Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Transport międzynarodowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Dostęp do brytyjskiego rynku przewozów drogowych - zmiany 2022/2023. Nowe zakazy dla przewoźników z UE

Od 24 grudnia 2022 r. Wielka Brytania wprowadziła zmiany w krajowych przepisach dotyczących zasad dostępu do brytyjskiego rynku przewozów drogowych wobec przewoźników z Unii Europejskiej.

Wyższe stawki w transporcie sprzyjają inflacji. Zmowa cenowa?

Koszty stawek frachtowych od kilku miesięcy spadają i są już o ponad 70 proc. niższe niż we wrześniu 2021 roku. To jednak nie oznacza, że rekordowe szczyty z końcówki poprzedniego i początku tego roku przestały oddziaływać na gospodarkę. Konsumenci odczują je w postaci podwyżek cen dóbr dopiero zimą 2023 roku.

Transport drogowy 2022: O czym będzie mówić branża?

Transport drogowy 2022, czyli dziś omówimy trendy i zagadnienia, które będą dotyczyć branży transportowej w roku 2022.

PKP Cargo uruchomi sieć drogowych połączeń drobnicowych

PKP Cargo Connect - spółka należąca do Grupy PKP Cargo, uruchomi w styczniu sieć własnych połączeń drogowych drobnicowych na linii Bałtyk-Bałkany - poinformowała kolejowa spółka w poniedziałkowym komunikacie.

Pakiet mobilności przyjęty w Parlamencie Europejskim. 38 proc. przewoźników niepokoi się konsekwencjami

8 lipca w Parlamencie Europejskim przegłosowany został pakiet mobilności. To ostatni krok do zatwierdzenia przepisów niekorzystnych w szczególności dla polskich przedsiębiorców. Co warto wiedzieć o pakiecie mobilności?

Zasady przewozu osób w publicznym transporcie zbiorowym od 1 czerwca 2020 r.

Od 1 czerwca 2020 r., zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 29 maja 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii, obowiązuje nakaz określonego sposobu przemieszczania się w przewozie drogowym osób. Nakaz ten dotyczy przewozu w tym samym czasie nie więcej osób niż wynosi liczba miejsc siedzących albo połowa liczby wszystkich miejsc siedzących i stojących, określonych w dokumentacji technicznej lub dokumentacji techniczno-ruchowej środka transportu albo pojazdu, przy jednoczesnym pozostawieniu co najmniej połowy miejsc siedzących niezajętych. Nakaz ten dotyczy wszystkich krajowych i międzynarodowych, publicznych i niepublicznych, zarobkowych i niezarobkowych przewozów drogowych autobusami. Ograniczeń tych nie stosuje się w odniesieniu do środków transportu specjalnego przeznaczonego do przewozu osób niepełnosprawnych.

Bez transportu towarowego nie uda się osiągnąć globalnych celów klimatycznych

Do 2050 roku globalne zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie o 226 proc., związane z tym emisje CO2 zwiększą się o 118 proc., a przewóz towarów będzie generował niemal tyle samo zanieczyszczeń co ruch pasażerski. Największy wzrost emisji odnotuje transport morski i lotniczy, jednocześnie bez wprowadzenia tych sektorów na rynek handlu emisjami nie uda się osiągnąć celów klimatycznych ONZ. Na samoregulację w kwestii klimatu decydują się za to najwięksi gracze globalnego rynku logistycznego.

Transport a koronawirus. O czym należy wiedzieć?

Koronawirus oznacza ograniczenia transportowe. Jakie regulacje aktualnie dotyczą Polski? W tym materiale opowiemy o kwarantannie kierowców, przewozie osób i leków, a także zmianie natężenia ruchu na drogach.

Dokumenty kierowcy zawodowego w transporcie międzynarodowym

Jakie dokumenty powinien mieć przy sobie zawodowy kierowca realizujący kurs w transporcie międzynarodowym? Na pewno prawo jazdy, wypis z licencji transportowej oraz zapisy dotyczące czasu pracy. Ale co jeszcze? Wyjaśniają ekspert z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Niezbędnik Eksportera: Legalizacja dokumentów handlowych i eksportowych

Legalizacji podlegają rozmaite dokumenty stosowane w handlu międzynarodowym. Mogą to być chociażby deklaracje wnioskodawcy, świadectwa pochodzenia towaru czy zaświadczenia urzędów państwowych. Jeżeli importer wymaga zalegalizowania dokumentu handlowego, to pierwszym etapem jest potwierdzenie dokumentów przez Krajową Izbę Gospodarczą (KIG). Jak to zrobić?

Kompromis dot. pakietu mobilności to śmiertelna pułapka dla polskiego transportu

12 grudnia 2019 r. przedstawiciele Rady Europy i Parlamentu Europejskiego uzgodnili przepisy, które od 2021 roku będą obowiązywać przewoźników w UE. Nie ma zgody na pakiet mobilności w takim kształcie. Jego akceptacja byłaby nieuczciwością wobec wszystkich firm, którym z dnia na dzień coraz trudniej jest funkcjonować na europejskim rynku - uważa Związek Pracodawców „Transport i Logistyka Polska", członek Konfederacji Lewiatan. Założenia kompromisu, to wciąż nadal śmiertelna pułapka dla polskiego transportu, ale i transportu z Litwy, Rumunii, Chorwacji, Węgier i Bułgarii.

Nowe kary za spanie w kabinie ciężarówki

Już nie na gorącym uczynku, tylko nawet 28 dni wstecz kontrolerzy mogą karać za spędzanie 45godzinnego odpoczynku w kabinie ciężarówki. Do restrykcyjnej Francji dołączyły też Holandia, Belgia, Anglia, Niemcy, a nawet Włochy, do których kierowcy często podróżowali, by odpocząć w samochodzie. Najwyższe kary mogą sięgać nawet 30 tysięcy euro. Polscy przewoźnicy powinni zwrócić szczególną uwagę na nową praktykę zagranicznych urzędników.

SENT: nowe obowiązki dla przewoźników i kierowców

Od 1 października wchodzi w życie kolejna regulacja wynikająca z nowelizacji ustawy o systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów. Na przewoźników nałożony został nowy obowiązek – wyposażenia pojazdu w urządzenie przekazujące dane geolokalizacyjne. Nowe przepisy mają na celu skuteczniejsze monitorowanie transportu towarów wrażliwych.

Nowe zasady stosowania płacy minimalnej dla kierowców

Znamy propozycje przepisów odnoszących się do stosowania płacy minimalnej dla kierowców pracujących w transporcie międzynarodowym. W jakim przypadku polskie firmy będą musiały płacić kierowcom więcej niż dotychczas?

MSZ pomoże polskim przewoźnikom we Francji i Austrii

MSZ pomoże polskim przewoźnikom w rozwiązywaniem problemów we Francji i Austrii związanych z wieszaniem się systemów teleinformatycznych.

Zezwolenia na przewozy na wschód na 2017 r., czy polskim przewoźnikom to wystarczy?

Czy podpisane między Polską a Federacją Rosyjską porozumienie w sprawie limitów dla polskich przewoźników na przewozy dwustronne i tranzytowe jest dla polskiej strony satysfakcjonujące? Nie do końca.

Węgry wprowadzą płacę minimalną m.in. dla polskich kierowców?

Polska branża transportowa jest zaniepokojona planami Węgier i Włoch dot. wprowadzenia płacy minimalnej dla pracowników delegowanych. Obawy dotyczą wpływu nowych przepisów na polską branżę transportową (drugą co do wielkości w UE).

Ustawa Macrona czyli nowe regulacje w zakresie przewozów do Francji

Nowa regulacja w zakresie kabotażu i transportu międzynarodowego do Francji weszła w życie 1 lipca 2016 r. Jakie są nowe obowiązki przewoźników i operatorów logistycznych?

Nowe białoruskie przepisy dotyczące przewozów środków płatniczych

Zmieniły się białoruskie przepisy dotyczące przewozów środków płatniczych. Jakie kwoty pieniędzy można obecnie wwozić na Białoruś bez potrzeby deklaracji?

Import usługi spedycji międzynarodowej - stawka 0% VAT?

Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT od nabywanej usługi spedycyjnej, w przypadku importu towaru z Chin, za którego transport jest odpowiedzialna firma z UE bez stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce?

Rozliczenie usług transportu na terenie Rosji i Białorusi świadczonych dla firmy z Austrii

Otrzymaliśmy od kontrahenta będącego austriackim podatnikiem VAT zlecenie na usługi transportu towarów na terenie Rosji i Białorusi. W jaki sposób rozliczyć przedmiotową usługę na gruncie ustawy o VAT, czy jesteśmy obowiązani do wykazania tego rodzaju usług w deklaracji? Jaki kurs przeliczeniowy zastosować jeżeli wynagrodzenie otrzymamy w euro?

Tymczasowe porozumienie z Rosją w sprawie przewozów w 2016 r

Co się dzieje w sprawie porozumienia z Rosją odnośnie przewozów towarów? Co ustalono na spotkaniu w tej sprawie?

Czy będzie przedłużenie A4 po stronie ukraińskiej?

O ułatwieniu w wykonywaniu przewozów tranzytowych między Polską a Ukrainą oraz o przedłużeniu autostrady A4 po stronie ukraińskiej rozmawiał Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa Jerzego Szmita z Zastępcą Ministra Infrastruktury Ukrainy Oksaną Reiter.

Kto może transportować towary do Rosji?

Kto, mimo braku porozumienia odnośnie kontyngentu 2016 r. między Polską, a Federacją Rosyjską, może dokonywać transportu towarów do Rosji?

Jak ominąć blokadę granicy między Bułgarią i Grecją?

Jak ominąć blokadę granicy między Bułgarią i Grecją? Można skorzystać z drogi przez Macedonię, nie są przy tym potrzebne macedońskie zezwolenia na tranzyt.

Czy polscy przewoźnicy opuścili Obwód Kaliningradzki?

Ruch ciężarówek z Obwodem Kaliningradzkim zamarł. Według informacji olsztyńskiej Izby Celnej, od północy 1 lutego, na przejściach granicznych w Grzechotkach i Bezledach nie pojawiła się ani jedna ciężarówka.

Polscy przewoźnicy mogą opuścić Rosję do 15 lutego

Federacja Rosyjska zgodziła się, by polscy kierowcy mogli pozostać na jej terenie do 15 lutego 2016 r. Wciąż nie wiadomo, czy Rosjanie wydadzą zezwolenia na 2016 r. dla polskich kierowców wykonujących przewozy na terenie FR.

Właściwa stawka VAT dla odsprzedaży usług międzynarodowego transportu towarów

Jestem czynnym podatnikiem VAT. Od polskiej firmy spedycyjnej nabyłem usługę transportu towaru z Polski do Rosji. Otrzymałem tylko fakturę z wykazaną stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%. Czy w przypadku odsprzedaży tej usługi na rzecz polskiego kontrahenta, mogę zastosować stawkę podatku w wysokości 0%?

Awaria na przejściu granicznym w Dorohusku

Na drogowym przejściu granicznym w Dorohusku (granica z Ukrainą) trwa awaria sieci teleinformatycznej. Nie funkcjonują systemy celne obsługujące ruch towarowy.

Lotos Kolej rozpoczyna działalność w Niemczech

Lotos Kolej uzyskał niemiecki certyfikat bezpieczeństwa "B" Niemcy. W efekcie spółka zależna Grupy Lotos SA rozpoczyna działalność na rynku niemieckim.

Koniec ceł wwozowych na Ukrainie

1 stycznia 2016 r. znikną cła wwozowe na Ukrainie. Opłaty w wysokości 5-10% zostały wprowadzone na początku br.

Import usługi transportowej

Polska spółka X nabyła usługę transportu towarów od przewoźnika z Niemiec (posługującego się nr VAT-DE), nie posiadającego siedziby działalności gospodarczej ani stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Towary zostały przewiezione z magazynu w Czechach do kontrahenta spółki X na terytorium Słowacji. Na jakich zasadach powinna zostać rozliczona w VAT przedmiotowa usługa?

Warunki stawki podatku VAT 0% dla usług transportu międzynarodowego

Nasza firma (polski podatnik) planuje rozpocząć działalność w zakresie świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów na rzecz polskich kontrahentów. Usługi te będą związane z transportem towarów m. in. z USA i Kanady do Polski. W zależności od zlecenia zakres usług będzie obejmował organizację transportu morskiego, kolejowego lub drogowego. Jakie dokumenty należy posiadać aby zastosować do tego rodzaju usług stawkę VAT 0%?

System eBooking TRUCK usprawni ruch wywozowy z Polski

Służba Celna coraz bardziej skupia się na działaniach mających na celu ułatwienie międzynarodowego obrotu towarów. Ostatnio uruchomiła dwie nowe usługi w oparciu o system eBooking TRUCK.

VAT: Miejsce (kraj) opodatkowania usługi transportowej na rzecz podmiotu zagranicznego

Czy i w jakich wypadkach Spółka świadcząca usługi transportu towarów na rzecz zagranicznych kontrahentów powinna zapłacić polski podatek VAT od świadczonych usług transportowych?

Pośrednictwo w transporcie międzynarodowym, a preferencyjny VAT

Kiedy usługi pośrednictwa związanego z transportem międzynarodowym objęte są preferencyjną 0% stawką podatku VAT?

Zakup dokumentacji technicznej urządzenia przemysłowego od kontrahenta zagranicznego

Zdarza się, że zakup nie dotyczy urządzenia, a w istocie technicznej dokumentacji urządzenia obejmującej instrukcje, katalogi oraz wszelką dokumentację niezbędną dla celów eksploatacyjnych maszyny. Czy jako nabywcy dokumentacji technicznej z zagranicy zachodzi obowiązek do odprowadzenia podatku u źródła?

Podatek u źródła uregulowany przez płatnika a prawo do kosztów

Polski ustawodawca w odniesieniu do niektórych dochodów uzyskiwanych w wyniku płatności transgranicznych przez podmioty nieposiadające siedziby ani zarządu na terytorium RP, wprowadził obowiązek zapłaty zryczałtowanego podatku (tzw. podatek u źródła).

Przejście graniczne w Połowcach jest już międzynarodowe

Od początku kwietnia 2015 r. polsko-białoruskie przejście graniczne w Połowcach zmieniło się z bilateralnego na międzynarodowe. Oznacza to, że mogą z niego korzystać obywatele wszystkich państw, a nie jak dotychczas jedynie obywatele Polski i Białorusi.

Jak ułatwić sobie odzyskanie VAT z transportu międzynarodowego

Odzyskiwanie podatku VAT w przedsiębiorstwach zajmujących się transportem międzynarodowym jest kłopotliwe ze względu na konieczność gromadzenia wielu dokumentów. Jest sposób, by nie było to tak uciążliwe.

Program e-Cło - w 2015 r. ruszą nowe e-usługi

Służba Celna zapowiada sporo ułatwień dla przedsiębiorców i agentów celnych w 2015 r. Ruszyć mają m.in. jedno okienko dla rozliczeń ceł i podatków czy zintegrowana obsługa deklaracji INTRASTAT.

Stawka VAT dla usługi transportowej wykonywanej na terytorium kraju będącej częścią usługi transportu międzynarodowego

Firma transportowa wykonała usługę transportu towarów z Medyki do Krakowa, w ramach ich przemieszczania z Ukrainy do Polski. Jaką stawką VAT należy opodatkować tego typu usługę?

Płaca minimalna w Niemczech, a problemy polskich przewoźników

Czy wprowadzenie płacy minimalnej na poziomie 8,5 euro za godzinę pracy dla wszystkich kierowców zawodowych przejeżdżających przez Niemcy może się skończyć bankructwem polskich przewoźników?

Rozpoczną testy systemu e-booking dla ciężarówek

Służba celna niedługo rozpocznie testy systemu e-booking dla ciężarówek. Dotąd z systemu elektronicznej rezerwacji kolejki do odprawy mogą korzystać kierowcy autobusów.

Stawka 0% podatku VAT dla usług transportu międzynarodowego

Na mocy art. 83 ust. 1 pkt 23 ustawy o VAT została dopuszczona możliwość zastosowania preferencyjnej stawki dla usług transportu międzynarodowego. Należy przy tym jednak wskazać, iż ustawodawca definiuje, co dokładnie należy rozumieć pod pojęciem tego typu usług.

VAT- stawka 0% dla usługi dopełnienia formalności celnych związanych z eksportem towarów

Jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy, która polega na sprzedaży towarów z Polski na Cypr, gdy transport odbywa się częściowo poza terytorium UE, a spółka zajmuje się formalnościami związanymi z wystawieniem dokumentu T2L? A jaką stawkę podatku VAT zastosować dla obsługi celnej dostawy w ramach, której transport odbywa się z Polski na Wyspy Kanaryjskie. gdy spółka zajmuje się wystawianiem dokumentu T2LF?

Usługa transportu towarów na rzecz kontrahenta unijnego - rozliczenie VAT

Polska firma transportowa świadczy usługę transportu towarów na rzecz kontrahenta z Niemiec. Transportowane towary przemieszczane są z Polski do Hiszpanii. Jak powinno wyglądać rozliczenie podatku VAT?

Resorty pracy i infrastruktury pomogą przewoźnikom

Resorty pracy i infrastruktury pomogą przewoźnikom dotkniętym rosyjskim embargiem. W ministerstwach są przygotowywane rozwiązania prawne wspierające polskie firmy transportowe w takich sytuacjach.

Import usług przy transporcie towarów z Polski poza UE

W celu realizacji transportu z Polski poza UE polskie firmy transportowe korzystają niejednokrotnie z usług świadczonych przez miejscowych podwykonawców. Rola polskich firm sprowadza się wówczas najczęściej do znalezienia przewoźników zdolnych do wykonania określonego zlecenia, weryfikacji uprawnień przewoźnika oraz dbałości o prawidłowe wykonanie zleceń. Z punktu widzenia podatku VAT polscy podatnicy dokonują w tym przypadku importu usług.

Co należy robić, jeśli harmonogramy pracy ulegają zmianie?

W stosunku do pracowników mobilnych ciężko jest ustalić odpowiedni i niezmienny harmonogram pracy. Co do zasady decyzja o wyborze ustawodawstwa mającego zastosowanie wobec pracowników państw członkowskich, nie powinna być zmieniana przez okres co najmniej 12 kolejnych miesięcy.