| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama

Temat: prawo konkurencji

Poniżej prezentujemy wszystkie istotne informacje dotyczące tematu prawo konkurencji. Przejrzyj nasze archiwum dotyczące prawo konkurencji.

Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym

Aktualizacja: 31.05.2012

Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. »

Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?

Aktualizacja: 04.05.2012

Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona. »

Specjalizacja w biznesie, czyli zrób to sam albo zleć specjalistom.

Aktualizacja: 20.03.2012

Mówiąc o specjalizacji w biznesie należy pamiętać, że jest się ekspertem w danej dziedzinie np. zarządzania, finansów, rachunkowości. Posiada się wiedzę i doświadczenie, które daje gwarancję bezpieczeństwa i wysoką jakość realizowanych projektów. »

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 3)

Aktualizacja: 02.03.2012

Patent daje wynalazcy prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku. Aby jednak uzyskać patent, trzeba przejść postępowanie przed Urzędem Patentowym. Jak ono wygląda? »

Jak opatentować wynalazek w Polsce? (cz. 1)

Aktualizacja: 02.03.2012

Jesteś naukowcem, wynalazłeś zupełnie nowe rozwiązanie, substancję chemiczną lub wynalazek, i co dalej? Czy nasz wynalazek posiada zdolność patentową? Czym jest w ogóle patent? »

Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji

Aktualizacja: 28.11.2011

Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji. »

Ochrona nazwy spółki

Aktualizacja: 14.10.2011

Oznaczenie przedsiębiorcy podlega ochronie. Można zatem podjąć stosowne kroki w stosunku do podmiotu, który używa bliźniaczej nazwy swojego przedsiębiorstwa. »

Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie. »

Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję

Aktualizacja: 28.11.2011

Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. »

Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?

Aktualizacja: 28.11.2011

Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową. »

Firmy nie mogą ustalać cen

Aktualizacja: 05.09.2011

Ustalanie cen sprzedaży przez dystrybutora Euromark Polska (marki Alpinus i Campus) oraz jego partnerów handlowych stanowiło naruszenie prawa konkurencji. Na przedsiębiorców Prezes UOKiK nałożyła karę ponad 58 tys. zł. Jedna z firma zdecydowała się na program łagodzenia kar leniency. »

Niedozwolone postanowienia umowne – kto może wytoczyć powództwo?

Aktualizacja: 24.11.2011

Podejmowaniu współpracy często towarzyszy umowa. Czasami jednak zdarza się, że zawiera ona postanowienia, które są niezgodne z prawem. Co robić, gdy wykryjemy nieprawidłowości? »

Jak czytać ustawę o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym?

Aktualizacja: 28.11.2011

Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym wprowadza generalny zakaz stosowania takich praktyk przez przedsiębiorcę oraz klasyfikuje poszczególne zachowania rynkowe. Złożona systematyka wprowadzona przez ustawę sprawia jednak, że zarówno konsumenci, jak i sami przedsiębiorcy mają niekiedy problem z oceną charakteru danej praktyki. »

Kiedy reklama wywołuje nieuzasadniony lęk?

Aktualizacja: 25.11.2011

Reklamodawcy od dawna wiedzą, że przekazy odwołujące się do emocji często stanowią skuteczniejszą zachętę do zakupu danego towaru niż reklama rzeczowa. Często celem reklamy jest wywołanie u odbiorcy obawy lub lęku. Ekspert tłumaczy do jakich granic takie praktyki są dopuszczalne w reklamie. »

Kiedy reklama porównawcza jest dopuszczalna?

Aktualizacja: 25.11.2011

Do niedawna przedsiębiorcy stosunkowo rzadko posługiwali się reklamą porównawczą z obawy, by ich działania nie uznano za bezprawne. Obecnie tendencja ta zaczyna się zmieniać, jednakże nadal pojawiają się wątpliwości dotyczące dopuszczalności reklamy porównawczej, której przesłanki określa ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. »

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Beata Przybyła

Prowadzę biuro rachunkowe od 18 lat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »