REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie bój się założenia firmy. Otwieramy działalność w 7 krokach

Jak założyć własną firmę?
Jak założyć własną firmę?

REKLAMA

REKLAMA

Masz pomysł na własny biznes, ale boisz się formalności związanych z założeniem własnej firmy? Pokazujemy jak założyć firmę w 7 krokach bez wychodzenia z domu.

Od 1 lipca 2011 roku założenie własnej firmy jest zdecydowanie łatwiejsze. Dowiedz się jakie musisz podjąć kroki, aby rozpocząć prowadzenie działalności gospodarczej.

REKLAMA

Krok 1. CEIDG

Każdy przedsiębiorca planujący rozpocząć prowadzenie firmy powinien uzyskać wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). Dzięki zmianom wprowadzonym na początku tego roku jest to pierwszy i zarazem ostatni krok do otwarcia swojej firmy. Formularz CEIDG-1, czyli wniosek o wpis do ewidencji możemy złożyć na dwa sposoby. Pierwszy – wygodniejszy - to wypełnienie za pośrednictwem Internetu formularza elektronicznego w dowolnej gminie na terenie Polski. Drugi – tradycyjny - to złożenie osobiście pisemnego wniosku w gminie lub za pośrednictwem poczty. W przypadku korzystania z listu poleconego podpis wnioskodawcy musi być poświadczony przez notariusza. Jest to koszt ok. 20 złotych.

Krok 2. Formularz CEIDG-1

Dokument możemy wypełnić i złożyć za pośrednictwem strony www.ceidg.gov.pl. Aby nasz wniosek był ważny powinniśmy potwierdzić go podpisem elektronicznym lub bezpłatnym, zaufanym profilem ePUAP. Formularz ten możemy również opatrzyć podpisem osobistym (przy zasadach podobnych jak przy dowodach osobistych). Wnioskodawca otrzyma na swój adres poczty elektronicznej potwierdzenie złożenia dokumentu przez system teleinformatyczny CEIDG. Jeśli pojawią się błędy albo będzie brakować niektórych informacji, system poinformuje nas o tym drogą mailową.

Polecamy: Jak wypełnić formularz CEIDG-1?

Krok 3. Podpis elektroniczny czy ePUAP

Czym różni się podpis elektroniczny od ePUAP, i który sposób jest korzystniejszy dla początkującego przedsiębiorcy? Podpis elektroniczny to kompletny zbiór naszych danych, który służy do identyfikacji jego właściciela. Jest on zabezpieczony kluczem przed nieautoryzowanym użyciem lub zmianą treści. Co innego ePUAP. To zaufany profil elektronicznej platformy usług administracji publicznej, który zawiera informacje identyfikujące właściciela konta. Ponadto w tym przypadku profil użytkownika powinien zostać potwierdzony przez jeden z uprawnionych organów publicznych, np. ZUS. Takie potwierdzenie jest bezpłatne. Wybór należy do przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krok 4. Dokumenty nie są potrzebne

Przed wprowadzeniem obecnych zmian, przyszły właściciel firmy musiał odwiedzić kilka urzędów i złożyć dużą liczbę wniosków. Jak teraz wygląda droga pozyskiwania wszystkich, potrzebnych dokumentów?

Obecnie dzięki wypełnieniu formularza CEIDG-1 pomijamy wiele przystanków, które wcześniej były niezbędne do otwarcia własnej działalności. Nasza firma automatycznie zostaje zgłoszona do krajowego rejestru rządowego podmiotów gospodarki narodowej, dzięki czemu otrzymuje numer REGON. Ponadto w tym samym czasie naczelnik urzędu skarbowego dostaje aktualizację lub wniosek o przyznanie NIP. Już na etapie wypełniania CEIDG-1 przedsiębiorca decyduje się na konkretną formę opodatkowania od osób fizycznych. Nie musi składać w ZUS-ie zgłoszenia o podatniku składek, ponieważ te informacje znajdują się również w tym jednym dokumencie. Na wniosku do ewidencji działalności gospodarczej można także aktualizować takie dane jak zmiana adresu lub nazwiska przedsiębiorcy.

Krok 5. Sprawdź formularz CEIDG-1

Dokument ten jest czytelny i przygotowany dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z biznesem. Warto jednak dwa razy sprawdzić, czy posiadamy przy sobie wszystkie potrzebne do jego wypełnienia dane. Ponadto dokładnie uzupełnijmy oświadczenia i zgłoszenia do urzędu skarbowego, ZUS, GUS i KRUS. Jeśli kilka lat wcześniej byliśmy właścicielami działalności gospodarczej, istniejemy już w ewidencji, dlatego nie jest nam potrzebne ponowne wypełnianie formularza, wystarczy jedynie aktualizować dane. Nasz wniosek będzie nieważny jeśli dotyczy rozpoczęcia działalności nieobjętej przepisami ustawy, np. działalności wytwórczej w rolnictwie, wynajmowanych przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych. Jeśli pojawią się błędy, na ponowne złożenie wniosku mamy 7 dni roboczych. Gdy nie dotrzymamy tego terminu wniosek zostanie pozostawiony bez rozpatrzenia.

Polecamy: Jak założyć własną firmę?

Krok 6. Jakie zmiany w 2012 i 2013 roku?

Od dnia 1 stycznia 2012 roku przedsiębiorca ma prawo do ustalenia zakresu pełnomocnictwa i wpisanie swojego pełnomocnika w CEIDG. Jednak sam wpis pełnomocnika do ewidencji nie oznacza automatycznego ustanowienia pełnomocnictwa.

Wniosek powinien zawierać szczegółowe informacje dotyczące tej osoby oraz zakres spraw do jakich będzie upoważniony. Ponadto pamiętajmy o określeniu rodzaju udzielonego pełnomocnictwa, czy jest ono ogólne, czy szczególne. Przyznanie go obarczone jest opłatą w wysokości 17 zł.

Polecamy: CEIDG 2012/2013: Sąd poda PKD i PESEL przedsiębiorcy

Krok 7. CEIDG jako baza danych

Jak najbardziej. Jeśli już będziemy prowadzić własny biznes w CEIDG możemy sprawdzić potencjalnego kontrahenta biznesowego. Dowiemy się np. czy ma on prawo do funkcjonowania w obrocie gospodarczym, czy nie utracił lub ma ograniczoną zdolność prawną, czy jego firma nie jest w stanie upadłości i jaka jest sytuacja finansowa firmy.

Autor: wfirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaki model logistyczny wybrać dla swojego sklepu internetowego?

Zakładając sklep internetowy, staniesz przed wyzwaniem organizacji całej jego logistyki. Zanim zaczniesz działalność, będziesz musiał zdecydować, gdzie magazynować swoje towary, z jakimi kurierami współpracować i jak obsługiwać zwroty od klientów. Pochłonie to mnóstwo cennego czasu i spory kapitał. W dzisiejszych czasach możesz tego jednak uniknąć. W jaki sposób? Poznaj najciekawsze modele logistyczne dla e-commerce!

Dobrzy w teorii. Dlaczego nie potrafimy odpoczywać i jak to zmienić?

Potrzeba regeneracji wydaje się oczywista dla każdego, kto funkcjonuje w naprzemiennym cyklu, w którym wysiłek absorbujący przeważającą część naszych aktywności przeplata się z czasem wolnym. Skąd zatem trudność w świadomym uwzględnianiu potrzeby wypoczynku i planowaniu przerw w zawodowym funkcjonowaniu?

Inflacja już niestraszna firmom. Obawia się jej dwa razy mniej firm niż rok temu

W rok o połowę zmalała liczba małych i średnich firm, które boją się, że inflacja może zagrozić ich biznesom. Obecnie to zaledwie co czwarte przedsiębiorstwo. Zaskakujące są jednak branże, w których te obawy są największe. Inflacja straciła też rangę najpoważniejszej obawy.

Startup - jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie?

W startupach najważniejszy jest pomysł. Jak go chronić i zabezpieczyć się przed nieuprawnionym wykorzystywaniem dzieła i pobierania wynagrodzenia za korzystanie z niego przez podmioty trzecie? Jak uzyskać ochronę patentową, ochronę znaku towarowego i prawa autorskie? Dlaczego tak ważna jest umowa o zachowaniu poufności?

REKLAMA

Spółki: Premia za kontrolę w Polsce w latach 2019-2023 spadła do poziomu 13,6 proc.

Ostatnie lata przyniosły spadek aktywności na rynku wezwań w Polsce. Coraz częściej inwestorzy decydują się na ogłoszenie wezwania z zamiarem wycofania akcji spółki z obrotu giełdowego, gdy już uzyskają kontrolny pakiet akcji – wynika z najnowszej analizy KPMG, która objęła 133 wezwań do sprzedaży akcji spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie w latach 2019-2023.

Firmy będą szukać specjalistów. Jakich?

Z raportu „Barometr Polskiego Rynku Pracy” Personnel Service wynika, że polskie firmy chcą poszukiwać specjalistów od automatyzacji i sztucznej inteligencji. 

Rachunki za prąd w firmie: kto musi płacić za energię elektryczną nawet trzy razy więcej niż cena giełdowa, jak tego uniknąć na przyszłość

Kryzys energetyczny wywołany przez agresję Rosji na Ukrainę doprowadził do gigantycznego wzrostu cen prądu. Wiele małych firm w obawie przed dalszym wzrostem cen zawarło wieloletnie umowy ze stałą ceną na rekordowym poziomie. To one najbardziej ucierpią na uwolnieniu cen energii.

Stare pytania, nowe odpowiedzi. Zmiana podejścia do pożądanych kompetencji menedżerskich

Obecnie organizacje nie są zainteresowane rozwojem konkretnych umiejętności liderskich ani pozyskiwaniem wiedzy, którą łatwo dziś zdobyć. Żyjemy w czasach, w których ciężko jest zaplanować długofalową strategię, dlatego wzrasta znaczenie umiejętności płynnego poruszania się w zmieniających się okolicznościach, tzw. strategizing.

REKLAMA

Wyróżniaj się bo zginiesz: o sukcesie sklepu internetowego decydują nie tylko atrakcyjne towary w dobrej cenie

W sklepie internetowym, zupełnie inaczej niż w tradycyjnym sklepie, wiarygodność osiąga się lub nie już poprzez sam wygląd aplikacji zakupowej. Bez niej nie wyróżniający się z tysięcy inny e-sklep nie odniesie sukcesu nawet oferując bardzo konkurencyjne produkty.

Restauracje ustępują miejsca barom szybkiej obsługi i sklepowej gastronomii, bo takie są wybory „zetek”

Na naszych oczach dzieje się prawdziwa rewolucja w gastronomii. Restauracje, ledwie się odbudowały po pandemii, przegrywają z barami szybciej obsługi i cateringiem, a teraz jeszcze poważnym graczem na rynku staje się gastronomia sklepowa. Wszystko to za sprawą najmłodszych klientów, którzy chcą żyć po amerykańsku.

REKLAMA