Jak firma może motywować pracowników premią?
REKLAMA
REKLAMA
Każda firma wybiera zupełnie inne parametry sukcesu pracy swoich pracowników.
REKLAMA
Uzależnione to jest od tego, czego w danym okresie firma oczekuje najbardziej, czyli jaki poziom dojrzałości osiągnęła. Diametralnie różny nacisk na poszczególne sfery działania przyjmie firma, która niedawno rozpoczęła swoją działalność, a zupełnie co innego będzie istotne dla dojrzałego przedsiębiorstwa, mającego duże udziały rynkowe.
Mogą to być:
- ilościowa sprzedaż produktów, w podziale na poszczególne grupy asortymentowe,
- osiągana marża,
- poziom rabatów,
- obrót - sumaryczny, lub w podziale na grupy asortymentowe,
- utrzymanie obecnych klientów ze stałym poziomem obrotów,
- zwiększanie sprzedaży do obecnych klientów (asortymentowo lub wartościowo),
- zdobywanie nowych rynków sprzedaży poprzez pozyskiwanie nowych klientów,
- zarządzanie opakowaniami zwrotnymi, itp.
Wybranych parametrów powinno być niewiele, od 2-4, aby system oceny był dla pracowników przejrzysty. Nadmiar elementów zmiennych dekoncentruje uwagę pracownika i może też zniechęcać do zarządzania nimi.
Polecamy: Czy nagrywanie rozmów telefonicznych pracowników jest legalne?
Jeśli firma wybrała 3 czynniki, np.:
- obrót miesięczny,
- poziom rabatów,
- oraz liczbę nowych klientów,
powinna określić, które z nich są najbardziej strategiczne i umieścić je wg hierarchii ważności.
Każdemu z wybranych kryteriów należy nadać wagi, czyli określić ich istotność w całym koszyku premiowym. Jest to o tyle ważne, że wskazuje pracownikowi, na co powinien kłaść nacisk w pierwszej kolejności. Co jest najważniejsze dla firmy i co będzie miało istotny impakt na jego premię od wyniku.
I ostatnia, niezwykle istotna kwestia – wypracowana premia powinna być wypłacana terminowo.
Polecamy: Jak banki traktują MSP?
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.