REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać dobry list motywacyjny?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

List motywacyjny zaraz po CV, jest pierwszą rzeczą, którą widzi osoba rekrutująca. Postępowanie według prostej formuły opisanej w poniższym artykule, uczyni z twojego listu motywacyjnego wartościową rozbudowę twojego cv.

Na klawiaturze czy ręcznie? 

Opinia wśród ekspertów ds. rekrutacji na temat tego, czy list motywacyjny powinien być skrupulatnie – ręcznie napisany, czy może powinien mieć formę komputerową, jest często podzielona. Zaletą listu pisanego ręcznie jest to, że pokazuje on, iż spędziłeś wiele czasu nad indywidualną aplikacją. To daje Ci szansę zademonstrowania sumienności, znajomości pisowni i wreszcie zwykłej umiejętności staromodnej sztuki pisania listów. Nawet w obliczu upowszechnienia się domowych komputerów, ręcznie pisane CV zazwyczaj miały przewagę nad tymi w formie komputerowej, do czasu pojawienia się poczty elektronicznej. 

REKLAMA

REKLAMA

Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej oraz postępującym rozwojem możliwości komunikacyjnych, wysyłanie listów pisanych na komputerze stało się dużo bardziej akceptowalne. W konsekwencji, w wielu przypadkach kandydaci są zachęcani do przesyłania CV pocztą e-mail, co pozostawia pisane ręcznie zgłoszenia daleko w tyle.

Etapy pisania 

  • Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
  • Drugi akapit: zwięźle przedstaw swoją sytuacje zawodową i kwalifikacje (zawodowe i/lub akademickie). Nie pisz zbyt wiele, w przeciwnym razie mogą zrezygnować z czytania twojego CV. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, upewnij się, że umiejętności, które wyszczególniłeś mają odzwierciedlenie w twoim CV.
  • Trzeci akapit: napisz dlaczego powinni zatrudnić właśnie Ciebie i dlaczego byłbyś dobrym pracownikiem. Opowiedz firmie trochę o niej samej (np. „Jako największa na wschodzie firma zajmująca się produkcją uszczelniaczy asfaltu...”),aby pokazać, że ty także wiesz coś o firmie. Dowiedz się czegoś więcej zanim zaczniesz się ubiegać o pracę

Porównaj Jak stworzyć dobre CV?

Co należy, a czego nie wolno

  • Upewnij się, czy twój list jest zaadresowany do właściwej osoby i pod właściwy adres. Nie popełniaj błędów w pisowni.
  • Nie wysyłaj listu do „Pani” lub „Pana”. Dowiedz się, kim jest właściwa osoba: kierownik działu lub kierownik ds. personalnych - i zaadresuj list do niej.
  • Upewnij się, czy zamieściłeś swoje dane kontaktowe zawierające adres, numery telefonów, adres e-mail. Jeżeli potencjalny pracodawca nie będzie mógł do Ciebie dotrzeć, nie osiągniesz celu, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
  •  Nie wysyłaj listu bez uprzedniego sprawdzenia ogółu pod kątem błędów pisowni, literówek, podejrzanej gramatyki, błędnej interpunkcji, śladów po kubku kawy, plam z tuszu – upewnij się, że wszystko jest idealnie.
  • Nie pisz zbyt wielu rzeczy – twój list powinien być krótki, treściwy i na temat. Nie ma potrzeby, aby podwajać szczegóły ukazane w twoim cv.
  • Zastosuj formę wyboldowanych punktów, tam gdzie jest to wskazane – czytającemu będzie łatwiej przeglądać list. Pamiętaj o odpowiednim wstępie i zakończeniu twojego listu (wyboldowane części powinny być przypisane do odpowiednich akapitów 
  • Nie wysyłaj cv bez listu motywacyjnego – list jest wstępem do twojego cv.
  • Spraw, aby twój list był „szyty na miarę” – dostosowany do pracodawcy. Każdy może skopiować typowy list motywacyjny, ale to indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie.
  • Nie zawieraj negatywnych informacji, takich jak osobiste konflikty z poprzednim pracodawcą, szczegóły z sądu czy wrogie komentarze na temat obecnego pracodawcy.
  • Nie używaj skomplikowanych słów tylko po to, aby zrobić wrażenie. Jeżeli chcesz użyć słów, których zazwyczaj byś nie użył, nie zawracaj sobie głowy. Jest to nierealne odzwierciedlenie Ciebie i osoba czytająca może nie zrozumieć tego, co chcesz powiedzieć.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

REKLAMA

Korzystanie z e-maila 

  • Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej, poczta o „żółwim tempie” nie jest jedyną opcją dostarczenia CV i listu. Generalnie panują tu te same zasady aplikowania, ale jest kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać wysyłając CV i list pocztą elektroniczną.
  • Upewnij się, że list jest napisany standardową czcionką oraz ma standardowy format i interpunkcję. W momencie, gdy jest wysłany do innego komputera, cały wygląd dokumentu może ulec zmianie, a więc zawartość powinna być szczególnie prawidłowa.
  •  Jeżeli twój list jest częścią wyjściowej wiadomości (jako załączony dokument formatu Word), nie używaj nieoficjalnych słów. Używaj tych samych zwrotów grzecznościowych na tym etapie, jakich byś użył w ręcznie pisanym liście.
  •  Jeżeli załączasz swoje CV w mailu – pamiętaj aby je załączyć!
Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Gdy motywacja spada. Sprawdzone sposoby na odzyskanie chęci do działania

Zaangażowanie pracowników to nie tylko wskaźnik nastrojów w zespołach, lecz realny czynnik decydujący o efektywności i kondycji finansowej organizacji. Jak pokazuje raport Gallupa „State of the Global Workplace 2025”, firmy z wysokim poziomem zaangażowania osiągają o 23 proc. wyższą rentowność i o 18 proc. lepszą produktywność niż konkurencja. Jednocześnie dane z tego samego badania są alarmujące – globalny poziom zaangażowania spadł z 23 do 21 proc., co oznacza, że aż czterech na pięciu pracowników nie czuje silnej więzi z miejscem pracy. Jak odwrócić ten trend?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

Ogólne warunki umowy często nie są wiążące. Mimo że są dostępne

Wiele firm – także dużych – zakłada, że sam fakt opublikowania wzorca umownego oznacza, iż automatycznie obowiązuje on drugą stronę. To założenie jest błędne. Może być nie tylko rozczarowujące, ale i kosztowne.

Wakacje od ZUS 2025: pół miliona przedsiębiorców wciąż może z nich skorzystać w tym roku. Czy planują zrobić to w listopadzie i grudniu

Na 0,5 mln przedsiębiorców jeszcze w tym roku czekają wakacje, w kieszeni zostanie im z tego powodu 360 mln zł. Zwolnienia ze składki na własne ubezpieczenia społeczne, tzw. wakacje od ZUS-u, w tym roku uzyskało 885,5 tys. podmiotów. Te pół miliona przedsiębiorców, prawdopodobnie zaplanowało wakacje od ZUS-u na końcowe miesiące roku.

REKLAMA

Firma w Czechach w 2026 roku – dlaczego warto?

Czechy od lat należą do najatrakcyjniejszych krajów w Europie dla przedsiębiorców z Polski, którzy szukają stabilnego, przejrzystego i przyjaznego środowiska do prowadzenia biznesu. W 2025 roku to zainteresowanie nie tylko nie słabnie, ale wręcz rośnie. Coraz więcej osób rozważa przeniesienie działalności gospodarczej za południową granicę – nie z powodu chęci ucieczki przed obowiązkami, lecz po to, by zyskać normalne warunki do pracy i rozwoju firmy.

Faktoring bije rekordy w Polsce. Ponad 31 tysięcy firm finansuje się bez kredytu

Coraz więcej polskich przedsiębiorców wybiera faktoring jako sposób na poprawę płynności finansowej. Z danych Polskiego Związku Faktorów wynika, że po trzech kwartałach 2025 roku firmy zrzeszone w organizacji sfinansowały faktury o łącznej wartości 376,7 mld to o 9,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Z usług faktorów korzysta już ponad 31 tysięcy przedsiębiorstw.

PKO Leasing nadal na czele, rynek z wolniejszym wzrostem – leasing w 2025 roku [Gość Infor.pl]

Polski rynek leasingu po trzech kwartałach 2025 roku wyraźnie zwalnia. Po latach dwucyfrowych wzrostów branża wchodzi w fazę dojrzewania – prognozowany roczny wynik to zaledwie jednocyfrowy przyrost. Mimo spowolnienia, lider rynku – PKO Leasing – utrzymuje pozycję z bezpieczną przewagą nad konkurencją.

Bardzo dobra wiadomość dla firm transportowych: rząd uruchamia dopłaty do tachografów. Oto na jakich nowych zasadach skorzystają z dotacji przewoźnicy

Rząd uruchamia dopłaty do tachografów – na jakich nowych zasadach będzie przyznawane wsparcie dla przewoźników?Ministerstwo Infrastruktury 14 października 2025 opublikowało rozporządzenie w zakresie dofinansowania do wymiany tachografów.

REKLAMA

Program GO4funds wspiera firmy zainteresowane funduszami UE

Jak znaleźć optymalne unijne finansowanie dla własnej firmy? Jak nie przeoczyć ważnego i atrakcyjnego konkursu? Warto skorzystać z programu GO4funds prowadzonego przez Bank BNP Paribas.

Fundacja rodzinna w organizacji: czy może sprzedać udziały i inwestować w akcje? Kluczowe zasady i skutki podatkowe

Fundacja rodzinna w organizacji, choć nie posiada jeszcze osobowości prawnej, może w pewnych sytuacjach zarządzać przekazanym jej majątkiem, w tym sprzedać udziały. Warto jednak wiedzieć, jakie warunki muszą zostać spełnione, by uniknąć konsekwencji podatkowych oraz jak prawidłowo inwestować środki fundacji w papiery wartościowe.

REKLAMA