REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać dobry list motywacyjny?

HAYS Poland
Doradztwo personalne
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

List motywacyjny zaraz po CV, jest pierwszą rzeczą, którą widzi osoba rekrutująca. Postępowanie według prostej formuły opisanej w poniższym artykule, uczyni z twojego listu motywacyjnego wartościową rozbudowę twojego cv.

Na klawiaturze czy ręcznie? 

Opinia wśród ekspertów ds. rekrutacji na temat tego, czy list motywacyjny powinien być skrupulatnie – ręcznie napisany, czy może powinien mieć formę komputerową, jest często podzielona. Zaletą listu pisanego ręcznie jest to, że pokazuje on, iż spędziłeś wiele czasu nad indywidualną aplikacją. To daje Ci szansę zademonstrowania sumienności, znajomości pisowni i wreszcie zwykłej umiejętności staromodnej sztuki pisania listów. Nawet w obliczu upowszechnienia się domowych komputerów, ręcznie pisane CV zazwyczaj miały przewagę nad tymi w formie komputerowej, do czasu pojawienia się poczty elektronicznej. 

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej oraz postępującym rozwojem możliwości komunikacyjnych, wysyłanie listów pisanych na komputerze stało się dużo bardziej akceptowalne. W konsekwencji, w wielu przypadkach kandydaci są zachęcani do przesyłania CV pocztą e-mail, co pozostawia pisane ręcznie zgłoszenia daleko w tyle.

Etapy pisania 

  • Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
  • Drugi akapit: zwięźle przedstaw swoją sytuacje zawodową i kwalifikacje (zawodowe i/lub akademickie). Nie pisz zbyt wiele, w przeciwnym razie mogą zrezygnować z czytania twojego CV. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, upewnij się, że umiejętności, które wyszczególniłeś mają odzwierciedlenie w twoim CV.
  • Trzeci akapit: napisz dlaczego powinni zatrudnić właśnie Ciebie i dlaczego byłbyś dobrym pracownikiem. Opowiedz firmie trochę o niej samej (np. „Jako największa na wschodzie firma zajmująca się produkcją uszczelniaczy asfaltu...”),aby pokazać, że ty także wiesz coś o firmie. Dowiedz się czegoś więcej zanim zaczniesz się ubiegać o pracę

Porównaj Jak stworzyć dobre CV?

Co należy, a czego nie wolno

  • Upewnij się, czy twój list jest zaadresowany do właściwej osoby i pod właściwy adres. Nie popełniaj błędów w pisowni.
  • Nie wysyłaj listu do „Pani” lub „Pana”. Dowiedz się, kim jest właściwa osoba: kierownik działu lub kierownik ds. personalnych - i zaadresuj list do niej.
  • Upewnij się, czy zamieściłeś swoje dane kontaktowe zawierające adres, numery telefonów, adres e-mail. Jeżeli potencjalny pracodawca nie będzie mógł do Ciebie dotrzeć, nie osiągniesz celu, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
  •  Nie wysyłaj listu bez uprzedniego sprawdzenia ogółu pod kątem błędów pisowni, literówek, podejrzanej gramatyki, błędnej interpunkcji, śladów po kubku kawy, plam z tuszu – upewnij się, że wszystko jest idealnie.
  • Nie pisz zbyt wielu rzeczy – twój list powinien być krótki, treściwy i na temat. Nie ma potrzeby, aby podwajać szczegóły ukazane w twoim cv.
  • Zastosuj formę wyboldowanych punktów, tam gdzie jest to wskazane – czytającemu będzie łatwiej przeglądać list. Pamiętaj o odpowiednim wstępie i zakończeniu twojego listu (wyboldowane części powinny być przypisane do odpowiednich akapitów 
  • Nie wysyłaj cv bez listu motywacyjnego – list jest wstępem do twojego cv.
  • Spraw, aby twój list był „szyty na miarę” – dostosowany do pracodawcy. Każdy może skopiować typowy list motywacyjny, ale to indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie.
  • Nie zawieraj negatywnych informacji, takich jak osobiste konflikty z poprzednim pracodawcą, szczegóły z sądu czy wrogie komentarze na temat obecnego pracodawcy.
  • Nie używaj skomplikowanych słów tylko po to, aby zrobić wrażenie. Jeżeli chcesz użyć słów, których zazwyczaj byś nie użył, nie zawracaj sobie głowy. Jest to nierealne odzwierciedlenie Ciebie i osoba czytająca może nie zrozumieć tego, co chcesz powiedzieć.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

REKLAMA

Korzystanie z e-maila 

  • Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej, poczta o „żółwim tempie” nie jest jedyną opcją dostarczenia CV i listu. Generalnie panują tu te same zasady aplikowania, ale jest kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać wysyłając CV i list pocztą elektroniczną.
  • Upewnij się, że list jest napisany standardową czcionką oraz ma standardowy format i interpunkcję. W momencie, gdy jest wysłany do innego komputera, cały wygląd dokumentu może ulec zmianie, a więc zawartość powinna być szczególnie prawidłowa.
  •  Jeżeli twój list jest częścią wyjściowej wiadomości (jako załączony dokument formatu Word), nie używaj nieoficjalnych słów. Używaj tych samych zwrotów grzecznościowych na tym etapie, jakich byś użył w ręcznie pisanym liście.
  •  Jeżeli załączasz swoje CV w mailu – pamiętaj aby je załączyć!
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

REKLAMA

Kobieta i firma: co 8. polska przedsiębiorczyni przy pozyskiwaniu finansowania doświadczyła trudności związanych z płcią

Blisko co ósma przedsiębiorczyni (13 proc.) deklaruje, że doświadczyła trudności potencjalnie związanych z płcią na etapie pozyskiwania finansowania działalności. Najczęściej trudności te wiązały się z otrzymaniem mniej korzystnych warunków niż inne podmioty znajdujące się w podobnej sytuacji (28 proc.) oraz wymaganiem dodatkowych zabezpieczeń (27 proc.). Respondentki wskazują także odrzucenie wniosku bez jasnego uzasadnienia (24 proc.). Niemal ⅕ przedsiębiorczyń nie potrafi określić czy tego typu trudności ich dotyczyły – deklaruje to 19 proc. badanych. Poniżej szczegółowa analiza badania.

Kto może korzystać z wirtualnych kas fiskalnych po nowelizacji? Niższe koszty dla Twojej firmy

W świecie, gdzie płatności zbliżeniowe, e-faktury i zdalna praca stają się normą, tradycyjne, fizyczne kasy fiskalne mogą wydawać się reliktem przeszłości. Dla wielu przedsiębiorców w Polsce, to właśnie oprogramowanie zastępuje dziś rolę tradycyjnego urządzenia rejestrującego sprzedaż. Mowa o kasach fiskalnych w postaci oprogramowania, zwanych również kasami wirtualnymi lub kasami online w wersji software’owej. Katalog branż mogących z nich korzystać nie jest jednak zbyt szeroki. Na szczęście ostatnio uległ poszerzeniu - sprawdź, czy Twoja branża jest na liście.

Co zrobić, gdy płatność trafiła na rachunek spoza białej listy?

W codziennym prowadzeniu działalności gospodarczej nietrudno o pomyłkę. Jednym z poważniejszych błędów może być dokonanie przelewu na rachunek, który nie znajduje się na tzw. białej liście podatników VAT. Co to oznacza i jakie konsekwencje grożą przedsiębiorcy? Czy można naprawić taki błąd?

Zmiany dla przedsiębiorców: nowa ustawa zmienia dostęp do informacji o VAT i ułatwi prowadzenie biznesu

Polski system informacyjny dla przedsiębiorców przechodzi fundamentalną modernizację. Nowa ustawa wprowadza rozwiązania mające na celu zintegrowanie kluczowych danych o podmiotach gospodarczych w jednym miejscu. Przedsiębiorcy, którzy do tej pory musieli przeglądać kilka systemów i kontaktować się z różnymi urzędami, by zweryfikować status kontrahenta, zyskują narzędzie, które ma szanse znacząco usprawnić ich codzienną działalność. Możliwe będzie uzyskanie informacji, czy dany przedsiębiorca został zarejestrowany i figuruje w wykazie podatników VAT. Ustawa przewiduje współpracę i wymianę informacji pomiędzy systemami PIP i Krajowej Administracji Skarbowej w zakresie niektórych informacji zawartych w wykazie podatników VAT (dane identyfikacyjne oraz informacja o statusie podmiotu).

REKLAMA

Wigilia w firmie? W tym roku to będzie kosztowna pomyłka! Nie popełnij tego błędu

Po 11 listopada, kolejne duże święta wolne od pracy za miesiąc z hakiem. Urlopy na ten czas są właśnie planowane, albo już zaklepane. A jeszcze rok temu w wielu firmach w Wigilię Bożego Narodzenia praca wrzała. Ale czy w tym roku wszystko odbędzie się zgodnie z nowym prawem? Państwowa Inspekcja Pracy rzuca na stół twarde ostrzeżenie, a złamanie przepisów dotyczących pracy w Wigilię to prosta droga do finansowej katastrofy dla pracodawcy. Kary mogą sięgnąć dziesiątek tysięcy złotych, a celem kontrolerów PIP może być w tym roku praca w Wigilię. Sprawdź, czy nie igrasz z ogniem, jeżeli i w tym roku masz na ten dzień zaplanowaną pracę dla swoich podwładnych, albo z roztargnienia zapomniałeś, że od tego roku Wigilia musi być wolna od pracy.

E-rezydencja w Estonii. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Założenie firmy trwa 5 minut

E-rezydencja w Estonii cieszy się dużą popularnością. Już 2,6 tys. Polaków posiada kartę e-Residency. Firmę zakłada się online i trwa to 5 minut. Następnie wypełnianie dokumentacji i raportowania podatkowego zajmuje około 2-3 minut.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA