REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Popełnianie błędów a efektywność osobista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
popełnianie błędów
popełnianie błędów

REKLAMA

REKLAMA

W poszukiwaniu rozwiązań podnoszących naszą życiową efektywność nie ma niestety dróg na skróty. Zgodnie z łacińską sentencją „Errare humanum est” (błądzić jest rzeczą ludzką), zanim dotrzemy do określonego celu, musimy liczyć się z drobnymi porażkami. Są one nieodłącznym elementem ewentualnego sukcesu – pod warunkiem jednak, że będziemy potrafili wyciągnąć z nich właściwe wnioski.

Błędy w życiu osoby stale szukającej możliwości rozwoju są czymś oczywistym. Można porównać je do potknięć dziecka, które rozpoczyna naukę chodzenia – niektóre z upadków w danej chwili mogą być nawet bolesne, ale finalnym efektem jest przyswojenie sobie nowej umiejętności.

REKLAMA

REKLAMA

Najważniejsze jest przy tym nasze podejście. Owe błędy powinniśmy traktować jako coś, co sprawia, że każdego dnia stajemy się lepsi niż wczoraj, a nie jako elementy codzienności powodujące stres, zdenerwowanie czy zły humor.

Jakie zatem błędy warto popełniać i jak wyciągać z nich wnioski?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Szukanie optymalnej drogi

Naturalnym zachowaniem naszego umysłu jest tworzenie nawyków, czyli schematów postępowania, które eliminują proces myślenia. Bez nich każdorazowo musielibyśmy od nowa rozstrzygać daną sytuację, co zajmowałoby nam mnóstwo czasu i energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Próby dokonania zmiany i poszukiwanie nowych dróg dojścia do określonego efektu prawdopodobnie będą się więc wiązały z błędami:

- Liczba alternatywnych sposobów, które należy sprawdzić i odrzucić może być duża, ale jeśli na koniec wypracujemy rozwiązanie optymalne, np. skracające nasz czas pracy o godzinę, szybko dojdziemy do wniosku, że warto było owe drobne porażki ponieść - wyjaśnia Grzegorz Frątczak, trener zarządzania czasem i coach w dziedzinie zmiany złych nawyków.

Warto zatem próbować diagnozować sytuacje, w których posługujemy się skrótami myślowymi i oceniać, w jaki sposób nas to ogranicza. Wypracowanie rezultatów, które okażą się skuteczne i efektywne może być dla nas trudne, ale z całą pewnością dużo bardziej opłacalne, niż powtarzanie utartych schematów.

Porządek, który poprawia życiową efektywność

Szersza perspektywa

Kolejnym elementem, który może nas czegoś nauczyć, jest uświadomienie sobie własnych ograniczeń myślowych.

- Przykładowo, jeśli postawimy sobie za cel wyłowienie z koszyka wszystkich srebrnych kuleczek, nasza percepcja ograniczy się niemal wyłącznie tylko do zauważania tego kruszcu. A może się przy tym okazać, że tuż obok leżały dużo bardziej wartościowe kulki złote – mówi Grzegorz Frątczak.

Tego typu błąd wynikający z nadmiernego skupienia na danym zadaniu można traktować dwojako. Oczywiście, w takim wypadku większość z nas byłaby zła na siebie za przegapioną szansę. Zamiast tego warto się jednak nauczyć patrzenia na każdy problem z nieco szerszej perspektywy i nie ograniczania się wyłącznie to realizacji pierwotnych zamierzeń.

Poznaj swój social graph i zacznij z niego korzystać

Trzy kroki do sukcesu

Jak zatem widzimy, błędy z pewnością mogą być dobre i działać na naszą korzyść. Stanie się tak jednak tylko w sytuacji, gdy doprowadzą nas one do ostatecznego sukcesu. By nie popełniać ich w kółko, warto swoje działania podzielić na trzy wyraźne etapy.

- Pierwszy krok to planowanie. Ustalmy, co konkretnie chcemy zmienić, jak to osiągniemy oraz jakiego rezultatu oczekujemy. W tym momencie należy także pomyśleć o ewentualnych negatywnych konsekwencjach naszego działania i sposobach ich zmniejszenia lub wyeliminowania – podpowiada specjalista z CEO Solutions.

Następne jest oczywiście działanie. Testowanie czegoś nowego powinno przy tym trwać minimum siedem dni, gdyż średnio dopiero po takim czasie jesteśmy w stanie racjonalnie ocenić wartość wprowadzonych zmian.

Ostatnim etapem będzie z kolei weryfikacja. W tym momencie określamy, co udało się osiągnąć, a co nadal wymaga poprawy. Może się też okazać, że zaimplementowana innowacja, choć w teorii jest słuszna, nie jest dopasowana do naszych indywidualnych preferencji i wymaga dalszych modyfikacji. I nie ma w tym nic złego – zamiast męczyć się z czymś, co nam nie pasuje, lepiej poszukać innych, bardziej odpowiadających nam alternatyw.

- Powyższa metoda pozwala na stosunkowo szybkie wprowadzanie zmian i dochodzenie do idealnego efektu końcowego. W jej trakcie popełnimy rzecz jasna dużo błędów, które zostaną wyeliminowane dopiero w kolejnym kroku. Praktyka bowiem znacznie skuteczniej weryfikuje początkowe, teoretyczne założenia, kluczem do sukcesu w tym wypadku będzie zatem działanie i sprawdzanie – mówi na koniec specjalista zarządzania czasem.

Jak przeciwdziałać stratom czasu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA