REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kamil Dyrda
Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców
Ochrona dóbr osobistych przedsiębiorców

REKLAMA

REKLAMA

Art. 23 k.c. wymienia katalog dóbr osobistych człowieka, podlegających ochronie prawa cywilnego niezależnie od innych przepisów. Art. 43 k.c. stanowi, że przepisy o ochronie dóbr osobistych osób fizycznych są stosowane odpowiednio do osób prawnych. Ochrona ta ma więc szerokie zastosowanie w przypadku przedsiębiorców.

Katalog dóbr osobistych

Art. 23 k.c. określa katalog dóbr osobistych podlegających ochronie. Do dóbr tych należą: zdrowie, wolność, cześć, swoboda sumienia, nazwisko lub pseudonim, wizerunek, tajemnica korespondencji, nietykalność mieszkania, twórczość naukowa, artystyczna, wynalazcza i racjonalizatorska. Art. 23 k.c. zawsze należy rozpatrywać razem z art. 24 k.c., określającym w jakim przypadku mogą być zastosowane określone środki ochrony.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

Środki ochrony dóbr osobistych

Do środków ochrony dóbr osobistych należą zarówno środki niemajątkowe, jak również majątkowe. Do środków niemajątkowych można zaliczyć: roszczenie o zaniechanie, roszczenie o usunięcie skutków naruszenia, a także powództwo o ustalenie. Natomiast do środków majątkowych zaliczamy: roszczenie o zadośćuczynienie za szkodę niemajątkową, roszczenie o odszkodowanie za szkodę majątkową oraz roszczenie o zwrot bezpodstawnego wzbogacenia.

Art. 24 k.c. stanowi, że powyższe sposoby ochrony dóbr nie uchybiają uprawnieniom przewidzianym w innych przepisach. Chodzi tu szczególnie o prawo autorskie oraz prawo wynalazcze.

Wartymi dokładniejszego omówienia są ochrona nazwy i ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zmiany w ochronie danych osobowych

Ochrona nazwy przedsiębiorcy

Nazwa przedsiębiorcy, czyli jego firma, może być skutecznie chroniona zarówno na podstawie art. 24 k.c., jak i za pomocą art. 4310 k.c.

REKLAMA

Naruszeniem nazwy jest przede wszystkim jej bezprawne wykorzystywanie lub używanie nazwy bardzo zbliżonej. Natomiast jeżeli elementy takiej nazwy nie mają charakteru indywidualizującego lub należą do domeny publicznej, to wykorzystanie elementów cudzej nazwy nie będzie uznawane za naruszenie dóbr osobistych,

Osoba prawna, której nazwa nadana została w akcie ją powołującym, nie posiada uprawnienia do zmiany tej nazwy przez wprowadzenie do niej dodatkowych, nieprzewidzianych w tym akcie elementów. Jeżeli inny podmiot korzysta z takich elementów jako części składowej swojej nazwy, nie jest to działaniem bezprawnym, któremu przysługuje ochrona na podstawie art. 24 k.c.

Naruszenie nazwy może polegać również na kwestionowaniu uprawnienia do posługiwania się daną nazwą, przekręcaniu lub zniekształcaniu nazwy przedsiębiorstwa lub ośmieszaniu jej.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Ochrona dobrego imienia przedsiębiorcy

REKLAMA

Naruszenie dobrego imienia przedsiębiorcy może polegać na rozpowszechnianiu zarzutów określonej treści lub na krytyce jego działalności. W przypadku przedsiębiorców, szczególnie często może dochodzić do naruszenia dobrego imienia w mediach, np. poprzez podawanie nierzetelnych informacji lub przedstawianie działań przedsiębiorcy w niekorzystnym kontekście. Elementem dobrego imienia przedsiębiorcy jest renoma, tj. ogół pozytywnych wyobrażeń i ocen konsumentów o produktach tego przedsiębiorstwa.

Należy jednak podkreślić, że jeśli informacje o przedsiębiorstwie będą prawdziwe to nie ma podstaw do uznania naruszenia dóbr osobistych. Zasadniczo za naruszenie dóbr osobistych przedsiębiorstwa, nie będzie uznawane naruszenie dóbr osobistych pracowników, wspólników czy piastunów organów takiej osoby.

Przedsiębiorcy z sektora MŚP są efektywniejsi

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
5 sprawdzonych metod pozyskiwania klientów B2B, które działają w 2025 roku

Pozyskiwanie klientów biznesowych w 2025 roku wymaga elastyczności, innowacyjności i umiejętnego łączenia tradycyjnych oraz nowoczesnych metod sprzedaży. Zmieniające się preferencje klientów, rozwój technologii i rosnące znaczenie relacji międzyludzkich sprawiają, że firmy muszą dostosować swoje strategie, aby skutecznie docierać do nowych odbiorców. Dobry prawnik zadba o zgodność strategii z przepisami prawa oraz zapewni ochronę interesów firmy. Oto pięć sprawdzonych metod, które pomogą w pozyskiwaniu klientów w obecnym roku.

Family Business Future Summit - podsumowanie po konferencji

Pod koniec kwietnia niniejszego roku, odbyła się druga edycja wydarzenia Family Business Future Summit, które dedykowane jest przedsiębiorczości rodzinnej. Stolica Warmii i Mazur przez dwa dni gościła firmy rodzinne z całej Polski, aby esencjonalnie, inspirująco i innowacyjne opowiadać i rozmawiać o sukcesach oraz wyzwaniach stojących przed pionierami polskiej przedsiębiorczości.

Fundacja rodzinna po dwóch latach – jak zmienia się myślenie o sukcesji?

Jeszcze kilka lat temu o sukcesji w firmach mówiło się niewiele. Przedsiębiorcy odsuwali tę kwestię na później, często z uwagi na brak gotowości, aby się z nią zmierzyć. Mówienie o śmierci właściciela, przekazaniu firmy i zabezpieczeniu rodziny wciąż należało do tematów „na później”.

Potencjał 33 GW z wiatraków na polskim morzu. To 57% zapotrzebowania kraju na energię. Co dalej z farmami wiatrowymi w 2026 i 2027 r.

Polski potencjał na wytwarzanie energii elektrycznej z wiatraków na morzu (offshore) wynosi 33 GW. To aż 57% rocznego zapotrzebowania kraju na energię. W 2026 i 2027 r. powstaną nowe farmy wiatrowe Baltic Power i Baltica 2. Jak zmieniają się przepisy? Co dalej?

REKLAMA

Jak zwiększyć rentowność biura rachunkowego bez dodatkowych wydatków?

Branża księgowa to jedna z dziedzin, w których wynagrodzenie za świadczone usługi często jest mocno niedoszacowane, mimo tego, że błędy w księgowości mogą skutkować bardzo poważnymi konsekwencjami dla przedsiębiorców. W związku z tak doniosłą rolą biur rachunkowych powinny one dbać o poziom rentowności, który pozwoli właścicielom skupić się na podnoszeniu jakości świadczonych usług oraz większego spokoju, co niewątpliwie pozytywnie wpływa na dobrostan właścicieli biur oraz ich pracowników.

Samozatrudnieni i małe firmy w odwrocie? wzrasta liczba likwidowanych i zawieszanych działalności gospodarczych, co się dzieje

Według znawców tematu, czynniki decydujące ostatnio o likwidacji takich firm nie różnią się od tych sprzed roku. Znaczenie mają m.in. koszty prowadzenia biznesu, w tym składki zusowskie, a także oczekiwania finansowe pracowników.

Szybki wzrost e-commerce mocno zależny od rozwoju nowych technologii: co pozwoli na zwiększenie zainteresowania zakupami online ze strony klientów

E-commerce czyli zakupy internetowe przestają być jedynie wygodną alternatywą dla handlu tradycyjnego – stają się doświadczeniem, którego jakość wyznaczają nie tylko oferta i cena, lecz także szybkość, elastyczność i przewidywalność dostawy oraz prostota ewentualnego zwrotu.

Przedsiębiorczość w Polsce ma się dobrze, mikroprzedsiębiorstwa minimalizując ryzyko działalności gospodarczej coraz częściej zaczynają od franczyzy

Najliczniejszą grupę firm zarejestrowanych w Polsce stanowią mikroprzedsiębiorstwa, a wśród nich ponad 87 tys. to podmioty działające w modelu franczyzowym. Jak zwracają uwagę ekonomiści ze Szkoły Głównej Handlowej, Polska jest liderem franczyzy w Europie Środkowo-Wschodniej.

REKLAMA

Rewolucyjne zmiany w prowadzeniu księgi przychodów i rozchodów

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (KPiR), co oznacza, że już od 1 stycznia 2026 r. zmieni się sposób ich prowadzenia.

Apteki odzyskają prawo reklamowania swojej działalności. bo obecne zakazy są sprzeczne z prawem unijnym

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał wyrok w sprawie C-200/24, w którym jednoznacznie uznał, że obowiązujący w Polsce całkowity zakaz reklamy aptek narusza prawo Unii Europejskiej. To ważny moment dla rynku aptecznego i swobody działalności gospodarczej w Polsce.

REKLAMA