Dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym
Aktualizacja: 18.07.2014
Senat przyjął ustawę o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na jej podstawie przedsiębiorca sam będzie mógł się zwrócić do UOKiK o dobrowolne poddanie się karze w postępowaniu antymonopolowym i liczyć na jej 10-proc. obniżkę. »
Aktualizacja: 21.11.2013
W obrocie gospodarczym powszechnie stosowane są znaki towarowe. Znaki towarowe oznaczają produkty lub usługi konkretnego przedsiębiorcy i dzięki nim można odróżnić produkty poszczególnych przedsiębiorców. Czy warto chronić znaki towarowe? »
Przedsiębiorcy stracą na upublicznieniu informacji o działalności firmy
Aktualizacja: 05.02.2013
Nowelizowana ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów proponuje wiele rozwiązań, które są niekorzystne dla przedsiębiorców. Jakie zmiany są planowane? »
Polska Wódka określona ustawowo
Aktualizacja: 11.01.2013
Polska wódka, której nowa definicja wchodzi właśnie w życie mocą ustawy, jest jedyną polską produktową marką globalną, cenioną od pokoleń na rynkach całego świata i jednocześnie silnie kojarzoną z Polską. »
Ochrona firm przed oszustwami marketingowymi
Aktualizacja: 29.11.2012
Komisja Europejska zaprezentowała szereg działań mających na celu wyeliminowanie oszustw marketingowych grożących przedsiębiorcom. Jakie działania mają uchronić przedsiębiorców przed oszustwami marketingowymi? »
Czyny nieuczciwej konkurencji i jej zwalczanie w obrocie gospodarczym
Aktualizacja: 31.05.2012
Czyn nieuczciwej konkurencji stanowi działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Powyższą definicję szczegółowo rozwija w polskim ustawodawstwie ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. »
Zmowa cenowa – jaka kara grozi przedsiębiorcy?
Aktualizacja: 04.05.2012
Jakie kary wiążą się ze zmową przedsiębiorców? Dowiedz się jakie kary przewiduje prawo antymonopolowe oraz kiedy kara może zostać złagodzona. »
UOKiK kontroluje politykę cenową przedsiębiorców
Aktualizacja: 09.02.2012
Polityka cenowa przedsiębiorcy nie może zmierzać do eliminacji lub ograniczenia konkurencji w drodze porozumienia z innym przedsiębiorcą. UOKiK ma prawo do zbadania polityki cenowej firmy. »
Utrudnianie dostępu do rynku jako czyn nieuczciwej konkurencji
Aktualizacja: 28.11.2011
Utrudnianie dostępu do rynku może przybrać wiele postaci. Niektóre z nich są wprost wskazane w ustawie, inne zaś zachowania przedsiębiorców rozpatrywać należy indywidualnie. Wszystkie łączy je jednak to, że na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji mogą zostać uznane za zakazane czyny nieuczciwej konkurencji. »
Złagodzenie kary dla przedsiębiorcy uczestniczącego w porozumieniu antykonkurencyjnym
Aktualizacja: 28.11.2011
Przedsiębiorcy zawierający zakazane porozumienia ograniczające konkurencję muszą liczyć się z sankcjami przewidzianymi w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. Wymiar kary nałożonej na nieuczciwego przedsiębiorcę przez Prezesa UOKiK może jednak zostać zredukowany przy spełnieniu przesłanek określonych w ustawie. »
Aktualizacja: 28.11.2011
Czynnikiem przesądzającym o istnieniu między przedsiębiorcami zmowy cenowej jest zawarcie jakiegoś rodzaju porozumienia. Sam fakt oferowania produktu czy usługi po tej samej cenie co konkurencja nie świadczy o istnieniu kartelu cenowego, może jednak stać się powodem wszczęcia przeciwko przedsiębiorcom postępowania antymonopolowego. »
Zmowa cenowa jako porozumienie ograniczające konkurencję
Aktualizacja: 28.11.2011
Na gruncie polskiego prawa antymonopolowego zakazane są wszelkie porozumienia ograniczające konkurencję, w tym także częste zarówno wśród małych, jak i dużych przedsiębiorców zmowy cenowe. Nieuczciwych konkurentów wspólnie ustalających ceny czekają jednak konsekwencje przewidziane w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów. »
Kiedy praktyka rynkowa jest agresywna?
Aktualizacja: 28.11.2011
Przedsiębiorcy na wiele sposobów starają się zdopingować konsumentów do zawarcia danej transakcji, stosując przy tym różne formy nacisku. Jeśli jednak nacisk ten jest nadmierny, możemy mieć do czynienia z zakazaną agresywną praktyką rynkową. »
Kryteria kontroli koncentracji przedsiębiorców
Aktualizacja: 28.11.2011
Po zgłoszeniu zamiaru koncentracji przez przedsiębiorcę, Prezes Urzędu Konkurencji i Konsumenta musi wydać decyzję dotyczącą planowanego połączenia. Według jakich kryteriów jest dokonywana ocena i jak wynik oceny wpływa na decyzje? »
Czego nie wolno robić, chroniąc swoją firmę przed konkurencją
Aktualizacja: 28.11.2011
Dobra znajomość sił konkurencji oraz świadomość uzyskanej pozycji rynkowej i przewag konkurencyjnych powinny wystarczyć do tego, by doprowadzić pojedynczego przedsiębiorcę do skutecznego utrzymania się na rynku na przekór działań konkurencji. Czasem jednak przedsiębiorca czuje pokusę pójścia na skróty – oto czego robić nie wolno i co jest surowo karane w przypadku wykrycia przez organy nadzorujące gospodarkę. »