| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: prawo konkurencji

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo konkurencji. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo konkurencji.

Wylewanie piwa czynem nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 06.04.2016

Swego czasu bardzo głośną w mediach, również tych społecznościowych, była sprawa wylewania piwa marki Ciechan przez warszawską księgarnio-kawiarnię Wrzenie Świata w reakcji na – w jej ocenie – homofobiczne wypowiedzi właściciela browaru. W sprawie zapadł już nieprawomocny wyrok – Sąd Okręgowy w Warszawie uznał, że Fundacja Instytut Reportażu, prowadząca lokal, dopuściła się czynu nieuczciwej konkurencji, który miał polegać na bezprawnym nakłanianiu osób trzecich do niedokonywania zakupu piwa Ciechan. Czy w ten sposób została ograniczona wolność słowa, jak podkreślają niektórzy? »

Nakłanianie pracownika konkurencyjnej firmy do ujawnienia tajemnic przedsiębiorstwa

Aktualizacja: 02.12.2015

Know-how, baza klientów i inne informacje techniczne, technologiczne, organizacyjne przedsiębiorstwa mogą mieć istotną wartość gospodarczą dla przedsiębiorcy. W dobie konkurencyjnej gospodarki zdobycie informacji będących w posiadaniu konkurenta może przynieść nieuzasadnioną przewagę rynkową. »

Jak zabezpieczyć tajemnice przedsiębiorstwa na wypadek odejścia pracownika?

Aktualizacja: 14.10.2015

Z firmy odchodzi kluczowy pracownik. Miał dostęp do istotnych informacji technicznych, technologicznych, organizacyjnych i handlowych firmy, w tym do strategii, listy klientów, stosowanej polityki cenowej itp. I istnieje niebezpieczeństwo, że pracownik ten przejdzie do konkurencyjnej firmy. W jaki sposób można przeciwdziałać niekorzystnym skutkom odejścia pracownika w sferze tajemnic przedsiębiorstwa? »

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Aktualizacja: 03.08.2015

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań. »

Zakres dopuszczalności naśladowania produktów konkurencji

Aktualizacja: 31.07.2015

Mnogość dostępnych na rynku produktów sprawia, że trudno oprzeć się wrażeniu, że niektóre z nich są co najmniej podobne do produktów konkurencji. Często jest to spowodowane cechami funkcjonalnymi produktu. Nierzadkie są jednakże również przypadki, gdzie podobieństwo wynika z kopiowania produktów konkurencji. W takich sytuacjach powstaje pytanie, czy naśladownictwo jest w świetle prawa dopuszczalne. Z jednej strony naśladownictwo jest elementem postępu gospodarczego. Z drugiej jednakże strony, naśladownictwo może prowadzić do przejęcia wyników pracy innego przedsiębiorcy. Mamy więc do czynienia z konfliktem dwóch wartości – publicznych (rozwój gospodarki) i prywatnych (ochrona czyjejś pracy). »

Sankcje za stosowanie reklamy wprowadzającej w błąd

Aktualizacja: 02.07.2015

Reklama wprowadzająca w błąd jest jednym z przejawów nieuczciwej reklamy obok reklamy sprzecznej z przepisami prawa czy dobrymi obyczajami i innych. Taka reklama nie tylko zakłóca stosunki rynkowe pomiędzy konkurującymi przedsiębiorcami, ale też uniemożliwia bądź znacznie utrudnia odbiorcom reklamy podjęcie rzeczowej decyzji co do zakupu produktu lub usługi. »

Zmowa przetargowa. Kiedy przedsiębiorca będzie o nią posądzony?

Aktualizacja: 18.06.2015

Zmowy przetargowe są jednym z najpoważniejszych naruszeń konkurencji. Przedsiębiorca może być posądzony o zawarcie takiej zmowy, jeżeli uzgodni warunki składanych ofert, w szczególności z zakresu prac lub ceny. »

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Aktualizacja: 16.01.2015

18 stycznia 2015 r. wchodzi w życie daleko idąca nowelizacja Ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, która w znacznym stopniu zmienia obowiązujące regulacje, a także wprowadza zupełnie nowe, nieznane dotychczas polskiemu prawu instytucje. Celem nowelizacji jest zwiększenie skuteczności wykrywania i karania antykonkurencyjnych praktyk oraz usprawnienie i przyspieszenie postępowania prowadzonego przez Prezesa UOKiK. »

Nowe prawo ochrony konkurencji już od niedzieli

Aktualizacja: 16.01.2015

W niedzielę zmieni się ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. Nowością jest nałożenie na osoby fizyczne odpowiedzialności za antykonkurencyjne praktyki firmy oraz wprowadzenie środków zaradczych w prawie konkurencji. Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na osoby zarządzające przedsiębiorstwem karę do 2 mln zł. Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, krótsze będzie też postępowanie w procedurze kontroli koncentracji. Eksperci zwracają jednak uwagę na to, że niektóre zapisy są nieprecyzyjne i wymagają uszczegółowienia. »

Pobieranie opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży – stanowisko TK

Aktualizacja: 22.10.2014

16 października 2014 r. Trybunał Konstytucyjny orzekł o zgodności z Konstytucją przepisów ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji w odniesieniu do pobierania opłat innych niż marża za przyjęcie towaru do sprzedaży. Uznał, iż nie stanowi on nadmiernego ograniczenia działalności gospodarczej. Czy w rzeczywistości przepisy te chronią interesy przedsiębiorców? »

Prawo antymonopolowe 2015 r.

Aktualizacja: 17.10.2014

18 stycznia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Celem nowelizacji jest zmiana prawa antymonopolowego. Zmiany dotyczą kontroli koncentracji oraz wprowadzają instytucję leniency plus. Jak zmieni się prawo antymonopolowe w 2015 roku? »

Zakończenie umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy

Aktualizacja: 09.09.2014

Umowa o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy uregulowana została w przepisach kodeksu pracy. Najwięcej problemów z interpretacją sprawia kwestia zakończenia umowy o zakazie konkurencji. Czy po zakończeniu stosunku pracy poczytuje się również tę umowę za zakończoną? Jakie są warunki zakończenia? »

Jakie są wymagania dotyczące bezpieczeństwa produktu?

Aktualizacja: 06.08.2014

Każdy producent powinien przestrzegać wymagań dotyczących bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Jeżeli produkt stwarza zagrożenie dla życia bądź zdrowia konsumentów to należy poinformować o tym fakcie odpowiedni urząd. Jakich zasad muszą przestrzegać producenci, aby ich produkty były bezpieczne? »

Obowiązek powiadomienia o produkcie niebezpiecznym

Aktualizacja: 11.08.2014

Obowiązek powiadomienia odpowiedniego urzędu o wytwarzaniu produktu niebezpiecznego leży po stronie zarówno producentów, w zakresie prowadzonej przez nich działalności, jak i dystrybutorów czy konsumentów. Na jakim podmiocie spoczywa największa odpowiedzialność za produkt niebezpieczny? Gdzie dokonuje się powiadomienia? »

Nowe prawo energetyczne weszło w życie

Aktualizacja: 01.08.2014

1 sierpnia 2014 r. wchodzi w życie nowa ustawa – prawo energetyczne, która ma zlikwidować nierówności między uczestnikami rynku sprzedaży energii. »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Patentowa "LECH"

.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »