REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co to jest sztuka cyfrowa i dlaczego warto w nią inwestować

sztuka cyfrowa obraz nft nowe technologie
sztuka cyfrowa obraz nft nowe technologie
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

– Dzięki łączeniu sztuki i nowych technologii możemy dziś pokazać w każdym miejscu na Ziemi wybitnych polskich artystów i nasz wyjątkowy kraj. To również absolutny strzał w dziesiątkę dla branży inwestycyjnej! – mówi Tomasz Jaworski, promotor Polski na świecie, mecenas sztuki, kolekcjoner, Prezes grupy innowacyjnych projektów SMARTVerum.

Sztuka współczesna coraz bardziej popularna 

Jest Pan prawnikiem, kolekcjonerem i mecenasem sztuki, a także pasjonatem nowych technologii. Kiedy Pan poczuł, że sztuka Pana porusza, inspiruje, interesuje?

Zawsze uwielbiałem starocie. Gdy byłem w liceum, odwiedzałem bazary, kiermasze, gdzie można było znaleźć mnóstwo takich rzeczy, a także dzieła sztuki docierające z Zachodu. Już wtedy zacząłem w miarę możliwości kupować to, co mi się szczególnie podobało – stare meble, piece kaflowe... Wyszukiwałem rzeczy, które miały dla mnie sentymentalne lub wizualne znaczenie. Kocham je, są ze mną do dziś! Uwielbiam stare samochody, meble, rzeczy użytku codziennego – szklanki, kieliszki czy talerze. Uważam, że one zawsze mają wiele do powiedzenia, ponieważ stoi za nimi jakaś historia, czyjeś przeżycia. Natomiast wydarzeniem, które na dobre zakorzeniło we mnie miłość do sztuki, był prezent, jaki już po studiach dostałem od przyjaciół – był to obraz wybitnego polskiego artysty Edwarda Dwurnika „Olsztyn”. Bardzo mi się spodobał i wtedy właśnie zacząłem kolekcjonować dzieła sztuki, a Edwarda Dwurnika niezmiennie uwielbiam.

REKLAMA

REKLAMA

Jak to się stało, że świat docenił sztukę i zaczął w nią tak mocno inwestować w 2021 roku?

Od kilku lat rynek sztuki i antyków notuje rekordowe wzrosty i warto tu podkreślić, że sztuka współczesna, zwłaszcza polska, stała się bardzo popularną formą inwestycji, bijąc na głowę powszechnie znane metody. W 2021 roku wartość obrotów sztuki współczesnej wzrosła o 68%, a tradycyjnej – tylko o 6,7%. Już od 2017 roku zauważono rosnące zainteresowanie dziełami sztuki, a okres pandemii od roku 2020 jeszcze bardziej pobudził aktywność kupujących. Ci bardziej doświadczeni inwestorzy stopniowo zmieniali jednak swoje preferencje, kierując się nie tylko wielkim nazwiskiem twórcy, ale i jakością dzieł, a pamiętajmy, że takie korekty zachowań zawsze wpływają na rynek. Obecnie, chodzi mi o lata 2023-2024, obserwujemy spadek podaży wartościowych dzieł sztuki przy jednoczesnym wzroście popytu. To sprzyja m.in. organizowaniu plenerów artystycznych w całym kraju, podczas których artyści mogą tworzyć i prezentować swoje dzieła. Warto również zauważyć, że w Polsce zaczyna się rozwijać rynek sztuki cyfrowej, zwłaszcza NFT, który na Zachodzie jest już bardzo zakorzeniony. To stwarza nowe możliwości inwestycyjne zarówno dla artystów, jak i kolekcjonerów, i jestem pewien, że przyczyni się do prognozowanego do 2028 roku aż dziesięciokrotnego wzrostu wartości inwestycji w sztukę tradycyjną i cyfrową. 

Inwestowanie w sztukę zaczyna się od kilkuset złotych

Czy jako kolekcjoner z dużym doświadczeniem, uważa Pan, że warto dzisiaj inwestować w sztukę?

W ramach swoich projektów biznesowych prowadziłem zawsze wiele inwestycji i śmiało mogę powiedzieć, że tą najlepszą okazała się sztuka. Czas pokazał, że to, co uwielbiam, czym lubię się otaczać i z czym lubię żyć na co dzień, jest jednocześnie świetną inwestycją finansową. Dziś niestabilna sytuacja geopolityczna na świecie powoduje, że wszyscy jesteśmy nieco bardziej ostrożni, co jest zrozumiałe. Posiadanie gotówki lub płynnych aktywów, które można szybko zmaterializować, daje większe poczucie bezpieczeństwa niż posiadanie obrazów. Moim jednak zdaniem inwestowanie w sztukę, zarówno fizyczną, jak i cyfrową, cały czas będzie nabierało tempa. To się dzieje, mimo niełatwych czasów, w jakich przyszło nam żyć. Trend, który w Europie rozpoczął się nieco później niż na Zachodzie, szybko rośnie. Jeżeli mamy tzw. oko do sztuki, czy wyczucie, wcale nie musimy inwestować wielkich sum w sztukę, to jest działalność dla każdego. Żeby kupić nieruchomość czy trochę złota, musimy wydać dużo pieniędzy. Inwestowanie w sztukę zaczyna się od kilkuset złotych, a wartość dzieła w sprzyjających okolicznościach potrafi wzrosnąć w ciągu roku o nawet kilkadziesiąt procent. Jest bardzo dobrze.

Dziś obserwujemy dynamiczny rozwój nowych technologii, które mają wielki wpływ również na sztukę. Jak Pan, Prezes SMARTVerum, firmy działającej na styku sztuki fizycznej i cyfrowej, łączy miłość do fizycznych dzieł z pasją do nowych technologii?

Ponieważ uwielbiam starocie i sztukę tradycyjną, inwestuję w rzeczy materialne, w to, co możemy zobaczyć, poczuć, dotknąć. Nowa technologia była więc dla mnie czymś dalekim. Zmieniło się to, gdy spotkałem się z moimi obecnymi wspólnikami – Ewą Myślińską i Michałem Sengerem. Kiedy pokazali mi nowe technologie w sztuce, zacząłem się zastanawiać, jak połączyć nowoczesne narzędzia z dziełem materialnym. Rozmawialiśmy o tym wiele godzin i w końcu doszliśmy do wniosku, że łączenie sztuki tradycyjnej z nowoczesną technologią jest bardzo obiecujące i otwiera nieograniczone możliwości dla każdego człowieka, bez względu na to, gdzie się znajduje.

REKLAMA

Sztuka i nowe technologie 

To są światy, które mogą się uzupełniać?

Doskonale! Niedawno mieliśmy przyjemność wziąć udział w targach sztuki i nowych technologii w Dubaju, miejscu niezwykle nowoczesnym i nadającym trendom dynamikę. Tam jeszcze bardziej utwierdziliśmy się w przekonaniu, że łączenie sztuki fizycznej i nowych technologii świata Web 3 to jest strzał w dziesiątkę – zarówno dla artystów, jak i inwestorów. To oczywiste, że fizyczne dzieła zawsze będą miały ogromne znaczenie, natomiast technologia wkroczyła w każdą dziedzinę naszego życia, również w sztukę, i naprawdę ją wspiera, otwierając niedostępne do tej pory obszary do rozwoju. Dziś miłośnik sztuki może kupić fizyczny obraz, ponieważ bardzo mu się podoba, jest doskonałym dopełnieniem wnętrza i po prostu go cieszy. Inna osoba kupi go, bo to doskonała inwestycja. My pokazujemy, że takiej inwestycji można również dokonać w wersji cyfrowej. Ktoś w danej części świata może mieć wersję fizyczną dzieła, a ktoś po drugiej stronie Ziemi – NFT. Co więcej, transakcji można dokonać z całego świata, nie ruszając się z domu i nie szukając pośredników. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na czym polega wartość dzieła cyfrowego? Dlaczego ktoś chciałby je mieć?

Dzieło cyfrowe, podobnie jak fizyczne, jest unikatem. Nie jest to jego kopia cyfrowa, tylko odtworzenie go w formie jeden do jednego. Nabywca otrzymuje certyfikat oraz kod zaświadczający o tym, że jest to jedyne, niepowtarzalne, świetnej jakości cyfrowe dzieło, tak samo jak  fizyczne. Jego wielką wartością jest również to, że możemy je mieć zawsze przy sobie – w swoim smartfonie, komputerze czy tablecie – i prezentować innym. Do tego jest to bezpieczne aktywo, nikt nam go nie ukradnie i nie ulegnie ono zniszczeniu. Możemy je również wyświetlić na ekranie w domu czy biurze, lub w obu miejscach jednocześnie. I oczywiście jest to dzieło, na którym się również zarabia. Jeżeli wartość dzieła fizycznego danego artysty rośnie, to także jego dzieło w formie cyfrowej będzie droższe. Najbardziej dynamiczne wzrosty najczęściej notują dzieła artystów, którzy odchodzą, więc ich portfolio dzieł w tym momencie staje się zbiorem zamkniętym.

Czy posiadanie dzieła sztuki w smartfonie lub na tablecie to nowy styl kolekcjonowania?

Podam taki przykład: kiedyś fani piłki nożnej zbierali karty z wizerunkami ulubionych zawodników i wklejali je do albumów, podobnie było ze zdjęciami. Dziś nadal je gromadzimy, ale najczęściej w swoich smartfonach, portfelach cyfrowych, mamy to po prostu przy sobie. Funkcjonujemy w coraz bardziej zminimalizowanym świecie, spora część naszej działalności odbywa się w cyfrowej przestrzeni. Sztuka również częściowo się tam przenosi i to nie jest żadna rewolucja, tylko ewolucja – absolutnie naturalna kolej rzeczy w czasach, w których większość dóbr możemy mieć „w kieszeni”. Oczywiście możemy sobie zrobić „zrzut ekranu” lub pobrać plik jpg z internetu, twierdząc, że to jest nasza własność. Technologia i cyfrowy zapis dzieła pozwala już obecnie dokładnie określić właściciela danego eksponatu, bo architektura blockchain zapisuje całą historię dzieła cyfrowego i wszystkie zmiany właścicielskie dokonane po drodze. Taki certyfikat jest niepodrabialny, niezmienialny i nie można go ukraść czy zgubić. Dlatego bezcenne stało się wykorzystanie technologii blockchain chociażby do potwierdzania autentyczności czy ochrony praw autorskich twórców na całym świecie. Oczywiście możemy go mieć zawsze przy sobie, na przykład właśnie w telefonie.

Czyli teraz oknem na świat stał się nasz smartfon?

Dwadzieścia kilka temu to było niewyobrażalne! Pamiętam, jak rozmawiałem z moim dziadkiem, który zmarł w wieku 94 lat. Dziadek mnie kiedyś spytał: „Tomek, jak można mieć przy sobie telefon, jak w ogóle można sobie to wyobrazić?”. W miejscu, gdzie mieszkał, trzeba było pokonać 20 km, żeby zadzwonić, bo w gminie był jeden telefon. Dzisiaj przyspieszenie technologiczne jest nie do zatrzymania i praktycznie każdego dnia robimy ogromny skok w kolejne etapy rozwoju tej dziedziny. Jedną z najbardziej dynamicznych jest obecnie technologia blockchain, która wkracza już do wielu dziedzin naszego życia i bezpowrotnie odmienia nasz sposób funkcjonowania w sieci.

Nowe możliwości dla artystów i kolekcjonerów 

Technologia to nowy styl życia kolekcjonerów?

Gdziekolwiek się przemieszczamy, tramwajem, metrem czy samolotem, świat nowych technologii i sztuka NFT dają nam niesamowite możliwości. To jest naprawdę wielka sprawa! Posiadając dzieło, które ma wartość, ponieważ nie jest zdjęciem ani plikiem jpg, tylko unikalnym przeniesieniem dzieła fizycznego do świata cyfrowego, możemy je prezentować innym w każdej chwili lub po prostu się nim cieszyć. Możemy również pojechać do każdego miejsca na świecie, gdzie odbywają się na przykład targi sztuki i sprzedać dzieło, które mamy w telefonie, a potem kupić nowe, jeśli tego pragniemy. Możemy również zrobić to, będąc w domu. W czasach tak niespokojnych jak dziś, to jest bardzo atrakcyjna opcja: nie musimy pakować i przewozić dzieł sztuki oraz martwić się o ich zabezpieczenie, ponieważ mamy je przy sobie.

W jaki sposób ten dynamiczny postęp sprzyja artystom?

W naszym kraju mamy wielu wybitnych artystów, którzy tworzą nieszablonową sztukę, są niesamowicie kreatywni, ale ciężko jest im przebić się na świecie. To się często wiąże z ogromnymi kosztami, trudnymi rozmowami, kontraktami, które ich tej szansy pozbawiają lub mocno utrudniają karierę. W momencie gdy zaczynamy prezentować cyfrowe dzieła polskich twórców w galeriach sztuki cyfrowej na przykład w Singapurze, Nowym Jorku albo Dubaju, łatwiej jest artystom ruszyć do tego wielkiego świata. To właśnie chcemy wraz z moimi wspólnikami robić: pomagać polskim artystom zaistnieć na różnych kontynentach, być dla nich takim buspasem w tej podróży. Dzięki nowym technologiom cały świat jest na wyciągnięcie ręki.

Czyli sztuka cyfrowa skraca dystans, zbliża artystę do odbiorcy?

Dokładnie tak to wygląda. Można pokazać i zaprezentować twórcę i jego cyfrowe dzieła w każdym zakątku naszej pięknej planety. Ekspozycja dzieł fizycznych jest o wiele trudniejsza, proces jest złożony i wszystko trwa o wiele dłużej, jak również wymaga ogromnych nakładów.

Czy najnowsze projekty zespołu SMARTVerum, które wkrótce ujrzą światło dzienne, mają taką właśnie misję? 

Zdecydowanie tak. Mogę zdradzić, że tworzymy niepowtarzalną galerię sztuki fizycznej i cyfrowej – stałą oraz online – a także narzędzia, które pozwolą nam tymi projektami zarządzać w sposób bezpieczny i płynny. Ważne jest bowiem, by bez problemu można było sprzedawać i nabywać aktywa wszędzie na świecie. Jeszcze w tym roku zamierzamy również zorganizować aukcję sztuki fizycznej oraz cyfrowej. Myślimy i planujemy szeroko – chcemy stworzyć programy, które będą łączyły twórców z całego świata, zaangażować polskie instytucje kulturalne w program organizacji plenerów polskim malarzom, jak również artystom z innych krajów, czy to Ameryki, czy Azji, by mogli spotykać się i tworzyć razem w różnych miejscach na świecie. Im więcej artysta doświadcza, tym więcej może dać swojemu odbiorcy. Chcemy zapraszać uznanych twórców z odległych krajów, żeby poznawali naszą sztukę, ale także pokazywać ją w mniejszych polskich miejscowościach, podczas plenerowych spotkań z artystami. Bo sztuka i emocje, jakich ona dostarcza, to czyste dobro. Warto z nią obcować.

Polscy twórcy są otwarci na sztukę cyfrową?

Oczywiście. Mamy artystów, którzy tworzą odważnie, są bardzo kreatywni i nie obawiają się nowości, jak chociażby wspaniali artyści, z którymi współpracujemy: Sabina Maria Grzyb, Bogusław Lustyk czy Anna Masiul-Gozdecka. Często spotykam ich na początku artystycznej drogi i widzę, w jakim miejscu są po kilku czy kilkunastu latach pracy, jak bardzo się rozwinęli. Sztuka tradycyjna jest i zawsze będzie tym pierwszym elementem ich twórczości, ona pozwala przejść dalej, do świata cyfrowego. Bez tego nie powstanie cały twórczy łańcuch zdarzeń. Artysta musi wymyślić dzieło w swojej wyobraźni i przelać je na papier czy płótno, a dopiero potem nadawać temu kolejną formę. Oczywiście są również tacy, którzy tworzą tylko cyfrowo, co jest charakterystyczne dla młodszego pokolenia artystów.

Jaki ma Pan sposób na tak doskonałe wyczucie artystów?

Przede wszystkim czuję miłość do sztuki, a dopiero później jest ona dla mnie obszarem biznesu. Jeżeli lubimy to, co robimy, to nie pracujemy. Ja mam szczęście doświadczyć tego, że robię to, co lubię. Uwielbiam artystów, spędzam z nimi mnóstwo czasu i widzę, z czym wielu z nich boryka się na co dzień. Tworzenie zajmuje im wiele godzin, często pracują w nocy i trudno jest im się odnaleźć, wyjść ze sztuką dalej w świat. Chciałem stworzyć coś, co ułatwi im funkcjonowanie, dotarcie do wielu odbiorców. Oczywiście mamy również artystów świetnie znanych na świecie, jak Rafał Olbiński, wybitny ilustrator, plakacista, który tworzył okładki do największych dzienników na świecie. Jeszcze w tym roku, być może latem, ukaże się książka Rafała, w której opowiada o drodze, jaką przebył w swoim życiu. Dziś mieszka częściowo w Polsce, częściowo w Stanach Zjednoczonych i nadal tworzy, jest szalenie kreatywny, zaskakujący i odważny w swojej sztuce. 

Promowanie polskiej sztuki na świecie to dla Pana zdecydowanie coś więcej niż inwestycja. 

Mamy w Polsce świetnych, bardzo zdolnych ludzi, nie tylko artystów. Największe firmy z całego świata otwierają tu swoje oddziały, bo widzą potencjał. Jestem patriotą, kocham mój kraj, uwielbiam artystów i chcę promować ich na świecie. Przez to również mogę promować Polskę, w której dostałem szansę, żeby się rozwijać, kształcić i pracować. To wspaniałe miejsce do życia i tworzenia rzeczy unikalnych. Chciałbym choć w części odwdzięczyć się za możliwości, jakie dostałem od swojego miejsca urodzenia i za to, że mogę z nich korzystać na różnych płaszczyznach. Realizuję się w wielu branżach, a inspiruje mnie i napędza przede wszystkim jednak miłość do sztuki, bo ona daje zupełnie inną perspektywę patrzenia na życie, świat, a nawet biznes.

 

Tomasz Jaworski

Źródło zewnętrzne

Tomasz Jaworski, prezes grupy SMARTVerum, prawnik, mecenas sztuki, kolekcjoner i entuzjasta nowych technologii, a także niestrudzony promotor polskiej kultury na wielu kontynentach.

Zobacz także: Powiesił swój obraz w galerii sztuki. Zwolnili go
Nigdy nie pokazywany publicznie obraz Matejki. "Zaskoczy wielu"

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

10 813 zł na kwartał bez ZUS. Zmiany od 1 stycznia 2026 r. Sprawdź, kto może skorzystać

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się zasady, które mogą mieć znaczenie dla tysięcy osób dorabiających bez zakładania firmy, ale także dla emerytów, rencistów i osób na świadczeniach. Nowe przepisy wprowadzają inny sposób liczenia limitu przychodów, który decyduje o tym, czy można działać bez opłacania składek ZUS. Sprawdzamy, na czym polegają te zmiany, jaka kwota obowiązuje w 2026 roku i kto faktycznie może z nich skorzystać, a kto musi zachować szczególną ostrożność.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r.

Będą zmiany w fundacji rodzinnej w 2026 r. Zaplanowano przegląd funkcjonowania fundacji. Zapowiedziano konsultacje i harmonogram prac od stycznia do czerwca 2026 roku. Komentuje Małgorzata Rejmer, ekspertka BCC.

REKLAMA

Fakty i mity dotyczące ESG. Dlaczego raportowanie to nie „kolejny obowiązek dla biznesu” [Gość Infor.pl]

ESG znów wraca w mediach. Dla jednych to konieczność, dla innych modne hasło albo zbędny balast regulacyjny. Tymczasem rzeczywistość jest prostsza i bardziej pragmatyczna. Biznes będzie raportował kwestie środowiskowe, społeczne i ładu korporacyjnego. Dziś albo za chwilę. Pytanie nie brzmi „czy”, tylko „jak się do tego przygotować”.

Zmiany w ubezpieczeniach obowiązkowych w 2026 r. UFG będzie zbierał od firm więcej danych

Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę o ubezpieczeniach obowiązkowych Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych - poinformowała 15 grudnia 2025 r. Kancelaria Prezydenta RP. Przepisy zezwalają ubezpieczycielom zbierać więcej danych o przedsiębiorcach.

Aktualizacja kodów PKD w przepisach o akcyzie. Prezydent podpisał ustawę

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o podatku akcyzowym, której celem jest dostosowanie przepisów do nowej Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD). Ustawa ma charakter techniczny i jest neutralna dla przedsiębiorców.

Zamknięcie roku 2025 i przygotowanie na 2026 r. - co muszą zrobić firmy [lista spraw do załatwienia] Obowiązki finansowo-księgowe

Końcówka roku obrotowego dla wielu firm oznacza czas intensywnych przeglądów finansów, porządkowania dokumentacji i podejmowania kluczowych decyzji podatkowych. To jednak również moment, w którym przedsiębiorcy wypracowują strategie na kolejne miesiące, analizują swoje modele biznesowe i zastanawiają się, jak zbudować przewagę konkurencyjną w nadchodzącym roku. W obliczu cyfryzacji, obowiązków związanych z KSeF i rosnącej presji kosztowej, końcowe tygodnie roku stają się kluczowe nie tylko dla poprawnego zamknięcia finansów, lecz także dla przyszłej kondycji i stabilności firmy - pisze Jacek Goliszewski, prezes BCC (Business Centre Club).

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą musieli dołączać wydruków z KRS i zaświadczeń o wpisie do CEIDG do wniosków składanych do urzędów [projekt ustawy]

Przedsiębiorcy nie będą musieli już dołączać oświadczeń lub wypisów, dotyczących wpisu do CEiDG lub rejestru przedsiębiorców prowadzonego w Krajowym Rejestrze Sądowym, do wniosków składanych do urzędów – wynika z opublikowanego 12 grudnia 2025 r. projektu ustawy.

Masz swoją tożsamość cyfrową. Pytanie brzmi: czy potrafisz ją chronić? [Gość Infor.pl]

Żyjemy w świecie, w którym coraz więcej spraw załatwiamy przez telefon lub komputer. Logujemy się do banku, zamawiamy jedzenie, podpisujemy umowy, składamy wnioski w urzędach. To wygodne. Ale ta wygoda ma swoją cenę – musimy umieć potwierdzić, że jesteśmy tymi, za których się podajemy. I musimy robić to bezpiecznie.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA