REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dorota Smoleńska
Dziennikarka, redaktor
Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce./fot. Fotolia
Przedsiębiorstwa i przedsiębiorczość w Polsce./fot. Fotolia
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Najwyższe wskaźniki rynkowe i wzrostu w sektorze przedsiębiorstw szacuje się w województwie mazowieckim. Wyniki tego regionu od wielu lat utrzymują się na wysokim poziomie, tj. na pierwszym miejscu w skali kraju. Najważniejsze czynniki rozwoju dotyczą wysokiej dynamiki zmian liczby przedsiębiorstw, wielkości przedsiębiorstw oraz zakresu działania. Wskaźnik dla tego regionu jest około dwukrotnie wyższy od średniej krajowej.

REKLAMA

W okresie 2011-2012 wzrost wskaźnika przedsiębiorczości (dane PARP) ocenia się na 5,4%, w latach 2010-2012 na 4,5%. Wysokie miejsce zajmuje Pomorze oraz Wielkopolska (III miejsce), Śląsk (IV). Najniższe wyniki oceniono w regionie Warmii i Mazur oraz Lubelskim i Podkarpackim. W tych regionach wskaźniki przedsiębiorczości to tylko 1/3 średniej krajowej.

REKLAMA

Przedsiębiorczość od wielu lat jest znacznie zależna od ogólnych warunków gospodarowania mi.in.  – stopień rozwoju, dynamika rozwoju oraz stanu finansów osób prywatnych i innych firm. Poziom wzrostu PKB w UE w ostatnich latach ocenia się na 0,4%, w Polsce średnia z ostatnich czterech lat to 3,2%. Poziom nierówności od 2012 r. spada. Polska znajduje się wśród krajów o średniej dynamice rozwoju w Europie i Unii Europejskiej. Utrzymuje się znaczne rozwarstwienie w zakresie sektorów oraz branż w Polsce i Europie. Nadal widać znaczne różnice w zakresie regionów, obszarów gospodarczych – w zakresie budowania i rozwoju, dynamiki rynku, rynku regionalnego. Ważnym wskaźnikiem gospodarki i przedsiębiorczości jest poziom umiędzynarodowienia, współpracy i partnerstwa w Europie oraz i obszarach gospodarowania. Zmiany, rozwój w skali międzynarodowej wymaga dalszych działań, prac i inwestycji.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Ważnym wskaźnikiem dla przedsiębiorstw jest zakres funkcjonowania sektora finansów. Obecnie utrzymuje się wysoki poziom stabilizacji w tym zakresie, od dawna utrzymują się stałe stopy procentowe na rynku lokat, inwestycji oraz kredytów. Poziom obciążeń kosztem pieniądza czy wahania wartości pieniądza są niskie.

W wielu regionach kraju utrzymuje się wysoka zależność przedsiębiorstw od warunków handlowych oraz handlu. Znaczny rozwój handlu w Europie wpływa na wzrost kosztów działalności rynkowej i handlowej. Wysoki poziom konkurencji oraz różnorodności znacznie ogranicza działalność w tym zakresie. Rynek handlowy jest obciążony nadmiarem produktów, ofert oraz reklam. Wysoki poziom wymiany międzynarodowej w zakresie handlu utrzymuje się, powoduje dalszy rozwój konkurencji.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz: Prawidłowe dokumentowanie wydatków szkoleniowych w przedsiębiorstwie

REKLAMA

Przedsiębiorczość w Polsce funkcjonuje, rozwija się w sektorze MSP. Około 72% PKB jest tworzone przez ten sektor. Oceniając udział MSP w dochodach sektora firm widać znaczny udział (52% w ostatnich czterech latach). Utrzymuje się wysoki udział mikro firm. Wartość dodana sektora MSP w Polsce to około 51%, w Europie 57%.

Dalszy rozwój rynku firm oraz przedsiębiorstw zależy od zakresu i rozwoju handlu, współpracy międzynarodowej oraz warunków wewnętrznych w kraju oraz w regionach gospodarczych. Dalszy rozwój MSP oraz mikro firm zależy od zakresu, rodzaju konkurencji regionalnej, krajowej oraz europejskiej.

Zobacz również: Zarządzanie majątkiem w przedsiębiorstwach

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA