REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost eksportu poprawił wyniki finansowe firm

REKLAMA

Średnie i duże przedsiębiorstwa, czyli zatrudniające 50 i więcej pracowników mogą pochwalić się wzrostem przychodów o 0,4 proc. w stosunku rocznym. Dodatkowo wzrost eksporty poprawił ich wyniki finansowe netto – 92,1 mld zł.

Przedsiębiorstwa średnie i duże (ok. 1 proc. wszystkich aktywnych w Polsce) zamknęły 2013 r. całkiem dobrymi wynikami - przychody niewiele, ale jednak wzrosły, udało się zapanować nad kosztami, firmy zachowały dobrą płynność finansową, osiągnęły wynik finansowy netto wyższy niż w 2012 r. o prawie 10 mld zł, i nieznacznie, ale jednak wyższą rentowność obrotu netto. Jednocześnie wynagrodzenia w firmach 50+ rosły szybciej niż koszty, czyli restrukturyzacja kosztów nie obywała się w drodze ograniczania wzrostu płac (w całym 2013 r. wzrosły one o 2,9 proc.). Szybciej rosła także amortyzacja, co wskazuje, że przedsiębiorstwa inwestowały w aktywa trwałe.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Rząd chce wprowadzić zmiany w podatkach

Eksport

REKLAMA

Wzrosła nieznacznie liczba firm-eksporterów (do 50 proc.), a także ich sprzedaż na eksport (o 5,9 proc.). Co ważne, przedsiębiorstwa eksportujące charakteryzowały się znacznie lepszymi wynikami finansowymi niż koncentrujące się wyłącznie na rynku polskim.

Warto przypomnieć, że wszystko, co pozytywne, wydarzyło się w 2. połowie 2013 r., bowiem jeszcze na koniec czerwca 2013 r. sytuacja wyglądała źle - przychody firm były niższe o 1,7 proc. r/r przy wolniej malejących kosztach, czyli pogarszającej się rentowności, i spadku wyniku finansowego netto (o 1,6 proc. r/r).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak pamiętać, że ciągle jednak ponad 20 proc. firm 50+ nie osiągało dodatniego wyniku finansowego.

REKLAMA

Impulsem do poprawy sytuacji w przedsiębiorstwach w 2013 r. był eksport. Po raz kolejny okazało się, że nawet w warunkach silnego osłabienia w gospodarkach naszych głównych partnerów biznesowych, przedsiębiorstwa działające w Polsce, w tym firmy z kapitałem zagranicznym, potrafią skutecznie konkurować na rynkach zewnętrznych. A to stanowi impuls pobudzający dla pozostałych firm - poprzez zdolność do utrzymania zatrudnia (w całym 2013 r. spadło ono r/r o 1 proc., co na sytuację, w której przychody firm przez pierwsze 9. miesięcy roku maleją, a dopiero w 4. kwartale nieznacznie rosną, jest dobrym wynikiem), rosnące realnie wynagrodzenia, a tym samym popyt konsumpcyjny.

Widać wyraźnie, że przedsiębiorstwa umieją sobie znacznie lepiej radzić ze słabą gospodarką niż w poprzednich okresach osłabienia koniunktury gospodarczej. I to nie metodami cięcia zatrudnienia i wynagrodzeń, a lepszym wykorzystywaniem szans, przede wszystkim na rynkach zagranicznych i umiejętnością zarządzania ryzykiem. To będzie procentowało w 2014 r. i latach kolejnych.

Firmy nadużywają umów cywilnoprawnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA