REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Popełnianie błędów a efektywność osobista

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grzegorz Frątczak
Doświadczony coach i trener biznesu, menedżer z dyplomem MBA. Ekspert w CEO Solutions. Akredytowany trener w Ernst &Young Academy of Business.
popełnianie błędów
popełnianie błędów

REKLAMA

REKLAMA

W poszukiwaniu rozwiązań podnoszących naszą życiową efektywność nie ma niestety dróg na skróty. Zgodnie z łacińską sentencją „Errare humanum est” (błądzić jest rzeczą ludzką), zanim dotrzemy do określonego celu, musimy liczyć się z drobnymi porażkami. Są one nieodłącznym elementem ewentualnego sukcesu – pod warunkiem jednak, że będziemy potrafili wyciągnąć z nich właściwe wnioski.

Błędy w życiu osoby stale szukającej możliwości rozwoju są czymś oczywistym. Można porównać je do potknięć dziecka, które rozpoczyna naukę chodzenia – niektóre z upadków w danej chwili mogą być nawet bolesne, ale finalnym efektem jest przyswojenie sobie nowej umiejętności.

REKLAMA

Najważniejsze jest przy tym nasze podejście. Owe błędy powinniśmy traktować jako coś, co sprawia, że każdego dnia stajemy się lepsi niż wczoraj, a nie jako elementy codzienności powodujące stres, zdenerwowanie czy zły humor.

Jakie zatem błędy warto popełniać i jak wyciągać z nich wnioski?

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Szukanie optymalnej drogi

Naturalnym zachowaniem naszego umysłu jest tworzenie nawyków, czyli schematów postępowania, które eliminują proces myślenia. Bez nich każdorazowo musielibyśmy od nowa rozstrzygać daną sytuację, co zajmowałoby nam mnóstwo czasu i energii.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Próby dokonania zmiany i poszukiwanie nowych dróg dojścia do określonego efektu prawdopodobnie będą się więc wiązały z błędami:

REKLAMA

- Liczba alternatywnych sposobów, które należy sprawdzić i odrzucić może być duża, ale jeśli na koniec wypracujemy rozwiązanie optymalne, np. skracające nasz czas pracy o godzinę, szybko dojdziemy do wniosku, że warto było owe drobne porażki ponieść - wyjaśnia Grzegorz Frątczak, trener zarządzania czasem i coach w dziedzinie zmiany złych nawyków.

Warto zatem próbować diagnozować sytuacje, w których posługujemy się skrótami myślowymi i oceniać, w jaki sposób nas to ogranicza. Wypracowanie rezultatów, które okażą się skuteczne i efektywne może być dla nas trudne, ale z całą pewnością dużo bardziej opłacalne, niż powtarzanie utartych schematów.

Porządek, który poprawia życiową efektywność

Szersza perspektywa

Kolejnym elementem, który może nas czegoś nauczyć, jest uświadomienie sobie własnych ograniczeń myślowych.

- Przykładowo, jeśli postawimy sobie za cel wyłowienie z koszyka wszystkich srebrnych kuleczek, nasza percepcja ograniczy się niemal wyłącznie tylko do zauważania tego kruszcu. A może się przy tym okazać, że tuż obok leżały dużo bardziej wartościowe kulki złote – mówi Grzegorz Frątczak.

Tego typu błąd wynikający z nadmiernego skupienia na danym zadaniu można traktować dwojako. Oczywiście, w takim wypadku większość z nas byłaby zła na siebie za przegapioną szansę. Zamiast tego warto się jednak nauczyć patrzenia na każdy problem z nieco szerszej perspektywy i nie ograniczania się wyłącznie to realizacji pierwotnych zamierzeń.

Poznaj swój social graph i zacznij z niego korzystać

Trzy kroki do sukcesu

REKLAMA

Jak zatem widzimy, błędy z pewnością mogą być dobre i działać na naszą korzyść. Stanie się tak jednak tylko w sytuacji, gdy doprowadzą nas one do ostatecznego sukcesu. By nie popełniać ich w kółko, warto swoje działania podzielić na trzy wyraźne etapy.

- Pierwszy krok to planowanie. Ustalmy, co konkretnie chcemy zmienić, jak to osiągniemy oraz jakiego rezultatu oczekujemy. W tym momencie należy także pomyśleć o ewentualnych negatywnych konsekwencjach naszego działania i sposobach ich zmniejszenia lub wyeliminowania – podpowiada specjalista z CEO Solutions.

Następne jest oczywiście działanie. Testowanie czegoś nowego powinno przy tym trwać minimum siedem dni, gdyż średnio dopiero po takim czasie jesteśmy w stanie racjonalnie ocenić wartość wprowadzonych zmian.

Ostatnim etapem będzie z kolei weryfikacja. W tym momencie określamy, co udało się osiągnąć, a co nadal wymaga poprawy. Może się też okazać, że zaimplementowana innowacja, choć w teorii jest słuszna, nie jest dopasowana do naszych indywidualnych preferencji i wymaga dalszych modyfikacji. I nie ma w tym nic złego – zamiast męczyć się z czymś, co nam nie pasuje, lepiej poszukać innych, bardziej odpowiadających nam alternatyw.

- Powyższa metoda pozwala na stosunkowo szybkie wprowadzanie zmian i dochodzenie do idealnego efektu końcowego. W jej trakcie popełnimy rzecz jasna dużo błędów, które zostaną wyeliminowane dopiero w kolejnym kroku. Praktyka bowiem znacznie skuteczniej weryfikuje początkowe, teoretyczne założenia, kluczem do sukcesu w tym wypadku będzie zatem działanie i sprawdzanie – mówi na koniec specjalista zarządzania czasem.

Jak przeciwdziałać stratom czasu?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przedsiębiorcy zyskają nowe narzędzia do analizy rynku. Współpraca GUS i Rzecznika MŚP

Nowe intuicyjne narzędzia analityczne, takie jak Dashboard Regon oraz Dashboard Koniunktura Gospodarcza, pozwolą firmom na skuteczne monitorowanie rynku i podejmowanie trafniejszych decyzji biznesowych.

Firma w Anglii w 2025 roku – czy to się nadal opłaca?

Rok 2025 to czas ogromnych wyzwań dla przedsiębiorców z Polski. Zmiany legislacyjne, niepewne otoczenie podatkowe, rosnąca liczba kontroli oraz nieprzewidywalność polityczna sprawiają, że coraz więcej firm poszukuje bezpiecznych alternatyw dla prowadzenia działalności. Jednym z najczęściej wybieranych kierunków pozostaje Wielka Brytania. Mimo Brexitu, inflacji i globalnych zmian gospodarczych, firma w Anglii to nadal bardzo atrakcyjna opcja dla polskich przedsiębiorców.

Windykacja należności krok po kroku [3 etapy]

Niezapłacone faktury to codzienność, z jaką muszą się mierzyć w swej działalności przedsiębiorcy. Postępowanie windykacyjne obejmuje szereg działań mających na celu ich odzyskanie. Kluczową rolę odgrywa w nim czas. Sprawne rozpoczęcie czynności windykacyjnych zwiększa szanse na skuteczne odzyskanie należności. Windykację możemy podzielić na trzy etapy: przedsądowy, sądowy i egzekucyjny.

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej. 20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców

20 maja 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o rozliczenie składki zdrowotnej. Kto musi złożyć dokumenty dotyczące rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2024 r.? Co w przypadku nadpłaty składki zdrowotnej?

REKLAMA

Klienci nie płacą za komórki i Internet, operatorzy telekomunikacyjni sami popadają w długi

Na koniec marca w rejestrze widniało niemal 300 tys. osób i firm z przeterminowanymi zobowiązaniami wynikającymi z umów telekomunikacyjnych - zapłata za komórki i Internet. Łączna wartość tych zaległości przekroczyła 1,4 mld zł. Największe obciążenia koncentrują się w stolicy – mieszkańcy Warszawy zalegają z płatnościami na blisko 130 mln zł, w czołówce jest też Kraków, Poznań i Łódź.

Leasing: szykowana jest zmiana przepisów, która dodatkowo ułatwi korzystanie z tej formy finansowania

Branża leasingowa znajduje się obecnie w przededniu zmian legislacyjnych, które jeszcze bardziej ułatwią zawieranie umów. Dziś, by umowa leasingu była ważna, wymagana jest forma pisemna, a więc klient musi złożyć kwalifikowany podpis elektroniczny lub podpisać dokument fizycznie. To jednak już niebawem może się zmienić.

Spółka cywilna – kto jest odpowiedzialny za zobowiązania, kogo pozwać?

Spółka cywilna jest stosunkowo często spotykaną w praktyce formą prowadzenia działalności gospodarczej. Warto wiedzieć, że taka spółka nie ma osobowości prawnej i tak naprawdę nie jest generalnie żadnym samodzielnym podmiotem prawa. Jedynie niektóre ustawy (np. ustawy podatkowe) nadają spółce cywilnej przymiot podmiotu praw i obowiązków. W jaki sposób można pozwać kontrahenta, który prowadzi działalność w formie spółki cywilnej?

Polskie sklepy internetowe nie wykorzystują możliwości sprzedaży produktów w innych krajach - do zyskania jest wiele

43% sklepów internetowych nie prowadzi sprzedaży zagranicznej, a 40% posiada wyłącznie polską wersję językową. Tracą przez to ogromną możliwość rozwoju, bo w przypadku firm e-handlowych stawiających na globalizację z obrotów poza krajem zyskuje się średnio o 25% wyższe przychody.

REKLAMA

Tego zawodu nie zastąpi AI. A które czeka zagłada? Ekspert: Programiści są pierwsi w kolejce

Sztuczna inteligencja na rynku pracy to temat, który budzi coraz większe emocje. W dobie dynamicznego rozwoju technologii jedno jest pewne – wiele profesji czeka poważna transformacja, a niektóre wręcz znikną. Ale są też takie zawody, których AI nie zastąpi – i to raczej nigdy. Jakie branże są najbardziej zagrożone? A gdzie ludzka praca pozostanie niezastąpiona? O tym mówi Jan Oleszczuk - Zygmuntowski z Polskiej Sieci Ekonomii.

Branża handlowa traci coraz więcej na kradzieżach w sklepach. Jak handlowcy rozwiązują ten problem

Zmorą branży handlowej wciąż są kradzieże sklepowe. Nasiliły się one w okresie wysokiej inflacji, ale teraz nie słabną w oczekiwanym tempie. Kradzieży z powodów ekonomicznych jest mniej, natomiast rozzuchwalili się złodzieje kradnący dla zysku.

REKLAMA