REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej. Sprawdza się czy nie?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej
Sztuczna inteligencja w branży hotelarskiej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak nowe technologie mogą wpłynąć na branżę hotelarską? Czy w codziennym funkcjonowaniu obiektów hotelowych zastąpią człowieka? Odpowiadają przedstawiciele hoteli z różnych stron Polski, o różnych profilach działalności, należących do Grupy J.W. Construction.

Jerzy Sobczak, General Manager, Czarny Potok Resort SPA & Conference

Wykorzystanie nowoczesnych narzędzi, takich jak sztuczna inteligencja, to spore wyzwanie. Nie ulega wątpliwości, że niesie ono za sobą wymierne korzyści. Sztuczna inteligencja jest bardzo przydatna w procesie rezerwacji i umożliwia zautomatyzowanie tego procesu, co może w znaczący sposób zwiększyć liczbę rezerwacji – tylko rezerwacje bardziej skomplikowane są przekierowywane do recepcjonisty. Jednocześnie, usprawnia to proces obsługi gości, umożliwiając odpowiedzenie na wszystkie pytania związane z obiektem, dotyczące np. numerów telefonów czy konkretnych atrakcji. Jeśli chodzi o nasz hotel, to sztuczną inteligencję testujemy obecnie np. w hotelowym informatorze cyfrowym - AI odpowiada na zadawane przez gości pytania, a odpowiedzi bierze z zawartości naszego informatora. Technologia ta już bardzo sprawnie realizuje czynności związane z zameldowaniem i wymeldowaniem gości. Pozwala też na efektywną analizę danych, co ułatwia odpowiednie skrojenie oferty, która bierze pod uwagę preferencje gości, ale też historyczną analizę stosunku wielkości obłożenia do zaproponowanej ceny. Znając potrzeby gości, możemy je skutecznie zaspokajać, co wpływa pozytywnie na wynik finansowy obiektu. Wykorzystanie sztucznej inteligencji w procesie optymalizacji wszystkich procesów w hotelu, nie tylko sprzedaży, wydaje się być naturalną, długofalową konsekwencją wprowadzenia tych narzędzi.

REKLAMA

Marzena Bednarczyk, Dyrektor Hotelu Dana w Szczecinie

REKLAMA

Sztuczna inteligencja wpływa na branżę hotelarską na wielu płaszczyznach. Jest wsparciem w obsłudze klienta - przy pomocy chatbota goście mogą uzyskać odpowiedzi na pytania w czasie rzeczywistym, bez potrzeby oczekiwania na połączenie z pracownikiem hotelu. Wiąże się to z oszczędnością czasu pracy kadry, jak i wpływa to na obniżenie kosztów działalności obiektu. AI jest też nieoceniona w procesie analizy danych. Dzięki nowoczesnym narzędziom możemy dynamicznie kształtować ceny i dostępność pokoi w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej. Możemy też optymalizować oferty na kolejne miesiące, pracując jednocześnie nad celami finansowymi. Kolejny obszar wsparcia to zarządzanie rezerwacjami - AI pomaga automatyzować ten proces, wskazując np. najlepsze promocje. Sprawdza się także w tak ważnej obecnie personalizacji - dopasowaniu oferty do preferencji gościa, m.in. na podstawie analizy historii rezerwacji. Możemy wykorzystać tę technologię już po pobycie gości w naszym hotelu - poprzez np. analizę opinii, która pozwala nam na szybką reakcję na ewentualne sugestie zmian i na poprawę jakości usług. Na co dzień AI można także wykorzystywać do zarządzania zasobami hotelowymi, np. do optymalizacji systemu zarządzania energią w postaci oświetlenia czy klimatyzacji. 

Wykorzystanie AI w hotelarstwie to synergia między nowoczesną technologią a pracownikami oraz gośćmi, dążąca do wspólnego dobra i zadowolenia. W miarę rozwoju AI w hotelarstwie ważne jest jednak to, aby nie zapominać o ludzkim aspekcie tej branży. W końcu to wzajemne relacje, serdeczność i życzliwość tworzą wspomnienia i są tym, co sprawia, że goście czują się mile widziani w hotelu i będą chcieli powtarzać pozytywne doświadczenia w przyszłości.

Karol Sapiejewski, Dyrektor Hotelu 500 w Strykowie

Branża hotelarska działa już dość prężnie w kontekście wdrażania AI. Na rynku pojawia się coraz więcej rozwiązań i programów operacyjnych wspomagających personel przy optymalizacji np. zużycia energii czy sterowania klimatyzacją. Ciekawymi nowinkami są np. maszyny obsługujące gości w restauracji albo kioski meldujące nowych gości hotelu. Istotnym atutem sztucznej inteligencji jest jej wsparcie w personalizacji i dopasowaniu oferty szytej na miarę konkretnego gościa, zgodnej z jego preferencjami dotyczącymi konkretnych udogodnień. Świetnie sprawdza się także przy analizowaniu opinii gości z różnych portali, dzięki czemu mamy na bieżąco wykonywany symboliczny audyt odczuć gości po pobycie w hotelu. AI sprawdza się także w działaniach marketingowych, np. przy tworzeniu treści, ofert pod kątem sprzedaży czy komunikacji na stronie www bądź w mediach społecznościowych. Sztuczna inteligencja niewątpliwie jest technologią przyszłości i pracujemy nad tym, by wdrożyć ją w naszym hotelu. Z drugiej strony nie zapominamy jednak, że z końcem dnia w naszej branży nieocenione są relacje międzyludzkie i bezpośrednio interakcje z gośćmi hotelowymi, które w dużej mierze determinują sukces danego obiektu. 

Katarzyna Szajnwald, Dyrektor Hotelu 500 Premium Zegrze

Sztuczna inteligencja wprowadza innowacje w wielu sektorach gospodarczych. Jednym z nich jest również branża hotelarska, gdzie narzędzie staje się codziennym wsparciem w różnorodnych obszarach, takich jak sprzedaż, marketing, obsługa gości czy optymalizacja procesów zarządzania obiektem. Procesy rezerwacyjne, chatboty, wirtualne spacery, spersonalizowane oferty to tylko mała część tego, gdzie sztuczna inteligencja już działa i będzie się dalej rozwijać. Myślę, że możliwości wykorzystywania AI są ogromne i to dopiero początek jej obecności w naszej branży. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Remigiusz Krawczyk, Dyrektor Varsovia Apartamenty

REKLAMA

Rozwijająca się dynamicznie sztuczna inteligencja i ChatGPT mają ogromny potencjał i szerokie zastosowanie w usługach hotelarskich. Ich wdrożenie należy jednak poprzedzić dokładną analizą obszarów, w których mogą one okazać się najbardziej przydatne. Pamiętajmy, że w naszej branży charakter świadczonych usług wymaga od hotelarzy przede wszystkim bezpośrednich kontaktów międzyludzkich, które pozwalają na bieżącą ocenę oczekiwań i potrzeb naszych gości. Sztuczna inteligencja nie jest w stanie zastąpić człowieka w jego naturalnych umiejętnościach, w szczególności w rozpoznawaniu emocji rozmówcy, co przykładowo w obszarach takich jak gastronomia jest kluczowe do szybkiej i prawidłowej reakcji dążącej do satysfakcji odbiorcy. Dodatkowo, w naszych obiektach wiele aspektów działalności, np. restauracji, opiera się na subiektywnych ocenach (jakości obsługi czy potraw w menu), gdzie indywidualne preferencje są poza możliwościami zastosowania AI. Sztuczna inteligencja nie do końca przyda się także w momentach awaryjnych, jak pożar, zalania czy większe usterki techniczne, które wymagają przede wszystkim odpowiedniej “ludzkiej” reakcji - opanowania, koordynowana, szybkości w podejmowaniu precyzyjnych decyzji. 

Z drugiej strony, mamy też szereg obszarów działalności hotelu, które mogą być usprawnione dzięki wykorzystaniu AI. Mowa tu np. o optymalizacji różnych procesów związanych z obsługą naszych gości. Przykładem jest tutaj revenue management, gdzie szybka analiza danych historycznych oraz aktualnego popytu pozwoli na optymalne kreowanie ofert sprzedaży. Kolejnym miejscem do zastosowania są działy operacyjne, w ramach optymalizacji wykorzystania materiałów magazynowych vs budżet i obłożenia obiektu, wskazując na przekroczenia wraz z sugestiami zastąpienia innymi tańszymi surowcami tych najdroższych na podstawie analizy bieżących ofert w sieci. Kolejnym obszarem jest marketing, gdzie AI pozwoli na analizę działań konkurencji i tworzenie odpowiednich treści do kanałów społecznościowych, co jednocześnie przełoży się na  mniejsze zaangażowanie człowieka w te procesy.

Reasumując sztuczna inteligencja może i zapewne będzie wartością dodaną w codziennych czynnościach związanych z obsługą naszych gości, ale z całą pewnością nigdy nie zastąpi człowieka z jego autentycznymi emocjami, empatią  i zaangażowaniem w budowanie wzajemnych relacji międzyludzkich.

Więcej ważnych informacji znajdziesz na stronie głównej Infor.pl

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]

Obcokrajowcy wciąż chętnie zakładają w Polsce małe firmy. Głównie są to Ukraińcy i Białorusini [DANE Z CEIDG]. W pierwszej połowie br. 21,5 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej wpłynęło do rejestru CEIDG od osób, które mają obywatelstwo innego państwa. To 14,4% wszystkich zgłoszeń w tym zakresie.

Hossa na giełdzie w 2025 r. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają zagraniczni inwestorzy

Na warszawskiej giełdzie trwa hossa. Dlaczego Polacy nie korzystają z tego okresu? Najwięcej zarabiają u nas zagraniczni inwestorzy. Co musi się w Polsce zmienić, aby ludzie zaczęli inwestować na giełdzie?

Umowy PPA w 2025 r. – korzyści i ryzyka dla małych i średnich firm w Polsce

Płacisz coraz wyższe rachunki za prąd? Coraz więcej firm w Polsce decyduje się na umowy PPA, czyli długoterminowe kontrakty na energię z OZE, które mogą zagwarantować stałą cenę nawet na 20 lat. To szansa na przewidywalne koszty i lepszy wizerunek, ale też zobowiązanie wymagające spełnienia konkretnych warunków. Sprawdź, czy Twoja firma może na tym skorzystać.

Rezygnują z własnej działalności na rzecz umowy o pracę. Sytuacja jest trudna

Sytuacja jednoosobowych działalności gospodarczych jest trudna. Coraz więcej osób rezygnuje i wybiera umowę o pracę. W 2025 r. wpłynęło blisko 100 tysięcy wniosków o zamknięcie jednoosobowej działalności gospodarczej. Jakie są bezpośrednie przyczyny takiego stanu rzeczy?

REKLAMA

Umowa Mercosur może osłabić rynek UE. O co chodzi? Jeszcze 40 umów handlowych należy przejrzeć

Umowa z krajami Mercosur (Argentyną, Brazylią, Paragwajem i Urugwajem) dotyczy partnerstwa w obszarze handlu, dialogu politycznego i współpracy sektorowej. Otwiera rynek UE na produkty z tych państw, przede wszystkim mięso i zboża. Rolnicy obawiają się napływu tańszych, słabszej jakości produktów, które zdestabilizują rynek. UE ma jeszcze ponad 40 umów handlowych. Należy je przejrzeć.

1 października 2025 r. w Polsce wchodzi system kaucyjny. Jest pomysł przesunięcia terminu lub odstąpienia od kar

Dnia 1 października 2025 r. w Polsce wchodzi w życie system kaucyjny. Rzecznik MŚP przedstawia szereg obaw i wątpliwości dotyczących funkcjonowania nowych przepisów. Jest pomysł przesunięcia terminu wejścia w życie systemu kaucyjnego albo odstąpienia od nakładania kar na jego początkowym etapie.

Paragony grozy a wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny

Wakacje 2025 na półmetku: więcej rezerwacji, dłuższe pobyty i stabilne ceny. Mimo pojawiających się w mediach “paragonów grozy”, sierpniowy wypoczynek wciąż można zaplanować w korzystnej cenie, zwłaszcza rezerwując nocleg bezpośrednio.

150 tys. zł dofinansowania! Dla kogo i od kiedy można składać wnioski?

Zakładasz własny biznes, ale brakuje Ci środków na start? Nie musisz od razu brać drogiego kredytu. W Polsce jest kilka źródeł finansowania, które mogą pomóc w uruchomieniu działalności – od dotacji i tanich pożyczek, po prywatnych inwestorów i crowdfunding. Wybór zależy m.in. od tego, czy jesteś bezrobotny, mieszkasz na wsi, czy może planujesz innowacyjny startup.

REKLAMA

W pół roku otwarto ponad 149 tys. jednoosobowych firm. Do tego wznowiono przeszło 102 tys. [DANE Z CEIDG]

Jak wynika z danych Ministerstwa Rozwoju i Technologii (MRiT), w pierwszej połowie 2025 roku do rejestru CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) wpłynęło 149,1 tys. wniosków dotyczących założenia jednoosobowej działalności gospodarczej. To o 1% mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku, kiedy takich przypadków było 150,7 tys. Co to oznacza?

Jak liderzy finansowi mogą budować odporność biznesową w czasach niepewności?

Niepewność stała się trwałym elementem globalnego krajobrazu biznesowego. Od napięć geopolitycznych, przez zmienność inflacyjną, po skokowy rozwój technologii – dziś pytaniem nie jest już, czy pojawią się ryzyka, ale kiedy i jak bardzo wpłyną one na organizację. W takim świecie dyrektor finansowy (CFO) musi pełnić rolę strategicznego radaru – nie tylko reagować, ale przewidywać i przekształcać ryzyko w przewagę konkurencyjną. Przedstawiamy pięć praktyk budujących odporność biznesową.

REKLAMA