Kategorie

Transport, Transport międzynarodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
8 lipca w Parlamencie Europejskim przegłosowany został pakiet mobilności. To ostatni krok do zatwierdzenia przepisów niekorzystnych w szczególności dla polskich przedsiębiorców. Co warto wiedzieć o pakiecie mobilności?
Od 1 czerwca 2020 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz ten dotyczy przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych. Nakaz ten dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami. Ograniczeń tych nie stosuje się w odniesieniu do środków transportu specjalnego przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.
Do 2050 roku globalne zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie o 226 proc., związane z tym emisje CO2 zwiększą się o 118 proc., a przewóz towarów będzie generował niemal tyle samo zanieczyszczeń co ruch pasażerski. Największy wzrost emisji odnotuje transport morski i lotniczy, jednocześnie bez wprowadzenia tych sektorów na rynek handlu emisjami nie uda się osiągnąć celów klimatycznych ONZ. Na samoregulację w kwestii klimatu decydują się za to najwięksi gracze globalnego rynku logistycznego.
Koronawirus oznacza ograniczenia transportowe. Jakie regulacje aktualnie dotyczą Polski? W tym materiale opowiemy o kwarantannie kierowców, przewozie osób i leków, a także zmianie natężenia ruchu na drogach.
Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie zawodowy kierowca realizujący kurs w transporcie międzynarodowym? Na pewno prawo jazdy, wypis z licencji transportowej oraz zapisy dotyczące czasu pracy. Ale co jeszcze? Wyjaśniają ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).
Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?
12 grudnia 2019 r. przedstawiciele Rady Europy i Parlamentu Europejskiego uzgodnili przepisy, które od 2021 roku będą obowiązywać przewoźników w UE. Nie ma zgody na pakiet mobilności w takim kształcie. Jego akceptacja byłaby nieuczciwością wobec wszystkich firm, którym z dnia na dzień coraz trudniej jest funkcjonować na europejskim rynku - uważa Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan. Założenia kompromisu, to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii.
Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.
Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.
Międzynarodowy przewóz osób podlega opodatkowaniu VAT i to także ten okazjonalny. Taką informację podało Biuro do spraw Transportu Międzynarodowego.
Od dziś działa nowy system Schengen II (SIS II), który zastąpił dotychczasową generację systemu. Czym charakteryzuje się SIS II?
Mitsubishi International Gmbh, czyli niemiecki oddział Mitsubishi Corporation powierzył obsługę logistyczną Grupie DSV. W obsłudze zostanie wykorzystany m.in. magazyn DSV w Gdańsku.
Wdrożenie nowego systemu informatycznego TMS w Worldwide Logistics Polska jest odpowiedzią na rosnące potrzeby klientów. System ten zastąpi rozwiązania obecnie stosowane w całym transporcie drogowym.
Czy dokument celny, z którego wynika, że import towarów był dokonany na warunkach DDU umożliwia świadczącemu usługę transportu międzynarodowego zastosowanie 0% stawki podatku VAT?
W ubiegłym roku Dachser przetransportował 46,2 miliona przesyłek o łącznej wadze 35,5 miliona ton. Wskaźnik kapitału własnego spółki osiągnął poziom 40 proc.  W Polsce, w ubiegłym roku firma odnotowała wzrost przychodów o 31 proc.
Jak agencja celna powinna rozliczać VAT za faktury zakupowe od kontrahentów zagranicznych m.in. z USA za fracht lotniczy, opłaty dokumentacyjne, za obsługę w Holandii, za fracht morski, opłaty dokumentacyjne, portowe, za transport z Chin do Hamburga, następnie za dostawę przesyłki z Hamburga do Warszawy. Czy będzie to import usług ?
Jaki VAT zastosować przy rozliczaniu transakcji zakupu towaru w Chinach, odprawie celnej na terenie Niemiec (transakcja wewnątrzwspólnotowa) i zleceniu transportu z Niemiec do Polski?  Szczegółowe informacje w artykule Anety Szwęch, specjalisty w zakresie podatku VAT.
Uprawnienia przysługujące Biuru Obsługi Transportu Międzynarodowego przeszły na Główny Inspektorat Transportu Drogowego (dalej: GITD). Oznacza to, że przedsiębiorca, chcąc uzyskać licencję na przewozy międzynarodowe, będzie mógł złożyć odpowiednie formularze również w siedzibie terenowej jednostki GITD.
Czy wystawiając faktury dokumentujące usługi transportu, nadal należy dzielić je na odcinki krajowe i zagraniczne? Czy może w całości należy obecnie wystawiać faktury ze stawką 0 proc.
Czy spółka – pomimo nierozpoczęcia procedury wywozu w polskim urzędzie celnym, ale posiadając dokumenty potwierdzające wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty z litewskiego urzędu celnego – może dokonać korekty deklaracji VAT-7 i wykazać ww. transakcję jako eksport ze stawką podatku 0 proc.?