REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost eksportu wpływa na poprawę gospodarki

REKLAMA

GUS przedstawił dane, z których wynika, iż eksport stale rośnie. W okresie od stycznia do kwietnia 2014 r. wzrósł o 6,6 proc. r/r do 53,43 mld euro. Import natomiast o 3,3 proc r/r do 52,72 mld euro.

Eksport ciągle rośnie, aczkolwiek jego dynamika po czterech miesiącach br. była nieznacznie niższa niż po trzech miesiącach. To przede wszystkim efekt spadku eksportu do Rosji (o 8,2 proc.) i Ukrainy (udział eksportu do Ukrainy w eksporcie ogółem spadł o 0,8 pkt proc. - z 3,4 proc. do 2,6 proc.). Sytuacja za naszą wschodnią granicą każe prognozować, że sprzedaż polskich produktów na tamtejsze rynki będzie w tym roku istotnie mniejsza niż w latach ubiegłych. Na szczęście, w ciągu czterech miesięcy 2014 r., znacznie wzrósł eksport do Niemiec, Hiszpanii, Holandii, a także na Węgry, co z nawiązką zrekompensowało niższą sprzedaż do krajów Europy Środkowowschodniej, w tym do Rosji i Ukrainy.

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

REKLAMA

Nasze firmy wyraźnie umacniają swoje pozycje na rynkach rozwiniętych, w tym w UE i strefie euro. Z jednej strony to dowód na ich konkurencyjność, z drugiej - potwierdzenie poprawy sytuacji w krajach UE. To cieszy, jednak należy pamiętać, że bardzo duża część polskiego eksportu - właśnie do krajów rozwiniętych - realizowana jest przez firmy z kapitałem zagranicznym, i ten eksport ma charakter wewnątrzkorporacyjny. Firmy z kapitałem polskim dają ciągle zbyt mały wkład w nasz eksport.

Dlatego martwi i niepokoi fakt, iż eksport do państw rozwijających się, mimo że rośnie, to dynamika tego wzrostu jest 2. razy wolniejsza niż do krajów wysokouprzemysłowionych. Oznacza to, że wysiłki firm podejmowane w ubiegłym roku, aby zwiększyć eksport do krajów rozwijających się, w tym roku są wypierane przez rosnącą konsumpcję na rynku polskim, a także przez możliwości silnego zwiększenia sprzedaży na rynkach rozwiniętych, gdzie trafia ponad 80 proc. naszego eksportu Szkoda, bowiem udało nam się w zeszłym roku zrobić duży krok w kierunku sprzedaży na rynki rozwijające się. I dzisiaj, aby móc się tam utrzymać, i zwiększać sprzedaż na te rynki trzeba im poświęcać jeszcze dużo czasu, energii i wysiłku. Na razie na te rynki trafia tylko 8,8 proc. polskiego eksportu.

W okresie styczeń-kwiecień wzrósł także import, ale w stopniu zdecydowanie mniejszym niż eksport, a to oznacza, że także w drugim kwartale eksport netto będzie źródłem wzrostu PKB, podobnie zresztą, mimo kłopotów ze sprzedażą do Rosji i Ukrainy, jak w całym 2014 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązują nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak skutecznie odpocząć na urlopie i czego nie robić podczas wolnego?

Jak rzeczywiście odpocząć na urlopie? Czy lepiej mieć jeden długi urlop czy kilka krótszych? Jak wrócić do pracy po wolnym? Podpowiada Magdalena Marszałek, psycholożka z Uniwersytetu SWPS w Sopocie.

Piątek, 26 lipca: zaczynają się Igrzyska Olimpijskie, święto sportowców, kibiców i… skutecznych marek

Wydarzenia sportowe takie jak rozpoczynające się w piątek Igrzyska Olimpijskie w Paryżu to gwarancja pozytywnych emocji zarówno dla sportowców jak i kibiców. Jak można to obserwować od dawna, imprezy sportowe zazwyczaj łączą różnego typu odbiorców czy grupy społeczne. 

Due diligence to ważne narzędzie do kompleksowej oceny kondycji firmy

Due diligence ma na celu zebranie wszechstronnych informacji niezbędnych do precyzyjnej wyceny wartości przedsiębiorstwa. Ma to znaczenie m.in. przy kalkulacji ceny zakupu czy ustalaniu warunków umowy sprzedaży. Prawidłowo przeprowadzony proces due diligence pozwala zidentyfikować ryzyka, zagrożenia oraz szanse danego przedsięwzięcia.

Klient sprawdza opinie w internecie, ale sam ich nie wystawia. Jak to zmienić?

Klienci niechętnie wystawiają pozytywne opinie w internecie, a jeśli już to robią ograniczają się do "wszystko ok, polecam". Tak wynika z najnowszych badań Trustmate. Problemem są także fałszywe opinie, np. wystawiane przez konkurencję. Jak zbierać więcej autentycznych i wiarygodnych opinii oraz zachęcać kupujących do wystawiania rozbudowanych recenzji? 

REKLAMA

Będą wyższe podatki w 2025 roku, nie będzie podwyższenia kwoty wolnej w PIT ani obniżenia składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy nie mają złudzeń. Trzech na czterech jest przekonanych, że w 2025 roku nie tylko nie dojdzie do obniżenia podatków, ale wręcz zostaną one podniesione. To samo dotyczy oczekiwanej obniżki składki zdrowotnej. Skończy się na planach, a w praktyce pozostaną dotychczasowe rozwiązania.

Niewykorzystany potencjał. Czas na przywództwo kobiet?

Moment, gdy przywódcą wolnego świata może się okazać kobieta to najlepszy czas na dyskusję o kobiecym leadershipie. O tym jak kobiety mogą zajść wyżej i dalej oraz które nawyki stoją im na przeszkodzie opowiada Sally Helgesen, autorka „Nie podcinaj sobie skrzydeł” i pierwszej publikacji z zakresu kobiecego przywództwa „The female advantage”.

Influencer marketing - prawne aspekty współpracy z influencerami

Influencer marketing a prawne aspekty współpracy z influencerami. Jak influencer wpływa na wizerunek marki? Dlaczego tak ważne są prawidłowe klauzule kontraktowe, np. klauzula zobowiązująca o dbanie o wizerunek marki? Jakie są kluczowe elementy umowy z influencerem?

Jednoosobowe firmy coraz szybciej się zadłużają

Z raportu Krajowego Rejestru Długów wynika, że mikroprzedsiębiorstwa mają coraz większe długi. W ciągu 2 lat zadłużenie jednoosobowych działalności gospodarczych wzrosło z 4,7 mld zł do 5,06 mld zł. W jakich sektorach jest najtrudniej?

REKLAMA

Sprzedaż mieszkań wykorzystywanych w działalności gospodarczej - kiedy nie zapłacimy podatku?

Wykorzystanie mieszkania w ramach działalności gospodarczej stało się powszechną praktyką wśród przedsiębiorców. Wątpliwości pojawiają się jednak, gdy przychodzi czas na sprzedaż takiej nieruchomości. Czy można uniknąć podatku dochodowego? Skarbówka rozwiewa te wątpliwości w swoich interpretacjach.

PARP: Trwa nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności

Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości uruchomiła kolejny nabór wniosków o wsparcie na rozszerzenie lub zmianę profilu dotychczasowej działalności prowadzonej w sektorach takich jak hotelarstwo, gastronomia (HoReCa), turystyka lub kultura. Działanie jest realizowane w ramach programu finansowanego z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO).

REKLAMA