REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega drugi i trzeci etap rekrutacji?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces rekrutacji często składa się z kilku spotkań. Jeśli pierwsza rozmowa zakończyła się sukcesem, to zostaniesz zaproszony do kolejnego etapu. Jak przygotować się do kolejnych rozmów z przyszłym pracodawcą?

Każdy z nas chciałby otrzymać propozycję pracy już po a najlepiej w trakcie pierwszego spotkania – niestety takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. W obecnych czasach pracodawcy bardzo starannie przygotowują się do prowadzonych przez siebie rekrutacji i zwracają dużą uwagę nawet na najdrobniejsze, z pozoru nic nieznaczące, rzeczy w trakcie spotkań z kandydatami. W dużej mierze wiąże się to z tym, iż do wyboru mają wielu kandydatów ubiegających się o pracę na tym samym stanowisku. Bywa, że kandydaci prezentują zbliżony, wysoki poziom kompetencji, co może utrudniać dokonanie właściwego wyboru. M.in. z tego powodu pracodawcy, nim powiedzą wybranej osobie „witaj w zespole”, chcą bliżej i dogłębnie poznać osoby aspirujące do pracy w ich firmach.

REKLAMA

REKLAMA

Jeśli uważasz, że najcięższy egzamin masz już za sobą, bo otrzymałeś zaproszenie na drugą rozmowę kwalifikacyjną, to jesteś w błędzie. Teraz dopiero zaczynają się schody… Niestety kandydaci bardzo często o tym zapominają i (rozprężając się dzięki pozytywnym emocjom związanym z docenieniem ich kandydatury) tracą swoją czujność podczas kolejnych spotkań, wychodząc z założenia, że to tylko formalność.

Jak już wspominałam, pracodawcy celowo spotykają się z kandydatami kilka razy. Pozwala im to lepiej poznać osoby ubiegające się o pracę w ich przedsiębiorstwach, zweryfikować swoje pierwsze wrażenia towarzyszące im po pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej. Sprawdzić, jak kandydaci reagują w różnych sytuacjach, etc.

Polecamy: Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach

REKLAMA

Zastanów się czy jesteś gotowy na kolejne spotkania z przyszłym pracodawcą. Czy wiesz, co może Cię spotkać w ich trakcie? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwól, że krótko zobrazuję Ci mechanizm zastosowania kilku etapów rekrutacji.

SELEKCJA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH

Otóż, pierwszy odsiew kandydatów odbywa się już na etapie weryfikacji otrzymanych aplikacji. A zatem te, które nie spełniają podstawowych oczekiwań lub nie spodobały się z różnych względów (merytorycznych i nie tylko) rekruterowi, lądują w koszu. Taka jest kolej rzeczy. A do pierwszej rozmowy rekrutacyjnej typuje się tych kandydatów, których Życiorys pasuje do profilu. Następnie zostają oni zaproszeni na spotkanie.

PIERWSZA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Na tym etapie zazwyczaj eliminuje się tych, którzy face to face zaprezentowali się zdecydowanie gorzej niż spodziewano się tego po lekturze ich CV. Pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowane CV, w którym profesjonalnie opiszesz ścieżkę swojej kariery i umiejętności nie jest w stanie zapewnić Ci pracy. Stanowi jedynie przepustkę, która da Ci możliwość „oczarowania” rekrutera. Na pierwszym spotkaniu, oprócz Twoich umiejętności i doświadczenia, oceniana jest również Twoja prezencja, umiejętność odnalezienia się w (było nie było) stresującej sytuacji, poziom ogłady biznesowej oraz to, jakie sprawiasz pierwsze wrażenie. Nie mniej ważne są Twoje oczekiwania finansowe (a bądź pewien, że zostaniesz o to zapytany pod koniec pierwszego spotkania, gdyż wciąż w naszym kraju panują takie standardy rekrutacyjne), oczekiwania względem przyszłego stanowiska, szefa. Więcej na temat pierwszej rozmowy dowiesz się z artykułu „Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna"

DRUGIE SPOTKANIE REKRUTACYJNE

Jeśli podczas pierwszego spotkania wywarłeś pozytywne wrażenie, jeśli Twoje umiejętności i oczekiwania finansowe w pewnym znaczącym stopniu pasują do profilu idealnego kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz zaproszony na drugą rozmowę kwalifikacyjną u przyszłego pracodawcy. Na tym etapie zazwyczaj bardzo duży nacisk kładziony jest na Twoje doświadczenie i umiejętności zawodowe.

Często wykorzystuje się w tym celu tzw. wywiad kompetencyjny, który świetnie pomaga w weryfikacji postaw, zaangażowania i motywacji kandydatów. Dzięki niemu rekruter zdobywa cenne informacje o postawie kandydata w codziennej pracy, jego inicjatywie oraz zaangażowaniu w realizowane zadania; a opisy konkretnych sytuacji ujawnić mogą stosunek kandydata do jego obowiązków, ambicję zawodową, obowiązkowość i rzetelność. Ponadto, poprzez wnikliwe pytania rekruter może dowiedzieć się, co kandydata motywuje, co go zniechęca, co chciałby zmienić w swoim zakresie obowiązków, oraz wykonywanie, jakich zadań sprawia mu przyjemność, bądź jakie czynności wolałby wyeliminować ze swoich codziennych czynności, etc. Są to bardzo cenne informacje budujące obraz kandydata w oczach rekrutera, którego głównym zadaniem jest pozyskanie dla firmy wysokiej klasy specjalisty, który doskonale dopasuje się do zespołu i z dużym zaangażowaniem oraz starannością będzie wykonywał powierzone mu obowiązki.

Jeszcze inną metodą – co prawda dość kosztowną i czasochłonną – jest Assessment Center, które pozwala na skuteczną ocenę posiadanych kompetencji oraz wskazanie tzw. luk kompetencyjnych, definiujących różnicę pomiędzy posiadanym przez kandydata a pożądanym przez pracodawcę poziomem kompetencji. Jeśli zostaniesz zaproszony na sesję Assessment Center, musisz zarezerwować sobie na nią kilka godzin, w trakcie których poddawany będziesz testom wiedzy i psychologicznym, będziesz wykonywał różne zadania w grupie i indywidualnie a wszystkiemu przyglądać się będą Asesorzy (czyli osoby oceniające kandydatów).

Polecamy: Przygotowanie zawodowe młodocianych - zmiany w przepisach

W trakcie drugiego etapu rekrutacji rekruter będzie starał się uzyskać ważne informacje na Twój temat, które będą miały wpływ na pełnienie powierzonych Ci na nowym stanowisku obowiązków. Bardzo ważną rolę, zatem, będzie tu odgrywała Twoja osobowość i umiejętności społeczne, aczkolwiek nie mniej istotne będą Twoje kompetencje twarde i wiedza. Drugi etap rekrutacji zazwyczaj pełni rolę sita, odsiewającego dobrych kandydatów od tych bardzo dobrych. Teoretycznie więc, każda zaproszona na drugą rozmowę osoba ma szansę na zdobycie pracy, o jaką się ubiega.

Na tym etapie rekruter zapozna Cię również z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy:  np. jeśli w ogłoszeniu o pracę pojawiło się wymaganie dyspozycyjności, to w tym momencie możesz dowiedzieć się, w jakim zakresie – być może będzie to miało związek z pracą w różnych godzinach w ciągu dnia (nie tylko od 8 do 16) a może będzie to miało związek z częstymi wyjazdami służbowymi czy kilkutygodniowymi delegacjami do pracy w innych oddziałach firmy.

Pamiętaj, że możesz zapytać rekrutera o wszystko, co budzi Twoje wątpliwości względem przedstawionego Ci opisu stanowiska, oczekiwań i obowiązków. Jeśli nie do końca zrozumiesz przekaz, poproś o doprecyzowanie lub zobrazowanie go przykładem – masz do tego prawo i jeśli zrobisz to dyplomatycznie, nikt się na Ciebie nie obrazi. Przeciwnie: możesz zapunktować… Pamiętaj: zadawanie pytań to też sztuka a Ty możesz udowodnić, że posiadasz tę cenną umiejętność.

TRZECIA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Formuła trzeciego spotkania rekrutacyjnego z pracodawcą zazwyczaj zależy od tzw. stylu rekrutacyjnego danej firmy. Zazwyczaj o tym, co czeka kandydata, jeśli przejdzie do kolejnego etapu, rekruter informuje pod koniec etapu poprzedniego. 

Niżej przedstawiam Ci kilka możliwych scenariuszy:

  1. Spotkanie w szerszym gronie np. z bezpośrednim przełożonym osoby, która zostanie zatrudniona na danym stanowisku (i to on po konsultacji z rekruterem będzie miał decydujący głos o zatrudnieniu danego kandydata).
  2. Spotkanie z prezesem lub dyrektorem firmy (j.w.).
  3. Spotkanie w celu ustalenia warunków współpracy (takich jak: rodzaj umowy, czas zatrudnienia, wynagrodzenie, szczegółowy zakres obowiązków, termin rozpoczęcia pracy, etc.).

WSKAZÓWKI

Bądź sobą i zachowaj profesjonalizm – pamiętaj, że wciąż jesteś obserwowany i oceniany. Skup się i postaraj się wyeliminować wszystko, co może Cię rozproszyć i wybić Cię z rytmu np. nagły telefon (uwaga: podczas każdego spotkania rekrutacyjnego i biznesowego, telefon powinien być wyłączony lub co najmniej wyciszony). Zachowaj spokój, bądź elokwentny, miły i profesjonalny – niech przyszły pracodawca nabierze przekonania, że to właśnie Tobie należy się to stanowisko.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA