REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Na czym polega dumping

Milewski Marcin
Na czym polega dumping
Na czym polega dumping

REKLAMA

REKLAMA

Dumping jest jednym z możliwych przejawów nieuczciwej konkurencji, który uznawany jest przez niektóre organizacje międzynarodowe za zakazany. Na czym polega i jakie są jego rodzaje?

Zjawisko dumpingu jest definiowane jako wprowadzenie do obrotu handlowego w określonym kraju produktu po cenie niższej od charakterystycznej dla niego wartości przeciętnej, w przypadku, gdy cena eksportowa, w odniesieniu do eksportu z jednego kraju do drugiego, jest niższa od analogicznej ceny w obrocie handlowym za podobny produkt konsumowany w kraju eksportującym.

REKLAMA

Wśród postaci dumpingu można wyróżnić cztery jego najbardziej popularne formy:

Dumping sporadyczny – stosowany w sytuacjach, gdy producent osiąga nieprzewidzianą nadwyżkę towarów i rozpoczyna ich sprzedaż za granicę po cenach niższych, od tych, które obowiązują w kraju;

Polecamy: serwis Leasing

Dumping drapieżny – stanowi jedno z bardziej skutecznych narzędzi służących do zwalczania zagranicznej konkurencji i polega na działaniach dumpingowych nacelowanych na konkretne przedsiębiorstwa (zmierza do osłabienia ich pozycji na rynku);

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dumping stały – przybiera postać ciągłej sprzedaży produktów za granicą po cenach niższych niż krajowe;

Ekodumping – przejawia się w dokonywaniu eksportu towarów z wykorzystaniem cen zmniejszonych o te wydatki, które są ponoszone w związku z wymogami dotyczacymi ochrony środowiska. Pozwala to na uzyskanie niższych cen, niż te ustalone przez przedsiębiorstwa konkurencyjne na rynkach zagranicznych. Środkiem służącym zwalczaniu ekodumpingu są cła ekologiczne.

Polecamy: Jak założyć własna firmę?

REKLAMA

Warto skupić się na dumpingu stałym, z uwagi na fakt, ze na rynkach pojawia się najczęściej spośród wskazanych. Będziemy mieli z nim do czynienia w sytuacji, gdy popyt na produkt na rynkach krajowych jest znacznie mniejszy niż na rynkach zagranicznych. Wówczas producent ma możliwość rozpoczęcia sprzedaży towaru po wysokiej cenie (na rynkach w kraju), w szczególności, gdy pojawiają się sprawnie funkcjonujące ograniczenia na import danego produktu. Jednocześnie z tym procesem, przedsiębiorca dopuszczający się dumpingu stałego dążąc do wzrostu poziomu sprzedaży na rynku zagranicznym, przy elastycznym popycie, jest zmuszony do obniżania cen.

Dumping ma znaczące zalety dla konsumentów kraju importera oraz w znacznym stopniu potrafi zaszkodzić wytwórcom kraju importera. Warto jednak zwrócić uwagę na fakt, iż korzyści płynące dla odbiorców towaru maja charakter jedynie tymczasowy. Po osiągnięciu celów w postaci osłabienia konkurencji, przedsiębiorca dumpingowy podwyższa ceny i dąży do uzyskania monopolu.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA