Na czym polega drugi i trzeci etap rekrutacji?
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Każdy z nas chciałby otrzymać propozycję pracy już po a najlepiej w trakcie pierwszego spotkania – niestety takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. W obecnych czasach pracodawcy bardzo starannie przygotowują się do prowadzonych przez siebie rekrutacji i zwracają dużą uwagę nawet na najdrobniejsze, z pozoru nic nieznaczące, rzeczy w trakcie spotkań z kandydatami. W dużej mierze wiąże się to z tym, iż do wyboru mają wielu kandydatów ubiegających się o pracę na tym samym stanowisku. Bywa, że kandydaci prezentują zbliżony, wysoki poziom kompetencji, co może utrudniać dokonanie właściwego wyboru. M.in. z tego powodu pracodawcy, nim powiedzą wybranej osobie „witaj w zespole”, chcą bliżej i dogłębnie poznać osoby aspirujące do pracy w ich firmach.
REKLAMA
Jeśli uważasz, że najcięższy egzamin masz już za sobą, bo otrzymałeś zaproszenie na drugą rozmowę kwalifikacyjną, to jesteś w błędzie. Teraz dopiero zaczynają się schody… Niestety kandydaci bardzo często o tym zapominają i (rozprężając się dzięki pozytywnym emocjom związanym z docenieniem ich kandydatury) tracą swoją czujność podczas kolejnych spotkań, wychodząc z założenia, że to tylko formalność.
Jak już wspominałam, pracodawcy celowo spotykają się z kandydatami kilka razy. Pozwala im to lepiej poznać osoby ubiegające się o pracę w ich przedsiębiorstwach, zweryfikować swoje pierwsze wrażenia towarzyszące im po pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej. Sprawdzić, jak kandydaci reagują w różnych sytuacjach, etc.
Polecamy: Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach
Zastanów się czy jesteś gotowy na kolejne spotkania z przyszłym pracodawcą. Czy wiesz, co może Cię spotkać w ich trakcie?
Pozwól, że krótko zobrazuję Ci mechanizm zastosowania kilku etapów rekrutacji.
SELEKCJA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH
Otóż, pierwszy odsiew kandydatów odbywa się już na etapie weryfikacji otrzymanych aplikacji. A zatem te, które nie spełniają podstawowych oczekiwań lub nie spodobały się z różnych względów (merytorycznych i nie tylko) rekruterowi, lądują w koszu. Taka jest kolej rzeczy. A do pierwszej rozmowy rekrutacyjnej typuje się tych kandydatów, których Życiorys pasuje do profilu. Następnie zostają oni zaproszeni na spotkanie.
PIERWSZA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Na tym etapie zazwyczaj eliminuje się tych, którzy face to face zaprezentowali się zdecydowanie gorzej niż spodziewano się tego po lekturze ich CV. Pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowane CV, w którym profesjonalnie opiszesz ścieżkę swojej kariery i umiejętności nie jest w stanie zapewnić Ci pracy. Stanowi jedynie przepustkę, która da Ci możliwość „oczarowania” rekrutera. Na pierwszym spotkaniu, oprócz Twoich umiejętności i doświadczenia, oceniana jest również Twoja prezencja, umiejętność odnalezienia się w (było nie było) stresującej sytuacji, poziom ogłady biznesowej oraz to, jakie sprawiasz pierwsze wrażenie. Nie mniej ważne są Twoje oczekiwania finansowe (a bądź pewien, że zostaniesz o to zapytany pod koniec pierwszego spotkania, gdyż wciąż w naszym kraju panują takie standardy rekrutacyjne), oczekiwania względem przyszłego stanowiska, szefa. Więcej na temat pierwszej rozmowy dowiesz się z artykułu „Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna"
DRUGIE SPOTKANIE REKRUTACYJNE
REKLAMA
Jeśli podczas pierwszego spotkania wywarłeś pozytywne wrażenie, jeśli Twoje umiejętności i oczekiwania finansowe w pewnym znaczącym stopniu pasują do profilu idealnego kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz zaproszony na drugą rozmowę kwalifikacyjną u przyszłego pracodawcy. Na tym etapie zazwyczaj bardzo duży nacisk kładziony jest na Twoje doświadczenie i umiejętności zawodowe.
Często wykorzystuje się w tym celu tzw. wywiad kompetencyjny, który świetnie pomaga w weryfikacji postaw, zaangażowania i motywacji kandydatów. Dzięki niemu rekruter zdobywa cenne informacje o postawie kandydata w codziennej pracy, jego inicjatywie oraz zaangażowaniu w realizowane zadania; a opisy konkretnych sytuacji ujawnić mogą stosunek kandydata do jego obowiązków, ambicję zawodową, obowiązkowość i rzetelność. Ponadto, poprzez wnikliwe pytania rekruter może dowiedzieć się, co kandydata motywuje, co go zniechęca, co chciałby zmienić w swoim zakresie obowiązków, oraz wykonywanie, jakich zadań sprawia mu przyjemność, bądź jakie czynności wolałby wyeliminować ze swoich codziennych czynności, etc. Są to bardzo cenne informacje budujące obraz kandydata w oczach rekrutera, którego głównym zadaniem jest pozyskanie dla firmy wysokiej klasy specjalisty, który doskonale dopasuje się do zespołu i z dużym zaangażowaniem oraz starannością będzie wykonywał powierzone mu obowiązki.
Jeszcze inną metodą – co prawda dość kosztowną i czasochłonną – jest Assessment Center, które pozwala na skuteczną ocenę posiadanych kompetencji oraz wskazanie tzw. luk kompetencyjnych, definiujących różnicę pomiędzy posiadanym przez kandydata a pożądanym przez pracodawcę poziomem kompetencji. Jeśli zostaniesz zaproszony na sesję Assessment Center, musisz zarezerwować sobie na nią kilka godzin, w trakcie których poddawany będziesz testom wiedzy i psychologicznym, będziesz wykonywał różne zadania w grupie i indywidualnie a wszystkiemu przyglądać się będą Asesorzy (czyli osoby oceniające kandydatów).
Polecamy: Przygotowanie zawodowe młodocianych - zmiany w przepisach
W trakcie drugiego etapu rekrutacji rekruter będzie starał się uzyskać ważne informacje na Twój temat, które będą miały wpływ na pełnienie powierzonych Ci na nowym stanowisku obowiązków. Bardzo ważną rolę, zatem, będzie tu odgrywała Twoja osobowość i umiejętności społeczne, aczkolwiek nie mniej istotne będą Twoje kompetencje twarde i wiedza. Drugi etap rekrutacji zazwyczaj pełni rolę sita, odsiewającego dobrych kandydatów od tych bardzo dobrych. Teoretycznie więc, każda zaproszona na drugą rozmowę osoba ma szansę na zdobycie pracy, o jaką się ubiega.
Na tym etapie rekruter zapozna Cię również z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy: np. jeśli w ogłoszeniu o pracę pojawiło się wymaganie dyspozycyjności, to w tym momencie możesz dowiedzieć się, w jakim zakresie – być może będzie to miało związek z pracą w różnych godzinach w ciągu dnia (nie tylko od 8 do 16) a może będzie to miało związek z częstymi wyjazdami służbowymi czy kilkutygodniowymi delegacjami do pracy w innych oddziałach firmy.
Pamiętaj, że możesz zapytać rekrutera o wszystko, co budzi Twoje wątpliwości względem przedstawionego Ci opisu stanowiska, oczekiwań i obowiązków. Jeśli nie do końca zrozumiesz przekaz, poproś o doprecyzowanie lub zobrazowanie go przykładem – masz do tego prawo i jeśli zrobisz to dyplomatycznie, nikt się na Ciebie nie obrazi. Przeciwnie: możesz zapunktować… Pamiętaj: zadawanie pytań to też sztuka a Ty możesz udowodnić, że posiadasz tę cenną umiejętność.
TRZECIA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Formuła trzeciego spotkania rekrutacyjnego z pracodawcą zazwyczaj zależy od tzw. stylu rekrutacyjnego danej firmy. Zazwyczaj o tym, co czeka kandydata, jeśli przejdzie do kolejnego etapu, rekruter informuje pod koniec etapu poprzedniego.
Niżej przedstawiam Ci kilka możliwych scenariuszy:
- Spotkanie w szerszym gronie np. z bezpośrednim przełożonym osoby, która zostanie zatrudniona na danym stanowisku (i to on po konsultacji z rekruterem będzie miał decydujący głos o zatrudnieniu danego kandydata).
- Spotkanie z prezesem lub dyrektorem firmy (j.w.).
- Spotkanie w celu ustalenia warunków współpracy (takich jak: rodzaj umowy, czas zatrudnienia, wynagrodzenie, szczegółowy zakres obowiązków, termin rozpoczęcia pracy, etc.).
WSKAZÓWKI
Bądź sobą i zachowaj profesjonalizm – pamiętaj, że wciąż jesteś obserwowany i oceniany. Skup się i postaraj się wyeliminować wszystko, co może Cię rozproszyć i wybić Cię z rytmu np. nagły telefon (uwaga: podczas każdego spotkania rekrutacyjnego i biznesowego, telefon powinien być wyłączony lub co najmniej wyciszony). Zachowaj spokój, bądź elokwentny, miły i profesjonalny – niech przyszły pracodawca nabierze przekonania, że to właśnie Tobie należy się to stanowisko.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.