REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach

Subskrybuj nas na Youtube
Jak założyć własną firmę?
Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

REKLAMA

Masz pomysł na własny biznes, ale boisz się formalności związanych z założeniem własnej firmy? Pokazujemy jak założyć firmę w 7 krokach bez wychodzenia z domu.

Od 1 lipca 2011 roku założenie własnej firmy jest zdecydowanie łatwiejsze. Dowiedz się jakie musisz podjąć kroki, aby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.

REKLAMA

REKLAMA

Krok 1. CEIDG

Każdy przedsiębiorca planujący rozpocząć prowadzenie firmy powinien uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dzięki zmianom wprowadzonym na początku tego roku jest to pierwszy i zarazem ostatni krok do otwarcia swojej firmy. Formularz CEIDG-1, czyli wniosek o wpis do ewidencji możemy złożyć na dwa sposoby. Pierwszy – wygodniejszy - to wypełnienie za pośrednictwem Internetu formularza elektronicznego w dowolnej gminie na terenie Polski. Drugi – tradycyjny - to złożenie osobiście pisemnego wniosku w gminie lub za pośrednictwem poczty. W przypadku korzystania z listu poleconego podpis wnioskodawcy musi być poświadczony przez notariusza. Jest to koszt ok. 20 złotych.

Krok 2. Formularz CEIDG-1

Dokument możemy wypełnić i złożyć za pośrednictwem strony www.ceidg.gov.pl. Aby nasz wniosek był ważny powinniśmy potwierdzić go podpisem elektronicznym lub bezpłatnym, zaufanym profilem ePUAP. Formularz ten możemy również opatrzyć podpisem osobistym (przy zasadach podobnych jak przy dowodach osobistych). Wnioskodawca otrzyma na swój adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia dokumentu przez system teleinformatyczny CEIDG. Jeśli pojawią się błędy albo będzie brakować niektórych informacji, system poinformuje nas o tym drogą mailową.

Polecamy: Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

REKLAMA

Krok 3. Podpis elektroniczny czy ePUAP

Czym różni się podpis elektroniczny od ePUAP, i który sposób jest korzystniejszy dla początkującego przedsiębiorcy? Podpis elektroniczny to kompletny zbiór naszych danych, który służy do identyfikacji jego właściciela. Jest on zabezpieczony kluczem przed nieautoryzowanym użyciem lub zmianą treści. Co innego ePUAP. To zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej, który zawiera informacje identyfikujące właściciela konta. Ponadto w tym przypadku profil użytkownika powinien zostać potwierdzony przez jeden z uprawnionych organów publicznych, np. ZUS. Takie potwierdzenie jest bezpłatne. Wybór należy do przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 4. Dokumenty nie są potrzebne

Przed wprowadzeniem obecnych zmian, przyszły właściciel firmy musiał odwiedzić kilka urzędów i złożyć dużą liczbę wniosków. Jak teraz wygląda droga pozyskiwania wszystkich, potrzebnych dokumentów?

Obecnie dzięki wypełnieniu formularza CEIDG-1 pomijamy wiele przystanków, które wcześniej były niezbędne do otwarcia własnej działalności. Nasza firma automatycznie zostaje zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej, dzięki czemu otrzymuje numer REGON. Ponadto w tym samym czasie naczelnik urzędu skarbowego dostaje aktualizację lub wniosek o przyznanie NIP. Już na etapie wypełniania CEIDG-1 przedsiębiorca decyduje się na konkretną formę opodatkowania od osób fizycznych. Nie musi składać w ZUS-ie zgłoszenia o podatniku składek, ponieważ te informacje znajdują się również w tym jednym dokumencie. Na wniosku do ewidencji działalności gospodarczej można także aktualizować takie dane jak zmiana adresu lub nazwiska przedsiębiorcy.

Krok 5. Sprawdź formularz CEIDG-1

Dokument ten jest czytelny i przygotowany dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Warto jednak dwa razy sprawdzić, czy posiadamy przy sobie wszystkie potrzebne do jego wypełnienia dane. Ponadto dokładnie uzupełnijmy oświadczenia i zgłoszenia do urzędu skarbowego, ZUS, GUS i KRUS. Jeśli kilka lat wcześniej byliśmy właścicielami działalności gospodarczej, istniejemy już w ewidencji, dlatego nie jest nam potrzebne ponowne wypełnianie formularza, wystarczy jedynie aktualizować dane. Nasz wniosek będzie nieważny jeśli dotyczy rozpoczęcia działalności nieobjętej przepisami ustawy, np. działalności wytwórczej w rolnictwie, wynajmowanych przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych. Jeśli pojawią się błędy, na ponowne złożenie wniosku mamy 7 dni roboczych. Gdy nie dotrzymamy tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Krok 6. Jakie zmiany w 2012 i 2013 roku?

Od dnia 1 stycznia 2012 roku przedsiębiorca ma prawo do ustalenia zakresu pełnomocnictwa i wpisanie swojego pełnomocnika w CEIDG. Jednak sam wpis pełnomocnika do ewidencji nie oznacza automatycznego ustanowienia pełnomocnictwa.

Wniosek powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące tej osoby oraz zakres spraw do jakich będzie upoważniony. Ponadto pamiętajmy o określeniu rodzaju udzielonego pełnomocnictwa, czy jest ono ogólne, czy szczególne. Przyznanie go obarczone jest opłatą w wysokości 17 zł.

Polecamy: CEIDG 2012/2013: Sąd poda PKD i PESEL przedsiębiorcy

Krok 7. CEIDG jako baza danych

Jak najbardziej. Jeśli już będziemy prowadzić własny biznes w CEIDG możemy sprawdzić potencjalnego kontrahenta biznesowego. Dowiemy się np. czy ma on prawo do funkcjonowania w obrocie gospodarczym, czy nie utracił lub ma ograniczoną zdolność prawną, czy jego firma nie jest w stanie upadłości i jaka jest sytuacja finansowa firmy.

Autor: wfirma.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA