REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Sąd, Firma

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

Sukcesja rodzinnej firmy - jednoosobowa działalność a spółka

Firmy rodzinne to firmy z tradycją, prowadzone przez długie lata wedle utrwalonej koncepcji, najczęściej otwierane w dobrym okresie rozwoju gospodarczego. W obecnej sytuacji gospodarczej ciężko jest utrzymać pozycję na rynku i należy spojrzeć w przyszłość, stawiając na rozwój i przekazując firmę dalszym pokoleniom. Czy warto prowadzić jednoosobową działalność, czy jednak postawić na spółkę?

Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Okres świąteczny to nie tylko czas zakupów, ale również czas organizowania spotkań i przyjęć firmowych dla pracowników. Jest to czas spędzany w miłej atmosferze, w gronie współpracowników. Dlatego też pracodawca aranżując świąteczne przyjęcie powinien zadbać o kilka szczegółów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy urządzaniu świątecznych spotkań?

Majątek firmowy wycofany na cele prywatne

Prowadząc działalność gospodarczą nie sposób w niej nie wykorzystywać różnego rodzaju sprzętów, maszyn, samochodów czy zwykłych narzędzi codziennego użytku. Wszystkie te przedmioty stanowią majątek przedsiębiorstwa, które służy podczas wykonywania czynności związanych z działalnością. Jedne przyczyniają się do powstania przychodu bezpośrednio, a inne pośrednio stanowiąc koszt podatkowy działalności. Jednak, jak powinien postąpić podatnik, gdy dany składnik majątku jest już niepotrzebny w firmie? Sprzedać go lub wycofać na cele prywatne.

REKLAMA

Wysoki poziom zatrudnienia w firmach

W listopadzie odnotowano wysoki poziom zatrudnienia. Firmy przekazały 68 tys. ofert pracy i aktywizacji zawodowej do urzędów pracy. Stopa bezrobocia wciąż spada.

Czym jest Europejski Nakaz Zapłaty?

Europejski Nakaz Zapłaty stanowi ułatwienie w rozwiązywaniu sporów między obywatelami i przedsiębiorcami w Unii Europejskiej. Ma za zadanie przyspieszenie i ograniczenie kosztów dochodzenia bezspornych roszczeń pieniężnych. Pozew o wydanie ENZ składa się przy użyciu specjalnego formularza.

Nowelizacja ustawy o SSE przyjęta bez poprawek

Senat przyjął nowelizację ustawy o Specjalnych Strefach Ekonomicznych bez poprawek. Nowa ustawa zakłada m.in., że firma, której cofnięto zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie, będzie musiała zwrócić otrzymaną pomoc publiczną.

Sprawdź, czy jesteś gotowy na założenie własnej firmy

Założenie własnej firmy wymaga zaangażowania, odwagi, zdyscyplinowania, zabezpieczenia finansowego, doświadczenia i pomysłu. Sprawdź, czy jesteś gotowy na założenie własnego biznesu.

REKLAMA

Jak można wycofać się z mediacji?

Mediacja jest alternatywnym sposobem rozwiązywania sporów. W mediacjach zawsze bierze udział neutralny mediator, który pomaga stronom dojść do porozumienia. Zgodnie z kodeksem postępowania cywilnego mediacja jest dobrowolna. W związku z tym każda ze stron może w dowolnym momencie wycofać się z mediacji, jeżeli nie chce brać udziału w dalszych mediacjach bądź nie dostrzega żadnych szans na zawarcie ugody.

MS przygotowało projekt ustawy o biegłych sądowych

Ministerstwo Sprawiedliwości przygotowało projekt ustawy o biegłych sądowych, która ma na celu uregulowaniu zasad powoływania, odwoływania i funkcjonowania biegłych. Nowe regulacje mają usprawnić postępowanie sądowe i przygotowawcze.

Prowadzenie firmy w formie holdingu

Obecnie rynek pozwala na podejmowanie działalności w różnych formach, które są mniej lub bardziej korzystne. W Polsce wciąż stosunkowo nowe pozostaje pojęcie holdingu, które przez to budzi wiele wątpliwości i wzbudza nieufność wśród nowych przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, holding jest szansą na rozwój średnich firm. Co decyduje o jego przewadze?

Jak usprawnić strategię marketingową firmy?

Media społecznościowe to nadal młoda i relatywnie nowa forma komunikacji. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby podejmować ostateczne wnioski. Wszyscy eksperymentujemy, testujemy nowe taktyki i uczymy się od innych. Niekiedy social media pomagają w rozwoju firmy. Jak usprawnić swój marketing?

Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy

Wzrost wskaźnika PKB wskazuje na ciągły rozwój gospodarczy. W III kwartale wzrósł do 3,3 proc. Na lepsze wyniki w gospodarce największy wpływ mają małe przedsiębiorstwa, które informowały o pozytywnej ocenie własnej sytuacji i perspektyw rozwoju oraz o wysokiej jak na tę grupę skłonności do inwestowania.

Jak usprawnić swoją firmę?

Obecnie powszechną formą prowadzenia działalności są małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające mniej niż 50 bądź 250 pracowników. Często są to firmy rodzinne, zarządzane od pokoleń w ten sam sposób. Przedsiębiorcy mogą częściej liczyć na pomoc finansową ze strony państwa oraz Unii. Warto jednak usprawnić swoją firmę. Jak tego dokonać?

Toyota Way - dlaczego tu tak trudno o sukces?

System wypracowany przez koncern Toyoty, określany jako Toyota Way, jest szczególną kulturą zarządzania. Dlaczego "szczególną"? Przecież nie jest ani ukrywana w tajemnicy, ani nie jest skomplikowana, co do zasady. Jest możliwa do wykorzystywania w przedsiębiorstwach dużych i małych; produkcyjnych i usługowych. Można ją z powodzeniem stosować poza biznesem np. w strukturach militarnych; w służbie zdrowia; urzędach municypalnych i w innych, dowolnych organizacjach.

Współuczestnictwo formalne

Jedną z podstawowych cech procesu cywilnego jest jego dwustronność. Oznacza to, że spór sądowy toczy się między dwiema stronami: powodem i pozwanym. Zdarza się jednak, że w charakterze jednej strony może (niekiedy musi) występować więcej niż jeden podmiot. Sytuację taką określa się mianem współuczestnictwa. Czym jest współuczestnictwo formalne?

Aneks – w jaki sposób aneksować umowę?

Aneks umożliwia zmianę zawartej już umowy. W aneksie mogą być zmienione postanowienia, które nie stanowią elementów istotnych danego stosunku, tzw. essentiala negotii. W jaki sposób aneksować umowę?

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym

Akcje promocyjne o charakterze ciągłym charakteryzują się tym, że nie jest znana data ich zakończenia. Zmiana regulaminu w takim wypadku jest skomplikowana i nie zawsze możliwa. Zmiany dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Jak to wygląda w przypadku loterii promocyjnej i audiotekstowej?

Weszły w życie zmiany w postępowaniu cywilnym

27 października wchodzi w życie nowelizacja kodeksu postępowania cywilnego. Zmiany mają usprawnić dalszą informatyzację procesów cywilnych. Celem nowelizacji jest przede wszystkim przyspieszenie postępowania cywilnego.

Opodatkowanie dojazdów do pracy służbowym autem

Obecnie dość kontrowersyjna kwestia związana z opodatkowaniem dojazdów do pracy pracownika służbowym autem, została poruszona w Sejmie podczas drugiego czytania. Zgodnie z projektem, prywatny użytek służbowego auta miałby być opodatkowany ryczałtem. Ciężko jednak jednoznacznie stwierdzić czy prywatnym użytkiem są dojazdy pracownika do pracy. Interpretacje podatkowe w tej kwestii są rozbieżne.

Uproszczenia podatkowe pomogą w rozwoju firm rodzinnych

Firmy rodzinne w Polsce szybko się rozwijają. Ponad 70 proc. z nich planuje nowe inwestycje, przede wszystkim w podstawową działalność firmy. Częściej decydują się na ekspansję krajową niż zagraniczną. Zdaniem ekspertów uproszczenie systemu podatkowego, zmniejszenie przeszkód administracyjnych i lepszy dostęp do źródeł finansowania mogłyby zwiększyć konkurencyjność polskich firm rodzinnych na globalnym rynku.

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Zasady składania odpowiedzi na pozew i pism przygotowawczych

Niezwykle palącym problemem polskiego wymiaru sprawiedliwości jest przewlekłość postępowań. Oczywiście, celem nadrzędnym jest dążenie do ustalenia prawdy i wydanie prawidłowego rozstrzygnięcia. Nie sposób jednak mówić o prawidłowości i efektywności postępowań sądowych jeśli nie są one prowadzone sprawnie i szybko. Aby nie przedłużać postępowania strony powinny stosować się do terminów i zasad dotyczących składania odpowiedzi na pozew i pism przygotowawczych.

Jak zatrzymać pracownika w firmie?

Z raportów firm HR wynika, że realnym problemem staje się rotacja pracowników w firmie. Coraz częściej pracownicy decydują się na rezygnację z pracy i rozważają konkurencyjne oferty. Firmy powinny zatem już dziś zastanowić się nad strategiami budującymi lojalność pracowników. W jaki sposób zatrzymać pracownika w firmie?

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji" - 26 września

Zapraszamy na webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji", które odbędzie się w dniu 26 września 2014 r. Patronat medialny nad szkoleniem objął portal Infor.pl

Międzynarodowe standardy sprawozdań finansowych

Firmy, a przede wszystkim spółki zobowiązane są do sporządzania sprawozdań finansowych z prowadzonych przez siebie działalności. Dopełnienie wskazanego obowiązku poprzez bieżącą ewidencję działań finansowych pozwala w pełni monitorować kondycję finansową firmy.

Zażalenie w postępowaniu cywilnym

Zażalenie jest jednym z środków odwoławczych w postępowaniu cywilnym. Przysługuje na postanowienia sądu kończące sprawę w I instancji, jak również wydane w toku postępowania. By zostało wniesione skutecznie, należy ściśle przestrzegać procedury.

Korzystne zmiany w prowadzeniu firm

Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2014 roku wskazał, że wydatki poniesione na wkłady niepieniężne wnoszone do spółek jako aport, uznaje się za koszt podatkowy. Moment podatkowy powstanie w chwili realizacji praw wynikających z instrumentów finansowych, na zakup których poniesiono wydatki. Takie zmiany wpłyną korzystnie na prowadzenie firm.

Zawezwanie do próby ugodowej - wniosek

Poprzez zawezwanie do próby ugodowej strony sporu mogą go rozwiązać bez konieczności kierowania sprawy na drogę sądową. W jaki sposób prawidłowo zawezwać do próby ugodowej? Przedstawiamy niezbędne elementy wniosku o zawezwanie do próby ugodowej.

Niewielki wzrost zatrudnienia w firmach

W lipcu przeciętne wynagrodzenie było o 3,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. GUS odnotował również niewielki wzrost zatrudnienia w firmach w ciągu roku – o 0,8 proc.

Zwrot kosztów w postępowaniu administracyjnym

Zwrot kosztów postępowania administracyjnego przysługuje szczególnie stronie skarżącej, której wniesiona skarga została uwzględniona przez sąd. Za niezbędne koszty uznaje się wydatki poniesione na pełnomocnika strony, koszty przejazdu oraz utracone zarobki wskutek stawiennictwa w sądzie.

Cofnięcie skargi w postępowaniu administracyjnym

Skargę w postępowaniu administracyjnym może wnieść strona, której nie przysługuje już żaden środek zaskarżenia bądź na działanie organu administracyjnego. Skarżący może jednak, do momentu wydania wyroku przez sąd, cofnąć skargę na piśmie bądź ustnie do protokołu. Jakie są skutki cofnięcia skargi?

Jak zaskarżyć nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym?

Postępowanie upominawcze ma co do zasady przyspieszyć i usprawnić egzekucję zapłaty. Nie oznacza to jednak, że dłużnik pozostaje bez żadnej możliwości obrony w tego typu postępowaniu.

Nazwa umowy nie zawsze świadczy o rodzaju pracy

Nazwa umowy nie musi ostatecznie przesądzać o jej rodzaju. Dokonując analizy poszczególnych cech stosunku pracy, umowa cywilnoprawna może zostać uznana przez sąd za umowę o pracę.

Jak właściwie zarządzać firmą rodzinną?

Firmy rodzinne prowadzone z pokolenia na pokolenie nie przynoszą już obecnie tak wysokich zysków. Jest to związane z gorszym zarządzaniem biznesem. Z wyników przeprowadzonych ankiet wynika, że jedynie 6,3 proc. deklaruje przejęcie rodzinnego interesu.

Pełnomocnik w e-sądzie

Powstanie e-sądu miało na celu udogodnienie i przyspieszenie postępowań sądowych i znaczne ich odformalizowanie. Pewne różnice dotyczą także pełnomocników działających w tego typu procesach.

Czy e-sklep może powołać się na błąd?

Zakupy w sklepie internetowym są formą zawarcia umowy na odległość, która może ułatwić konsumentom wybór towaru i uzyskanie odpowiedniej ceny, lecz także potrafi nieść za sobą sporą dozę ryzyka. Zazwyczaj to kupujący jest bardziej chroniony przez prawo, jednak istnieją sytuacje, gdy e-sklep może nie zrealizować umowy, powołując się na błąd.

Jak prowadzić własną kwiaciarnię?

Własny biznes zawsze stanowi poważne wyzwanie, niezależnie od charakteru działalności. Kwiaciarnia to dobry pomysł na własną firmę, jeżeli odpowiednio przygotujemy się do jej założenia, a przede wszystkim wybierzemy strategiczną lokalizację. Jak właściwie podjąć się prowadzenia własnej kwiaciarni?

Jak firma może udzielić pożyczki pracownikom?

Firma może udzielić swoim pracownikom pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ze środków obrotowych czy innych funduszy przeznaczonych do tych celów. Pożyczka udzielona przez pracodawcę jest znacznie korzystniejsza od udzielanej przez instytucje finansowe. Strony pożyczki zobowiązane są zawrzeć umowę cywilnoprawną.

Jak rozliczyć z ZUS-em osobę współpracującą?

Przedsiębiorca prowadzący firmę wraz z osobą współpracującą, np. żoną bądź matką, z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie będzie rozliczał się z ZUS-em na innych zasadach. Osoby współpracujące będą określane w ZUS jako współpracownicy.

Kiedy pracodawca opłaci wczasy pracownika?

Pracodawca zobowiązany jest opłacić wczasy pracownika w przypadku, gdy zaistnieje wyjątkowa i niespodziewana sytuacja w firmie, która zobowiąże pracownika do przesunięcia urlopu pomimo ustaleń w harmonogramie. Jakie obowiązki spoczywają wówczas na pracodawcy?

Ile kosztuje postępowanie sądowoadministracyjne?

Wnosząc skargę do sądu administracyjnego warto zdawać sobie sprawę z całości kosztów takiego postępowania, gdyż praktycznie zawsze przewyższają one wartość samego wpisu sądowego. Opłaty dodatkowe są jednak równie ważne pod względem formalnym – ich nieziszczenie spowoduje wstrzymanie postępowania lub przymusowe ściągnięcie zalegającej kwoty.

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Więcej funduszy dla firm na ochronę środowiska

Od 10 lipca 2014r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania horyzontalnej pomocy publicznej na niektóre cele z zakresu ochrony środowiska.

Jak odwołać się od decyzji administracyjnej?

Odwołanie od decyzji administracyjnej wymaga kilku dosyć prostych działań. Należy jednak pamiętać o sprawdzeniu przepisów szczególnych dotyczących organu, który decyzję wydał.

Czemu służy mediacja administracyjna?

Mediacja administracyjna to szczególny przykład mediacji pomiędzy organem administracji publicznej, a stroną w sprawie której wydano decyzję. Taka forma rozwiązania sporu ma na celu odciążenie sądów administracyjnych od składania skarg na rozstrzygnięcia organów.

Czy warto skorzystać z mediacji?

W Polsce wciąż najpopularniejszym sposobem rozwiązywania sporów między przedsiębiorcami jest droga sądowa mimo, że nowelizacja Kodeksu Postępowania Cywilnego wprowadziła możliwość rozstrzygnięcia konfliktu poprzez mediację już w 2005 r.

Koszty sądowe ponoszone przez pracodawcę

Dość powszechnie twierdzi się, że pracownik, wnosząc sprawę do sądu, nie ponosi kosztów. Jest to oczywiście duże uproszczenie, gdyż ustawa, zwalniając go z opłaty od pozwu, nakłada obowiązek uiszczenia wprawdzie dość symbolicznej, ale jednak opłaty w wysokości 30 zł m.in. od apelacji i skargi kasacyjnej, a jeśli żądanie pracownika przekracza 50 000 zł wówczas ponosi on wszystkie opłaty sądowe w pełnej wysokości.

Nowa bezpłatna aplikacja dla przedsiębiorców

Aplikacja „Warszawa dla Biznesu” ma za zadanie ułatwić przedsiębiorcom dostęp do informacji o aktualnych usługach wsparcia oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu działające na terenie Warszawy.

REKLAMA