REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Małgorzata Marzec
Małgorzata Marzec
Aplikantka radcowska
Pierwsza rozmowa rekrutacyjna, praca, Fot. Fotolia
Pierwsza rozmowa rekrutacyjna, praca, Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy wiesz, czego możesz spodziewać się podczas pierwszej i kolejnych rozmów kwalifikacyjnych u przyszłego pracodawcy? Niżej przedstawiam Ci kilka cennych wskazówek dotyczących pierwszej rozmowy rekrutacyjnej.

Jak się zachować w trakcie rozmowy telefonicznej z rekruterem?

Po pierwsze należy zwrócić uwagę na ton głosu, płynność wypowiedzi i nie przerywać w pół słowa osobie, która do nas dzwoni. Warto też zadbać o to, aby rozmowa nie odbywała się na zatłoczonej ulicy, w sklepie, w środkach komunikacji miejskiej, czy PKP (zwłaszcza w przypadku tych ostatnich istnieje duże ryzyko przerwania połączenia z powodu braku sygnału). Staraj się także nie prowadzić takich rozmów w godzinach pracy – nie jestem do końca przekonana czy Twój obecny przełożony będzie aż tak bardzo tolerancyjny… lepiej zminimalizować ryzyko wprowadzenia niezdrowej atmosfery.

REKLAMA

O co koniecznie należy zapytać umawiającego Cię na spotkanie rekrutera?

Oto lista pytań, które warto zadać:

  1. Ile czasu mam sobie przygotować na rozmowę?
  2. Co powinnam/powinienem zabrać ze sobą?
  3. Z ilu etapów będzie składał się cały proces rekrutacji na stanowisko, o które się ubiegam?
  4. Czy w spotkaniu będą brały udział dodatkowe osoby?
  5. Czy przewidzieli Państwo jakieś testy/ zadania?
  6. Jaki dokładnie jest adres miejsca spotkania?
  7. Do kogo mam się zgłosić lub na czyje nazwisko powołać się na recepcji?
  8. Czy mogę prosić o bezpośredni numer telefonu do Pani/Pana na wszelki wypadek? (to pytanie warto zadać zwłaszcza wtedy, gdy rozmowa kwalifikacyjna odbywać się będzie w mieście, którego nie znamy, podróż będzie trwała kilka godzin i może się zdarzyć z przyczyn losowych spóźnienie – w dobrym tonie jest wówczas powiadomienie o swoich problemach osoby, która nas oczekuje i, nie wykluczone, że się niepokoi).

Czy wiesz, coś na temat swojego przyszłego pracodawcy?

To pytanie bardzo często pojawia się w trakcie pierwszej rozmowy kwalifikacyjnej (wyjątek stanowią rekrutacje prowadzone przez Biura Rekrutacyjne dla swoich klientów – wtedy zazwyczaj kandydat poznaje nazwę przyszłego pracodawcy pod koniec pierwszego spotkania z rekruterem lub dopiero wówczas, gdy klient, po zapoznaniu się z profilem kandydata, podejmie decyzję o spotkaniu z nim). Jednakże, jeśli wiesz, do jakiej firmy wysłałeś swoje CV, warto uzupełnić wiedzę na jej temat. Pamiętaj, że masz o wiele łatwiej niż inni kandydaci kilka dekad temu – Ty masz do swojej dyspozycji Internet a wraz z nim całe morze informacji. Wystarczy tylko poszukać.

Spróbuj, zatem, znaleźć w Sieci odpowiedzi na następujące pytania:

  1. Kim jest mój przyszły pracodawca (nazwa, wielkość, branża)?
  2. Czym się zajmuje?
  3. Jakie produkty/usługi oferuje?
  4. Jaką posiada opinię wśród konkurentów na danym rynku?
  5. Co odróżnia go od innych firm?

Ponadto, przygotuj sobie odpowiedź na pytanie, dlaczego właśnie w tej firmie chcesz pracować – możesz być pewien, że zostaniesz o to zapytany w trakcie pierwszej rozmowy z pracodawcą.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W pierwszej kolejności zajrzyj na stronę internetową przyszłego pracodawcy – tam znajdziesz wiele informacji na jego temat i odpowiedzi na większość w/w pytań. Możesz też sprawdzić profil firmy na portalu społecznościowym (w dzisiejszych czasach większość przedsiębiorstw prowadzi aktywne działania w social mediach) lub firmowego bloga – jeśli takowy istnieje. Dopiero później możesz odwiedzić tzw. strony „o pracodawcach” lub fora internetowe, na których wypowiadają się byli i obecni pracownicy firmy. Jest do bardzo rozległe źródło nieformalnych informacji na temat twojego przyszłego pracodawcy – pamiętaj jednak, aby wiedzę zdobytą w ten sposób podzielić co najmniej przez cztery. Niestety bardzo często na tego typu forach wypowiadają się sfrustrowani, „obrażeni na pracodawcę” byli pracownicy firmy, którzy często bezmyślnie wyładowują swoje negatywne emocje związane ze zwolnieniem z pracy na forach internetowych i oczerniają ex pracodawców. Bywa więc, że przeczytane przez Ciebie opinie na temat Twojego przyszłego pracodawcy bardzo mocno będą rozmijały się z prawdą – warto zawsze brać na to poprawkę.

Polecamy: Jakie błędy popełniamy w trakcie poszukiwania pracy?

Czy musisz zabrać ze sobą CV i świadectwa pracy oraz dyplomy?

REKLAMA

Jeśli nie zostaniesz o to poproszony, nie musisz w/w dokumentów zabierać ze sobą na spotkanie z rekruterem. Wielu specjalistów co prawda jest zdania, że w dobrym tonie jest zabranie CV w wersji papierowej na rozmowę kwalifikacyjną, osobiście jednak uważam, że jeśli tego nie zrobisz, nic wielkiego się nie stanie. Dobrze przygotowany rekruter z pewnością będzie miał Twoje CV przed sobą w trakcie rozmowy. Nie zmienia to faktu, że nie możesz całkowicie o swoim CV zapomnieć. Pamiętaj, że informacje w nim zawarte będą stanowiły oś w/w spotkania rekrutacyjnego. Stracisz wiele w oczach rekrutera, jeśli nie będziesz pamiętał faktów, jakie zawarłeś w dokumentach aplikacyjnych.

Dlatego zachęcam Cię do tego, abyś przed wybraniem się na rozmowę kwalifikacyjną, dokładnie przeczytał swój życiorys (nawet kilka razy, dla utrwalenia faktów). Nie zajmie Ci to wiele czasu a oszczędzić może wstydu związanego z nieznajomością własnego CV.

Warto też przyjrzeć się swojemu CV pod kątem oczekiwań pracodawcy: porównaj zatem to, co potrafisz z tym, czego poszukuje pracodawca oraz przygotuj listę swoich mocnych i słabych stron i porównaj je z oczekiwaniami, jakie pracodawca określił w ogłoszeniu o pracę (np.: jeśli znajomość języka, to na jakim poziomie, etc.)

Polecamy: Jak przygotować kreatywne CV?

Przygotuj się do poruszających różne obszary pytań kwalifikacyjnych

REKLAMA

Istnieje wiele takich pytań, które praktycznie zawsze zadawane są kandydatom w trakcie rozmowy - wiele z nich wraz z przykładowymi odpowiedziami możesz szybko znaleźć w Internecie (myślę, że warto podjąć ten wysiłek w celu gruntownego przygotowania się do rozmowy o pracę - w końcu to jeden z ważniejszych egzaminów w Twoim życiu).

Rekruterzy z pewnością skoncentrują się także na Twoim doświadczeniu i posiadanych przez Ciebie kompetencjach – bądź do tego przygotowany. Nie daj się również zaskoczyć nietypowymi pytaniami czy pytaniami niezgodnymi ze standardami – jeśli je poznasz, łatwiej Ci będzie wybrnąć z trudnej sytuacji.

Ponadto:

  1. Zadbaj o swój strój – powinien być biznesowy i wyrażać szacunek dla drugiej strony (dess code ma znaczenie).
  2. Pamiętaj o tym, że pierwsze wrażenie robi się tylko raz – nie zaprzepaść więc szansy.
  3. Zapanuj nad swoim ciałem (postawą, gestykulacją, etc.) – musisz wiedzieć, że komunikacja pozawerbalna odgrywa bardzo dużą rolę również w procesie rekrutacji.
  4. Poznaj listę błędów popełnianych przez kandydatów.
  5. Poznaj listę niedozwolonych pytań rekrutacyjnych. 
  6. Sprawdź czy posiadasz pożądane przez pracodawcę umiejętności interpersonalne

 Powodzenia!

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA