REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak napisać dobry list motywacyjny?

 HAYS Poland
Doradztwo personalne
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

List motywacyjny zaraz po CV, jest pierwszą rzeczą, którą widzi osoba rekrutująca. Postępowanie według prostej formuły opisanej w poniższym artykule, uczyni z twojego listu motywacyjnego wartościową rozbudowę twojego cv.

Na klawiaturze czy ręcznie? 

REKLAMA

Opinia wśród ekspertów ds. rekrutacji na temat tego, czy list motywacyjny powinien być skrupulatnie – ręcznie napisany, czy może powinien mieć formę komputerową, jest często podzielona. Zaletą listu pisanego ręcznie jest to, że pokazuje on, iż spędziłeś wiele czasu nad indywidualną aplikacją. To daje Ci szansę zademonstrowania sumienności, znajomości pisowni i wreszcie zwykłej umiejętności staromodnej sztuki pisania listów. Nawet w obliczu upowszechnienia się domowych komputerów, ręcznie pisane CV zazwyczaj miały przewagę nad tymi w formie komputerowej, do czasu pojawienia się poczty elektronicznej. 

REKLAMA

Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej oraz postępującym rozwojem możliwości komunikacyjnych, wysyłanie listów pisanych na komputerze stało się dużo bardziej akceptowalne. W konsekwencji, w wielu przypadkach kandydaci są zachęcani do przesyłania CV pocztą e-mail, co pozostawia pisane ręcznie zgłoszenia daleko w tyle.

Etapy pisania 

  • Pierwszy akapit: wyjaśnij dlaczego piszesz. Upewnij się, że to zachęci ich do czytania. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, napisz gdzie i kiedy je widziałeś oraz dołącz numer referencyjny, jeżeli ogłoszenie go posiada.
  • Drugi akapit: zwięźle przedstaw swoją sytuacje zawodową i kwalifikacje (zawodowe i/lub akademickie). Nie pisz zbyt wiele, w przeciwnym razie mogą zrezygnować z czytania twojego CV. Jeżeli odpowiadasz na ogłoszenie, upewnij się, że umiejętności, które wyszczególniłeś mają odzwierciedlenie w twoim CV.
  • Trzeci akapit: napisz dlaczego powinni zatrudnić właśnie Ciebie i dlaczego byłbyś dobrym pracownikiem. Opowiedz firmie trochę o niej samej (np. „Jako największa na wschodzie firma zajmująca się produkcją uszczelniaczy asfaltu...”),aby pokazać, że ty także wiesz coś o firmie. Dowiedz się czegoś więcej zanim zaczniesz się ubiegać o pracę

Porównaj Jak stworzyć dobre CV?

Co należy, a czego nie wolno

  • Upewnij się, czy twój list jest zaadresowany do właściwej osoby i pod właściwy adres. Nie popełniaj błędów w pisowni.
  • Nie wysyłaj listu do „Pani” lub „Pana”. Dowiedz się, kim jest właściwa osoba: kierownik działu lub kierownik ds. personalnych - i zaadresuj list do niej.
  • Upewnij się, czy zamieściłeś swoje dane kontaktowe zawierające adres, numery telefonów, adres e-mail. Jeżeli potencjalny pracodawca nie będzie mógł do Ciebie dotrzeć, nie osiągniesz celu, jakim jest rozmowa kwalifikacyjna.
  •  Nie wysyłaj listu bez uprzedniego sprawdzenia ogółu pod kątem błędów pisowni, literówek, podejrzanej gramatyki, błędnej interpunkcji, śladów po kubku kawy, plam z tuszu – upewnij się, że wszystko jest idealnie.
  • Nie pisz zbyt wielu rzeczy – twój list powinien być krótki, treściwy i na temat. Nie ma potrzeby, aby podwajać szczegóły ukazane w twoim cv.
  • Zastosuj formę wyboldowanych punktów, tam gdzie jest to wskazane – czytającemu będzie łatwiej przeglądać list. Pamiętaj o odpowiednim wstępie i zakończeniu twojego listu (wyboldowane części powinny być przypisane do odpowiednich akapitów 
  • Nie wysyłaj cv bez listu motywacyjnego – list jest wstępem do twojego cv.
  • Spraw, aby twój list był „szyty na miarę” – dostosowany do pracodawcy. Każdy może skopiować typowy list motywacyjny, ale to indywidualizm pokazuje, że traktujesz sprawę poważnie.
  • Nie zawieraj negatywnych informacji, takich jak osobiste konflikty z poprzednim pracodawcą, szczegóły z sądu czy wrogie komentarze na temat obecnego pracodawcy.
  • Nie używaj skomplikowanych słów tylko po to, aby zrobić wrażenie. Jeżeli chcesz użyć słów, których zazwyczaj byś nie użył, nie zawracaj sobie głowy. Jest to nierealne odzwierciedlenie Ciebie i osoba czytająca może nie zrozumieć tego, co chcesz powiedzieć.

Polecamy serwis Korespondencja w biznesie

Korzystanie z e-maila 

  • Wraz z pojawieniem się poczty elektronicznej, poczta o „żółwim tempie” nie jest jedyną opcją dostarczenia CV i listu. Generalnie panują tu te same zasady aplikowania, ale jest kilka rzeczy, o których trzeba pamiętać wysyłając CV i list pocztą elektroniczną.
  • Upewnij się, że list jest napisany standardową czcionką oraz ma standardowy format i interpunkcję. W momencie, gdy jest wysłany do innego komputera, cały wygląd dokumentu może ulec zmianie, a więc zawartość powinna być szczególnie prawidłowa.
  •  Jeżeli twój list jest częścią wyjściowej wiadomości (jako załączony dokument formatu Word), nie używaj nieoficjalnych słów. Używaj tych samych zwrotów grzecznościowych na tym etapie, jakich byś użył w ręcznie pisanym liście.
  •  Jeżeli załączasz swoje CV w mailu – pamiętaj aby je załączyć!
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm

Zamrożenie cen energii w 2025 r. Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorstw krytycznie o wycofaniu się z działań osłonowych wobec firm. Interweniuje u premiera Donalda Tuska i marszałka Sejmu Szymona Hołowni.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r.

ZUS: Wypłacono ponad 96,8 mln zł z tytułu świadczenia interwencyjnego. Wnioski można składać do 16 marca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że przygotowuje kolejne wypłaty świadczenia.

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć?

Black Friday, Cyber Monday. Cyberprzestępcy już na to czekają. Jak firmy mogą się zabezpieczyć przed zagrożeniami? Przedświąteczny sezon zakupowy może stwarzać zagrożenia nie tylko dla klientów ale także dla sklepów.

Wiarygodność ekonomiczna państwa. Problem dla Polski i Węgier

Polska i Węgry mają wyzwania związane z wiarygodnością ekonomiczną – tak wynika z tegorocznego Indeksu Wiarygodności Ekonomicznej. Dotyczy to w szczególności obszarów praworządności, finansów publicznych i stabilności pieniądza.

REKLAMA

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r.

Obowiązek integracji kas rejestrujących z terminalami odroczony do 31 marca 2025 r. Zapisy zawarto w ustawie o opodatkowaniu wyrównawczym. W rządzie trwają prace nad całkowitą likwidację tego obowiązku.

Uwaga! Cyberprzestępcy nie odpuszczają. Coraz więcej wyłudzeń w branży transportowej – ofiara płaci dwa razy

Fałszywe e-maile coraz częściej są stosowane do wyłudzania środków z firm. Zastosowanie tej metody w transporcie bywa szczególnie skuteczne ze względu na wysoką częstotliwość transakcji oraz międzynarodowy charakter współpracy, co często utrudnia wykrycie oszustwa. Jak się bronić przed wyłudzeniami?

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów

KAS i CBŚP zatrzymały 19 osób wystawiających tzw. puste faktury. Postawiono 29 zarzutów. Sprawę prowadzi Kujawsko-Pomorski Urząd Celno-Skarbowy w Toruniu i CBŚP, pod nadzorem Zachodniopomorskiego Wydziału Zamiejscowego Departamentu ds. Przestępczości Zorganizowanej i Korupcji Prokuratury Krajowej w Szczecinie.

Co konkretnie możemy zrobić, by zadbać o zdrowie psychiczne i fizyczne pracowników? [Pobierz BEZPŁATNEGO E-BOOKA]

Pobierz bezpłatnego e-booka. Dbanie o dobrostan pracowników powinno stanowić priorytet dla zarządów i działów HR, zwłaszcza w kontekście współczesnych wyzwań, przed którymi staje zarówno biznes, jak i społeczeństwo. W obliczu prezydencji Polski w Unii Europejskiej, gdzie jednym z priorytetów staje się profilaktyka zdrowotna, warto podkreślić, jak fundamentalne znaczenie ma ona nie tylko dla jednostek, ale i dla całych organizacji.

REKLAMA

Efektywność energetyczna budynków. Nowe przepisy to dodatkowe obowiązki dla biznesu

Analizy rozwiązań w zakresie efektywności energetycznej dla wszystkich dużych inwestycji oraz certyfikowane systemy zarządzania energią dla firm energochłonnych. Takie rozwiązania przewidują założenia projektu zmiany ustawy o efektywności energetycznej.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski można składać do 30 listopada 2024 r.

ZUS otrzymał ponad 525,4 tys. wniosków o wakacje składkowe. Wnioski o wakacje składkowe można składać wyłącznie drogą elektroniczną do 30 listopada 2024 r. Czym są wakacje składkowe?

REKLAMA