaj ma pewną wizję idealnego kandydata. Poza tym zazwyczaj poszukuje się osoby, która będzie pasowała do zespołu, czyli dogada się ze współpracownikami i będzie z nimi kooperowała. Pamiętaj, że wprawny rekruter będzie w stanie wyłapać drobne niuanse w Twoim zachowaniu podczas spotkania rekrutacyjnego i określić, czy jesteś szczery czy może udajesz kogoś innego, by za wszelką cenę dostać pracę. Stare porzekadło mówi, że bycie sobą popłaca i ja się z tym zgadzam (warto być sobą nie tylko w relacjach osobistych, ale również, a może głownie, na gruncie zawodowym; to będzie procentowało dobrymi relacjami z pracodawcą i współpracownikami, to może Ci pomóc w osiągnięciu celu). 

Polecamy: Jakie błędy popełniamy konstruując kreatywne CV?

Komunikacja pozawerbalna

Z pewnością zdajesz sobie sprawę z tego, że osoby zdenerwowane mówią drżącym głosem, mowa nie jest płynna, robią często krótkie pauzy, drżą lub pocą się im dłonie, mogą pojawić się również niekontrolowane tiki nerwowe czy zaniki pamięci (pewnie znasz to uczucie czarnej dziury w głowie). Takie zachowanie może mieć wpływ na to, w jaki sposób będzie postrzegał Ciebie rekruter. Jeśli zatem czujesz, że stres związany z rozmową kwalifikacyjną może wywołać u Ciebie tremę, postaraj się nastroić pozytywnie. W tym celu możesz zastosować jedną z wielu dostępnych technik relaksacyjnych (lub chociażby słuchanie muzyki, jogę, kontakt z naturą, przeczytanie książki, wizualizację), by wyciszyć emocje. 

A na rozmowę kwalifikacyjną – oprócz pozytywnego nastawienia - koniecznie zabierz ze sobą pewność siebie, poczucie własnej wartości i uśmiech. Wszak uśmiech na twarzy to połowa sukcesu! Warto, wchodząc na spotkanie rekrutacyjne, uśmiechnąć się lekko do rekurtera, przywitać się z nim serdecznie (nie pomyl serdeczności z wylewnością; wcale nie musisz rzucać się mu na szyję - to nie będzie w dobrym tonie, ufam, że znasz podstawy savoir-vivre'u). Aby nie zatracić wrażenia, że jesteś zrelaksowany, postaraj się unikać podczas rozmowy wszystkiego, co może budzić w Tobie strach. Łatwiej wówczas będzie Ci się skoncentrować na zadawanych pytaniach.

Postaraj się zapanować nad gestykulacją i mimiką twarzy. Oczywiście nie znaczy to wcale, że masz siedzieć przed rekruterem sztywno (jakbyś połknął kij od szczotki) z pokerowym wyrazem twarzy – to nie będzie wyglądało naturalnie. Warto jednak powstrzymać dłonie przed wymachiwaniem, bawieniem się palcami, włosami czy podpieraniem się – to może postawić Twoją kandydaturę w niekorzystnym świetle. 

Utrzymaj kontakt wzrokowy ze swoim rozmówcą, dzięki temu dasz rekruterowi jasny sygnał, że jesteś osobą kontaktową i otwartą na komunikację z drugim człowiekiem. Pamiętaj jednak, żeby nie przesadzać z patrzeniem rekruterowi prosto w oczy – wystarczy, że co jakiś czas złapiesz z nim kontakt wzrokowy. Jeśli będziesz patrzył prosto w jego oczy cały czas, z pewnością poczuje się nieswojo – co może wpłynąć negatywnie na proces postrzegania Twojej osoby. Zachowaj umiar.

Polecamy: Problemy pracodawcy: trudności w znalezieniu wartościowego pracownika

O tym nigdy nie wspominaj na rozmowie kwalifikacyjnej

Nigdy nie mów o swoich wadach, niekompetencji, nie wspominaj swoich porażek (a jeśli już zostaniesz o to poproszony, postaraj się przekuć to na pozytyw, czyli np. podziel się z rekruterem swoimi wnioskami z popełnionego błędu i tym, czego dana sytuacja Cię nauczyła). 

Pamiętaj, żeby nie używać określenia „nie wiem”  – nawet, jeśli rzeczywiście nie masz o czymś (co będzie potrzebne przyszłemu pracodawcy) pojęcia, nie mów tego wprost. Bezpieczniej będzie użyć następującego zwrotu: „W tej chwili nie jestem w stanie udzielić szczegółowej odpowiedzi na to pytanie, ale jeśli Pani/Panu bardzo zależy, możemy umówić się na rozmowę telefoniczną jeszcze dziś, wówczas będę w stanie udzielić wyjaśnień dotyczących poruszanej w pytaniu kwestii”.

Polecamy: O czym należy pamiętać przed przystąpieniem do rozmowy rekrutacyjnej on-line?

Wykreśl ze swojego słownika zdanie „zwolniono mnie” – niestety zwrot ten zapada w pamięć (czy tego chcesz czy nie) i może sugerować rekruterowi, że posiadasz cechy, których ktoś nie akceptował i dlatego Cię zwolnił. Nawet, jeśli faktycznie zostałeś zwolniony a powodów zwolnienia może być wiele (od tych znaczących, dotyczących bezpośrednio Twojej pracy, jak np. brak kompetencji, rażące zaniedbania, etc., do powodów niezależnych od Ciebie, jak likwidacja stanowiska pracy lub zwolnienia grupowe) mów o tym doświadczeniu dyplomatycznie. Np.: „Moja wizja rozwoju w poprzedniej firmie znacznie różniła się od planów mojego byłego przełożonego”. 

Jeśli to pierwsze spotkanie, na którym jeszcze nie zdążyłeś odpowiednio zaprezentować swojej kandydatury, nie pytaj rekrutera o to, co może dać Ci firma. Kandydaci niezwykle często zadają pytania dotyczące posiadania auta służbowego, telefonu, laptopa i innych materialnych lub niematerialnych dodatków (jak opieka medyczna, karnety na siłownię, bony świąteczne, etc.). Może z pozoru są to niewinne pytania i masz prawo poznać na nie odpowiedzi, by móc w pełni świadomie podjąć decyzję o rozpoczęciu pracy w danej firmie, ale pamiętaj, że tak naprawdę to Ty w relacji rekruter-kandydat jesteś petentem. Warto zatem zostawić sobie te pytania na czas ostatniego spotkania, podczas którego będziesz ustalał ostateczne kwestie i szczegóły dotyczące rozpoczęcia współpracy. Zasada jest prosta: najpierw pokaż, co umiesz a dopiero później mów, czego oczekujesz.

Podsumowanie

Bądź przygotowany, bądź profesjonalny, bądź dyplomatyczny i bądź  sobą! Skup się na budowaniu swojego wizerunku jako osoby doświadczonej, rzetelnej i wszechstronnej.

Powodzenia!

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

REKLAMA

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

REKLAMA

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

Kryzys się skończył, inflacja wyhamowała, a mimo to kradzieży sklepowych jest coraz więcej

Kradzieże w sklepach wciąż są dla branży handlowej wielkim problemem. Choć kryzys się skończył, inflacja wygasa, złodzieje nie rezygnują. Kradną nie tylko kosmetyki czy alkohole - na handel, ale nadal na dużą skalę przedmiotem kradzieży są artykuły spożywcze.

REKLAMA