REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe

Milewski Marcin
Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe
Czy gratis, konkurs i sprzedaż lawinowa są nieuczciwe

REKLAMA

REKLAMA

Zarówno konkursy oraz gratisy pojawiają się w akcjach marketingowych niezwykle często. Z podobną częstotliwością natknąć można się także na sprzedaż lawinową. Dlaczego ich stosowanie nie jest uczciwe?

Praktyki rynkowe to działanie lub zaniechanie przedsiębiorcy, lub sposób postępowania, oświadczenie albo informacja handlowa (również reklam i marketing), które są związane w sposób bezpośredni z nabyciem lub promocją produktu przez konsumenta.

REKLAMA

Nieuczciwą praktyka rynkową jest taka praktyka rynkowa, która wprowadza w błąd oraz praktyka agresywna. Warto pamiętać także, iż nawet kodeks dobrych praktyk stosowany w sposób sprzeczny z prawem może stać się przyczyną uznania go za praktykę nieuczciwą (musi wówczas spełniać wymienione wyżej przesłanki).

Nieuczciwą praktyką rynkową niezależnie od okoliczności w jakich dokonywana jest ich ocena są działania wprowadzające w błąd polegające na:

Polecamy: serwis Leasing

  •  składaniu deklaracji, iż organizowany jest konkurs lub promocja wraz z nagrodami w ramach działalności rynkowej, a później brak przyznania wskazanych nagród lub ich uzasadnionego ekwiwalentu;
  •  prezentowaniu produktu w roli "gratisu" bądź jako "darmowy", a także "bezpłatny", lub w zbliżony sposób, gdy na konsumencie ciąży obowiązek zapłaty jakiejkolwiek opłaty bądź innej należności, z wyjątkiem kosztów bezpośrednich dotyczących odpowiedzi na praktykę rynkową, odbioru lub dostarczenia produktu; 

Czynem nieuczciwej konkurencji jest organizowanie systemu sprzedaży lawinowej. Sprzedaż lawinowa polega na proponowaniu nabywania towarów bądź usług poprzez składanie kupującym towary lub usługi obietnicy uzyskania korzyści materialnych, w sytuacji gdy nakłonią oni inne osoby do dokonania takich samych transakcji. Osoby te uzyskałyby podobne korzyści materialne jako rezultat nakłonienia kolejnych osób do udziału w systemie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Na czym polega dumping

Warto jednak pamiętać, że w dwóch sytuacjach sprzedaż lawinowa nie stanowi czynu nieuczciwej konkurencji.

Po pierwsze, gdy korzyści materialne pozyskiwane z uczestnictwa w takiej sprzedaży pochodzą ze środków z zakupu lub ze sprzedaży dóbr (usług) po cenie, której wartość nie przekracza rażąco ich rzeczywistej wartości rynkowej tych.

Po drugie, w takiej sytuacji osoba, która rezygnuje z udziału w sprzedaży posiada prawo do odprzedaży organizatorowi zakupu nabytych od organizatora, a nadających się do sprzedaży m.in. towarów albo zestawów prezentacyjnych zakupionych w okresie 6 miesięcy przed datą złożenia rezygnacji organizatorowi sprzedaży, za co najmniej 90 % ceny.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA