REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Subskrybuj nas na Youtube
ochrona danych osobowych
ochrona danych osobowych

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2015 roku obowiązują nowe przepisy związane z ochroną danych osobowych. Zmiany wynikają z wejścia w życie ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej. Co to oznacza w praktyce?

Zakres nowelizacji

Wejście w życie ustawy z 7 listopada 2014 r. o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej (Dz.U. z 2014 r., poz. 1662) spowodowało nowelizację ustawy z 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (Dz.U. 1997 Nr 133, poz. 883 ze zm.). Wprowadzono ułatwienia związane z rejestracją zbiorów danych osobowych, uchylony został obowiązek wyznaczania administratora bezpieczeństwa informacji (dalej „ABI”), sprecyzowano sposób powoływania ABI, zakres jego zadań oraz podległość organizacyjną, uproszczono przekazywanie danych osobowych do państw trzecich.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zwolenie z obowiązku rejestracji zbioru danych w GIODO

Nowelizacja wprowadza zwolnienie z obowiązku zgłoszenia do rejestracji Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych („GIODO”) zbiorów danych osobowych, w przypadku, gdy administrator danych powołał ABI i zgłosił go GIODO do rejestracji. Zbioru danych nie będą musieli również rejestrować administratorzy przetwarzający je w zbiorach, które nie są prowadzone z wykorzystaniem systemów informatycznych. - Co ważne, zwolnienie z obowiązku rejestracji nie obejmuje administratorów danych, którzy przetwarzają dane wrażliwe podlegające szczególnej ochronie prawnej. Dane wrażliwe, zdefiniowane w art. 27 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych obejmują m.in.: dane ujawniające przynależność wyznaniową, partyjną lub związkową, dane o stanie zdrowia, kodzie genetycznym czy nałogach – tłumaczy adwokat Justyna Metelska z TGC Corporate Lawyers.

Zmiany w prawie ochrony konkurencji i konsumentów

Uchylenie obowiązku wyznaczenia Administratora Bezpieczeństwa Informacji

W wyniku zmiany przepisów, to administrator danych decyduje czy powoła ABI. Uchylony został przepis art. 36 ust. 3 ustawy o ochronie danych osobowych nakładający obowiązek wyznaczenia ABI, za wyjątkiem sytuacji, w których administrator sam wykonywał te czynności. Nowelizacja wprowadza zatem możliwość powołania ABI, jednocześnie określa jego podstawowe obowiązki, warunki powołania, możliwość wyznaczenia zastępcy oraz wskazuje na podległość organizacyjną. ABI podlega bezpośrednio kierownikowi danej jednostki organizacyjnej lub osobie fizycznej będącej administratorem danych.- GIODO prowadzi ogólnokrajowy, jawny rejestr administratorów bezpieczeństwa informacji. Administrator danych ma obowiązek zgłoszenia do rejestracji GIODO powołanie oraz odwołanie ABI w terminie 30 dni od daty zaistnienia zmiany. Wzory zgłoszeń powołania i odwołania ABI do rejestracji GIODO określa nowe Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji z dnia 10 grudnia 2014 r. w sprawie wzorów zgłoszeń powołania i odwołania administratora bezpieczeństwa informacji (Dz.U. z 2014r., poz. 1934).- dodaje ekspertka. Zgodnie z przepisem art. 35 ustawy o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, ABI wyznaczony na podstawie uchylonego przepisu pełni swoją funkcję do czasu zgłoszenia go do rejestru administratorów bezpieczeństwa informacji, nie dłużej jednak niż do dnia 30 czerwca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Upadłość konsumencka po nowelizacji

Powołanie i zadania Administratora Bezpieczeństwa Informacji

Zmiany powodują, iż wzrasta rola ABI. Nowe przepisy precyzują kto może pełnić tę funkcję oraz wskazują na konieczność podejmowania konkretnych zadań. Administratorem bezpieczeństwa informacji może zostać osoba, która ma pełną zdolność do czynności prawnych, korzysta z pełni praw publicznych, posiada odpowiednią wiedzę w zakresie ochrony danych osobowych i nie była karana za umyślne przestępstwo. Do jej zadań należy zapewnianie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych, w szczególności poprzez: sprawdzanie zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz opracowanie w tym zakresie sprawozdania dla administratora danych, nadzorowanie opracowania i aktualizowania dokumentacji opisującej sposób przetwarzania danych oraz środków technicznych i organizacyjnych zapewniających ochronę przetwarzanych danych oraz przestrzegania zasad określonych w tej dokumentacji, zapewnianie zapoznania osób upoważnionych do przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych oraz prowadzenie rejestru zbiorów danych przetwarzanych przez administratora danych, z wyjątkiem zbiorów zwolnionych z obowiązku rejestracji, o których mowa w art. 43 ust. 1 ustawy o ochronie danych osobowych. Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji można powierzyć również inne obowiązki, jeżeli nie naruszy to prawidłowego wykonywania ustawowych zadań. W przypadku niepowołania ABI jego zadania wykonuje administrator danych, z wyłączeniem obowiązku sporządzenia sprawozdania.

Czy pracownik może posługiwać się podpisem elektronicznym pracodawcy?

Kontrola GIODO, sprawdzenie zgodności przetwarzania danych przez ABI

GIODO w dowolnym momencie może przeprowadzić kontrolę zgodności przetwarzania danych przez administratora danych. Oprócz kontroli przeprowadzanej przez GIODO, zgodnie z nowymi przepisami GIODO może zwrócić się do ABI wpisanego do rejestru administratorów z wnioskiem o dokonanie sprawdzenia zgodności przetwarzania danych osobowych z przepisami o ochronie danych osobowych u administratora, który go powołał wskazując zakres i termin sprawdzenia. Po dokonaniu sprawdzenia, ABI za pośrednictwem administratora danych osobowych przedstawia GIODO sprawozdanie - wyjaśnia Justyna Metelska.

Przekazywanie danych osobowych do państw trzecich

Warto podkreślić, iż zmianie uległy również obowiązki związane z przekazywaniem danych osobowych do państw trzecich spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W szczególności zgoda GIODO na przekazanie danych osobowych do państwa trzeciego, które nie zapewnia odpowiedniego poziomu ochrony danych osobowych, nie jest wymagana, pod warunkiem zapewnienia przez administratora danych odpowiedniego zabezpieczenia w zakresie prywatności oraz praw i wolności osoby, której dane dotyczą. Może to nastąpić poprzez zastosowanie standardowych klauzul umownych ochrony danych osobowych zatwierdzonych przez Komisję Europejską lub zatwierdzonych przez GIODO wiążących reguł korporacyjnych, czyli prawnie wiążących reguł ochrony danych osobowych przyjętych w ramach grupy przedsiębiorców do celów przekazania danych osobowych do należącego do tej grupy innego administratora danych w państwie trzecim lub podmiotu, któremu powierzono przetwarzanie danych w państwie trzecim.

Czy nowe prawo działalności gospodarczej będzie korzystne dla przedsiębiorców?

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Susza rolnicza może w tym roku być wcześniej

Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej prognozuje, że susza rolnicza może w tym roku rozwinąć się wcześniej. W raporcie podał także, ze prognozy dotyczące opadów są optymistyczne.

Jak założyć spółkę z o.o. z aktem notarialnym?

Umowa spółki z o.o. w formie aktu notarialnego jest konieczna, gdy wspólnicy zamierzają wprowadzić do umowy postanowienia, których dodanie nie jest możliwe w przypadku spółki z o.o. zakładanej przez S24. Dotyczy to m.in. sytuacji, w których wspólnicy zamierzają wnieść wkłady niepieniężne, wprowadzić obowiązek powtarzających się świadczeń niepieniężnych, zmienić zasady głosowania w spółce, uprzywilejować udziały co do głosu, czy do dywidendy.

W jaki sposób hakerzy wykorzystują e-maile do ataków? Mają swoje sposoby

Najpopularniejszą formą cyberataku jest obecnie phishing. Fałszywe wiadomości są coraz trudniejsze do wykrycia, bo cyberprzestępcy doskonale się wyspecjalizowali. Jak rozpoznać niebzepieczną wiadomość? Jak chronić swoją firmę przed cyberatakami?

Co nowego dla firm biotechnologicznych w Polsce? [WYWIAD]

Na co powinny przygotować się firmy z branży biotechnologicznej? O aktualnych problemach i wyzwaniach związanych z finansowaniem tego sektora mówi Łukasz Kościjańczuk, partner w zespole Biznes i innowacje w CRIDO, prelegent CEBioForum 2025.

REKLAMA

Coraz trudniej rozpoznać fałszywe opinie w internecie

40 proc. Polaków napotyka w internecie na fałszywe opinie, wynika z najnowszego badania Trustmate.io. Pomimo, że UOKiK nakłada kary na firmy kupujące fałszywe opinie to proceder kwietnie. W dodatku 25 proc. badanych ma trudności z rozróżnieniem prawdziwych recenzji.

To nie sztuczna inteligencja odbierze nam pracę, tylko osoby umiejące się nią posługiwać [WYWIAD]

Sztuczna inteligencja stała się jednym z największych wyścigów technologicznych XXI wieku. Polskie firmy też biorą w nim udział, ale ich zaangażowanie w dużej mierze ogranicza się do inwestycji w infrastrukturę, bez realnego przygotowania zespołów do korzystania z nowych narzędzi. To tak, jakby maratończyk zaopatrzył się w najlepsze buty, zegarek sportowy i aplikację do monitorowania wyników, ale zapomniał o samym treningu. O tym, dlaczego edukacja w zakresie AI jest potrzebna na każdym szczeblu kariery, jakie kompetencje są niezbędne, które branże radzą sobie z AI najlepiej oraz czy sztuczna inteligencja doprowadzi do redukcji miejsc pracy, opowiada Radosław Mechło, trener i Head of AI w BUZZcenter.

Lider w oczach pracowników. Dlaczego kadra zarządzająca powinna rozwijać kompetencje miękkie?

Sposób, w jaki firma buduje zespół i rozwija wiedzę oraz umiejętności swoich pracowników, to dzisiaj jeden z najważniejszych czynników decydujących o jej przewadze konkurencyjnej. Konieczna jest tu nie tylko adaptacja do szybkich zmian technologicznych i rynkowych, lecz także nieustanny rozwój kompetencji miękkich, które okazują się kluczowe dla firm i ich liderów.

Dziękuję, które liczy się podwójnie. Jak benefity mogą wspierać ludzi, firmy i planetę?

Coraz więcej firm mówi o zrównoważonym rozwoju – w Polsce aż 72% organizacji zatrudniających powyżej 1000 pracowników deklaruje działania w tym obszarze1. Jednak to nie tylko wielkie strategie kształtują kulturę organizacyjną. Często to codzienne, pozornie mało znaczące decyzje – jak wybór dostawcy benefitów czy sposób ich przekazania pracownikom – mówią najwięcej o tym, czym firma kieruje się naprawdę. To właśnie one pokazują, czy wartości organizacji wykraczają poza hasła w prezentacjach.

REKLAMA

Windykacja należności. Na czym powinna opierać się działalność windykacyjna

Chociaż windykacja kojarzy się z negatywnie, to jest ona kluczowa w zapewnieniu stabilności finansowej przedsiębiorstw. Branża ta, często postrzegana jako pozbawiona jakichkolwiek zasad etycznych, w ciągu ostatnich lat przeszła znaczną transformację, stawiając na profesjonalizm, przejrzystość i szacunek wobec klientów.

Będą duże problemy. Obowiązkowe e-fakturowanie już za kilka miesięcy, a dwie na trzy małe firmy nie mają o nim żadnej wiedzy

Krajowy System e-Faktur (KSeF) nadchodzi, a firmy wciąż nie są na niego przygotowane. Nie tylko od strony logistycznej czyli zakupu i przygotowania odpowiedniego oprogramowania, ale nawet elementarnej wiedzy czym jest KSeF – Krajowy System e-Faktur.

REKLAMA