REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Firma, Amortyzacja

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Pierwsze kroki w biznesie? Sprawdź na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę!

Polacy, pod względem liczby funkcjonujących przedsiębiorstw – 3,8 mln w sektorze MSP – należą do najbardziej przedsiębiorczych narodów w Europie. Biorąc pod uwagę te statystyki, można by dojść do wniosku, że założenie firmy, która z powodzeniem rozwinie swoją działalność to nic trudnego. Ale czy faktycznie tak jest? Z jakimi wyzwaniami muszą poradzić sobie „młodzi przedsiębiorcy”, aby firma faktycznie okazała się sukcesem?

Webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji" - 26 września

Zapraszamy na webinarium "Biuro bez papieru! Proces obiegu dokumentów i archiwizacji", które odbędzie się w dniu 26 września 2014 r. Patronat medialny nad szkoleniem objął portal Infor.pl

Międzynarodowe standardy sprawozdań finansowych

Firmy, a przede wszystkim spółki zobowiązane są do sporządzania sprawozdań finansowych z prowadzonych przez siebie działalności. Dopełnienie wskazanego obowiązku poprzez bieżącą ewidencję działań finansowych pozwala w pełni monitorować kondycję finansową firmy.

Korzystne zmiany w prowadzeniu firm

Naczelny Sąd Administracyjny w orzeczeniu z 17 lipca 2014 roku wskazał, że wydatki poniesione na wkłady niepieniężne wnoszone do spółek jako aport, uznaje się za koszt podatkowy. Moment podatkowy powstanie w chwili realizacji praw wynikających z instrumentów finansowych, na zakup których poniesiono wydatki. Takie zmiany wpłyną korzystnie na prowadzenie firm.

REKLAMA

Niewielki wzrost zatrudnienia w firmach

W lipcu przeciętne wynagrodzenie było o 3,5 proc. wyższe niż rok wcześniej. GUS odnotował również niewielki wzrost zatrudnienia w firmach w ciągu roku – o 0,8 proc.

Zakup i montaż klimatyzacji zalicza się do kosztów firmy

Na czas letnich upałów warto, aby firma zainwestowała w zakup klimatyzacji do biura. Zmniejszenie temperatury w pomieszczeniach zmniejszy również zobowiązanie podatkowe firmy. Zakup, montaż oraz serwis klimatyzacji przedsiębiorcy zaliczą do kosztów firmy.

Jak właściwie zarządzać firmą rodzinną?

Firmy rodzinne prowadzone z pokolenia na pokolenie nie przynoszą już obecnie tak wysokich zysków. Jest to związane z gorszym zarządzaniem biznesem. Z wyników przeprowadzonych ankiet wynika, że jedynie 6,3 proc. deklaruje przejęcie rodzinnego interesu.

Jak prowadzić własną kwiaciarnię?

Własny biznes zawsze stanowi poważne wyzwanie, niezależnie od charakteru działalności. Kwiaciarnia to dobry pomysł na własną firmę, jeżeli odpowiednio przygotujemy się do jej założenia, a przede wszystkim wybierzemy strategiczną lokalizację. Jak właściwie podjąć się prowadzenia własnej kwiaciarni?

REKLAMA

Jak firma może udzielić pożyczki pracownikom?

Firma może udzielić swoim pracownikom pożyczki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, ze środków obrotowych czy innych funduszy przeznaczonych do tych celów. Pożyczka udzielona przez pracodawcę jest znacznie korzystniejsza od udzielanej przez instytucje finansowe. Strony pożyczki zobowiązane są zawrzeć umowę cywilnoprawną.

Jak rozliczyć z ZUS-em osobę współpracującą?

Przedsiębiorca prowadzący firmę wraz z osobą współpracującą, np. żoną bądź matką, z którymi pozostaje we wspólnym gospodarstwie będzie rozliczał się z ZUS-em na innych zasadach. Osoby współpracujące będą określane w ZUS jako współpracownicy.

Kiedy pracodawca opłaci wczasy pracownika?

Pracodawca zobowiązany jest opłacić wczasy pracownika w przypadku, gdy zaistnieje wyjątkowa i niespodziewana sytuacja w firmie, która zobowiąże pracownika do przesunięcia urlopu pomimo ustaleń w harmonogramie. Jakie obowiązki spoczywają wówczas na pracodawcy?

Czy zakup soczewek kontaktowych dla pracownika jest opodatkowany?

Pracodawca, który zwróci pracownikowi koszty zakupu soczewek kontaktowych nie potrąci składek do ZUS i nie zapłaci zaliczki na podatek dochodowy, jeżeli ich noszenie zostało zalecone przez lekarza medycyny pracy po przeprowadzeniu badań.

Więcej funduszy dla firm na ochronę środowiska

Od 10 lipca 2014r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Środowiska w sprawie szczegółowych warunków udzielania horyzontalnej pomocy publicznej na niektóre cele z zakresu ochrony środowiska.

Nowa bezpłatna aplikacja dla przedsiębiorców

Aplikacja „Warszawa dla Biznesu” ma za zadanie ułatwić przedsiębiorcom dostęp do informacji o aktualnych usługach wsparcia oferowanych przez instytucje otoczenia biznesu działające na terenie Warszawy.

Czy grzywnę i mandat przedsiębiorca zalicza w koszty?

Przedsiębiorca, który zostanie obciążony jakąś sankcją finansową, w tym mandatem bądź grzywną za spóźnienie w zapłacie podatku, nie będzie mógł zaliczyć tych wydatków w koszty. W efekcie nie będzie mógł obniżyć należnego podatku.

Polski eksport w pierwszej połowie 2014 r. – podsumowanie

Dynamika eksportu w dwóch pierwszych kwartałach 2014 r. rosła na poziomie 15%. Rozbudziło to bardzo pozytywne nastroje w gospodarce. Niestety, tempo wzrostu polskiego eksportu od połowy roku najprawdopodobniej zacznie hamować.

Korzyści z zatrudnienia na praktykę absolwencką

Przedsiębiorcy coraz chętniej szukają osób do pracy z jednoczesnym zmniejszeniem kosztów zatrudnienia. Najczęściej poszukują praktykantów bądź absolwentów. Umowa absolwencka pozwana zdobyć pracownika, bez konieczności wypłacania mu wynagrodzenia, a absolwentowi pozwala znaleźć niezbędne doświadczenie. Dla obu stron umowa ta jest korzystna.

Czy osoba niepełnoletnia może być przedsiębiorcą?

Przedsiębiorcą może być osoba fizyczna, osoba prawa bądź jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, której przyznana jest zdolność prawna. Czy zatem osoba niepełnoletnia może prowadzić własną działalność? Jak rozwiązać tę kwestię w przypadku odziedziczenia firmy?

Będą ułatwienia w prowadzeniu działalności gospodarczej

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o ułatwieniu prowadzenia działalności gospodarczej. Nowe rozwiązania mają pomóc w funkcjonowaniu małych i średnich przedsiębiorstw.

Firmy z dodatnim wynikiem finansowym

Główny Urząd Statystyczny podał, iż w I kwartale 2014 r. przychody średnich i dużych przedsiębiorstw wzrosły o 2,7 proc. Wynik finansowy firm w tym roku wyniósł 21,3 mld zł, czyli o 3,6 mld zł wyższy niż w roku ubiegłym, w tym samym okresie.

Zagraniczne firmy chętnie zatrudniają Polaków

Coraz więcej zagranicznych firm decyduje się na zatrudnianie polskich pracowników i prowadzenie działalności w Polsce. Powodem są zacznie mniejsze koszty utrzymania pracowników, a dzięki temu sektor gospodarczy w Polsce dynamicznie się rozwija.

Odszkodowanie dla byłego pracownika to koszt firmy

NSA orzekł, że pracodawca może zaliczyć w koszty firmy odszkodowanie wypłacone byłemu pracownikowi, z którym nie wiąże go już stosunek pracy - sygn. akt II FSK 1122/12.

Ułatwienia dla firm w dopłatach do zatrudnienia niepełnosprawnych

Firmy coraz chętniej chcą zatrudniać osoby niepełnosprawne w związku z rozwijającym się tzw. otwartym rynkiem pracy. Od kwietnia obowiązują zmienione przepisy, które gwarantują zrównanie dopłat dla firm z otwartego rynku pracy z tymi dla Zakładów Pracy Chronionej.

Polska na szczycie przedsiębiorczych krajów

Z badań Komisji Europejskiej wynika, iż Polska znajduje się na szczycie najbardziej przedsiębiorczych krajów Unii. Prężnie rozwijany jest sektor małych i średnich przedsiębiorstw, a w skali roku osiągamy wysoki przyrost wszystkich firm.

SSE doskonałym instrumentem dla rozwoju przedsiębiorstwa

Projekt zmian ustawy o Specjalnych Strefach Ekonomicznych zawiera korzystne regulacje dla osób współpracujących ze środowiskiem akademickim. SSE jest odpowiednim instrumentem wspierającym rozwój przedsiębiorstw.

Fundusze unijne - nawet 100 tys. złotych na rozpoczęcie działalności

Chętnych na rozpoczęcie działalności gospodarczej jest bardzo wielu, jednak nie wszyscy wiedzą, że posiadają możliwość jednorazowego ubiegania się o dofinansowanie z Unii Europejskiej w kwocie aż 100 tys. zł. Jak uzyskać unijne dofinansowanie na założenie firmy?

Sprawozdania Z-06 i Z-10 – kary za spóźnienie

Jakie kary grożą za późne złożenie rocznego sprawozdania o pracujących, wynagrodzeniach i czasie pracy (Z-06) oraz o warunkach pracy (Z-10)?

Podział spółki kapitałowej przez wydzielenie

Spółka kapitałowa może zostać podzielona na dwie bądź więcej spółek kapitałowych. Jednym z rodzajów podziału jest przeniesienie części majątku spółki dzielonej na istniejącą spółkę lub na spółkę nowo zawiązaną, czyli tzw. wydzielenie.

Amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego

Kosztem podatkowym korzystającego w przypadku leasingu finansowego, oprócz odsetkowej części każdej z rat leasingowych, jest również odpis amortyzacyjny od wartości początkowej środka trwałego dokonywany zgodnie z przepisami ustaw o podatkach dochodowych. Jak wygląda amortyzacja przedmiotu leasingu finansowego?

Amortyzacja samochodów osobowych przy leasingu finansowym

Z zasadami amortyzacji samochodów osobowych, jeśli ich wartość przekracza równowartość 20.000 euro, ustawy wiążą niekorzystne dla podatnika skutki w postaci ograniczonej możliwości zaliczenia odpisów amortyzacyjnych oraz kosztów ubezpieczenia do kosztów podatkowych.

Nabycie rzeczy po zakończeniu leasingu operacyjnego

Po zakończeniu leasingu operacyjnego korzystający ma możliwość nabycia przedmiotu umowy leasingu. Finansujący może również sprzedać przedmiot leasingu osobie trzeciej. Jak wygląda nabycie rzeczy po zakończeniu umowy leasingu operacyjnego?

Przedmiot umowy leasingu

Przedmiotem umowy leasingu mogą być przede wszystkim rzeczy materialne. Tak stanowi kodeks cywilny. Jednak zgodnie z ustawami podatkowymi przedmiotem leasingu mogą być również wartości niematerialne. Co może być przedmiotem umowy leasingu?

Założenie własnej firmy - utrudnienia w prowadzeniu biznesu

Wielu Polaków na etacie niejednokrotnie zastanawiało się nad założeniem własnej firmy. Jednak tym, co odstrasza są nie tylko procedury założenia, konieczność zaznajomienia się z prawem podatkowym i samodzielnego rozliczania z urzędem skarbowym. Negatywne światło na założenie i prowadzenie własnej firmy rzucają także urzędnicy i ich - często absurdalne - wymagania.

Jak założyć agencję zatrudnienia?

Prowadzenie agencji zatrudnienia polega na świadczeniu usług w zakresie pośrednictwa pracy, doradztwa personalnego, poradnictwa zawodowego bądź pracy tymczasowej. Aby założyć agencję zatrudnienia należy spełnić określone warunki oraz złożyć wniosek o wpis do rejestru prowadzonego przez marszałka województwa.

Jak wybrać nazwę dla firmy?

Wybór nazwy dla firmy to bardzo ważna decyzja. Nie jest to bowiem jednorazowe nadanie imienia - wybrana nazwa będzie funkcjonowała na fakturach, wizytówkach, pieczątkach, a także w mediach. Co więcej, mimo iż decyzja w tej kwestii w praktyce należy wyłącznie do przedsiębiorcy, to jednak firma musi spełniać także pewne przepisowe kryteria. Jak wybrać nazwę dla firmy?

Amortyzacja firmowego samochodu

Jeżeli samochód osobowy został ujęty w ewidencji środków trwałych danego przedsiębiorcy, ma on możliwość dokonania odpisów amortyzacyjnych. W jaki sposób amortyzować samochód w działalności gospodarczej?

Wniosek o ogłoszenie upadłości - jak prawidłowo złożyć?

Postępowanie w przedmiocie ogłoszenia upadłości może być wszczęte wyłącznie na wniosek. Jednakże, żeby wniosek taki wywołał skutek w postaci rozpoczęcia postępowania, musi zostać złożony w prawidłowy sposób.

Gdzie można kupić duże nieruchomości na kredyt?

Dlaczego banki niechętnie finansują zakup dużych nieruchomości? Tylko nieliczni mogą poważnie myśleć o dużych nieruchomościach na kredyt, których powierzchnia zaczyna się od 300 m kw. Ile pieniędzy trzeba wydać na dużą nieruchomość?

Ile kosztuje założenie własnej działalności gospodarczej?

Choć ustawa deregulacyjna, która weszła w życie 1 lipca 2011 roku, zmniejszyła liczbę formalności, które należy dopełnić, by założyć swoją działalność, to nie obniżyła kosztów. Za co i ile trzeba zapłacić?

Amortyzacja środków trwałych otrzymanych w spadku - porada

Przedsiębiorca może dokonywać odpisów amortyzacyjnych środków trwałych otrzymanych w spadku. Ekspert, krok po kroku, przybliża podstawy takiego działania.

Jak uratować stratę podatkową?

Firma, która nie rozliczyła jeszcze straty z lat poprzednich może rozważyć obniżenie stawek amortyzacji. Taki zabieg pozwoli „uratować” stratę i obniżyć koszt podatkowy w długim okresie.

Jakie są zalety i wady chmury antywirusowej?

Chmura antywirusowa to jedna z alternatywnych metod wykrywania i blokowania dzisiejszych zagrożeń. Czy jest skuteczna? Jakie są jej wady? Przeczytaj poradę eksperta.

Czy umowa pożyczki musi być zawarta na piśmie?

W podręcznikach ekonomicznych i prawniczych opisanych jest bardzo wiele, często nowatorskich sposobów pozyskiwania kapitału. Osoby fizyczne mogą w tym celu na przykład korzystać z hipoteki odwróconej czy sponsoringu. Źródłem finansowania firm mogą być fundusze venture capital, dotacje z UE itd. W praktyce jednak, wskazane wyżej źródła kapitału mają marginalne znaczenie w porównaniu z umową pożyczki.

Według jakich zasad prowadzić firmę w 2011 roku?

Na przełomie 2010 i 2011 roku stawiane jest pytanie o inwestycje, kredyty, oczekiwania wobec sprzedaży. Jakie kroki biznesowe warto podejmować, aby rok 2011 zakończył się dla firmy sukcesem? Zobacz, co radzi ekspert.

Jakie zmiany czekają przedsiębiorców w 2011 roku?

Zmiany w legislacji, usunięcie barier administracyjnych, a może zmiany w zakresie podejścia ustawodawcy do sposobu w jaki stanowione jest prawo? Przeczytaj czego może spodziewać się mały przedsiębiorca w 2011 roku?

Kiedy poręczyciel musi spłacić dług?

Poręczenie jest najczęstszym sposobem zabezpieczenia pożyczek i kredytów udzielanych przez banki. Często jesteśmy proszeni o udzielenie poręczenia lub sami musimy znaleźć osoby, które zgodzą się w ten sposób zabezpieczyć, np. zaciąganą przez nas pożyczkę. Życie daje jednak wiele przykładów, które mogą stanowić przestrogę przed tego rodzaju uprzejmościami. Czym jest poręczenie? Przeczytaj, co radzi ekspert.

Jak można się bronić podczas kontroli w firmie?

Przepisy ustawy o swobodzie działalności gospodarczej ograniczają czas trwania kontroli u przedsiębiorcy (w zależności od ilości zatrudnionych pracowników) do 12, 18, 24 lub 48 dni roboczych. Jakie są wyjątki od tych reguł? Przeczytaj co radzi ekspert.

Do kiedy przedsiębiorca musi przeprowadzić inwentaryzację?

Przedsiębiorca musi zakończyć inwentaryzację do 15 stycznia. W przypadku rozliczenia ujawnionych różnic termin upływa 25 marca.

Kiedy zarząd spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiada za naruszenie umowy spółki?

W niektórych sytuacjach członkowie zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością odpowiadają za naruszenie umowy spółki. Kiedy ma to miejsce i jak kształtuje się taka odpowiedzialność?

Jakie są zalety posiadania CB radia przez firmę transportową?

Posiadanie CB radia nie wymaga uzyskania specjalnego pozwolenia, a jego posiadanie przy prowadzeniu niektórych rodzajów działalności gospodarczej może okazać się uzasadnionym kosztem. Taka sytuacja oznacza, że CB radio może zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

REKLAMA