REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorców przed ryzykiem kursowym

Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorców przed ryzykiem kursowym
Sposoby zabezpieczania się przedsiębiorców przed ryzykiem kursowym
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nie tylko posiadacze mieszkaniowych kredytów we frankach szwajcarskich stali się ofiarami zawirowań na rynkach walutowych. Również przedsiębiorcy, którzy działają na rynkach zagranicznych, muszą liczyć się z możliwością strat. Czy rok 2015 przyniesie jeszcze więcej niespodzianek? I czy można zabezpieczyć się przed ryzykiem kursowym?

Rok 2015 jeszcze na dobre się nie zaczął, a za nami już kilka trzęsień ziemi na rynkach walutowych. Europejski Bank Centralny rozpoczął program luzowania, powodując osłabienie kursu euro względem dolara. Osłabiła się również waluta kanadyjska. Bank centralny Danii z trudem broni swojej waluty przed aprecjacją, znajdując się w sytuacji podobnej do tej, w jakiej znalazł się Bank Szwajcarii.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!!!

REKLAMA

To właśnie decyzja centralnego banku Szwajcarii, który przestał bronić sztywnego kursu franka wobec euro, odbiła się szczególnie głośnym echem. W szczytowym momencie 14 stycznia 2015 kurs wymiany osiągnął aż 5,19 zł, podczas gdy chwilę przedtem wynosił około 3,50 zł. Ze względu na popularność kredytów nominowanych we frankach w Polsce tym tematem żyli wszyscy. Jednak posiadacze mieszkaniowych kredytów walutowych to nie jedyni, dla których nagła zmiana kursu walut może oznaczać poważne problemy. Podobne emocje przeżywają przedsiębiorcy, którzy zawierają umowy w walutach obcych, zajmują się eksportem lub importem. Z dnia na dzień zyskowny kontrakt może okazać się dla firmy gwoździem do trumny.

Jeśli prowadzi się działalność na rynkach zagranicznych, nie można zapominać o ryzyku walutowym i należy odpowiednio się przed nim zabezpieczać. Nie chodzi przy tym o osiąganie spekulacyjnych zysków, ale o rozsądne gospodarowanie poziomem należności i zobowiązań, jeśli nominowane są w różnych walutach. Tymczasem z badania przeprowadzonego przed rokiem wśród polskich importerów i eksporterów przez Homo Homini dla firmy Akcenta wynika, że aż 45% badanych firm nie zabezpiecza się przed ryzykiem kursowym. Co więcej, 40% zarządzających firmami nie zna rozwiązań umożliwiających eliminowanie ryzyka kursowego.

Termin zapłaty w transakcjach handlowych dłuższy niż 60 dni

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

- Przedsiębiorcy mogą poznać metody zabezpieczania się przed ryzykiem walutowym, w bezpłatnych szkoleniu e-learningowym Akademii PARP - mówi Aneta Grzyb-Hejduk, ekspert ds. szkoleń Akademii PARP. „Zabezpieczenie transakcji handlowych” to kurs, który nie cieszy się aż tak dużym zainteresowaniem, jak powinien. Tak jakby przedsiębiorcy i menedżerowie wierzyli, że w ich przypadku nie zrealizuje się żaden niekorzystny scenariusz, zatem nie ma sensu przygotowywać się na niego.

Czy eksporterzy i importerzy mogą spodziewać się, że limit nagłych zmian kursów w tym roku wyczerpał się i będą wreszcie mogli spać spokojnie? Niestety nie. Jak zauważa The Economist, główną przyczyną nagłego wzrostu zmienności jest rozejście się polityki monetarnej różnych państw. Banki centralne nie podążają już w tym samym kierunku. EBC i Bank Japonii drukują pieniądze i obniżają wartość waluty, podczas gdy gospodarka i waluta amerykańska umacniają się. Wg Davida Blooma, stratega walutowego w HSBC, każdy kto znajdzie się pomiędzy tymi siłami ryzykuje, że zostanie starty na pył. W takiej sytuacji znalazł się Bank Szwajcarii, który nie dał rady utrzymać sztywnego kursu franka wobec poluzowania polityki monetarnej przez Europejski Bank Centralny.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

Szkolenie e-learning „Zabezpieczenie transakcji handlowych” omawia różne rodzaje ryzyka w działalności gospodarczej i metody zarządzania tym ryzykiem - dodaje Aneta Grzyb-Hejduk. Przedstawia sposoby przygotowania i zabezpieczenia realizacji umowy sprzedaży, sposoby radzenia sobie z ryzykiem kursowym i ryzykiem zmiany cen surowców, które ostatnio również podlegają znaczącym zmianom. Ważne dla zapracowanych przedsiębiorców jest to, że szkolenie można przejść w tempie dostosowanym do własnych potrzeb, w dowolnym czasie, bez konieczności wychodzenia z domu lub z pracy. Wystarczy tylko komputer z przeglądarką i dostępem do Internetu.

Na portalu Akademii PARP dostępnych jest 47 szkoleń e-learning i 47 szkoleń m‑learning w pięciu obszarach tematycznych: Marketing i sprzedaż, Zarządzanie strategiczne i operacyjne, Umiejętności menedżerskie i osobiste, Wiedza ogólna i otoczenie biznesu, Zagadnienia finansowe i prawne a także szkolenia dla szkoleniowców. Bezpłatne szkolenia Akademii PARP zostały przygotowane specjalnie dla przedsiębiorców i pracowników polskich małych i średnich firm oraz osób planujących rozpoczęcie własnej działalności gospodarczej. Projekt jest realizowany na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Zmiany w ochronie danych osobowych

Źródło: Akademia PARP

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA