REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Pracownik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Utrzymuje się wysoki poziom zatrudnienia w firmach

Z danych przedstawionych przez GUS wynika, że zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw wciąż rośnie, a w listopadzie wzrosło o 0,1 proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Krótszy okres oczekiwania na rozpoczęcie działalności

Nowelizacja ustawy o KRS i niektórych innych ustaw przewiduje skrócenie okresu oczekiwania na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Dodatkowo uproszczone zostaną zasady „jednego okienka”.

Prezenty świąteczne dla pracowników

Święta to czas, który spędzany nie tylko w rodzinnym gronie. Zanim będziemy mogli odpoczywać przy kominku z gorącą aromatyczną herbatą czeka nas jeszcze firmowa Wigilia. Jakie niespodzianki możemy przygotować dla swoich współpracowników, żeby dopasować je do ich preferencji i nie popełnić faux pas?

Firmy rezygnują ze statusu zakładu pracy chronionej

Spadła liczba pracujących osób niepełnosprawnych – jest ich 20 tys. mniej niż przed rokiem. Według Polskiej Organizacji Pracodawców Osób Niepełnosprawnych coraz więcej firm rezygnuje z udziału w państwowym systemie dofinansowania zatrudnienia takich osób. Powodem jest m.in. obniżenie wysokości dodatków, co nastąpiło w kwietniu. W rezultacie tylko w tym roku około 100 firm zrezygnowało ze statusu zakładu pracy chronionej.

REKLAMA

Jak rozliczyć świąteczne prezenty dla kontrahentów?

W ramach wiążącej współpracy, firmy często decydują się na przekazanie świątecznych prezentów dla swoich kontrahentów. Prezenty będą jednak kosztem firmowym jedynie wtedy, gdy będą zawierały logo firmy. Możliwe jest również obniżenie rocznego podatku poprzez zorganizowanie świątecznego przyjęcia, jeżeli będzie miało ono charakter spotkania biznesowego.

Komunikacja w przedsiębiorstwie – wąskie gardła

Osoby prowadzące działalność gospodarczą skupiają się zwykle, co całkiem zrozumiałe, na twardych danych, liczbach i wskaźnikach. Jednak źródła sukcesów firm, a także przyczyny ich porażek tkwią na głębszym, aczkolwiek niedocenianym poziomie. Chodzi o proces komunikowania. Nieprawidłowy obieg informacji w organizacji jest jak ciężka choroba tocząca ją od środka – tym groźniejsza, że często niezdiagnozowana. Wypracowanie efektywnego modelu komunikacji wymaga przede wszystkim identyfikacji i eliminacji tzw. wąskich gardeł. Jak wygląda to w praktyce?

Sukcesja rodzinnej firmy - jednoosobowa działalność a spółka

Firmy rodzinne to firmy z tradycją, prowadzone przez długie lata wedle utrwalonej koncepcji, najczęściej otwierane w dobrym okresie rozwoju gospodarczego. W obecnej sytuacji gospodarczej ciężko jest utrzymać pozycję na rynku i należy spojrzeć w przyszłość, stawiając na rozwój i przekazując firmę dalszym pokoleniom. Czy warto prowadzić jednoosobową działalność, czy jednak postawić na spółkę?

Jak zorganizować świąteczne przyjęcie w firmie?

Okres świąteczny to nie tylko czas zakupów, ale również czas organizowania spotkań i przyjęć firmowych dla pracowników. Jest to czas spędzany w miłej atmosferze, w gronie współpracowników. Dlatego też pracodawca aranżując świąteczne przyjęcie powinien zadbać o kilka szczegółów. Na co należy zwrócić szczególną uwagę przy urządzaniu świątecznych spotkań?

REKLAMA

Majątek firmowy wycofany na cele prywatne

Prowadząc działalność gospodarczą nie sposób w niej nie wykorzystywać różnego rodzaju sprzętów, maszyn, samochodów czy zwykłych narzędzi codziennego użytku. Wszystkie te przedmioty stanowią majątek przedsiębiorstwa, które służy podczas wykonywania czynności związanych z działalnością. Jedne przyczyniają się do powstania przychodu bezpośrednio, a inne pośrednio stanowiąc koszt podatkowy działalności. Jednak, jak powinien postąpić podatnik, gdy dany składnik majątku jest już niepotrzebny w firmie? Sprzedać go lub wycofać na cele prywatne.

Dofinansowanie wypoczynku zatrudnionych pracowników - rozliczenie podatkowe

Pracodawca ma możliwość dofinansowania wypoczynku swoich pracowników, członków ich rodzin oraz emerytów i rencistów. Wsparcie to może pochodzić z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), a nawet ze środków obrotowych firmy. W zależności od źródła jego pochodzenia, wysokości oraz przeznaczenia, udzielenie takiej pomocy wywoła różne skutki podatkowo-składkowe.

Wysoki poziom zatrudnienia w firmach

W listopadzie odnotowano wysoki poziom zatrudnienia. Firmy przekazały 68 tys. ofert pracy i aktywizacji zawodowej do urzędów pracy. Stopa bezrobocia wciąż spada.

Jak rozliczyć zakup okularów dla pracownika?

W dobie postępującej cyfryzacji coraz więcej pracy wykonuje się przed ekranem komputera. Zgodnie z obowiązującymi przepisami BHP pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia swojemu pracownikowi okularów, jeśli czas trwania pracy przed monitorem ekranowym wynosi co najmniej połowę dobowego wymiaru czasu pracy, np. w przypadku 8 godzinnego wymiaru czasu, jeśli praca przed komputerem trwa minimum 4 godziny. Co ciekawe, w ostatnim czasie fiskus zmienił swoje podejście do przepisów w sprawie odliczania VAT od okularów, powodując zamieszanie wśród podatników-pracodawców.

Nowelizacja ustawy o SSE przyjęta bez poprawek

Senat przyjął nowelizację ustawy o Specjalnych Strefach Ekonomicznych bez poprawek. Nowa ustawa zakłada m.in., że firma, której cofnięto zezwolenie na prowadzenie działalności w strefie, będzie musiała zwrócić otrzymaną pomoc publiczną.

MPiPS pracuje nad zmianami dot. pracy tymczasowej

Resort pracy wspólnie z partnerami społecznymi pracuje nad kompleksowymi zmianami dotyczących pracy tymczasowej - poinformował w czwartek w Sejmie wiceminister pracy Radosław Mleczko.

Pracownik nie zapłaci podatku za medycynę pracy i profilaktykę zdrowotną

Poniesione przez pracodawcę na rzecz pracowników koszty abonamentu za świadczenia medyczne z grupy medycyny pracy oraz profilaktyki zdrowotnej związanej z wykonywaną pracą, nie stanowią podstawy do naliczania podatku dochodowego dla pracowników korzystających z tych świadczeń. Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 28 października 2014 r.

Wynagrodzenie czy czas wolny za pracę w sobotę?

Ostatnio w mediach często podnoszony jest temat dyskutowanej w Sejmie zmiany przepisów Kodeksu pracy dotyczących tzw. pracy w soboty (art. 151(3) k.p). Proponowane zmiany zakładają wprowadzenie możliwości rekompensowania takiej pracy nie tylko czasem wolnym, ale również dodatkiem za pracę w godzinach nadliczbowych. Ostateczny kształt zmian nie jest jeszcze znany, jednak propozycję wyraźnego uregulowania możliwości płacenia za pracę w soboty uważam za słuszną. Odpowiada ona bowiem realnym problemom pracodawców i sankcjonuje rozwiązanie stosowane w praktyce.

Sprawdź, czy jesteś gotowy na założenie własnej firmy

Założenie własnej firmy wymaga zaangażowania, odwagi, zdyscyplinowania, zabezpieczenia finansowego, doświadczenia i pomysłu. Sprawdź, czy jesteś gotowy na założenie własnego biznesu.

Załatwianie prywatnych spraw w godzinach pracy

W każdej firmie zdarza się, że pracownicy muszą załatwić prywatną sprawę w godzinach pracy czy też wyjść z firmy wcześniej. W jaki sposób pracodawca może uregulować te kwestie tak, by nie wprowadzać zbędnej biurokracji, a jednocześnie utrzymać płynną organizację pracy?

Zatrudnianie pracowników zza wschodniej granicy

Rolnictwo, budownictwo czy przemysł – to gałęzie gospodarki, które już od lat stawiają na pracowników zza wschodniej granicy. Dziś w ich ślady idą kolejni przedsiębiorcy, nie są oni jednak pozbawieni obaw. Często zastanawiają się, czy siła robocza z Ukrainy, Mołdawii lub Gruzji to skarb czy jednak problem? Dlatego dziś radzimy, gdzie jej szukać i o jakie formalności zadbać, aby decyzja o zatrudnieniu wschodnich sąsiadów okazała się korzystna dla naszej firmy.

Prowadzenie firmy w formie holdingu

Obecnie rynek pozwala na podejmowanie działalności w różnych formach, które są mniej lub bardziej korzystne. W Polsce wciąż stosunkowo nowe pozostaje pojęcie holdingu, które przez to budzi wiele wątpliwości i wzbudza nieufność wśród nowych przedsiębiorców. Wręcz przeciwnie, holding jest szansą na rozwój średnich firm. Co decyduje o jego przewadze?

Jak usprawnić strategię marketingową firmy?

Media społecznościowe to nadal młoda i relatywnie nowa forma komunikacji. Jest jeszcze zbyt wcześnie, aby podejmować ostateczne wnioski. Wszyscy eksperymentujemy, testujemy nowe taktyki i uczymy się od innych. Niekiedy social media pomagają w rozwoju firmy. Jak usprawnić swój marketing?

Wpływ działalności małych przedsiębiorstw na rozwój gospodarczy

Wzrost wskaźnika PKB wskazuje na ciągły rozwój gospodarczy. W III kwartale wzrósł do 3,3 proc. Na lepsze wyniki w gospodarce największy wpływ mają małe przedsiębiorstwa, które informowały o pozytywnej ocenie własnej sytuacji i perspektyw rozwoju oraz o wysokiej jak na tę grupę skłonności do inwestowania.

Jak usprawnić swoją firmę?

Obecnie powszechną formą prowadzenia działalności są małe i średnie przedsiębiorstwa, zatrudniające mniej niż 50 bądź 250 pracowników. Często są to firmy rodzinne, zarządzane od pokoleń w ten sam sposób. Przedsiębiorcy mogą częściej liczyć na pomoc finansową ze strony państwa oraz Unii. Warto jednak usprawnić swoją firmę. Jak tego dokonać?

Toyota Way - dlaczego tu tak trudno o sukces?

System wypracowany przez koncern Toyoty, określany jako Toyota Way, jest szczególną kulturą zarządzania. Dlaczego "szczególną"? Przecież nie jest ani ukrywana w tajemnicy, ani nie jest skomplikowana, co do zasady. Jest możliwa do wykorzystywania w przedsiębiorstwach dużych i małych; produkcyjnych i usługowych. Można ją z powodzeniem stosować poza biznesem np. w strukturach militarnych; w służbie zdrowia; urzędach municypalnych i w innych, dowolnych organizacjach.

Odszkodowanie od pracodawcy -kiedy można się ubiegać?

Wielu pracowników nie wie w jakich dokładnie sytuacjach przysługuje im odszkodowanie od pracodawcy. O tym jakie rodzaje odszkodowań od pracodawcy przewidział polski ustawodawca, jaka jest ich wysokość oraz jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby je uzyskać traktuje poniższy artykuł.

Aneks – w jaki sposób aneksować umowę?

Aneks umożliwia zmianę zawartej już umowy. W aneksie mogą być zmienione postanowienia, które nie stanowią elementów istotnych danego stosunku, tzw. essentiala negotii. W jaki sposób aneksować umowę?

Zmiana regulaminu loterii promocyjnej i promocji o charakterze ciągłym

Akcje promocyjne o charakterze ciągłym charakteryzują się tym, że nie jest znana data ich zakończenia. Zmiana regulaminu w takim wypadku jest skomplikowana i nie zawsze możliwa. Zmiany dokonuje się najczęściej w formie aneksu do regulaminu. Jak to wygląda w przypadku loterii promocyjnej i audiotekstowej?

Cechy poszukiwane u przyszłych pracowników?

Znajomość języków obcych, obsługa komputera i wiedza merytoryczna to mocne strony studentów i absolwentów polskich uczelni. Niestety, wielu z nich nie potrafi zastosować wiedzy w praktyce. Słabo wypadają też kompetencje osobiste – wynika z Badania Potrzeb Pracodawców.

Opodatkowanie dojazdów do pracy służbowym autem

Obecnie dość kontrowersyjna kwestia związana z opodatkowaniem dojazdów do pracy pracownika służbowym autem, została poruszona w Sejmie podczas drugiego czytania. Zgodnie z projektem, prywatny użytek służbowego auta miałby być opodatkowany ryczałtem. Ciężko jednak jednoznacznie stwierdzić czy prywatnym użytkiem są dojazdy pracownika do pracy. Interpretacje podatkowe w tej kwestii są rozbieżne.

Narzekający zespół? Sprawdź, jak stworzyć własny dream team!

Efektywny zespół jest filarem każdego sprawnie funkcjonującego przedsiębiorstwa. Stworzenie takiego zespołu wymaga jednak działań skierowanych na rozwijanie zdolności współpracy i efektywnej komunikacji. Zgrany zespół jest skarbem dla każdej firmy!

Uproszczenia podatkowe pomogą w rozwoju firm rodzinnych

Firmy rodzinne w Polsce szybko się rozwijają. Ponad 70 proc. z nich planuje nowe inwestycje, przede wszystkim w podstawową działalność firmy. Częściej decydują się na ekspansję krajową niż zagraniczną. Zdaniem ekspertów uproszczenie systemu podatkowego, zmniejszenie przeszkód administracyjnych i lepszy dostęp do źródeł finansowania mogłyby zwiększyć konkurencyjność polskich firm rodzinnych na globalnym rynku.

Jak zatrudnić osoby pozbawione wolności?

Polskie prawo przyznaje możliwość zatrudnienia osób pozbawionych wolności za zgodą dyrektora zakładu karnego. Celem zatrudnienia jest pozytywne nastawienia skazanych na ich postawę. Skazani mogą wykonywać pracę na podstawie umów, jak normalni pracownicy. Jakie korzyści z tytułu zatrudnienia przysługują pracodawcy?

Na rynku pracy brakuje specjalistów

Choć bezrobocie wśród młodych utrzymuje się na wysokim poziomie, to są branże, w których brakuje wykwalifikowanych pracowników. Oprócz IT, także firmom technicznym trudno jest pozyskać odpowiednie osoby. Zapotrzebowanie jest także na pracowników do centrów usług wspólnych. Polski system edukacyjny nie nadąża za tak szybko rosnącym sektorem. Sytuację może zmienić ściślejsza współpraca między uczelniami, samorządami i pracodawcami. Ważna jest również aktywizacja młodzieży.

Uproszczone sprawozdania finansowe małych firm od 2015 r.

Ministerstwo Finansów planuje wprowadzić uproszczone sprawozdania finansowe dla małych firm. Regulacje miałyby wejść w życie do 20 lipca 2015 r. Projekt zmian w ustawie o rachunkowości trafił do konsultacji społecznych.

Leasing pracowniczy - jak działa?

Leasing pracowniczy jest mało skomplikowaną konstrukcją, pozwalającą w prosty sposób uniknąć problemów związanych z przejściowym przestojem i wykorzystać potencjał pracownika bez konieczności dokonywania redukcji zatrudnienia. Ułatwia także mobilność pracowników w ramach spółek z tej samej grupy, umożliwiając wykonywanie pracy na rzecz różnych podmiotów bez utraty uprawnień zależnych od stażu pracy u danego pracodawcy.

Jak zatrzymać pracownika w firmie?

Z raportów firm HR wynika, że realnym problemem staje się rotacja pracowników w firmie. Coraz częściej pracownicy decydują się na rezygnację z pracy i rozważają konkurencyjne oferty. Firmy powinny zatem już dziś zastanowić się nad strategiami budującymi lojalność pracowników. W jaki sposób zatrzymać pracownika w firmie?

Kiepska organizacja pracy – jak temu zaradzić?

W ciągu roku w pracy spędzamy takie wiele chwil, że warto zrobić wszystko, by czas ten spędzić jak najbardziej efektywnie. Problem w tym, iż w wielu firmach istnieje szereg elementów uniemożliwiających płynne i produktywne wykonywanie obowiązków. Zamiast jednak narzekać na swoją codzienność warto na chwilę przystanąć i spojrzeć na wszystko z dystansu, po czym wprowadzić kilka drobnych usprawnień organizacyjnych.

Mniejsze formalności z archiwizacją dokumentów przez pracodawców

Trwają prace nad ograniczeniem obowiązków archiwizacyjnych pracodawców oraz likwidacją obowiązku przechowywania dokumentów przez 50 lat. Tylko niektóre z nich będą musiały być nadal przechowywane przez tak długi czas w wersji papierowej.

Kontrola stanu trzeźwości pracowników

Zdarza się, iż zachowanie pracownika, który stawił się danego dnia do pracy wzbudza uzasadnione podejrzenie, iż znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. Owo podejrzenie może być spowodowane np. wyraźnie wyczuwalną wonią alkoholu, chwiejnym krokiem, czy bełkotliwą mową pracownika. Czy pracodawca, który kwestionuje zdolność pracownika do podjęcia pracy, z uwagi na podejrzenie spożycia przez niego alkoholu, może nie dopuścić pracownika do wykonywania obowiązków pracowniczych i zmusić go do przeprowadzenia badań na obecność alkoholu?

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji" - 26 września

Zapraszamy na webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji", które odbędzie się w dniu 26 września 2014 r. Patronat medialny nad szkoleniem objął portal Infor.pl

Uprawnienia przedstawiciela pracowników

Przedstawiciel pracowników konsultuje z pracodawcą ważniejsze zmiany w firmie. Działa on w firmach, w których nie funkcjonują związki zawodowe. Jakie uprawnienia posiada przedstawiciel pracowników?

Międzynarodowe standardy sprawozdań finansowych

Firmy, a przede wszystkim spółki zobowiązane są do sporządzania sprawozdań finansowych z prowadzonych przez siebie działalności. Dopełnienie wskazanego obowiązku poprzez bieżącą ewidencję działań finansowych pozwala w pełni monitorować kondycję finansową firmy.

Odstąpienie od umowy o odpowiedzialności materialnej

Umowa o odpowiedzialności materialnej jest umową z zakresu prawa pracy, zawieraną pomiędzy pracownikami odpowiedzialnymi za powierzone mienie przez pracodawcę. Jest to wygodne rozwiązanie zarówno dla pracodawcy, który ma większą jasność w dochodzeniu odszkodowania, jak i pracowników, którzy dzielą się w umowie zakresem odpowiedzialności. Nie każdy jednak wie, jak rozwiązać lub odstąpić od tej umowy.

Monitoring w miejscu pracy

Choć przepisy prawa nie regulują wprost kwestii nagrywania pracowników w miejscu pracy, to sędziowie i eksperci są zgodni, że pracodawca może sięgać po takie środki jedynie po wcześniejszym poinformowaniu o tym pracowników, jeśli nie chce narazić się na zarzuty z tytułu naruszenia dóbr osobistych.

Świadczenia należne po wypadku w drodze do pracy

Kiedy i o jakie świadczenia można ubiegać się po takim wypadku w drodze do pracy? Szczególny sposób ochrony pracownika, który uległ wypadkowi dotyczy nie tylko sytuacji gdy ma on miejsce przy stanowisku pracy. Dotyczy to również zdarzeń, które mają miejsce do lub z pracy, jednak z pewnymi ograniczeniami. Jakie to ograniczenia?

Korzystne zmiany w prowadzeniu firm

Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2014 roku wskazał, że wydatki poniesione na wkłady niepieniężne wnoszone do spółek jako aport, uznaje się za koszt podatkowy. Moment podatkowy powstanie w chwili realizacji praw wynikających z instrumentów finansowych, na zakup których poniesiono wydatki. Takie zmiany wpłyną korzystnie na prowadzenie firm.

Podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracownika

Do jednych z wielu obowiązków pracodawcy w relacji z pracownikiem należy ułatwianie podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Obowiązek ten można realizować na kilka sposobów, zarówno w ścisłej współpracy z pracownikiem, jak i zachowując bierną postawę wobec aktywności pracownika.

Niewielki wzrost zatrudnienia w firmach

W lipcu przeciętne wynagrodzenie było o 3,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. GUS odnotował również niewielki wzrost zatrudnienia w firmach w ciągu roku – o 0,8 proc.

Kiedy szef może przerwać urlop pracownika?

Pracodawca ma prawo w każdej chwili przerwać pracownikowi wakacje. Może to jednak zrobić tylko w określonych prawem przypadkach. Jeśli zatrudniony przez wyjazdem nie poda numeru telefonu, pod którym będzie dostępny, nie powinien ponieść za to konsekwencji.

REKLAMA