REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak właściwie zarządzać firmą rodzinną?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Spółki z Górnej Półki
Blog o spółce z o.o. i S.A.
Jak właściwie zarządzać firmą rodzinną? /fot. Fotolia
Jak właściwie zarządzać firmą rodzinną? /fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Firmy rodzinne prowadzone z pokolenia na pokolenie nie przynoszą już obecnie tak wysokich zysków. Jest to związane z gorszym zarządzaniem biznesem. Z wyników przeprowadzonych ankiet wynika, że jedynie 6,3 proc. deklaruje przejęcie rodzinnego interesu.

W ramach międzynarodowego projektu Glogal University Entrepreneurial Spirit Sudents’ Survey – GUESSS przeprowadzono ankiety wśród 11,9 tys. studentów z 36 polskich uczelni – dzieciach z polskich firm rodzinnych. Wyniki pokazały, że 48,4 % respondentów w ciągu 5 lat po studiach planuje prowadzić własny biznes.

REKLAMA

REKLAMA

Polskie firmy to w wielu wypadkach budowane przez lata biznesy rodzinne. Ich sukces był możliwy dzięki ogromnemu zaangażowaniu właścicieli. Ryzykowali oni często całe swoje majątki, żeby rozwinąć interes, bo wierzyli w jego powodzenie. Zwykle ich marzeniem jest przekazanie firmy dzieciom, aby kontynuowały dzieło rodziców.

Jak pokazują jednak badania gotowość dzieci do przejęcia przedsiębiorstw po rodzicach lub dziadkach jest bardzo niska. Z ankiety wynika, iż najczęściej przekazywane są firmy z branży turystycznej i gastronomicznej oraz konsultingu i doradztwa prawnego.

Brak osoby, która chciałaby przejąć rodzinny biznes to dla nestora spory problem. Jeśli dzieci nie wykazują chęci wejścia do firmy lub też nie posiadają do tego odpowiednich predyspozycji i umiejętności, rozwiązaniem, które nestor powinien poważnie rozważyć jest przekazanie firmy menadżerom. Odkupieniem udziałów lub akcji od dotychczasowego właściciela zainteresowani mogą być przede wszystkich członkowie zarządu. Pod uwagę można jednak wziąć również innych menadżerów wyższego szczebla, jak i pozostałych pracowników.

REKLAMA

Wykupy menadżerskie są pozytywnie oceniane przez specjalistów, jako stymulujące rozwój firmy. Osoby decydujące się wejść w rolę właścicieli są zwykle mocno zdeterminowane, aby odnieść sukces.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Właściciel powinien mieć na względzie, iż sprzedając swoje prawa do spółki menadżerom przekazuje interes ludziom, których zaangażowanie, kompetencje i wiedzę poznał. Może dać mu to komfort, że jego dzieło przetrwa i jest w dobrych rękach. Menadżerowie bardzo często budowali firmę razem z właścicielem i często też mają do niej szczególny, osobisty stosunek.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Umorzenie udziałów w spółce z o.o.

Zbycie udziałów

Zbycie udziałów lub akcji menadżerom może pozwolić też na uniknięcie skomplikowanego procesu poszukiwania inwestora. Choć oczywiście właściciel może równolegle prowadzić rozmowy zarówno z menadżerami, jak i innym potencjalnym nabywcą. Plusem tego rozwiązania jest również to, iż menadżerowie świetnie znają firmę i jej wartość. Mają też świadomość jej słabszych stron. Nie jest zatem konieczne przeprowadzanie pracochłonnych, długotrwałych i kosztownych procesów due diligence.

Właściciel nie zawsze może mieć wolę szybkiego wycofania się z biznesu. Wykup menadżerski bardzo często nie polega na jednorazowym odkupieniu od dotychczasowego właściciela 100 % udziałów, lecz przebiega etapowo. W umowie można też uzależnić stopniowe przejmowanie spółki od wyników finansowych osiąganych przez menadżerów (tzw. opcje menadżerskie). Istnieją zatem metody, które będą dodatkowo motywować menadżerów do stymulowania rozwoju przedsiębiorstwa.

Jeśli właściciel zainteresowany jest pozostawieniem pewnego wpływu na spółkę (np. poprzez sprzedaż części akcji lub udział w radzie nadzorczej) łatwiej będzie mu kwestię te negocjować z menadżerami niż z zewnętrznym nabywcą, który zmierzać będzie raczej do całkowicie samodzielnego zarządzania spółką.

Jak zbyć udziały w sp. z o.o.?

Autor: KATARZYNA STABIŃSKA – ADWOKAT

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Ekspert BCC o wysokości minimalnego wynagrodzenia w 2026 r.: „po raz pierwszy od wielu lat (rząd) pozwolił zadziałać algorytmowi wpisanemu w ustawę”. W ocenie eksperta, jest to ulga dla pracodawców

Od stycznia 2026 r. wzrośnie zarówno płaca minimalna, jak i minimalna stawka godzinowa. Rząd przyjął w tej sprawie rozporządzenie. Rozporządzenie z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Rzeczypospolitej Polskiej.

Zamknięcie granicy z Białorusią 2025 a siła wyższa w kontraktach handlowych. Konsekwencje dla biznesu

Czy zamknięcie granicy z Białorusią w 2025 roku to trzęsienie ziemi w kontraktach handlowych i biznesie? Nie. To test zarządzania ryzykiem kontraktowym w łańcuchu dostaw. Czy można powołać się na siłę wyższą?

Dłuższy okres kontroli drogowej: nic się nie ukryje przed inspekcją? Jak firmy transportowe mogą uniknąć częstszych i wyższych kar?

Mija kilka miesięcy od wprowadzenia nowych zasad sprawdzania kierowców na drodze. Zmiana przepisów, wynikająca z pakietu mobilności, dwukrotnie wydłużyła okres kontroli drogowej: z 28 do 56 dni wstecz. Dla inspekcji transportowych w UE to znacznie rozszerzone możliwości nadzoru, dla przedsiębiorstw transportowych – szereg kolejnych wyzwań. Jak sobie radzić w zupełnie innej rzeczywistości kontrolnej, by unikać kar finansowych i innych poważnych konsekwencji?

Gdy przedsiębiorca jest w trudnej sytuacji, ZUS może przejąć wypłatę zasiłków

Brak płynności finansowej płatnika składek, który zatrudnia powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników. Takimi świadczeniami są zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. W takiej sytuacji Zakład Ubezpieczeń Społecznych może pomóc i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Czas na e-porządek w fakturach zakupowych

Zapanuj nad kosztami, przyspiesz pracę, zredukuj błędy. Obowiązkowy KseF przyspieszył procesy digitalizacji obiegu faktur. Wykorzystaj ten trend do kolejnych automatyzacji, również w obsłudze faktur przychodzących. Lepsza kontrola nad kosztami, eliminacja dokumentów papierowych i mniej pomyłek to mniej pracy dla finansów.

Pracodawcy będą musieli bardziej chronić pracowników przed upałami. Zmiany już od 1 stycznia 2027 r.

Dotychczas polskie prawo regulowało jedynie minimalne temperatury w miejscu pracy. Wkrótce może się to zmienić – rząd przygotował projekt przepisów wprowadzających limity także dla upałów. To odpowiedź na coraz częstsze fale wysokich temperatur w Polsce.

Przywództwo to wspólna misja

Rozmowa z Piotrem Kolmasem, konsultantem biznesowym, i Sławomirem Faconem, dyrektorem odpowiedzialnym za rekrutację i rozwój pracowników w PLL LOT, autorami książki „The Team. Nowoczesne przywództwo Mission Command”, o koncepcji wywodzącej się z elitarnych sił specjalnych, która z powodzeniem sprawdza się w biznesie

Rośnie liczba donosów do skarbówki, ale tylko kilka procent informacji się potwierdza [DANE Z KAS]

Jak wynika z danych przekazanych przez 16 Izb Administracji Skarbowej, w I połowie br. liczba informacji sygnalnych, a więc tzw. donosów, skierowanych do jednostek KAS wyniosła 37,2 tys. Przy tym zestawienie nie jest pełne, bowiem nie zakończył się obowiązek sprawozdawczy urzędów skarbowych w tym zakresie. Zatem na chwilę obecną to o 4,2% więcej niż w analogicznym okresie 2024 roku, kiedy było ich 35,7 tys. Natomiast, zestawiając tegoroczne dane z tymi z I połowy 2023 roku, widać wzrost o 6%. Wówczas odnotowano 35,1 tys. takich przypadków. Poniżej omówienie dotychczasowych danych z Krajowej Administracji Skarbowej.

REKLAMA

Wygoda, bezpieczeństwo, prestiż – trzy filary nowoczesnego biznesu

Cyfryzacja, zielona transformacja i konieczność reagowania na coraz szybsze zmiany rynkowe sprawiają, że współczesnym firmom potrzebne są nie tylko tradycyjne narzędzia finansowe. Przedsiębiorcy oczekują nowoczesnych rozwiązań, które usprawnią zarządzanie biznesem, oszczędzą czas i zminimalizują ryzyko. Bank BNP Paribas odpowiada na te potrzeby, oferując innowacyjne pakiety rachunków oraz prestiżową kartę Mastercard Business World Elite. To narzędzia, które pomagają firmom z różnych branż - od e-commerce, przez usługi i budownictwo, aż po handel międzynarodowy - zachować stabilność i skutecznie rozwijać biznes.

Webinar: Architekci zmiany

Jak dobrać zespół, który skutecznie przeprowadzi transformację?

REKLAMA