REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega drugi i trzeci etap rekrutacji?

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia
biuro, kobiety, praca, biznes, rozmowa/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Proces rekrutacji często składa się z kilku spotkań. Jeśli pierwsza rozmowa zakończyła się sukcesem, to zostaniesz zaproszony do kolejnego etapu. Jak przygotować się do kolejnych rozmów z przyszłym pracodawcą?

REKLAMA

Każdy z nas chciałby otrzymać propozycję pracy już po a najlepiej w trakcie pierwszego spotkania – niestety takie sytuacje zdarzają się niezwykle rzadko. W obecnych czasach pracodawcy bardzo starannie przygotowują się do prowadzonych przez siebie rekrutacji i zwracają dużą uwagę nawet na najdrobniejsze, z pozoru nic nieznaczące, rzeczy w trakcie spotkań z kandydatami. W dużej mierze wiąże się to z tym, iż do wyboru mają wielu kandydatów ubiegających się o pracę na tym samym stanowisku. Bywa, że kandydaci prezentują zbliżony, wysoki poziom kompetencji, co może utrudniać dokonanie właściwego wyboru. M.in. z tego powodu pracodawcy, nim powiedzą wybranej osobie „witaj w zespole”, chcą bliżej i dogłębnie poznać osoby aspirujące do pracy w ich firmach.

REKLAMA

Jeśli uważasz, że najcięższy egzamin masz już za sobą, bo otrzymałeś zaproszenie na drugą rozmowę kwalifikacyjną, to jesteś w błędzie. Teraz dopiero zaczynają się schody… Niestety kandydaci bardzo często o tym zapominają i (rozprężając się dzięki pozytywnym emocjom związanym z docenieniem ich kandydatury) tracą swoją czujność podczas kolejnych spotkań, wychodząc z założenia, że to tylko formalność.

Jak już wspominałam, pracodawcy celowo spotykają się z kandydatami kilka razy. Pozwala im to lepiej poznać osoby ubiegające się o pracę w ich przedsiębiorstwach, zweryfikować swoje pierwsze wrażenia towarzyszące im po pierwszej rozmowie kwalifikacyjnej. Sprawdzić, jak kandydaci reagują w różnych sytuacjach, etc.

Polecamy: Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach

Zastanów się czy jesteś gotowy na kolejne spotkania z przyszłym pracodawcą. Czy wiesz, co może Cię spotkać w ich trakcie? 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pozwól, że krótko zobrazuję Ci mechanizm zastosowania kilku etapów rekrutacji.

SELEKCJA DOKUMENTÓW APLIKACYJNYCH

Otóż, pierwszy odsiew kandydatów odbywa się już na etapie weryfikacji otrzymanych aplikacji. A zatem te, które nie spełniają podstawowych oczekiwań lub nie spodobały się z różnych względów (merytorycznych i nie tylko) rekruterowi, lądują w koszu. Taka jest kolej rzeczy. A do pierwszej rozmowy rekrutacyjnej typuje się tych kandydatów, których Życiorys pasuje do profilu. Następnie zostają oni zaproszeni na spotkanie.

PIERWSZA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Na tym etapie zazwyczaj eliminuje się tych, którzy face to face zaprezentowali się zdecydowanie gorzej niż spodziewano się tego po lekturze ich CV. Pamiętaj, że nawet najlepiej przygotowane CV, w którym profesjonalnie opiszesz ścieżkę swojej kariery i umiejętności nie jest w stanie zapewnić Ci pracy. Stanowi jedynie przepustkę, która da Ci możliwość „oczarowania” rekrutera. Na pierwszym spotkaniu, oprócz Twoich umiejętności i doświadczenia, oceniana jest również Twoja prezencja, umiejętność odnalezienia się w (było nie było) stresującej sytuacji, poziom ogłady biznesowej oraz to, jakie sprawiasz pierwsze wrażenie. Nie mniej ważne są Twoje oczekiwania finansowe (a bądź pewien, że zostaniesz o to zapytany pod koniec pierwszego spotkania, gdyż wciąż w naszym kraju panują takie standardy rekrutacyjne), oczekiwania względem przyszłego stanowiska, szefa. Więcej na temat pierwszej rozmowy dowiesz się z artykułu „Pierwsza rozmowa kwalifikacyjna"

DRUGIE SPOTKANIE REKRUTACYJNE

REKLAMA

Jeśli podczas pierwszego spotkania wywarłeś pozytywne wrażenie, jeśli Twoje umiejętności i oczekiwania finansowe w pewnym znaczącym stopniu pasują do profilu idealnego kandydata, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zostaniesz zaproszony na drugą rozmowę kwalifikacyjną u przyszłego pracodawcy. Na tym etapie zazwyczaj bardzo duży nacisk kładziony jest na Twoje doświadczenie i umiejętności zawodowe.

Często wykorzystuje się w tym celu tzw. wywiad kompetencyjny, który świetnie pomaga w weryfikacji postaw, zaangażowania i motywacji kandydatów. Dzięki niemu rekruter zdobywa cenne informacje o postawie kandydata w codziennej pracy, jego inicjatywie oraz zaangażowaniu w realizowane zadania; a opisy konkretnych sytuacji ujawnić mogą stosunek kandydata do jego obowiązków, ambicję zawodową, obowiązkowość i rzetelność. Ponadto, poprzez wnikliwe pytania rekruter może dowiedzieć się, co kandydata motywuje, co go zniechęca, co chciałby zmienić w swoim zakresie obowiązków, oraz wykonywanie, jakich zadań sprawia mu przyjemność, bądź jakie czynności wolałby wyeliminować ze swoich codziennych czynności, etc. Są to bardzo cenne informacje budujące obraz kandydata w oczach rekrutera, którego głównym zadaniem jest pozyskanie dla firmy wysokiej klasy specjalisty, który doskonale dopasuje się do zespołu i z dużym zaangażowaniem oraz starannością będzie wykonywał powierzone mu obowiązki.

Jeszcze inną metodą – co prawda dość kosztowną i czasochłonną – jest Assessment Center, które pozwala na skuteczną ocenę posiadanych kompetencji oraz wskazanie tzw. luk kompetencyjnych, definiujących różnicę pomiędzy posiadanym przez kandydata a pożądanym przez pracodawcę poziomem kompetencji. Jeśli zostaniesz zaproszony na sesję Assessment Center, musisz zarezerwować sobie na nią kilka godzin, w trakcie których poddawany będziesz testom wiedzy i psychologicznym, będziesz wykonywał różne zadania w grupie i indywidualnie a wszystkiemu przyglądać się będą Asesorzy (czyli osoby oceniające kandydatów).

Polecamy: Przygotowanie zawodowe młodocianych - zmiany w przepisach

W trakcie drugiego etapu rekrutacji rekruter będzie starał się uzyskać ważne informacje na Twój temat, które będą miały wpływ na pełnienie powierzonych Ci na nowym stanowisku obowiązków. Bardzo ważną rolę, zatem, będzie tu odgrywała Twoja osobowość i umiejętności społeczne, aczkolwiek nie mniej istotne będą Twoje kompetencje twarde i wiedza. Drugi etap rekrutacji zazwyczaj pełni rolę sita, odsiewającego dobrych kandydatów od tych bardzo dobrych. Teoretycznie więc, każda zaproszona na drugą rozmowę osoba ma szansę na zdobycie pracy, o jaką się ubiega.

Na tym etapie rekruter zapozna Cię również z oczekiwaniami przyszłego pracodawcy:  np. jeśli w ogłoszeniu o pracę pojawiło się wymaganie dyspozycyjności, to w tym momencie możesz dowiedzieć się, w jakim zakresie – być może będzie to miało związek z pracą w różnych godzinach w ciągu dnia (nie tylko od 8 do 16) a może będzie to miało związek z częstymi wyjazdami służbowymi czy kilkutygodniowymi delegacjami do pracy w innych oddziałach firmy.

Pamiętaj, że możesz zapytać rekrutera o wszystko, co budzi Twoje wątpliwości względem przedstawionego Ci opisu stanowiska, oczekiwań i obowiązków. Jeśli nie do końca zrozumiesz przekaz, poproś o doprecyzowanie lub zobrazowanie go przykładem – masz do tego prawo i jeśli zrobisz to dyplomatycznie, nikt się na Ciebie nie obrazi. Przeciwnie: możesz zapunktować… Pamiętaj: zadawanie pytań to też sztuka a Ty możesz udowodnić, że posiadasz tę cenną umiejętność.

TRZECIA ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

Formuła trzeciego spotkania rekrutacyjnego z pracodawcą zazwyczaj zależy od tzw. stylu rekrutacyjnego danej firmy. Zazwyczaj o tym, co czeka kandydata, jeśli przejdzie do kolejnego etapu, rekruter informuje pod koniec etapu poprzedniego. 

Niżej przedstawiam Ci kilka możliwych scenariuszy:

  1. Spotkanie w szerszym gronie np. z bezpośrednim przełożonym osoby, która zostanie zatrudniona na danym stanowisku (i to on po konsultacji z rekruterem będzie miał decydujący głos o zatrudnieniu danego kandydata).
  2. Spotkanie z prezesem lub dyrektorem firmy (j.w.).
  3. Spotkanie w celu ustalenia warunków współpracy (takich jak: rodzaj umowy, czas zatrudnienia, wynagrodzenie, szczegółowy zakres obowiązków, termin rozpoczęcia pracy, etc.).

WSKAZÓWKI

Bądź sobą i zachowaj profesjonalizm – pamiętaj, że wciąż jesteś obserwowany i oceniany. Skup się i postaraj się wyeliminować wszystko, co może Cię rozproszyć i wybić Cię z rytmu np. nagły telefon (uwaga: podczas każdego spotkania rekrutacyjnego i biznesowego, telefon powinien być wyłączony lub co najmniej wyciszony). Zachowaj spokój, bądź elokwentny, miły i profesjonalny – niech przyszły pracodawca nabierze przekonania, że to właśnie Tobie należy się to stanowisko.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy polskie firmy są gotowe na ESG?

Współczesny świat biznesu zakręcił się wokół kwestii związanych z ESG. Ta koncepcja, będąca wskaźnikiem zrównoważonego rozwoju, wpływa nie tylko na wielkie korporacje, ale coraz częściej obejmuje także małe i średnie przedsiębiorstwa. W dobie rosnących wymagań związanych ze zrównoważonością społeczną i środowiskową, ESG jest nie tylko wyzwaniem, ale również szansą na budowanie przewagi konkurencyjnej.

ESG u dostawców czyli jak krok po kroku wdrożyć raportowanie ESG [Mini poradnik]

Wdrażanie raportowania ESG (środowiskowego, społecznego i zarządczego) to niełatwe zadanie, zwłaszcza dla dostawców, w tym działających dla większych firm. Choć na pierwszy rzut oka może się wydawać, że wystarczy powołać koordynatora i zebrać dane, to tak naprawdę proces ten wymaga zaangażowania całej organizacji. Jakie są pierwsze kroki do skutecznego raportowania ESG? Na co zwrócić szczególną uwagę?

ESG to zielona miara ryzyka, która potrzebuje strategii zmian [Rekomendacje]

Żeby utrzymać się na rynku, sprostać konkurencji, a nawet ją wyprzedzić, warto stosować się do zasad, które już obowiązują dużych graczy. Najprostszym i najbardziej efektywnym sposobem będzie przygotowanie się, a więc stworzenie mapy działania – czyli strategii ESG – i wdrożenie jej w swojej firmie. Artykuł zawiera rekomendacje dla firm, które dopiero rozpoczynają podróż z ESG.

Ratingi ESG: katalizator zmian czy iluzja postępu?

Współczesny świat biznesu coraz silniej akcentuje znaczenie ESG jako wyznacznika zrównoważonego rozwoju. W tym kontekście ratingi ESG odgrywają kluczową rolę w ocenie działań firm na polu odpowiedzialności środowiskowe, społecznej i zarządzania. Ale czy są one rzeczywistym impulsem do zmian, czy raczej efektowną fasadą bez głębszego wpływu na biznesową rzeczywistość? Przyjrzyjmy się temu bliżej.

REKLAMA

Zrównoważony biznes czyli jak strategie ESG zmienią reguły gry?

ESG to dziś megatrend, który dotyczy coraz więcej firm i organizacji. Zaciera powoli granicę między sukcesem a odpowiedzialnością biznesu. Mimo, iż wymaga od przedsiębiorców wiele wysiłku, ESG dostarcza m.in. nieocenione narzędzie, które może nie tylko przekształcić biznes, ale również pomóc budować lepszą przyszłość. To strategia ESG zmienia sposób działania firm na zrównoważony i odpowiedzialny.

Podatek od nieruchomości może być niższy. Samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki

Podatek od nieruchomości może być niższy. To samorządy ustalają najwyższe możliwe stawki, korzystając z widełek ustawowych. Przedsiębiorcy apelują do samorządów o obniżenie podatku. Niektóre firmy płacą go nawet setki tysięcy w skali roku.

Jakie recenzje online liczą się bardziej niż te pozytywne?

Podejmując decyzje zakupowe online, klienci kierują się kilkoma ważnymi kryteriami, z których opinie odgrywają kluczową rolę. Oczekują przy tym, że recenzje będą nie tylko pozytywne, ale również aktualne. Potwierdzają to wyniki najnowszego badania TRUSTMATE.io, z którego wynika, że aż 73% Polaków zwraca uwagę na aktualność opinii. Zaledwie 1,18% respondentów nie uważa tego za istotne.

Widzieć człowieka. Czyli power skills menedżerów przyszłości

W świecie nieustannych zmian empatia i zrozumienie innych ludzi stają się fundamentem efektywnej współpracy, kreatywności i innowacyjności. Kompetencje przyszłości są związane nie tylko z automatyzacją, AI i big data, ale przede wszystkim z power skills – umiejętnościami interpersonalnymi, wśród których zarządzanie różnorodnością, coaching i mentoring mają szczególne znaczenie.

REKLAMA

Czy cydry, wina owocowe i miody pitne doczekają się wersji 0%?

Związek Pracodawców Polska Rada Winiarstwa wystąpił z wnioskiem do Ministra Rolnictwa o nowelizację ustawy o wyrobach winiarskich. Powodem jest brak regulacji umożliwiających polskim producentom napojów winiarskich, takich jak cydr, wina owocowe czy miody pitne, oferowanie produktów bezalkoholowych. W obliczu rosnącego trendu NoLo, czyli wzrostu popularności napojów o zerowej lub obniżonej zawartości alkoholu, coraz więcej firm z branży alkoholowej wprowadza takie opcje do swojej oferty.

Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku? Komentarz ekspercki

W najbliższą niedzielę (26.01.2025 r.) swój Finał będzie miała Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy. Bez wątpienia wielu przedsiębiorców, jak również tysiące osób prywatnych, będzie wspierać to wydarzenie, a z takiego działania płynie wiele korzyści. Czy darowizna na WOŚP podlega odliczeniu od podatku?

REKLAMA