REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wzrost eksportu wpływa na poprawę gospodarki

REKLAMA

GUS przedstawił dane, z których wynika, iż eksport stale rośnie. W okresie od stycznia do kwietnia 2014 r. wzrósł o 6,6 proc. r/r do 53,43 mld euro. Import natomiast o 3,3 proc r/r do 52,72 mld euro.

Eksport ciągle rośnie, aczkolwiek jego dynamika po czterech miesiącach br. była nieznacznie niższa niż po trzech miesiącach. To przede wszystkim efekt spadku eksportu do Rosji (o 8,2 proc.) i Ukrainy (udział eksportu do Ukrainy w eksporcie ogółem spadł o 0,8 pkt proc. - z 3,4 proc. do 2,6 proc.). Sytuacja za naszą wschodnią granicą każe prognozować, że sprzedaż polskich produktów na tamtejsze rynki będzie w tym roku istotnie mniejsza niż w latach ubiegłych. Na szczęście, w ciągu czterech miesięcy 2014 r., znacznie wzrósł eksport do Niemiec, Hiszpanii, Holandii, a także na Węgry, co z nawiązką zrekompensowało niższą sprzedaż do krajów Europy Środkowowschodniej, w tym do Rosji i Ukrainy.

REKLAMA

REKLAMA

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Nasze firmy wyraźnie umacniają swoje pozycje na rynkach rozwiniętych, w tym w UE i strefie euro. Z jednej strony to dowód na ich konkurencyjność, z drugiej - potwierdzenie poprawy sytuacji w krajach UE. To cieszy, jednak należy pamiętać, że bardzo duża część polskiego eksportu - właśnie do krajów rozwiniętych - realizowana jest przez firmy z kapitałem zagranicznym, i ten eksport ma charakter wewnątrzkorporacyjny. Firmy z kapitałem polskim dają ciągle zbyt mały wkład w nasz eksport.

Dlatego martwi i niepokoi fakt, iż eksport do państw rozwijających się, mimo że rośnie, to dynamika tego wzrostu jest 2. razy wolniejsza niż do krajów wysokouprzemysłowionych. Oznacza to, że wysiłki firm podejmowane w ubiegłym roku, aby zwiększyć eksport do krajów rozwijających się, w tym roku są wypierane przez rosnącą konsumpcję na rynku polskim, a także przez możliwości silnego zwiększenia sprzedaży na rynkach rozwiniętych, gdzie trafia ponad 80 proc. naszego eksportu Szkoda, bowiem udało nam się w zeszłym roku zrobić duży krok w kierunku sprzedaży na rynki rozwijające się. I dzisiaj, aby móc się tam utrzymać, i zwiększać sprzedaż na te rynki trzeba im poświęcać jeszcze dużo czasu, energii i wysiłku. Na razie na te rynki trafia tylko 8,8 proc. polskiego eksportu.

REKLAMA

W okresie styczeń-kwiecień wzrósł także import, ale w stopniu zdecydowanie mniejszym niż eksport, a to oznacza, że także w drugim kwartale eksport netto będzie źródłem wzrostu PKB, podobnie zresztą, mimo kłopotów ze sprzedażą do Rosji i Ukrainy, jak w całym 2014 roku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Obowiązują nowe zasady reklamacji usług telekomunikacyjnych

Źródło: Konfederacja Lewiatan

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Moja firma
6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji. Dofinansowanie ponad 144,5 mln zł

6 nowych konkursów w programie FERS, m.in. równe traktowanie na rynku pracy i cyfryzacja edukacji - Komitet Monitorujący Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego podjął decyzje. Na projekty wpisujące się w ramy konkursowe przeznaczone zostanie dofinansowanie ponad 144,5 mln zł.

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. UE zaostrza przepisy. Mniej chemikaliów w składzie i cyfrowy paszport

Zabawki są najczęstszą kategorią produktów zgłaszanych jako niebezpieczne. W UE zaostrza się przepisy o bezpieczeństwie zabawek. Lista zakazanych w zabawkach chemikaliów się wydłuża. Dodatkowo Parlament Europejski wprowadza cyfrowy paszport ułatwiający kontrolę spełniania norm bezpieczeństwa przez zabawkę.

BCC Mixer ’25 – 25. edycja networkingowego spotkania przedsiębiorców już w ten czwartek

W najbliższy czwartek, 27 listopada 2025 roku w hotelu Warsaw Presidential Hotel rozpocznie się 25. edycja wydarzenia BCC Mixer, organizowanego przez Business Centre Club (BCC). BCC Mixer to jedno z większych ogólnopolskich wydarzeń networkingowych, które co roku gromadzi blisko 200 przedsiębiorców: prezesów, właścicieli firm, menedżerów oraz gości specjalnych.

"Firma Dobrze Widziana" i medal Solidarności Społecznej – BCC wyróżnia tych, którzy realnie zmieniają świat

Zbliża się finał XVI edycji konkursu "Firma Dobrze Widziana" – ogólnopolskiego przedsięwzięcia Business Centre Club. W tym roku konkurs po raz pierwszy został połączony z wręczeniem Medalu Solidarności Społecznej – wyróżnienia przyznawanego osobom realnie zmieniającym rzeczywistość społeczną. Wśród tegorocznych laureatów znalazła się m.in. Anna Dymna.

REKLAMA

Opłata mocowa i kogeneracyjna wystrzelą w 2026. Firmy zapłacą najwięcej od dekady

W 2026 roku rachunki za prąd zmienią się bardziej, niż większość odbiorców się spodziewa. To nie cena kWh odpowiada za podwyżki, lecz gwałtowny wzrost opłaty mocowej i kogeneracyjnej, które trafią na każdą fakturę od stycznia. Firmy zapłacą nawet o 55 proc. więcej, ale koszt odczują także gospodarstwa domowe. Sprawdzamy, dlaczego ceny rosną i kto zapłaci najwięcej.

URE: 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t

Prezes Urzędu Regulacji Energetyki przyznaje 2,92 mld zł rekompensaty dla przedsiębiorstw z sektorów energochłonnych za 2024 r. Cena terminowych uprawnień do emisji wynosiła 406,21 zł/t. Jak uzyskać wsparcie z URE?

Rynek zamówień publicznych czeka na firmy. Minerva chce go otworzyć dla każdego [Gość Infor.pl]

W 2024 roku wartość rynku zamówień publicznych w Polsce wyniosła 587 miliardów złotych. To ogromna pula pieniędzy, która co roku trafia do przedsiębiorców. W skali Unii Europejskiej znaczenie tego segmentu gospodarki jest jeszcze większe, bo zamówienia publiczne odpowiadają za około 20 procent unijnego PKB. Mimo to wśród 33 milionów firm w UE tylko 3,5 miliona w ogóle próbuje swoich sił w przetargach. Reszta stoi z boku, choć mogłaby zyskać nowe źródła przychodów i stabilne kontrakty.

"Zrób to sam" w prawie? To nie działa!

Obecnie w internecie znaleźć można wszystko. Bez trudu znajdziemy gotowe wzory umów, regulaminów, czy całe polityki. Takie rozwiązania kuszą prostotą, szybkością i przede wszystkim brakiem kosztów. Nic dziwnego, że wielu przedsiębiorców decyduje się na skorzystanie z ogólnodostępnego wzoru nieznanego autora zamiast zapłacić za konsultację prawną i przygotowanie dokumentu przez profesjonalistę.

REKLAMA

Za negocjowanie w złej wierze też można odpowiadać

Negocjacje poprzedzają zazwyczaj zawarcie bardziej skomplikowanych umów, w których do uzgodnienia pozostaje wiele elementów, często wymagających specjalistycznej wiedzy, wnikliwej oceny oraz refleksji. Negocjacje stanowią uporządkowany albo niezorganizowany przez strony ciąg wielu innych wzajemnie się uzupełniających albo wykluczających, w całości lub w części, oświadczeń, twierdzeń i zachowań, który dopiero na końcu ma doprowadzić do związania stron umową [1].

"Najtańsza energia to ta, którą zaoszczędziliśmy". Jaka jest kondycja polskiej branży AGD? [WYWIAD]

Polska pozostaje największym producentem AGD w Unii Europejskiej, ale stoi dziś przed kumulacją wyzwań: spadkiem popytu w kraju i na kluczowych rynkach europejskich, rosnącą konkurencją z Chin i Turcji oraz narastającymi kosztami wynikającymi z unijnych regulacji. Choć fabryki wciąż pracują stabilnie, producenci podkreślają, że bez wsparcia w zakresie innowacji, rynku pracy i energii trudno będzie utrzymać dotychczasową przewagę konkurencyjną. Z Wojciechem Koneckim, prezesem APPLiA – Polskiego Związku Producentów AGD rozmawiamy o kondycji i przyszłości polskiej branży AGD.

Zapisz się na newsletter
Zakładasz firmę? A może ją rozwijasz? Chcesz jak najbardziej efektywnie prowadzić swój biznes? Z naszym newsletterem będziesz zawsze na bieżąco.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA