REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Mała firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Jak kontroluje NIK?

NIK przeprowadza kilka tysięcy kontroli jednostkowych rocznie. Kontrolerzy pojawiają się w instytucjach, urzędach, które Izba ma prawo kontrolować z mocy prawa. Jeżeli kontroler zapuka do drzwi instytucji, w której Państwo pracują – można się do tego spotkania przygotować. Z poniższego tekstu dowiedzą się Państwo, czego kontroler NIK może zażądać, jak przebiega przykładowa kontrola oraz jakie dokumenty powstają podczas postępowania kontrolnego.

Dowody kontroli NIK - porada

Kierownicy jednostek kontrolowanych mają obowiązek udostępnić na żądanie NIK wszelkie dokumenty i materiały niezbędne do przygotowania i przeprowadzenia kontroli z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej. Uchylanie się od kontroli lub jej utrudnianie zwłaszcza nieprzedstawianie potrzebnych dokumentów grozi aresztem, ograniczeniem wolności bądź grzywną.

Protokół z kontroli NIK - porada

Wyniki przeprowadzonej kontroli kontroler przedstawia w protokole kontroli. Protokół zawiera opis stanu faktycznego stwierdzonego w toku postępowania, w tym wykrytych nieprawidłowości, ich przyczyny, zakres, skutki oraz osoby za nie odpowiedzialne.

Kim będzie dzienny opiekun?

Dzienny opiekun to nowa forma sprawowania opieki nad najmłodszymi dziećmi wprowadzona przez ustawę o opiece nad dziećmi do lat trzech, którą uroczyście podpisał prezydent Bronisław Komorowski w dniu 23 lutego br. Kim tak naprawdę będzie dzienny opiekun?

REKLAMA

W jakich przypadkach faktura nie będzie ważna?


Wszystkie czynności, które wykonuje podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej muszą zostać właściwie udokumentowane. Właściwie udokumentowana czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług to taka czynność, która została potwierdzona wystawieniem faktury VAT. Jakie warunki powinna spełnić, aby była ważna? Przeczytaj poradę eksperta.

Wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej - porada

Na jakim formularzu złożyć wniosek o wpis do działalności gospodarczej? Do jakiego urzędu się udać? W tym artykule dowiesz się wszystkiego co niezbędne, aby poprawnie przygotować EDG-1.

W jakiej formie należy przekazywać dokumenty ubezpieczeniowe do ZUS?

Dokumenty ubezpieczeniowe powinny być przekazywane do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w odpowiedniej formie. W jakiej? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jakie są obowiązki rozliczeniowe i płatnicze przedsiębiorcy wobec ZUS?

Po złożeniu wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej w gminie i zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych i/lub ubezpieczenia zdrowotnego w ZUS siebie i innych osób, należy pamiętać o obowiązku rozliczania i opłacania składek i/lub rozliczania wypłaconych świadczeń. Składki należy rozliczyć i opłacić za każdy miesiąc, w terminie do 15 dnia następnego miesiąca, za miesiąc poprzedni.

REKLAMA

Jakie są zasady opłacania składek ZUS?

Należności z tytułu składek płatnik będący osobą prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą zobowiązany jest opłacać w formie bezgotówkowej, w drodze obciążenia rachunku bankowego płatnika składek. Według jakich zasad? Przeczytaj.

Jakie są obowiązki zgłoszeniowe przedsiębiorcy w stosunku do ZUS?

Przedsiębiorca może podjąć działalność gospodarczą już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Osoba rozpoczynająca prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej dokonuje zgłoszenia siebie jako płatnika składek w formie wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej, składanym w organie ewidencyjnym (gminie).

Jakie obowiązki są związane z zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca niezatrudniający pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. Szczegóły związane z jego obowiązkami poznasz czytając poniższy tekst.

Jak korygować dokumenty ubezpieczeniowe?

W przypadku zmiany danych wykazanych w złożonych w ZUS dokumentach ubezpieczeniowych, bądź stwierdzenia we własnym zakresie albo przez Zakład błędów w tych dokumentach, należy przekazać do ZUS odpowiednie zgłoszenie zmiany lub korekty danych. Jak  tego dokonać? Przeczytaj.

Jak płacić składki ZUS w przypadku urlopu wychowawczego?

Jakie składki i jakie stawki składek ZUS powinna zapłacić za miesiąc sierpień 2010 r. osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarcza (rozpoczętą od 1 sierpnia 2010 r.), a będąca jednocześnie na urlopie wychowawczym (praca na etacie u innego pracodawcy)?

Czy wybór KPiR jako formy opodatkowania należy zgłaszać do Urzędu Skarbowego?

Czy w przypadku wyboru formy opodatkowania jako "zasady ogólne" - księga przychodów i rozchodów, po zaznaczeniu tego wyboru w EDG-1, należy zgłaszać te dane dodatkowo do Urzędu Skarbowego?

Czy należy zgłosić wykonywanie pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej pracodawcy?

Czy jakieś przepisy nakładają obowiązek zgłoszenia wykonywania pozarolniczej jednoosobowej działalności gospodarczej do pracodawcy, jeżeli równolegle pracuje się na etacie?

Zmiana konta bankowego - w Urzędzie Gminy czy w Urzędzie Skarbowym?

Ostatnio zmieniły się przepisy odnoszące się do urzędów skarbowych a dokładnie chodzi o druk NIP-1. Urzędy Skarbowe nie chcą przyjmować informacji dotyczących tylko zmiany konta bankowego. Dane nie podlegają wpisowi w EDG, więc nie powinno się ich przyjmować w urzędach gmin. Czy przyjmować je i przesyłać postanowieniem do urzędu skarbowego?

Zawieszenie działalności a zatrudnianie pracowników – porada

Przedsiębiorcy zgłosili w organie ewidencyjnym informację o zawieszeniu wykonywania działalności na druku EDG-1. Po pewnym czasie miejscowy oddział ZUS przysłał informację, że osoby te pomimo oświadczenia o niezatrudnianiu pracowników, zatrudniają pracowników, z których jeden jest na urlopie wychowawczym, a drugi na urlopie zdrowotnym. Czy należy wzywać przedsiębiorców do złożenia wyjaśnień?

Jakie są zasady odprowadzania przez przedsiębiorcę składek do ZUS?

Przedsiębiorca jest co do zasady zobowiązany do odprowadzania składek do ZUS. W jaki sposób powinien to robić?

Jak oszczędzić na podatku? - nieodpłatna pożyczka


Jeżeli planujesz rozpocząć działalność gospodarczą i nie masz wystarczających środków na zakup niezbędnych sprzętów i urządzeń postaraj się o nieodpłatną pożyczkę. Jeśli udzieliłaby Ci jej osoba z rodziny, jest szansa, że od takiego przychodu nie zapłacisz podatku. Poniesione wydatki będziesz mógł natomiast potraktować jako koszty.

Co z sukcesją między przedsiębiorcami?

Czy mąż może przejąć prowadzenie działalności gospodarczej po żonie? Jeżeli nie ma takiej możliwości, czy mąż może jednocześnie prowadzić wyżej wymienioną działalność gospodarczą pod adresem zakładu żony (usługi introligatorskie i ksero)? Do kogo będzie należało wyposażenie, na które zaciągnęła kredyt żona? Czy mogę zarejestrować drugą identyczną działalność gospodarczą w tym samym miejscu przez drugiego z małżonków?

Co z przerwą między zawieszeniem i wznowieniem działalności gospodarczej?

Przedsiębiorca zawiesił wykonywanie działalności np. do 2010.01.31 i zapomniał o tym terminie. Przyszedł po czasie np. 2010.03.10 i chciał wznowić działalność, bądź zawiesić dalej. Jak traktować takie wnioski? Co z przerwą od 2010.01.31 do 2010.03.10? Czy ZUS może stwarzać problemy takim osobom? Czy należy przyjąć od przedsiębiorcy oświadczenie że w ww. okresie nie prowadził działalności i wysłać go do właściwych urzędów wraz z kopią wniosku EDG-1. Jak prawidłowo powinno się działać w takiej sytuacji?

Czy przedsiębiorca może odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Czy przedsiębiorca jest uprawniony do tego, aby odprowadzać składki od podatku dochodowego kwartalnie?

Co z atestami dla zabawek importowanych z krajów azjatyckich?

Jakie warunki muszę spełnić, aby wprowadzić do obrotu w Polsce zabawki importowane z krajów azjatyckich? Czy muszę uzyskać atesty tych produktów, czy jedynym wymogiem pozostaje przetłumaczenie instrukcji obsługi i ostrzeżeń wiekowych?

Jakie dokumenty czeska firma powinna doręczyć, aby wziąć udział w przetargu?

Jestem przedstawicielem na terenie Polski czeskiej firmy która zajmuje się systemami ochrony i kontroli radiacyjnej. Posiada wszystkie niezbędne dokumenty do prowadzenia swojej działalności na terenie Czech. Prowadzi również swoja działalność na terenie całej Unii Europejskiej. Zgodnie z norma EU 2006123/EC chciałaby wziąć udział w przetargu na demontaż komory radiacyjnej.

Jak przygotować sklep do porównywania cen za pośrednictwem telefonu?

Coraz powszechniejsze smartfony w rękach klientów mogą zaszkodzić sklepom stacjonarnym, które narzucają proporcjonalnie duże marże. Mobilne fotoporównywarki, po wcześniejszym zrobieniu zdjęcia kodu kreskowego lub numeru ISBN, w kilka sekund zestawiają dostępność i ceny danego produktu w różnych sklepach. Również internetowych.

Czy małżonek przedsiębiorcy musi zgłosić jego śmierć w celu wykreślenia z ewidencji?

Czy małżonek przedsiębiorcy ma obowiązek zgłoszenia jego śmierci w Urzędzie Gminy lub Miasta w celu wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy? Jaka jest procedura wykreślenia z ewidencji działalności gospodarczej firmy przedsiębiorcy po jego śmierci przez małżonka, tzn. czy żona składa wniosek EGD-1, czy też wykreślenie następuje z urzędu, a jeżeli żona, to jakie dane ma wpisać?

Czy PESEL przedsiębiorcy jest informacją jawną?

Prowadzę ewidencję działalności gospodarczej. Strona w związku z postępowaniem sądowym wnioskuje o udzielenie danych firmy, m.in. o PESEL, powołując się na art. 7a.2 PDG. Czy można w zaświadczeniu wystawianym dla wnioskodawcy podać PESEL? Czy nie będzie to naruszać przepisów o ochronie danych osobowych?

Czy przychód z zawieszonej działalności należy rozliczyć?

Zgodnie z ustawą z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres od 1 miesiąca do 24 miesięcy. W okresie zawieszenia wykonywania działalności gospodarczej nie może on wykonywać działalności gospodarczej ani osiągać bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jaka stawka VAT w zakresie usług ciągłych?

Przepisy tzw. ustawy okołobudżetowej wprowadziły nowe zasady dotyczące stosowania właściwej stawki w przypadku, gdy inne przepisy prowadzą do zmiany ich wysokości (np. z 22% na 23%). Pierwsza zmiana nastąpiła 1 stycznia 2011 r., następne zaś w najbliższych latach. Ogólna zasada brzmi, iż moment wykonania decyduje o zastosowaniu właściwej stawki, bez względu na moment powstania obowiązku podatkowego.

Jak firma może motywować pracowników premią?

Aby odpowiednio zmotywować pracownika, zwiększając jednocześnie zysk firmy, należy opracować właściwe zasady naliczania premii. Istotne jest, aby pracownik wiedział i faktycznie odczuwał, że ma wpływ na wysokość premii, którą otrzyma, czyli, że może sobie ją „wypracować”. Ważne jest, aby cele pracownika były realne. Zbyt wygórowane, niezbyt osiągalne, będą miały działanie odwrotne od zamierzonego, czyli demotywujące.

Jak banki traktują MSP?

Jakość obsługi bankowej sektora MSP ulega stopniowej poprawie. Wśród usług dla małych i średnich firm coraz częściej znaleźć można elementy oferty skierowanej do dużych korporacji. Jakie zmiany zachodzą w bankowości dla niewielkich rozmiarów przedsiębiorstw? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy prowadzić ewidencję przebiegu pojazdów dla samochodu niezaliczonego do środków trwałych?

Użytkując samochód osobowy zakupiony na potrzeby działalności gospodarczej mamy dwie możliwości rozliczania kosztów paliwa oraz innych wydatków związanych z użytkowaniem samochodu. Jakie? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie są zasady handlu na targowiskach?

Rozpoczęcie działalności gospodarczej, sprawy targowisk i hal targowych oraz podatek. To tylko niektóre kwestie, z którymi zmierzyć powinien się sprzedawca na lokalnym bazarze. Na co jeszcze musi zwrócić uwagę przed rozpoczęciem handlu? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy firmy muszą płacić identyczne wynagrodzenie równorzędnym pracownikom?

Jeżeli prowadzisz małą firmę i zamierzasz zatrudnić pracowników na równorzędne stanowiska, to pamiętaj o zasadach ich wynagradzania. Czy musisz każdemu zapłacić tyle samo? Przeczytaj poradę eksperta.

Jak uzyskać dofinansowanie kosztów uzyskania certyfikatów eksportowych?

Wsparcie udzielane jest w formie dotacji na pokrycie części kosztów związanych z uzyskaniem przez przedsiębiorcę certyfikatu wyrobu wymaganego na rynkach zagranicznych. W jaki sposób je uzyskać?

Jakie są 4 najbardziej uciążliwe obowiązki dla firm?

Prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce nie należy do najprostszych sposobów na zarabianie. ZUS, US, a także około 40 podmiotów uprawnionych do kontroli (w skrajnych przypadkach) oraz liczne obowiązki informacyjne uprzykrzają codzienne życie przedsiębiorcy. Co najbardziej utrudnia prowadzenie działalności?

Jak oceniane jest podobieństwo znaków towarowych?

Jedną z przesłanek odmowy rejestracji znaku towarowego przez Urząd Patentowy RP jest jego identyczność lub podobieństwo do znaku towarowego zarejestrowanego lub wcześniej zgłoszonego dla identycznych lub podobnych towarów, jeżeli jego używanie może spowodować wśród odbiorców błąd polegający w szczególności na skojarzeniu między znakami. Mowa tutaj o tzw. konfuzyjnym podobieństwie znaków.

Jakie znaczenie dla przedsiębiorcy ma rygor natychmiastowej wykonalności?

Rygor natychmiastowej wykonalności sąd nadaje albo z urzędu albo na wniosek strony postępowania. Obligatoryjnie rygor natychmiastowej wykonalności sąd nadaje z urzędu w sprawach, w których między innymi został wydany wyrok zaoczny uwzględniający powództwo. Jak przedsiębiorca może się przed nim bronić? Przeczytaj poradę eksperta.

Kiedy firma nie poniesie opłat środowiskowych za pobór wody i wprowadzanie ścieków?

Opłaty środowiskowe to instrumenty finansowe, których wprowadzenie wiązało się z ochroną natury. Zasadniczo ponoszą je te podmioty, które korzystają ze środowiska, w tym przedsiębiorcy. Ekspert radzi w jakich sytuacjach firma będzie zwolniona od opłat w zakresie poboru wody i wprowadzania ścieków.

Jak opodatkowane są transakcje trójstronne przedsiębiorców?

Wewnątrzwspólnotowe transakcje trójstronne są szczególnym rodzajem transakcji, podlegających rozliczeniu według specjalnych zasad zawartych w rozdziale 8 ustawy o podatku od towarów i usług. Jakie to reguły? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jak opodatkowane są transakcje łańcuchowe przedsiębiorców?

Transakcje łańcuchowe są rodzajem transakcji zawieranych pomiędzy kilkoma kontrahentami w ten sposób, że towar jest wysyłany od ostatniego z podmiotów (w łańcuchu) do pierwszego, lecz każdy z podmiotów biorących udział w transakcji rozpoznaje dostawę towarów na rzecz kolejnego. Jakie są zasady ich opodatkowania?

Na czym polega procedura uproszczona w transakcji trójstronnej?

Czym jest uproszczona procedura rozliczania podatku VAT w przypadku transakcji trójstronnej o charakterze wewnątrzwspólnotowym? Kiedy można ją zastosować? Dowiesz się czytając poniższą poradę.

Jakie są obowiązki podatkowe przy transakcjach trójstronnych?

Ustawa o VAT wskazuje na szczególny sposób rozliczania transakcji trójstronnych. Jakie przewiduje w związku z tym obowiązki dla podatników? Przeczytaj.

Jak ustalane jest miejsce świadczenia przy transakcjach łańcuchowych?

W przypadku udziału w transakcji łańcuchowej o charakterze międzynarodowym istotną kwestią jest ustalenie, której dostawie należy przyporządkować transport towarów, aby ustalić miejsce świadczenia dla każdej z nich. Według jakich zasad się to odbywa? Przeczytaj.

Na czym polega strategia w zakresie zarządzania kosztami podatkowymi?

Osoby prawne za koszty podatkowe mogą uznawać wszystkie koszty bezpośrednio lub pośrednio związane z prowadzoną działalnością. W celu minimalizacji zobowiązania podatkowego mogą dokonywać przenoszenia kosztów osobistych na koszty działalności przedsiębiorstwa. Proces podatkowego zarządzania kosztami jest jednak o wiele bardziej złożony.

Jak zarejestrować zbiór danych osobowych - krok po kroku

Na administratorze danych ciąży obowiązek rejestracji ich zbioru. Wniosek powinien zostać skierowany do Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Co powinno zostać w nim zawarte? W jakiej formie złożyć zgłoszenie? Na te pytania znajdziesz odpowiedź w poniższej poradzie.

Kiedy firmy muszą rejestrować zbiory danych osobowych?

Administrator danych ma obowiązek zgłoszenia do GIODO. Nie ma przy tym znaczenia, czy dane przetwarza on sam, czy inny podmiot. Przeczytaj kiedy firma jest zobowiązana do zarejestrowania zbioru.

Jakie są wady i zalety upadłości układowej?

Postępowanie upadłościowe może mieć dwie zasadnicze postaci: upadłość obejmującą likwidację majątku dłużnika i upadłość z możliwością zawarcia układu. Postać tego postępowania jest już określona w postanowieniu sądu w przedmiocie ogłoszenia upadłości. Jakie są wady i zalety upadłości układowej? Przeczytaj poradę eksperta.

Jakie są koszty uzyskania przychodu przy faktoringu?

Sprzedaż wierzytelności w przypadku umowy faktoringu nie jest czynnością podlegającą VAT. Podatek należy jednak zapłacić z tytułu samej usługi. Dlaczego? Wyjaśnia ekspert.

Kto jest przedsiębiorcą według przepisów prawa?

Osoba fizyczna, osoba prawna, a może przedstawiciel wolnego zawodu? Ustawowe regulacje definiują przedsiębiorcę na kilka różnych sposobów. Kto nim jest, a kto nie dowiesz się czytając poradę eksperta.

REKLAMA