REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Joanna Niemyjska
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobre CV i list motywacyjny to dwa najważniejsze dokumenty w pierwszym etapie rekrutacji kandydata do pracy. To od nich zależy, czy rozmowa kwalifikacyjna w ogóle się odbędzie. W jaki sposób napisać dobre CV i list motywacyjny? O czym należy pamiętać?

Curriculum Vitae, w skrócie zwane CV, to dokument, który, przynajmniej z założenia, powinien nam towarzyszyć przez całe życie i podlegać największej liczbie modyfikacji ze wszystkich dokumentów, jakie nas dotyczą. Wynika to z faktu, iż z każdym kolejnym rokiem wzbogaca się (przynajmniej w założeniu) nasze życie zawodowe, nabywamy nowe umiejętności, zdobywamy kolejne doświadczenia i kończymy wybrane szkolenia. To wszystko powinno zostać uwzględnione w dokumencie, jaki przedłożymy przyszłemu pracodawcy.

REKLAMA

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Jak stworzyć idealne CV?

Wbrew pozorom stworzenie przykładowego CV nie jest trudne, tym bardziej, jeśli robimy to po raz kolejny. Jeśli ktoś pierwszy raz będzie tworzył swoją biografię zawodową, warto, na odrębnej kartce, zapisać najważniejsze elementy z naszego życiorysu zawodowego, które chcemy zawrzeć w CV. Poza danymi kontaktowymi i klauzulą o ochronie danych osobowych, we wspomnianym dokumencie powinny się znaleźć: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, ukończone kursy i szkolenia, poziom znajomości języków obcych, dodatkowe kwalifikacje, zainteresowania. Warto też ująć w CV swój cel zawodowy. Dokument powinien być opatrzony aktualną fotografią.

Tworząc CV należy bezwzględnie zadbać o estetykę tego dokumentu. Nie mają więc prawa znaleźć się tam błędy ortograficzne oraz czcionki i grafiki, które odciągają uwagę czytającego od przedstawionej treści dokumentu. CV powinno być zwięzłe,  wyglądać schludnie, w pewnym sensie ascetycznie, ale zarazem interesująco. Im bardziej będzie ono czytelne, tym łatwiej rekruter zapamięta to, co przeczytał.

REKLAMA

W sytuacji, gdy mamy niewielkie doświadczenie zawodowe lub w ogóle go nie posiadamy, warto zapełnić tę lukę innymi doświadczeniami oraz umiejętnościami, które dzięki nim zdobyliśmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

List motywacyjny, czyli kilka słów autoreklamy

Napisanie listu motywacyjnego jest zwykle trudniejsze od stworzenia CV. W tym wypadku przydatne są bowiem pewne zdolności humanistyczne. CV to swoista reklama kandydata, która ma przekonać pracodawcę do zatrudnienia autora dokumentu. W związku z tym najważniejsze jest, aby w liście motywacyjnym, zamiast opisywać własną osobę, zawrze tylko to, co naprawdę interesuje naszego pracodawcę. O czym mowa? Chodzi przede wszystkim o to, aby opisać swoje zdolności pod kątem ich przydatności dla pracodawcy. 

Należy przy tym pamiętać o tym, aby swoje słowa umotywować odpowiednio przykładami, np. stanowisk, na których nabyliśmy wspomniane umiejętności. Warto napisać w liście motywacyjnym, jak widzimy swoją pracę w firmie pracodawcy i… jak wiele zyska, zatrudniając właśnie nas.

Referencje – dodatek czy podstawa?

CV szyte na miarę?

Obecnie to już standard. Wielu pracodawców wymaga jedynie przesłania CV, pomijając list motywacyjny. Co to oznacza? Curriculum Vitae jest nie tylko naszym życiorysem, ale przede wszystkim informacją dla pracodawcy, jakie mamy umiejętności oraz w jakim stopniu są one kompatybilne ze stanowiskiem, na jakie aplikujemy. Warto więc w CV za każdym razem uwypuklać te umiejętności, wskazywać te szkolenia i doświadczenia, które będą przydatne na stanowisku, o jakie się ubiegamy.

Specjaliści podkreślają, że nasze CV powinno być odzwierciedleniem nas samych. Co to oznacza? W sytuacji, gdy aplikujemy do pracy na stanowisku biurowym , w banku lub urzędzie, nasze CV powinno być konkretne, skromne w ozdobniki, ale rzeczowe.

Osoby aplikujące na stanowiska kreatywne, artystyczne, związane z pracą np. w agencji reklamowej mogą sobie pozwolić na nietypowe CV. Tutaj dozwolone są wszelkiego rodzaju infografiki, kreatywne video CV lub dokument aplikacyjny w postaci gry.

O ile stworzenie infografiki lub gry może sprawić pewne trudności, warto, aby oprócz tradycyjnego CV w formie papierowej lub elektronicznej mieć także standardowe video CV.  Wielu pracodawców docenia rolę tej formy autoprezentacji.

Kto pomoże nam napisać CV?

W sytuacji, gdy  napisanie CV lub listu motywacyjnego sprawia dużą trudność lub też, gdy wysyłamy setki dokumentów aplikacyjnych, ale odpowiedzi brakuje, warto poprosić o pomoc w stworzeniu dokumentów aplikacyjnych.  Nawet, jeśli wydaje nam się, że nasze CV wygląda wzorcowo, może się okazać, że są tam, chociażby błędy ortograficzne. W związku z tym wskazane jest, aby skonsultować wygląd swoich dokumentów aplikacyjnych z ekspertem. Może to być np. doradca zawodowy w centrum informacji i planowania kariery zawodowej, jakie działa przy wojewódzkim urzędzie pracy lub specjalista ds. rozwoju zawodowego w powiatowym urzędzie pracy. Takie konsultacje są bezpłatne.

Poza tym istnieje również szereg firm komercyjnych, które pomagają w tworzeniu i ulepszaniu dokumentów aplikacyjnych. Ich usługi są zwykle płatne. Warto dodać, że ulepszyć swoje CV można za darmo, korzystając z usługi „Fabyka CV”, dostępnej w serwisie Zielonej Linii.

Dokumenty aplikacyjne odgrywają w naszym życiu zwykle większą rolę, niż jesteśmy w stanie to sobie wyobrazić. To od nich bowiem zależy, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, a w efekcie zdobędziemy wymarzone stanowisko pracy. CV to nasza wizytówka i reklama - naprawdę warto o tym pamiętać.

Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

REKLAMA

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

REKLAMA

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA