REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega drugi i trzeci etap rekrutacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces rekrutacji często składa się z kilku spotkań. Jeśli pierwsza rozmowa zakończyła się sukcesem, to zostaniesz zaproszony do kolejnego etapu. Jak przygotować się do kolejnych rozmów z przyszłym pracodawcą?

REKLAMA

Każdy z nas chciałby otrzymać propozycję pracy już po a najlepiej w trakcie pierwszego spotkania – niestety takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. W obecnych czasach pracodawcy bardzo starannie przygotowują się do prowadzonych przez siebie rekrutacji i zwracają dużą uwagę nawet na najdrobniejsze, z pozoru nic nieznaczące, rzeczy w trakcie spotkań z kandydatami. W dużej mierze wiąże się to z tym, iż do wyboru mają wielu kandydatów ubiegających się o pracę na tym samym stanowisku. Bywa, że kandydaci prezentują zbliżony, wysoki poziom kompetencji, co może utrudniać dokonanie właściwego wyboru. M.in. z tego powodu pracodawcy, nim powiedzą wybranej osobie „witaj w zespole”, chcą bliżej i dogłębnie poznać osoby aspirujące do pracy w ich firmach.

REKLAMA

Jeśli uważasz, że najcięższy egzamin masz już za sobą, bo otrzymałeś zaproszenie na drugą rozmowę kwalifikacyjną, to jesteś w błędzie. Teraz dopiero zaczynają się schody… Niestety kandydaci bardzo często o tym zapominają i (rozprężając się dzięki pozytywnym emocjom związanym z docenieniem ich kandydatury) tracą swoją czujność podczas kolejnych spotkań, wychodząc z założenia, że to tylko formalność.

Jak już wspominałam, pracodawcy celowo spotykają się z kandydatami kilka razy. Pozwala im to lepiej poznać osoby ubiegające się o pracę w ich przedsiębiorstwach, zweryfikować swoje pierwsze wrażenia towarzyszące im po pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej. Sprawdzić, jak kandydaci reagują w różnych sytuacjach, etc.

Polecamy: Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach

Zastanów się czy jesteś gotowy na kolejne spotkania z przyszłym pracodawcą. Czy wiesz, co może Cię spotkać w ich trakcie? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwól, że krótko zobrazuję Ci mechanizm zastosowania kilku etapów rekrutacji.

SELEKCJA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH

Otóż, pierwszy odsiew kandydatów odbywa się już na etapie weryfikacji otrzymanych aplikacji. A zatem te, które nie spełniają podstawowych oczekiwań lub nie spodobały się z różnych względów (merytorycznych i nie tylko) rekruterowi, lądują w koszu. Taka jest kolej rzeczy. A do pierwszej rozmowy rekrutacyjnej typuje się tych kandydatów, których Życiorys pasuje do profilu. Następnie zostają oni zaproszeni na spotkanie.

PIERWSZA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Na tym etapie zazwyczaj eliminuje się tych, którzy face to face zaprezentowali się zdecydowanie gorzej niż spodziewano się tego po lekturze ich CV. Pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowane CV, w którym profesjonalnie opiszesz ścieżkę swojej kariery i umiejętności nie jest w stanie zapewnić Ci pracy. Stanowi jedynie przepustkę, która da Ci możliwość „oczarowania” rekrutera. Na pierwszym spotkaniu, oprócz Twoich umiejętności i doświadczenia, oceniana jest również Twoja prezencja, umiejętność odnalezienia się w (było nie było) stresującej sytuacji, poziom ogłady biznesowej oraz to, jakie sprawiasz pierwsze wrażenie. Nie mniej ważne są Twoje oczekiwania finansowe (a bądź pewien, że zostaniesz o to zapytany pod koniec pierwszego spotkania, gdyż wciąż w naszym kraju panują takie standardy rekrutacyjne), oczekiwania względem przyszłego stanowiska, szefa. Więcej na temat pierwszej rozmowy dowiesz się z artykułu „Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna"

DRUGIE SPOTKANIE REKRUTACYJNE

REKLAMA

Jeśli podczas pierwszego spotkania wywarłeś pozytywne wrażenie, jeśli Twoje umiejętności i oczekiwania finansowe w pewnym znaczącym stopniu pasują do profilu idealnego kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz zaproszony na drugą rozmowę kwalifikacyjną u przyszłego pracodawcy. Na tym etapie zazwyczaj bardzo duży nacisk kładziony jest na Twoje doświadczenie i umiejętności zawodowe.

Często wykorzystuje się w tym celu tzw. wywiad kompetencyjny, który świetnie pomaga w weryfikacji postaw, zaangażowania i motywacji kandydatów. Dzięki niemu rekruter zdobywa cenne informacje o postawie kandydata w codziennej pracy, jego inicjatywie oraz zaangażowaniu w realizowane zadania; a opisy konkretnych sytuacji ujawnić mogą stosunek kandydata do jego obowiązków, ambicję zawodową, obowiązkowość i rzetelność. Ponadto, poprzez wnikliwe pytania rekruter może dowiedzieć się, co kandydata motywuje, co go zniechęca, co chciałby zmienić w swoim zakresie obowiązków, oraz wykonywanie, jakich zadań sprawia mu przyjemność, bądź jakie czynności wolałby wyeliminować ze swoich codziennych czynności, etc. Są to bardzo cenne informacje budujące obraz kandydata w oczach rekrutera, którego głównym zadaniem jest pozyskanie dla firmy wysokiej klasy specjalisty, który doskonale dopasuje się do zespołu i z dużym zaangażowaniem oraz starannością będzie wykonywał powierzone mu obowiązki.

Jeszcze inną metodą – co prawda dość kosztowną i czasochłonną – jest Assessment Center, które pozwala na skuteczną ocenę posiadanych kompetencji oraz wskazanie tzw. luk kompetencyjnych, definiujących różnicę pomiędzy posiadanym przez kandydata a pożądanym przez pracodawcę poziomem kompetencji. Jeśli zostaniesz zaproszony na sesję Assessment Center, musisz zarezerwować sobie na nią kilka godzin, w trakcie których poddawany będziesz testom wiedzy i psychologicznym, będziesz wykonywał różne zadania w grupie i indywidualnie a wszystkiemu przyglądać się będą Asesorzy (czyli osoby oceniające kandydatów).

Polecamy: Przygotowanie zawodowe młodocianych - zmiany w przepisach

W trakcie drugiego etapu rekrutacji rekruter będzie starał się uzyskać ważne informacje na Twój temat, które będą miały wpływ na pełnienie powierzonych Ci na nowym stanowisku obowiązków. Bardzo ważną rolę, zatem, będzie tu odgrywała Twoja osobowość i umiejętności społeczne, aczkolwiek nie mniej istotne będą Twoje kompetencje twarde i wiedza. Drugi etap rekrutacji zazwyczaj pełni rolę sita, odsiewającego dobrych kandydatów od tych bardzo dobrych. Teoretycznie więc, każda zaproszona na drugą rozmowę osoba ma szansę na zdobycie pracy, o jaką się ubiega.

Na tym etapie rekruter zapozna Cię również z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy:  np. jeśli w ogłoszeniu o pracę pojawiło się wymaganie dyspozycyjności, to w tym momencie możesz dowiedzieć się, w jakim zakresie – być może będzie to miało związek z pracą w różnych godzinach w ciągu dnia (nie tylko od 8 do 16) a może będzie to miało związek z częstymi wyjazdami służbowymi czy kilkutygodniowymi delegacjami do pracy w innych oddziałach firmy.

Pamiętaj, że możesz zapytać rekrutera o wszystko, co budzi Twoje wątpliwości względem przedstawionego Ci opisu stanowiska, oczekiwań i obowiązków. Jeśli nie do końca zrozumiesz przekaz, poproś o doprecyzowanie lub zobrazowanie go przykładem – masz do tego prawo i jeśli zrobisz to dyplomatycznie, nikt się na Ciebie nie obrazi. Przeciwnie: możesz zapunktować… Pamiętaj: zadawanie pytań to też sztuka a Ty możesz udowodnić, że posiadasz tę cenną umiejętność.

TRZECIA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Formuła trzeciego spotkania rekrutacyjnego z pracodawcą zazwyczaj zależy od tzw. stylu rekrutacyjnego danej firmy. Zazwyczaj o tym, co czeka kandydata, jeśli przejdzie do kolejnego etapu, rekruter informuje pod koniec etapu poprzedniego. 

Niżej przedstawiam Ci kilka możliwych scenariuszy:

  1. Spotkanie w szerszym gronie np. z bezpośrednim przełożonym osoby, która zostanie zatrudniona na danym stanowisku (i to on po konsultacji z rekruterem będzie miał decydujący głos o zatrudnieniu danego kandydata).
  2. Spotkanie z prezesem lub dyrektorem firmy (j.w.).
  3. Spotkanie w celu ustalenia warunków współpracy (takich jak: rodzaj umowy, czas zatrudnienia, wynagrodzenie, szczegółowy zakres obowiązków, termin rozpoczęcia pracy, etc.).

WSKAZÓWKI

Bądź sobą i zachowaj profesjonalizm – pamiętaj, że wciąż jesteś obserwowany i oceniany. Skup się i postaraj się wyeliminować wszystko, co może Cię rozproszyć i wybić Cię z rytmu np. nagły telefon (uwaga: podczas każdego spotkania rekrutacyjnego i biznesowego, telefon powinien być wyłączony lub co najmniej wyciszony). Zachowaj spokój, bądź elokwentny, miły i profesjonalny – niech przyszły pracodawca nabierze przekonania, że to właśnie Tobie należy się to stanowisko.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

REKLAMA

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

REKLAMA

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA