REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Polski eksport w pierwszej połowie 2014 r. – podsumowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Polski eksport podsumowanie i prognoza
Polski eksport podsumowanie i prognoza
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Dynamika eksportu w dwóch pierwszych kwartałach 2014 r. rosła na poziomie 15%. Rozbudziło to bardzo pozytywne nastroje w gospodarce. Niestety, tempo wzrostu polskiego eksportu od połowy roku najprawdopodobniej zacznie hamować.

Przypomnijmy, że na początku bieżącego roku aż 76,7% firm z branży handlu zagranicznego spodziewało się wzrostu w 2014 r. Przedsiębiorcy swój optymizm czerpali z dobrych wyników finansowych osiągniętych pod koniec 2013 roku i jak dotąd, prognozy te miały swoje odbicie w słupkach finansowych. Wyniki osiągnięte w pierwszym trymestrze 2014 były wyższe o 6,8% niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Według danych dostarczonych przez GUS, wartość towarów wysyłanych za granice Polski wyniosła w tym czasie 39,6 mld EUR, a sprowadzonych – 39,3 mld EUR. To wydarzenie było bardzo istotne, bowiem był to pierwszy raz w historii, gdy eksport przewyższył import. Nic dziwnego, że taka informacja budziła apetyt na dalsze działania.

REKLAMA

REKLAMA

Miesiącem, który przyniósł Polsce największy wzrost był marzec. Trzeba pamiętać, że skok sprzedaży w tym miesiącu nie jest niczym nienaturalnym. To standardowa reakcja po charakterystycznym dla pierwszych dwóch miesięcy, zastoju i wyprzedaży z magazynów i sklepów towarów z poprzedniego roku czy sezonu. Dlatego sprzedaż w marcu wzrosła o prawie 10% w stosunku do poprzedniego miesiąca, plasując się na poziomie 14 mld EUR.

Mamy co eksportować

Na zagranicznych rynkach największą popularnością cieszą się głównie polskie produkty rolno-spożywcze, meble, odzież, kosmetyki, produkty motoryzacyjne oraz węgiel. Polskich producentów cieszy fakt, iż polskie marki dobrze sprzedają się szczególnie w krajach rozwiniętych, gdzie w I kwartale osiągnięto 9,6-procentowy wzrost sprzedaży, do poziomu 33,4 mld EUR oraz w krajach Unii Europejskiej (10% wzrostu). Krajami, z którymi wymiana handlowa osiągnęła największe tempo wzrostu, są: Hiszpania (wzrost o 27%), Szwecja (o 19%), Belgia (o 17%) oraz Węgry (o 15%). Te dane pokazują częściowo dlaczego nasz eksport ma się tak dobrze. Widać jasno, że Polacy mają co eksportować
i chętnie z tej szansy korzystają. Dynamika wzrostu w niektórych przypadkach nawet o 1/3 jest imponująca. Jednak, choć wyniki sprzedaży do tych krajów dobrze wróżą na przyszłość, to i tak niezmiennie najważniejszymi odbiorcami polskich produktów są Rosja, Wielka Brytania i Niemcy.

Wzrost eksportu wpływa na poprawę gospodarki

REKLAMA

Tak dobra sytuacja w polskim eksporcie była przyczyną odważnej ekspansji polskich firm. Przedsiębiorcy coraz więcej i coraz szerzej sprzedają na zagraniczne rynki. Dynamika, z jaką nawiązują nowe kontakty poza granicami kraju oraz sposób prowadzenia biznesu powodują, że na początku roku 2014 aż 80% przedsiębiorców przewidywało zysk na koniec bieżącego roku. Jednak coraz więcej analityków i ekonomistów potwierdza negatywny wpływ niestabilnej sytuacji na Ukrainie i związanym z nią ograniczeniem eksportu rolno-spożywczego, zwłaszcza w kierunku wschodnim. Mowa tutaj przede wszystkim o spadku sprzedaży do Rosji. W ubiegłym roku sprzedaż do tego kraju wzrosła o 19%. Teraz bardzo trudno będzie powtórzyć ten wynik. Sytuacja martwi tym bardziej, że grupa produktów spożywczo-rolnych od lat przynosi Polsce dodatnie saldo sprzedaży – w 2013 roku zysk wynosił niemal 20 mld EUR. Obecne słupki sprzedaży nasuwają prognozy na poziomie 698 mld zł zysku ze sprzedaży na koniec 2014 r. Taki zysk będzie stanowić 9-procentowy wzrost w stosunku do roku ubiegłego. Oczywiście rozwój sprzedaży jest bardzo pozytywny i oczekiwany, ale mając na uwadze, że w 2013 procent ten wyniósł 13,1%, można stwierdzić, że nie jest to pozytywna wiadomość.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Polecamy: Podatki 2014 - Nowy VAT 500 pytań i odpowiedzi na trudne pytania

Poprawa spodziewana, ale nie zagwarantowana

Poprawy tej sytuacji będzie można się spodziewać dopiero w roku 2015. Jednak tutaj bardzo ważnym determinantem tej ewentualnej poprawy będzie dalszy rozwój sytuacji na Ukrainie, relacje z Rosją i Unią Europejską. Ciężko jest zatem mówić o pewnikach, bowiem ziścić może się wiele różnych scenariuszy. Według aktualnych prognoz Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych, eksport ogółem ma w 2015 roku wzrosnąć o 12%. Tempo jego rozwoju jest dziś oceniane na poziomie 4,2%. Rozwój sytuacji u naszych wschodnich sąsiadów będzie też w dużej mierze decydować o tym, jakie destynacje obiorą polscy eksporterzy.

MG chce stworzyć bank finansujący polski eksport

Zapisz się na nasz newsletter

W nieco lepszej sytuacji pozostają m.in. eksporterzy motoryzacyjni, którzy, mimo, że również dla nich sytuacja na Ukrainie i w Rosji nie jest komfortowa, to jednak oczekują 1-miliardowego wzrostu w stosunku do roku ubiegłego. Co więcej, Niemcy chcą kupować więcej polskiego węgla, którego sprzedaż może wzrosnąć w tym roku nawet do 5 mln ton. Pozytywna perspektywa stoi również przed rodzimymi producentami mebli – tu tegoroczna sprzedaż ma wzrosnąć do poziomu 7,3 mld euro.

W obecnym kontekście polityczno-gospodarczym bardzo ważnym ratunkiem dla Polski jest eksport do krajów Unii Europejskiej. W niektórych sektorach te kraje zajmują pierwsze miejsca i ogromny udział procentowy na liście państw, do których eksportujemy produkty i usługi. Najbardziej ucierpieli eksporterzy zorientowani na sprzedaż produktów spożywczo-rolnych za wschodnią granicę, bo to oni w największym stopniu odczują skutki zahamowania sprzedaży. Choć prognozy pod koniec 2013 r. były optymistyczne i napędziły producentom apetyt na zysk, to, jak na razie, wielu z nich będzie musiało obejść się smakiem. Mimo wszystko, można zakładać, że poprawa sytuacji polskiego eksportu na pewno nastąpi, podstawowe pytanie brzmi, czy jeszcze w 2014 czy później…


Autor: Marek Wcisło, dyrektor zarządzający, Kompass Poland Sp. z o. o.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezpłatny ebook: Wydanie specjalne personel & zarządzanie - kiedy życie boli...

10 października obchodzimy Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego – to dobry moment, by przypomnieć, że dobrostan psychiczny pracowników nie jest już tematem pobocznym, lecz jednym z kluczowych filarów strategii odpowiedzialnego przywództwa i zrównoważonego rozwoju organizacji.

ESG w MŚP. Czy wyzwania przewyższają korzyści?

Około 60% przedsiębiorców z sektora MŚP zna pojęcie ESG, wynika z badania Instytutu Keralla Research dla VanityStyle. Jednak 90% z nich dostrzega poważne bariery we wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju. Eksperci wskazują, że choć korzyści ESG są postrzegane jako atrakcyjne, są na razie zbyt niewyraźne, by zachęcić większą liczbę firm do działania.

Zarząd sukcesyjny: Klucz do przetrwania firm rodzinnych w Polsce

W Polsce funkcjonuje ponad 800 tysięcy firm rodzinnych, które stanowią kręgosłup krajowej gospodarki. Jednakże zaledwie 30% z nich przetrwa przejście do drugiego pokolenia, a tylko 12% dotrwa do trzeciego. Te alarmujące statystyki nie wynikają z braku rentowności czy problemów rynkowych – największym zagrożeniem dla ciągłości działania przedsiębiorstw rodzinnych jest brak odpowiedniego planowania sukcesji. Wprowadzony w 2018 roku instytut zarządu sukcesyjnego stanowi odpowiedź na te wyzwania, oferując prawne narzędzie umożliwiające sprawne przekazanie firmy następnemu pokoleniu.

Ukryte zasoby rynku pracy. Dlaczego warto korzystać z ich potencjału?

Chociaż dla rynku pracy pozostają niewidoczni, to tkwi w nich znaczny potencjał. Kto pozostaje w cieniu? Dlaczego firmy nie sięgają po tzw. niewidzialnych pracowników?

REKLAMA

Firmy będą zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec roku. Jest duża szansa na podniesienie obrotu

Dlaczego firmy planują zdecydowanie zwiększać zatrudnienie na koniec 2025 roku? Chodzi o gorący okres zakończenia roku - od Halloween, przez Black Friday i Mikołajki, aż po kulminację w postaci Świąt Bożego Narodzenia. Najwięcej pracowników będą zatrudniały firmy branży produkcyjnej. Ratunkiem dla nich są pracownicy tymczasowi. To duża szansa na zwiększenie obrotu.

Monitoring wizyjny w firmach w Polsce – prawo a praktyka

Monitoring wizyjny, zwany również CCTV (Closed-Circuit Television), to system kamer rejestrujących obraz w określonym miejscu. W Polsce jest powszechnie stosowany przez przedsiębiorców, instytucje publiczne oraz osoby prywatne w celu zwiększenia bezpieczeństwa i ochrony mienia. Na kanwie głośnych decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych przyjrzyjmy się przepisom prawa, które regulują przedmiotową materię.

Akcyzą w cydr. Polscy producenci rozczarowani

Jak wiadomo, Polska jabłkiem stoi. Ale zamiast wykorzystywać własny surowiec i budować rynek, oddajemy pole zagranicznym koncernom – z goryczą mówią polscy producenci cydru. Ku zaskoczeniu branży, te niskoalkoholowe napoje produkowane z polskich jabłek, trafiły na listę produktów objętych podwyżką akcyzy zapowiedzianą niedawno przez rząd. Dotychczasowa akcyzowa mapa drogowa została zatem nie tyle urealniona, jak określa to Ministerstwo Finansów, ale też rozszerzona, bo cydry i perry były z niej dotąd wyłączne. A to oznacza duże ryzyko zahamowania rozwoju tej i tak bardzo małej, bo traktowanej po macoszemu, kategorii.

Ustawa o kredycie konsumenckim z perspektywy banków – wybrane zagadnienia

Ustawa o kredycie konsumenckim wprowadza istotne wyzwania dla banków, które muszą dostosować procesy kredytowe, marketingowe i ubezpieczeniowe do nowych wymogów. Z jednej strony zmiany zwiększają ochronę konsumentów i przejrzystość rynku, z drugiej jednak skutkują większymi kosztami operacyjnymi, koniecznością zatrudnienia dodatkowego personelu, wydłużeniem procesów decyzyjnych oraz zwiększeniem ryzyka prawnego.

REKLAMA

Coraz więcej firm ma rezerwę finansową, choć zazwyczaj wystarczy ona na krótkotrwałe problemy

Więcej firm niż jeszcze dwa lata temu jest przygotowanych na wypadek nieprzewidzianych sytuacji, czyli ma tzw. poduszkę finansową. Jednak oszczędności nie starczy na długo. 1 na 3 firmy wskazuje, że dysponuje rezerwą na pół roku działalności, kolejne 29 proc. ma zabezpieczenie na 2–3 miesiące.

Na koniec roku małe i średnie firmy oceniają swoją sytuację najlepiej od czterech lat. Jednak niewiele jest skłonnych ryzykować z inwestycjami

Koniec roku przynosi poprawę nastrojów w małych i średnich firmach. Najlepiej swoją sytuację oceniają mikrofirmy - najlepiej od czterech lat. Jednak ten optymizm nie przekłada się na chęć ryzykowania z inwestycjami.

REKLAMA