REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Joanna Niemyjska
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobre CV i list motywacyjny to dwa najważniejsze dokumenty w pierwszym etapie rekrutacji kandydata do pracy. To od nich zależy, czy rozmowa kwalifikacyjna w ogóle się odbędzie. W jaki sposób napisać dobre CV i list motywacyjny? O czym należy pamiętać?

Curriculum Vitae, w skrócie zwane CV, to dokument, który, przynajmniej z założenia, powinien nam towarzyszyć przez całe życie i podlegać największej liczbie modyfikacji ze wszystkich dokumentów, jakie nas dotyczą. Wynika to z faktu, iż z każdym kolejnym rokiem wzbogaca się (przynajmniej w założeniu) nasze życie zawodowe, nabywamy nowe umiejętności, zdobywamy kolejne doświadczenia i kończymy wybrane szkolenia. To wszystko powinno zostać uwzględnione w dokumencie, jaki przedłożymy przyszłemu pracodawcy.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Jak stworzyć idealne CV?

REKLAMA

Wbrew pozorom stworzenie przykładowego CV nie jest trudne, tym bardziej, jeśli robimy to po raz kolejny. Jeśli ktoś pierwszy raz będzie tworzył swoją biografię zawodową, warto, na odrębnej kartce, zapisać najważniejsze elementy z naszego życiorysu zawodowego, które chcemy zawrzeć w CV. Poza danymi kontaktowymi i klauzulą o ochronie danych osobowych, we wspomnianym dokumencie powinny się znaleźć: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, ukończone kursy i szkolenia, poziom znajomości języków obcych, dodatkowe kwalifikacje, zainteresowania. Warto też ująć w CV swój cel zawodowy. Dokument powinien być opatrzony aktualną fotografią.

Tworząc CV należy bezwzględnie zadbać o estetykę tego dokumentu. Nie mają więc prawa znaleźć się tam błędy ortograficzne oraz czcionki i grafiki, które odciągają uwagę czytającego od przedstawionej treści dokumentu. CV powinno być zwięzłe,  wyglądać schludnie, w pewnym sensie ascetycznie, ale zarazem interesująco. Im bardziej będzie ono czytelne, tym łatwiej rekruter zapamięta to, co przeczytał.

W sytuacji, gdy mamy niewielkie doświadczenie zawodowe lub w ogóle go nie posiadamy, warto zapełnić tę lukę innymi doświadczeniami oraz umiejętnościami, które dzięki nim zdobyliśmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

List motywacyjny, czyli kilka słów autoreklamy

REKLAMA

Napisanie listu motywacyjnego jest zwykle trudniejsze od stworzenia CV. W tym wypadku przydatne są bowiem pewne zdolności humanistyczne. CV to swoista reklama kandydata, która ma przekonać pracodawcę do zatrudnienia autora dokumentu. W związku z tym najważniejsze jest, aby w liście motywacyjnym, zamiast opisywać własną osobę, zawrze tylko to, co naprawdę interesuje naszego pracodawcę. O czym mowa? Chodzi przede wszystkim o to, aby opisać swoje zdolności pod kątem ich przydatności dla pracodawcy. 

Należy przy tym pamiętać o tym, aby swoje słowa umotywować odpowiednio przykładami, np. stanowisk, na których nabyliśmy wspomniane umiejętności. Warto napisać w liście motywacyjnym, jak widzimy swoją pracę w firmie pracodawcy i… jak wiele zyska, zatrudniając właśnie nas.

Referencje – dodatek czy podstawa?

CV szyte na miarę?

Obecnie to już standard. Wielu pracodawców wymaga jedynie przesłania CV, pomijając list motywacyjny. Co to oznacza? Curriculum Vitae jest nie tylko naszym życiorysem, ale przede wszystkim informacją dla pracodawcy, jakie mamy umiejętności oraz w jakim stopniu są one kompatybilne ze stanowiskiem, na jakie aplikujemy. Warto więc w CV za każdym razem uwypuklać te umiejętności, wskazywać te szkolenia i doświadczenia, które będą przydatne na stanowisku, o jakie się ubiegamy.

Specjaliści podkreślają, że nasze CV powinno być odzwierciedleniem nas samych. Co to oznacza? W sytuacji, gdy aplikujemy do pracy na stanowisku biurowym , w banku lub urzędzie, nasze CV powinno być konkretne, skromne w ozdobniki, ale rzeczowe.

Osoby aplikujące na stanowiska kreatywne, artystyczne, związane z pracą np. w agencji reklamowej mogą sobie pozwolić na nietypowe CV. Tutaj dozwolone są wszelkiego rodzaju infografiki, kreatywne video CV lub dokument aplikacyjny w postaci gry.

O ile stworzenie infografiki lub gry może sprawić pewne trudności, warto, aby oprócz tradycyjnego CV w formie papierowej lub elektronicznej mieć także standardowe video CV.  Wielu pracodawców docenia rolę tej formy autoprezentacji.

Kto pomoże nam napisać CV?

W sytuacji, gdy  napisanie CV lub listu motywacyjnego sprawia dużą trudność lub też, gdy wysyłamy setki dokumentów aplikacyjnych, ale odpowiedzi brakuje, warto poprosić o pomoc w stworzeniu dokumentów aplikacyjnych.  Nawet, jeśli wydaje nam się, że nasze CV wygląda wzorcowo, może się okazać, że są tam, chociażby błędy ortograficzne. W związku z tym wskazane jest, aby skonsultować wygląd swoich dokumentów aplikacyjnych z ekspertem. Może to być np. doradca zawodowy w centrum informacji i planowania kariery zawodowej, jakie działa przy wojewódzkim urzędzie pracy lub specjalista ds. rozwoju zawodowego w powiatowym urzędzie pracy. Takie konsultacje są bezpłatne.

Poza tym istnieje również szereg firm komercyjnych, które pomagają w tworzeniu i ulepszaniu dokumentów aplikacyjnych. Ich usługi są zwykle płatne. Warto dodać, że ulepszyć swoje CV można za darmo, korzystając z usługi „Fabyka CV”, dostępnej w serwisie Zielonej Linii.

Dokumenty aplikacyjne odgrywają w naszym życiu zwykle większą rolę, niż jesteśmy w stanie to sobie wyobrazić. To od nich bowiem zależy, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, a w efekcie zdobędziemy wymarzone stanowisko pracy. CV to nasza wizytówka i reklama - naprawdę warto o tym pamiętać.

Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Make European BioTech Great Again - szanse dla biotechnologii w Europie Środkowo-Wschodniej

W obliczu zmian geopolitycznych w świecie Europa Środkowo-Wschodnia może stać się nowym centrum biotechnologicznych innowacji. Czy Polska i kraje regionu są gotowe na tę szansę? O tym będą dyskutować uczestnicy XXIII edycji CEBioForum, największego w regionie spotkania naukowców, ekspertów, przedsiębiorców i inwestorów zajmujących się biotechnologią.

Jak ustanowić zarząd sukcesyjny za życia przedsiębiorcy? Procedura krok po kroku

Najlepszym scenariuszem jest zaplanowanie sukcesji zawczasu, za życia właściciela firmy. Ustanowienie zarządu sukcesyjnego sprowadza się do formalnego powołania zarządcy sukcesyjnego i zgłoszenia tego faktu do CEIDG.

Obowiązek sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju w Polsce: wyzwania i możliwości dla firm

Obowiązek sporządzania sprawozdawczości zrównoważonego rozwoju dotyczy dużych podmiotów oraz notowanych małych i średnich przedsiębiorstw. Firmy muszą działać w duchu zrównoważonego rozwoju. Jakie zmiany w pakiecie Omnibus mogą wejść w życie?

Nowa funkcja Google: AI Overviews. Czy zagrozi polskim firmom i wywoła spadki ruchu na stronach internetowych?

Po latach dominacji na rynku wyszukiwarek Google odczuwa coraz większą presję ze strony takich rozwiązań, jak ChatGPT czy Perplexity. Dzięki SI internauci zyskali nowe możliwości pozyskiwania informacji, lecz gigant z Mountain View nie odda pola bez walki. AI Overviews – funkcja, która właśnie trafiła do Polski – to jego kolejna próba utrzymania cyfrowego monopolu. Dla firm pozyskujących klientów dzięki widoczności w internecie, jest ona powodem do niepokoju. Czy AI zacznie przejmować ruch, który dotąd trafiał na ich strony? Ekspert uspokaja – na razie rewolucji nie będzie.

REKLAMA

Coraz więcej postępowań restrukturyzacyjnych. Ostatnia szansa przed upadłością

Branża handlowa nie ma się najlepiej. Ale przed falą upadłości ratuje ją restrukturyzacja. Przez dwa pierwsze miesiące 2025 r. w porównaniu do roku ubiegłego, odnotowano już 40% wzrost postępowań restrukturyzacyjnych w sektorze spożywczym i 50% wzrost upadłości w handlu odzieżą i obuwiem.

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji, ale nie hurtowo

Ostatnie lata to legislacyjny rollercoaster. Przedsiębiorcy oczekują deregulacji i pozytywnie oceniają większość zmian zaprezentowanych przez Rafała Brzoskę. Deregulacja to tlen dla polskiej gospodarki, ale nie można jej przeprowadzić hurtowo.

Ekspansja zagraniczna w handlu detalicznym, a zmieniające się przepisy. Jak przygotować systemy IT, by uniknąć kosztownych błędów?

Według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego (Tygodnik Gospodarczy PIE nr 34/2024) co trzecia firma działająca w branży handlowej prowadzi swoją działalność poza granicami naszego kraju. Większość organizacji docenia możliwości, które dają międzynarodowe rynki. Potwierdzają to badania EY (Wyzwania polskich firm w ekspansji zagranicznej), zgodnie z którymi aż 86% polskich podmiotów planuje dalszą ekspansję zagraniczną. Przygotowanie do wejścia na nowe rynki obejmuje przede wszystkim kwestie związane ze szkoleniami (47% odpowiedzi), zakupem sprzętu (45%) oraz infrastrukturą IT (43%). W przypadku branży retail dużą rolę odgrywa integracja systemów fiskalnych z lokalnymi regulacjami prawnymi. O tym, jak firmy mogą rozwijać międzynarodowy handel detaliczny bez obaw oraz o kompatybilności rozwiązań informatycznych, opowiadają eksperci INEOGroup.

Leasing w podatkach i optymalizacja wykupu - praktyczne informacje

Leasing od lat jest jedną z najpopularniejszych form finansowania środków trwałych w biznesie. Przedsiębiorcy chętnie korzystają z tej opcji, ponieważ pozwala ona na rozłożenie kosztów w czasie, a także oferuje korzyści podatkowe. Warto jednak pamiętać, że zarówno leasing operacyjny, jak i finansowy podlegają różnym regulacjom podatkowym, które mogą mieć istotne znaczenie dla rozliczeń firmy. Dodatkowo, wykup przedmiotu leasingu niesie ze sobą określone skutki podatkowe, które warto dobrze zaplanować.

REKLAMA

Nie czekaj na cyberatak. Jakie kroki podjąć, aby być przygotowanym?

Czy w dzisiejszych czasach każda organizacja jest zagrożona cyberatakiem? Jak się chronić? Na co zwracać uwagę? Na pytania odpowiadają: Paweł Kulpa i Robert Ługowski - Cybersecurity Architect, Safesqr.

Jak założyć spółkę z o.o. przez S24?

Rejestracja spółki z o.o. przez system S24 w wielu przypadkach jest najlepszą metodą zakładania spółki, ze względu na ograniczenie kosztów, szybkość (np. nie ma konieczności umawiania spotkań z notariuszem) i możliwość działania zdalnego w wielu sytuacjach. Mimo tego, że funkcjonowanie systemu s24 wydaje się niezbyt skomplikowane, to jednak zakładanie spółki wymaga posiadania pewnej wiedzy prawnej.

REKLAMA