REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak napisać CV i list motywacyjny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Joanna Niemyjska
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia
Jak napisać CV i list motywacyjny? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Dobre CV i list motywacyjny to dwa najważniejsze dokumenty w pierwszym etapie rekrutacji kandydata do pracy. To od nich zależy, czy rozmowa kwalifikacyjna w ogóle się odbędzie. W jaki sposób napisać dobre CV i list motywacyjny? O czym należy pamiętać?

Curriculum Vitae, w skrócie zwane CV, to dokument, który, przynajmniej z założenia, powinien nam towarzyszyć przez całe życie i podlegać największej liczbie modyfikacji ze wszystkich dokumentów, jakie nas dotyczą. Wynika to z faktu, iż z każdym kolejnym rokiem wzbogaca się (przynajmniej w założeniu) nasze życie zawodowe, nabywamy nowe umiejętności, zdobywamy kolejne doświadczenia i kończymy wybrane szkolenia. To wszystko powinno zostać uwzględnione w dokumencie, jaki przedłożymy przyszłemu pracodawcy.

REKLAMA

Zapisz się na nasz newsletter

Jak stworzyć idealne CV?

REKLAMA

Wbrew pozorom stworzenie przykładowego CV nie jest trudne, tym bardziej, jeśli robimy to po raz kolejny. Jeśli ktoś pierwszy raz będzie tworzył swoją biografię zawodową, warto, na odrębnej kartce, zapisać najważniejsze elementy z naszego życiorysu zawodowego, które chcemy zawrzeć w CV. Poza danymi kontaktowymi i klauzulą o ochronie danych osobowych, we wspomnianym dokumencie powinny się znaleźć: wykształcenie, doświadczenie zawodowe, ukończone kursy i szkolenia, poziom znajomości języków obcych, dodatkowe kwalifikacje, zainteresowania. Warto też ująć w CV swój cel zawodowy. Dokument powinien być opatrzony aktualną fotografią.

Tworząc CV należy bezwzględnie zadbać o estetykę tego dokumentu. Nie mają więc prawa znaleźć się tam błędy ortograficzne oraz czcionki i grafiki, które odciągają uwagę czytającego od przedstawionej treści dokumentu. CV powinno być zwięzłe,  wyglądać schludnie, w pewnym sensie ascetycznie, ale zarazem interesująco. Im bardziej będzie ono czytelne, tym łatwiej rekruter zapamięta to, co przeczytał.

W sytuacji, gdy mamy niewielkie doświadczenie zawodowe lub w ogóle go nie posiadamy, warto zapełnić tę lukę innymi doświadczeniami oraz umiejętnościami, które dzięki nim zdobyliśmy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

List motywacyjny, czyli kilka słów autoreklamy

REKLAMA

Napisanie listu motywacyjnego jest zwykle trudniejsze od stworzenia CV. W tym wypadku przydatne są bowiem pewne zdolności humanistyczne. CV to swoista reklama kandydata, która ma przekonać pracodawcę do zatrudnienia autora dokumentu. W związku z tym najważniejsze jest, aby w liście motywacyjnym, zamiast opisywać własną osobę, zawrze tylko to, co naprawdę interesuje naszego pracodawcę. O czym mowa? Chodzi przede wszystkim o to, aby opisać swoje zdolności pod kątem ich przydatności dla pracodawcy. 

Należy przy tym pamiętać o tym, aby swoje słowa umotywować odpowiednio przykładami, np. stanowisk, na których nabyliśmy wspomniane umiejętności. Warto napisać w liście motywacyjnym, jak widzimy swoją pracę w firmie pracodawcy i… jak wiele zyska, zatrudniając właśnie nas.

Referencje – dodatek czy podstawa?

CV szyte na miarę?

Obecnie to już standard. Wielu pracodawców wymaga jedynie przesłania CV, pomijając list motywacyjny. Co to oznacza? Curriculum Vitae jest nie tylko naszym życiorysem, ale przede wszystkim informacją dla pracodawcy, jakie mamy umiejętności oraz w jakim stopniu są one kompatybilne ze stanowiskiem, na jakie aplikujemy. Warto więc w CV za każdym razem uwypuklać te umiejętności, wskazywać te szkolenia i doświadczenia, które będą przydatne na stanowisku, o jakie się ubiegamy.

Specjaliści podkreślają, że nasze CV powinno być odzwierciedleniem nas samych. Co to oznacza? W sytuacji, gdy aplikujemy do pracy na stanowisku biurowym , w banku lub urzędzie, nasze CV powinno być konkretne, skromne w ozdobniki, ale rzeczowe.

Osoby aplikujące na stanowiska kreatywne, artystyczne, związane z pracą np. w agencji reklamowej mogą sobie pozwolić na nietypowe CV. Tutaj dozwolone są wszelkiego rodzaju infografiki, kreatywne video CV lub dokument aplikacyjny w postaci gry.

O ile stworzenie infografiki lub gry może sprawić pewne trudności, warto, aby oprócz tradycyjnego CV w formie papierowej lub elektronicznej mieć także standardowe video CV.  Wielu pracodawców docenia rolę tej formy autoprezentacji.

Kto pomoże nam napisać CV?

W sytuacji, gdy  napisanie CV lub listu motywacyjnego sprawia dużą trudność lub też, gdy wysyłamy setki dokumentów aplikacyjnych, ale odpowiedzi brakuje, warto poprosić o pomoc w stworzeniu dokumentów aplikacyjnych.  Nawet, jeśli wydaje nam się, że nasze CV wygląda wzorcowo, może się okazać, że są tam, chociażby błędy ortograficzne. W związku z tym wskazane jest, aby skonsultować wygląd swoich dokumentów aplikacyjnych z ekspertem. Może to być np. doradca zawodowy w centrum informacji i planowania kariery zawodowej, jakie działa przy wojewódzkim urzędzie pracy lub specjalista ds. rozwoju zawodowego w powiatowym urzędzie pracy. Takie konsultacje są bezpłatne.

Poza tym istnieje również szereg firm komercyjnych, które pomagają w tworzeniu i ulepszaniu dokumentów aplikacyjnych. Ich usługi są zwykle płatne. Warto dodać, że ulepszyć swoje CV można za darmo, korzystając z usługi „Fabyka CV”, dostępnej w serwisie Zielonej Linii.

Dokumenty aplikacyjne odgrywają w naszym życiu zwykle większą rolę, niż jesteśmy w stanie to sobie wyobrazić. To od nich bowiem zależy, czy zostaniemy zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną, a w efekcie zdobędziemy wymarzone stanowisko pracy. CV to nasza wizytówka i reklama - naprawdę warto o tym pamiętać.

Pierwsza rozmowa rekrutacyjna

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
W świadomej podróży po spokój

Rozmowa z Olą Krzemińską, twórczynią i CEO agencji Power, promotorką aktywnego stylu życia, o mądrym zarządzaniu energią w życiu i biznesie, zmianach w kulturze pracy oraz trendach w organizacji wydarzeń i wyjazdów firmowych.

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

Fiskus na tropie! Jak działa kontrola? [Gość Infor.pl]

Podatnik pod lupą fiskusa – co warto wiedzieć o kontrolach skarbowych w Polsce Kontrola skarbowa – hasło, które budzi dreszcze u większości przedsiębiorców. Choć nikt nie chce być sprawdzany przez fiskusa, w praktyce takie sytuacje są coraz częstsze i nierzadko trudne do uniknięcia.

Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

REKLAMA

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

REKLAMA

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

REKLAMA