REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 roku obowiązują nowe przepisy związane z ochroną danych osobowych. Zmiany wynikają z wejścia w życie ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Co to oznacza w praktyce?

Zakres nowelizacji

Wejście w życie ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. z 2014 r., poz. 1662) spowodowało nowelizację ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 Nr 133, poz. 883 ze zm.). Wprowadzono ułatwienia związane z rejestracją zbiorów danych osobowych, uchylony został obowiązek wyznaczania administratora bezpieczeństwa informacji (dalej „ABI”), sprecyzowano sposób powoływania ABI, zakres jego zadań oraz podległość organizacyjną, uproszczono przekazywanie danych osobowych do państw trzecich.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zwolenie z obowiązku rejestracji zbioru danych w GIODO

Nowelizacja wprowadza zwolnienie z obowiązku zgłoszenia do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych („GIODO”) zbiorów danych osobowych, w przypadku, gdy administrator danych powołał ABI i zgłosił go GIODO do rejestracji. Zbioru danych nie będą musieli również rejestrować administratorzy przetwarzający je w zbiorach, które nie są prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych. - Co ważne, zwolnienie z obowiązku rejestracji nie obejmuje administratorów danych, którzy przetwarzają dane wrażliwe podlegające szczególnej ochronie prawnej. Dane wrażliwe, zdefiniowane w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych obejmują m.in.: dane ujawniające przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym czy nałogach – tłumaczy adwokat Justyna Metelska z TGC Corporate Lawyers.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Uchylenie obowiązku wyznaczenia Administratora Bezpieczeństwa Informacji

W wyniku zmiany przepisów, to administrator danych decyduje czy powoła ABI. Uchylony został przepis art. 36 ust. 3 ustawy o ochronie danych osobowych nakładający obowiązek wyznaczenia ABI, za wyjątkiem sytuacji, w których administrator sam wykonywał te czynności. Nowelizacja wprowadza zatem możliwość powołania ABI, jednocześnie określa jego podstawowe obowiązki, warunki powołania, możliwość wyznaczenia zastępcy oraz wskazuje na podległość organizacyjną. ABI podlega bezpośrednio kierownikowi danej jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych.- GIODO prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji. Administrator danych ma obowiązek zgłoszenia do rejestracji GIODO powołanie oraz odwołanie ABI w terminie 30 dni od daty zaistnienia zmiany. Wzory zgłoszeń powołania i odwołania ABI do rejestracji GIODO określa nowe Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów zgłoszeń powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji (Dz.U. z 2014r., poz. 1934).- dodaje ekspertka. Zgodnie z przepisem art. 35 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, ABI wyznaczony na podstawie uchylonego przepisu pełni swoją funkcję do czasu zgłoszenia go do rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Upadłość konsumencka po nowelizacji

Powołanie i zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji

Zmiany powodują, iż wzrasta rola ABI. Nowe przepisy precyzują kto może pełnić tę funkcję oraz wskazują na konieczność podejmowania konkretnych zadań. Administratorem bezpieczeństwa informacji może zostać osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, korzysta z pełni praw publicznych, posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych i nie była karana za umyślne przestępstwo. Do jej zadań należy zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności poprzez: sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych, nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych oraz przestrzegania zasad określonych w tej dokumentacji, zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych, z wyjątkiem zbiorów zwolnionych z obowiązku rejestracji, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji można powierzyć również inne obowiązki, jeżeli nie naruszy to prawidłowego wykonywania ustawowych zadań. W przypadku niepowołania ABI jego zadania wykonuje administrator danych, z wyłączeniem obowiązku sporządzenia sprawozdania.

Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Kontrola GIODO, sprawdzenie zgodności przetwarzania danych przez ABI

GIODO w dowolnym momencie może przeprowadzić kontrolę zgodności przetwarzania danych przez administratora danych. Oprócz kontroli przeprowadzanej przez GIODO, zgodnie z nowymi przepisami GIODO może zwrócić się do ABI wpisanego do rejestru administratorów z wnioskiem o dokonanie sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych u administratora, który go powołał wskazując zakres i termin sprawdzenia. Po dokonaniu sprawdzenia, ABI za pośrednictwem administratora danych osobowych przedstawia GIODO sprawozdanie - wyjaśnia Justyna Metelska.

Przekazywanie danych osobowych do państw trzecich

Warto podkreślić, iż zmianie uległy również obowiązki związane z przekazywaniem danych osobowych do państw trzecich spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W szczególności zgoda GIODO na przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego, które nie zapewnia odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, nie jest wymagana, pod warunkiem zapewnienia przez administratora danych odpowiedniego zabezpieczenia w zakresie prywatności oraz praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Może to nastąpić poprzez zastosowanie standardowych klauzul umownych ochrony danych osobowych zatwierdzonych przez Komisję Europejską lub zatwierdzonych przez GIODO wiążących reguł korporacyjnych, czyli prawnie wiążących reguł ochrony danych osobowych przyjętych w ramach grupy przedsiębiorców do celów przekazania danych osobowych do należącego do tej grupy innego administratora danych w państwie trzecim lub podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie danych w państwie trzecim.

Czy nowe prawo działalności gospodarczej będzie korzystne dla przedsiębiorców?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Relaks nie jest dla słabych. Dlaczego liderom tak trudno jest odpoczywać?

Wyobraź sobie, że siedzisz z kubkiem ulubionej herbaty, czujesz bryzę morską, przymykasz oczy, czując promienie słońca na twarzy i… nie masz wyrzutów sumienia. W twojej głowie nie pędzi pendolino tematów, kamieni milowych i zadań, które czekają w kolejce do pilnej realizacji, telefon służbowy milczy. Brzmi jak science fiction? W świecie liderów odpoczynek to często temat tabu, a relaks – luksus, na który prawdziwy przywódca nie może sobie pozwolić. Uważam, że to już najwyższy czas, abyśmy przestali się oszukiwać i zaczęli zadawać niewygodne pytania dotyczące relaksu – przede wszystkim sobie - powiedziała Dyrektorka zarządzająca, dyrektorka Departamentu Zasobów Ludzkich i Organizacji w KIR Dorota Dublanka.

Polscy wykonawcy działający na rynku niemieckim powinni znać VOB/B

VOB/B nadal jest w Niemczech często stosowanym narzędziem prawnym. Jak w pełni wykorzystać zalety tego sprawdzonego zbioru przepisów, minimalizując jednocześnie ryzyko?

BCC ostrzega: firmy muszą przyspieszyć wdrażanie KSeF. Ustawa już po pierwszym czytaniu w Sejmie

Prace legislacyjne nad ustawą wdrażającą Krajowy System e-Faktur (KSeF) wchodzą w końcową fazę. Sejm skierował projekt nowelizacji VAT do komisji finansów publicznych, która pozytywnie go zaopiniowała wraz z poprawkami.

Zakupy w sklepie stacjonarnym a reklamacja. Co może konsument?

Od wielu lat obowiązuje ustawa o prawach konsumenta. W wyniku implementowania do polskiego systemu prawa regulacji unijnej, od 1 stycznia 2023 r. wprowadzono do tej ustawy bardzo ważne, korzystne dla konsumentów rozwiązania.

REKLAMA

Ponad 650 tys. firm skorzystało z wakacji składkowych w pierwszym półroczu

Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że w pierwszym półroczu 2025 r. z wakacji składkowych skorzystało 657,5 tys. przedsiębiorców. Gdzie można znaleźć informacje o uldze?

Vibe coding - czy AI zredukuje koszty tworzenia oprogramowania, a programiści będą zbędni?

Kiedy pracowałem wczoraj wieczorem nad newsletterem, do szablonu potrzebowałem wołacza imienia – chciałem, żeby mail zaczynał się od “Witaj Marku”, zamiast „Witaj Marek”. W Excelu nie da się tego zrobić w prosty sposób, a na ręczne przerobienie wszystkich rekordów straciłbym długie godziny. Poprosiłem więc ChatGPT o skrypt, który zrobi to za mnie. Po trzech sekundach miałem działający kod, a wołacze przerobiłem w 20 minut. Więcej czasu zapewne zajęłoby spotkanie, na którym zleciłbym komuś to zadanie. Czy coraz więcej takich zadań nie będzie już wymagać udziału człowieka?

Wellbeing, który naprawdę działa. Arłamów Business Challenge 2025 pokazuje, jak budować silne organizacje w czasach kryzysu zaangażowania

Arłamów, 30 czerwca 2025 – „Zaangażowanie pracowników w Polsce wynosi jedynie 8%. Czas przestać mówić o benefitach i zacząć praktykować realny well-doing” – te słowa Jacka Santorskiego, psychologa biznesu i społecznego, wybrzmiały wyjątkowo mocno w trakcie tegorocznej edycji Arłamów Business Challenge.

Nie uczą się i nie pracują. Polscy NEET często są niewidzialni dla systemu

Jak pokazuje najnowszy raport Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, około 10% młodych Polaków nie uczy się ani nie pracuje. Kim są polscy NEET i dlaczego jest to realny problem społeczny?

REKLAMA

Polska inwestycyjna zapaść – co hamuje rozwój i jak to zmienić?

Od 2015 roku stopa inwestycji w Polsce systematycznie spada. Choć może się to wydawać abstrakcyjnym wskaźnikiem makroekonomicznym, jego skutki odczuwamy wszyscy – wolniejsze tempo wzrostu gospodarczego, mniejszy przyrost zamożności, trudniejsza pogoń za Zachodem. Dlaczego tak się dzieje i czy można to odwrócić? O tym rozmawiali Szymon Glonek oraz dr Anna Szymańska z Polskiego Instytutu Ekonomicznego.

Firma za granicą jako narzędzie legalnej optymalizacji podatkowej. Fakty i mity

W dzisiejszych czasach, gdy przedsiębiorcy coraz częściej stają przed koniecznością konkurowania na globalnym rynku, pojęcie optymalizacji podatkowej staje się jednym z kluczowych elementów strategii biznesowej. Wiele osób kojarzy jednak przenoszenie firmy za granicę głównie z próbą unikania podatków lub wręcz z działaniami nielegalnymi. Tymczasem, właściwie zaplanowana firma za granicą może być w pełni legalnym i etycznym narzędziem zarządzania obciążeniami fiskalnymi. W tym artykule obalimy popularne mity, przedstawimy fakty, wyjaśnimy, które rozwiązania są legalne, a które mogą być uznane za agresywną optymalizację. Odpowiemy też na kluczowe pytanie: czy polski przedsiębiorca faktycznie zyskuje, przenosząc działalność poza Polskę?

REKLAMA