REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nagrywanie rozmów telefonicznych pracowników przez pracodawcę jest legalne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Czy nagrywanie rozmów telefonicznych pracowników przez pracodawcę jest legalne?
Czy nagrywanie rozmów telefonicznych pracowników przez pracodawcę jest legalne?

REKLAMA

REKLAMA

Coraz więcej kontrowersji budzi możliwość nagrywania przez pracodawcę rozmów telefonicznych prowadzonych przez pracowników. Jest to coraz powszechniejsza praktyka, nie tylko w prywatnych firmach, ale także w urzędach. Wiele osób zadaje sobie pytanie, czy pracodawca ma prawo kontrolować treść rozmów telefonicznych, słusznie dopatrując się w takiej praktyce naruszenia ich prawa do prywatności. Prawo to obejmuje przecież nie tylko ochronę przed nagrywaniem rozmów telefonicznych, ale także przed np. śledzeniem czy filmowaniem jednostki.

Przede wszystkim wskazać należy, że pracodawca ma prawo zakazać wykorzystania telefonu służbowego (komórkowego lub stacjonarnego) do prywatnych celów. Nie oznacza to jednak, że automatycznie ma on prawo do infiltrowania treści rozmów telefonicznych. 

REKLAMA

REKLAMA

Pomimo tego wielu prawników dopuszcza taką możliwość – zwłaszcza w przypadku telefonów służbowych. Jest to jednak stanowisko kontrowersyjne i należy o tym pamiętać.

Warto zauważyć, że zgodnie z art. 267 § 1 Kodeksu karnego kto bez uprawnienia uzyskuje dostęp do informacji dla niego nieprzeznaczonej, m. in. podłączając się do sieci telekomunikacyjnej podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. Jak wynika z tego przepisu karalne jest uzyskiwanie dostępu do informacji bez stosownego uprawnienia.

Należy tu zauważyć, że żaden przepis prawa (w szczególności Kodeks pracy) nie upoważnia wprost pracodawcy do nagrywania rozmów pracowników. Dlatego pracodawcy „ratują” się zapisami regulaminów pracy lub układów zbiorowych pracy, z których wynika zakaz wykorzystywania telefonów służbowych do rozmów prywatnych i możliwość nagrywania rozmów służbowych. 

REKLAMA

Z uwagi na powyższe zasady należy jednak wykluczyć możliwość podsłuchiwania prywatnych rozmów telefonicznych pracowników, prowadzonych – nawet w miejscu pracy – z prywatnych telefonów. Pracodawca nie jest więc uprawniony do zakładania urządzeń podsłuchowych w miejscu pracy i monitorowania ten sposób zachowania pracownika. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W przypadku rozmów służbowych, prowadzonych z aparatów telefonicznych stanowiących własność pracodawcy, ocena prawna będzie jednak inna. W przypadku rozmów służbowych można bronić tezy, że treść rozmowy służbowej nie należy do sfery prywatności pracownika. Rozmowy służbowe są bowiem przeznaczone dla pracodawcy, zaś Kodeks karny przewiduje kary tylko w wypadku, gdy sprawca uzyskuje dostęp do informacji, które nie są dla niego przeznaczone. 

Polecamy: serwis VAT

Stąd też wydaje się, że można dopuścić nagrywanie rozmów służbowych, ale należy postulować, by pracownik był o tym fakcie informowany. Pracodawca powinien zapewnić mu możliwość wypowiedzenia się co do nagrywanych materiałów. Bezwzględnie należy też postulować informowanie drugiej strony rozmowy o fakcie nagrywania rozmowy. 

Niestety brak jest uniwersalnego rozwiązania problemu nagrywania rozmów telefonicznych i dlatego też każdy przypadek należy rozpatrywać oddzielnie. Punktem wyjścia oceny każdej sytuacji powinno być prawo prywatności pracownika, a nie interes pracodawcy.

Polecamy: stawki karty podatkowej

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Stażysta w firmie na zupełnie nowych zasadach. 7 najważniejszych założeń planowanych zmian

Stażyści będą otrzymywali określone wynagrodzenie, a pracodawcy będą musieli podpisywać z nimi umowy. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przedstawiło założenia projektu nowej ustawy.

Polska jednym z najbardziej atrakcyjnych kierunków inwestycyjnych w Europie

Globalna relokacja kosztów zmienia mapę biznesu, ale w Europie Środkowej Polska nadal pozostaje jednym z najpewniejszych punktów odniesienia dla firm szukających balansu między ceną a bezpieczeństwem.

Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

REKLAMA

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

REKLAMA

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA